Cacaomælk - igen!


Guest Slettet_020112
 Share

Recommended Posts

Ifm. med nogle indlæg i Jørgens log, er min interesse nu faldet for brugen af cacaoskummetmælk! Der er vist ingeng tvivl om at det er godt at drikke, bl.a som "efter-trænings-drik"

Morten skrev engang i en gammel tråd, at cocio ikke var lige så godt som fx Mathilde! Læs her:  link

Kan du ikke uddybe det lidt, Morten?

Jeg ringede til Cocio og fik flg oplysninger:

Cocio light:

Næringsindhold pr 100 g

160 KJ

3.5 g protein

5.4 g kulhydrat

0.3 g fedt (max)

forskellen på en light og en alm. skulle, udover sukker og fedt - indholdet, være at en alm kun indeholder 2.9 g protein!

Den kan altså ikke være lige så go´!

Min Mathilde indholder:

Næringsindhold pr 100 g

240 KJ

protein 3.5

fedt 0.4

Altså flere KJ, men ligemeget protein! Når der er flere KJ, må den vel være bedre til at opbygge muskler??

Har i nogen bud, og Morten Z kan du uddybe lidt???

DBM

Link to comment
Share on other sites

Hej DBM: Jeg så først denne tråd nu. Jeg håber også, at Morten Z eller andre kyndige kan komme med noget.

Energifordeling og mængde i en Cocio light (1/3 liter) svarer meget tæt til hvad der er i den proteinbar, jeg p.t. spiser efter træning, men proteinen er jo nok mere designet til formålet i en proteinbar.

Bortset fra en periode i slutningen af 80'erne så er jeg først begyndt på at indtage noget som helst efter træning igen for 2 uger siden. Så jeg er temlig ny på området.

Bilka havde Cocio light til 3 for 13.95 i sidste uge. Det er stadig dyrere end Mathilde, men det er en mere passende størrelse. (Jeg mener stadig, man skal holde sig under 1 liter mælk om dagen for ikke at belaste nyere m.m. når man ellers spiser lidt mere end normalt)

Link to comment
Share on other sites

DBM>>

Det er et simpelt spørgsmål om, at der er mere fedt i Cocio. Læg mærke til, at Morten Z bare skriver "Cocio" og ikke "Cocio Light". Der er betydelig forskel på de to. Standard Cocio er ikke kakaoSKUMMETmælk, og derfor er fedtindholdet højere (hvilket også får det til at smage bedre, desværre!).

Morten

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder selv meget af en L koldskål med et par pasturiserede æg i efter træning, eller 1 l cacaomælk og en banan. Jeg brugte weight gainer engang, men har svært ved at se den umiddelbare fordel i forhold til ovennævnte muligheder.

Venlig hilsen Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

Los -> Jeg var nu ikke så meget i tvivl om alm cocio kontra Mathilde (både pga. fedtindhold, men også pga det lave proteinindhold)

Det jeg mere havde i tankerne var cocio light kontra Mathilde ("normal" cacaoskummetmælk), og evt om der var noget generelt ved cocio, som måske gjorde det mindre attraktivt!?

Morten Z taler om "energisammensætning"; og det er nok det ord jeg er lidt ude efter. Hvornår er energisammensætning god og hvornår er den dårlig - hvad ligger i det ord?

Morten har også tidligere omtalt de her milkshakes (tror også det er Arla, som laver dem) De indeholder, hvis jeg husker korrekt, 5.8 g protein (valle) om smager i hvert fald GODT. dog lidt dyre i længden, men hvis de er så gode som jeg tror - ja så er de et godt supplement til cacaomælken.

Mht problematikken omkring for meget mælk, er det jo noget som har været til debat her mange gange. Det er bare lidt svært at finde gamle tråde frem, da de ofte kan være en forlængelse af en helt anden debat (hvilket jo også er charmen ved MO :)) - men de findes i hvert fald derude....

DBM

Link to comment
Share on other sites

Omkring mælk:

1 liter mælk indeholder op til halvanden gange det fosfor og det calcium, man har brug for på en dag. Hvis man drikker 1 liter mælk skal nyrerne filtrere det ekstra fosfor og kalk fra, sammen med det, der kommer fra resten af dagens måltider. Hvis man drikker mere end 1 liter mælk, så er der jo værre.

Dertil kommer, at jeg kender væsentlig flere (erkendte) mælkeallergikere end jeg kender motionister på proteintilskud, så jeg tror ikke på den med ham og ham har drukket så og så meget mælk de sidste x år, og det er sundt fordi han træner hårdt.

Derudover indeholder mælk jo så meget protein, at man nemt når over daglig dosis, hvis man kombinerer mælk med proteintilskud og en almindelig kost. Overskudsprotein skal også bare ud gennem nyrerne.

Andre er selvfølgelig velkomne til deres opfattelse, jeg vil bare personligt gerne holde mig under en liter mælk om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Vil lige for sjovs skyld tilføje at IPF verdensmesteren i +125 kg klassen i styrkeløft, Brad Gillingham drikker ca. 5 liter mælk om dagen.

Jeg tror ikke problemet er så stort for en person på langt over 100 kg, som træner tungt flere gange i ugen, med mere end 1 liter mælk. Men 5 liter er nok lige i overkanten ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Cocio light indeholder ikke nok kulhydrat i relation til et post-træningsmåltid. Desuden kommer kulhydraterne fra mælkesukker, hvilket har et lavt GI.

Cacaoskummetmælk er tilsat sukker, hvorfor kulhydratmængden bliver mere passende i relation til et post-træningsmåltid. GI er dog fortsat for lavt.

Link to comment
Share on other sites

Lige for at blande mig i cacao/mælke snakken. Drikker selv 3 liter mælk om dagen (2 L mælk og 1 L cacao på træningsdage) og har gjordt det i de sidste 3 år, de ca. 8 år før drak jeg 2 - 2½ L dagligt. Har aldrig haft problemer med nyrer eller lign.!Har spurgt min læge og tjekket netdoktor.dk omkring dette emne og har ikke fundet nogle problemer i det - ret mig hvis jeg tager fejl!

Ved godt at mælkesukker ikke er det bedste mht. GI, men ser intet problem i det :o)

Drikker selv "lille Lise" skummetmælkskakao fra ghetto, den er billigere og har det samme nærigsindhold som Mathilde og de smager ens - syntes jeg!

Link to comment
Share on other sites

Michael> pointen var heller ikke at nyrenes udskilningsevne øges. Pointen var at folk med stor muskelmasse har et større behov for makro- og mikronæringsstoffer. Den anbefalede daglige tilførsel af af vitaminer og mineraler, kan umuligt være det samme for en aktiv person på 120 kg, set i forhold til en kontormus på 65 kg. Desuden er de anbefalede dagsdoser af vitaminer og mineraler nedre grænser. Får du ret meget mindre, resultere det i mangelsymptomer. Den øvre grænse ligger formodentligt MEGET længere oppe.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

...  Og så vidt jeg ved er protein bestemt ikke den værste form for energi.  Den skulle være den af de tre nærings"grupper" der stimulerer stofskiftet i højeste grad, plus at den mætter godt!

Mener jeg i hvert tilfælde at jeg har læst op til flere gange...  (især inde på t-mag.com under J.M.Berandi(sp?)'s artikler om "appetite for construction")

Link to comment
Share on other sites

Soulfly, er "lillelise" ikke lavet af mælkepulver? Det er  ihvertfald ikke cacaomælk, men mælkedrik, hvad så end det betyder.

Thomas J, enig, det var bare det xjyden nævnte.

Blackice, jeg har intet sted set at effekten af kreatin skulle forringes af mælk. Har du en kilde? Mig bekendt tæller mælk med i dagens væskeregnskab på lige fod med vand.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det, men vand skulle efter sigende være den eneste væske som kroppen udnytter og optager optimalt. Hvis man går udfra man har et væskebehov på 3 liter om dagen, så er det bedst at drikke 3 liter vand, hvis man vil være på den sikre side. Klart nok, mælk, juice og andre væsker bidrager også, men væske udnyttelsesgraden af en liter mælk skulle vist være meget mindre en ved en liter vand. I må selv lede efter kilder, hvis i vil have beviser :)

Jeg kan ikke love jeg har ret, men jeg sørger altid for at få omkring 2 liter vand om dagen. Oven i det ryger der vel 1-2 liter mælk ned, og måske lidt cola hist og her.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

michael -> Som Los også siger så står der på lille lise at det er lavet af 94% skummetmælk fra danske køer. Der står ingen steder at det er en mælkedrik!? Har en skummel mistanke om at Mathilde og lille lise laves samme sted - de er i hvert fald meget ens i smag og indpakning! Gider bare ikke betale mere for samme produkt!

Ang. om hvor meget mælk tæller med i det daglige vand behov, så har jeg sendt en mail til Arne Astrup, professor dr.med, som eftersigende er ekspert i kost og ernæring ,og håber på et hurtigt svar.

Jeg er dog enig i, at man skal have en del "rent" vand dagligt. Får selv nok 1½ - 2 liter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share