Fra fullbody til noget split


Silenced
 Share

Recommended Posts

Ups forkert froum.. Håber I kan hjælpe ellers må MOD lige flytte det..

Jeg kører for øjeblikket noget fullbody, men da jeg snart starter i skole og har mindre tid hver dag, tror jeg det vil være bedre at træne noget split istedet for eller hvad??

Kan nogen af jer herinde hjælpe mig med at lave mit program om til split evt med nogle flere øvelser eller noget.. Det må bare helst ikke vare mere end max 1 time.

Øvelser lige nu:

Squat

Ben curl

Bænkpres

Skrå bænkpres

Flyes

Roning i maskine (tror jeg det hedder)

Træk til bryst

Triceps i tårn

Side lateral raise

DB press (Tror den hedder shoulder press)

EZ curl

Standing calf raise

Lænd.

Jeg har ikke rigtig styr på split osv, så hvis nogen af jer vil hjælpe mig med at lave det om, vil jeg være yderst taknemmelig..

*Flemming*

Edited by Silenced
Link to comment
Share on other sites

Tommelfingerregel der stort set altid holder: Så mange presseøvelser på den ene split-dag og så mange sammentrækningsøvelser på den anden split-dag.

Se deett øhh Jeg er allerede lost hehe..

Jeg bliver nok nødt til at få det skåret ud i pap, evt med et eksempel..

Glemte lige at skrive. Det gør ikke noget at jeg skal træne alle hverdagene, bare jeg har fridage i weekenden..

Håber I kan hjælpe supernooben her :)

*Flemming*

Edited by Silenced
Link to comment
Share on other sites

Hmm Jeg har siddet og søgt lidt og så der var en der anbefalede et 2-split program..

Dag 1

Bryst, skulder og triceps

Dag 2

Ben, ryg, biceps og mave

dag 3

Fri

Dag 4

Som dag 1

Dag 5

Som dag 2

Så vælger jeg så at holde fri hele weekenden, da jeg ikke har mulighed for at træne der..

Nu sidder jeg så og kigger i øvelsesbiblioteket her på MOL og bliver majt forvirret.. Hvor mange øvelser skal jeg have med til hver gruppe af muskler????? Der er godt nok mange at vælge imellem.. Hvilke øvelser ville I tage med hvis programmet var udformet sådan som jeg skrev ovenfor???

*Flemming*

Edited by Silenced
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktsk split er mere velegnet til dem¸ der har god tid...

hvis du misser en dag på fullbody grundet travlhed i andre affærer gør det ikke så meget¸ fordi du kan indhente alt det 'forsømte' på næste træningsdag.

Men split kan da sagtens virke alligevel.

her er et ok eksempel på en 2-split

dag 1

abs ryg bisser lægge bagskulder

dag 2

abs ben pat trisser skuldre(pres)

problemet jeg forsøger at forklare i det ovenstående er¸ at hvis du så misser din næste træningsdag (som ville have været dag 1) kommer du måske til at være katabolsk (muskelsvindende!!!) i abs ryg bisser lægge og bagskulder.

I realiteten er det ikke helt så enkelt fordi du sagtens kan stimulere (træne hårdt nok) på et splitprogram til¸ at dette ikke er et problem.

Dog. Du siger selv du er helt ny i faget og derfor vil du nok ikke have den fornødne neurale kapacitet (erfaring) til at træne så hårdt.

Alas(derfor)- fullbody. :) :) :)

I min personlige erfaring føler jeg¸ at det ene er lige så godt som det andet til at vokse af. Kroppen har en evne til at afbalancere stimulus' effekt systemisk('hel'kropsligt) såvel som lokalt muskulært(eks. bisser) ud over en given tidsperiode.

Sommetider er det også bare gejl at træne på en ny måde så man kan få gejsten op.

Eksperimenter. Og lyt efter hvad der bliver sagt når din krop taler til dig. Det gør den hele tiden og den kan ikke lyve. :)

P.S her er et hemmeligt tip til hvordan du kan få træningstiden ned på en time eller mindre. Træn hurtigere :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Mit problem som gør at jeg ikke kan bruge mere end 1 time er at jeg skal træne før jeg tager i skole..dvs jeg kan træne fra ca 7.15 til 8.15..

Jeg tror jeg træner hårdt nok, men igen da jeg er ny så ved jeg det ikke.. Jeg har da lidt DOMS hver dag og prøver så vidt muligt at sætte enten vægtene eller reps op hver gang jeg træner..

Med hensyn til hastighed. Jeg holder ca 1 til 2min pause mellem hvert sæt, nogen gange lidt mindre. Jeg træner p.t 2 til 5 sæt pr øvelse afhængig af hvordan jeg har det på dagen og om jeg har aftaler..

Du siger fullbody er bedre.. Er det muligt at korte det lidt ned så..

Jeg tænkte på om jeg, hvis jeg nu fik dødløft på programmet, så kunne droppe mine ben curl og standing calf raise, eller det en dum ide???

Hvis du / I synes split, så bliver i nok nødt til at skrive navnene på øvelserne, da jeg ikke rigtig kan finde rundt i hvilke jeg SKAL ha og hvilke jeg kan ha med i et evt program

*Flemming*

Edited by Silenced
Link to comment
Share on other sites

Her er den nemme (simple) splitrutine:

dag 1

squat og bænk

dag 2

dødløft

dag 3

ligge på sofaen og se dollars og spise tunfisk

dag 4

squat og bænk

dag 5

dødløft

dag 6 & 7

ligge på sofaen og se OL og spise kylling (variation er vigtigt)

Skal der ikke være flere øvelser med ??? :blink::blink:

Link to comment
Share on other sites

Prøver lige igen ;) .. Er det virkelig nok øvelser eller tager du bare en lille smule gas på en noob igen :) ??

Det kommer jo an på hvad du vil opnå.

Squat, dødløft og bænk er de 3 store og du kan sagtens blive stærk / stor af bare de 3.

Hvis du kun har 1 time om dagen til træning ved jeg ikke hvad der er bedst. Jeg ville personlig opprioritere træningen og køre 3 gange fullbody om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Her er den nemme (simple) splitrutine:

dag 1

squat og bænk

dag 2

dødløft

dag 3

ligge på sofaen og se dollars og spise tunfisk

dag 4

squat og bænk

dag 5

dødløft

dag 6 & 7

ligge på sofaen og se OL og spise kylling (variation er vigtigt)

Skal der ikke være flere øvelser med ??? :blink::blink:

Heffehurtig er inde på noget af det rigtige. Som relativ nybegynder skal du satse på få, men gode basisøvelser. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører et 2-split program som jeg føler er ganske godt, det kommer her :)

Mandag/Fredag

Bænkpres

Incline DB Press

Mave + ekstra vægt

Dips + ekstra vægt

French Press

Military Press

Lateral Raise

Shrugs

Onsdag/Søndag

Squat

Dødløft

Standing Calf Raise

Chinups

Lying DB Row

DB Curls

Barbbell Curls

Link to comment
Share on other sites

Det jeg gerne vil opnå er allround styrke IKKE masse, da jeg er igang med kraftig cutting.

Jeg har desværre ikke tiden til det, da jeg går i skole og efter skole er der lektier, gøre rent, handle ind, lave mad, i bad, putte ungen og putte med konen, så P.T. er det kun den time jeg kan bruge. Når der så er ferier fra skolen kan jeg jo træne igennem..

Squat, Dødløft, Bænkpres, Chins, Dips og mave

Det ville være nok til at komme hele kroppen igennem????

Primitive> Kan det deles op så jeg kan køre det mandag, tirsdag, torsdag fredag eller rammer det for tæt på hinanden ????

Link to comment
Share on other sites

Squat, Dødløft, Bænkpres, Chins, Dips og mave

Det ville være nok til at komme hele kroppen igennem????

Ja.

Selvfølgelig ikke et ultra-delux program, hvor selv den mindste muskel i kroppen tæskes igennem. Men i store træk - jeps, den rammer hele kroppen generelt og i særdeleshed alle de store, vigtige, funktionelle muskelgrupper.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Squat, Dødløft, Bænkpres, Chins, Dips og mave

Det ville være nok til at komme hele kroppen igennem????

Ja.

Selvfølgelig ikke et ultra-delux program, hvor selv den mindste muskel i kroppen tæskes igennem. Men i store træk - jeps, den rammer hele kroppen generelt og i særdeleshed alle de store, vigtige, funktionelle muskelgrupper.

Det er et mægtigt godt program hvis man ikke har så meget tid!

Har selv kørt det en årgang...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share