Mælk vs. vand


michael
 Share

Recommended Posts

I denne tråd:

http://www.motion-online.dk/cgi-bin....7;st=15

fremkom den overraskende påstand, at mælk er vægtet lavere end vand i væskeregnskabet. I praksis skulle f.eks. 2 l vand + 1 l mælk være betydeligt dårligere end 3 l vand i forbindelse med kreatin.

Desværre blev påstanden ikke bakket seriøst op. For mig er det helt uhyrligt at der skulle være en forskel som kan mærkes i praksis. I den forbindelse skal det nævnes at landets hospitaler og plejehjem ikke skelner, selv om menneskers liv og sundhed afhænger heraf.

Er der nogen der kan hjælpe med at af- eller bekræfte?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man indtager rent vand, bliver det næsten 100% optaget og udskilt gennem urin(og sved.)

Hvis man drikker mælk nedbrydes den og optages næsten 100%. En lille smule vil dog nedbrydes af bakterierne i tarmen og derved vil en større del udskilles med aff.

Det er jo klart, at jo højere koncentration en given væske har, desto mere koncentreret bliver ens urin, hvis de overskydende partikler udskilles i urinen.

Altså er ens urin mere koncentreret, hvis man drikker mælk end, hvis man drikker vand.

Det er nok det, man mener, når man siger, at mælk ikke tæller lige så meget som vand i væskeregnskabet.

Nu er det sjældent et problem, at ens urin er mere koncentreret end "normalt".

Så vidt jeg ved, sker der ingen skade på nyren ved, at den skal koncentrere urinen, selv i udtalte tilfælde.

Link to comment
Share on other sites

Nu var min påstand ikke i forbindelse med kreatin. Den var mere generel. Desuden går jeg da stærkt ud fra at 1 liter mælk ikke indeholder 1 liter brugbar væske, når alle makronæringsstofferne er fordøjet. Det var sådan set der jeg ville hen. Drikker du 1 liter vand, så får du 1 liter brugbar væske. Drikker du 1 liter mælk, så får du ikke 1 liter brugbar væske, da mælk indeholder en masse makro- og mikronæringsstoffer. Jeg baserer det på en artikel jeg på et tidspunkt læste. Da jeg ikke kan huske hvor, så er jeg lidt ked af at holde hårdnakket på det. Måske er det helt hen i vejret ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

thomas j, nej, det med kreatinen er blot et eksempel. Det må være den generelle vinkel vi går efter. Jeg tvivler stærkt på at kreatin er speciel på det område.

Det er klart at:

1l vand = 1000 g vand

mens

1l mælk = 920 g vand

Hvordan de sidste 8% skulle forhindre udnyttelse af en større del af vandet kan jeg ikke se.

Link to comment
Share on other sites

Beleriand_K:

hmm, jeg kan ikke lige se, hvorfor de to ting skulle have noget med hinanden at gøre.

Nu skal vi passe på med hvordan vi forestiller os "udnyttelse" af vand.

Vi er jo ikke ved at bygge en bro og har brug for en vis mængde vand.

Som sagt, så har kroppen brug for vand til sved, aff. og urin.

Hvis den får mindre vand, end "den gerne vil have", nedsætter den urinproduktionen ved at opkoncentrere urinen(den bliver mere gul.) Der tages også en smule vand fra aff. så man kan få hård mave. Det sker først senere at der prod. mindre sved.

Hvis man på den anden side får mere vand øges urinproduktionen ved at urinen gøres mindre koncentreret.

Problemet med vandmangel kommer oftest hos gamle mennesker og nede i varmen.

Der er det vigtigt at drikke meget vand til svedprod.

Nyrerne kan kun opkoncentrere urinen til en vis grænse, derudover bliver man mere dehydreret og evt. uræmisk.

I sådan en situation er det vigtigt med rent vand. Hvis man derimod drikker mælk eller noget med mange "partikler"(højt osmotisk tryk) øger man bare presset på opkoncentreringen i nyrerne.

Nu er der en del partikler, der nedbrydes fuldstændigt i kroppen. Kulhydrater bliver til CO2 og vand, altså kræves der ikke urinprod. til udskillelse.

Calcium, protein og andre stoffer nedbrydes dog ikke, så der kan forekomme en belastning i udtalte tilfælde.

Men alt dette er i yderste tilfælde. Så man kan sagtens drikke mælk til sin creatin.

Man skal dog holde sig fra at drikke havvand - det er for koncentreret til at kroppen kan udskille det uden en meget stor urinproduktion, faktisk større end vandindtaget fra havvandet, hvilket så fører til vandmangel.

Ok, så fik jeg også lige sneget en en advarsel mod at drikke havvand ind :D

Link to comment
Share on other sites

Nu plejer jeg jo ikke at filtrere mit havvand, så der ryger som regel lidt tang med. Jeg kan ikke udelukke at der ikke også ryger lidt rejer med også. Men lever de i vandkanten ??

Når jeg sidder der med mit store kop havvand om aftenen, med fyld og det hele, så føler jeg det er lidt ligesom juleaften. Du ved gløgg med fyld og hele svineriet. Der mangler bare lidt æbleskiver, så er den i hus ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

OK, mælk er altså velegnet til opretholdelse af væskebalance samt i forbindelse med kreatin. De uegnede væsker så som havvand, er det de som i daglig tale kaldes vanddrivende?

Beleriand_K, det er en god vane at starte en ny tråd, når man har et nyt emne. Start en ny tråd omkring mælk og jern - så har jeg et svar til dig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share