JEG ER FRUSTRERET!!!


Don Kane
 Share

Recommended Posts

Jeg er frustreret og sur :angry3:

Jeg ved ikke hvad der sker for min træning alt går godt pånær min skidemøg bænkpress, jeg er fanme gået 5kg. tilbage siden starten af Januar, der lå jeg på 6x90 kg. i de sidste 2 sæt, men nu har jeg store problemer med 85 kg.  i de sidste 2 sæt, jeg kæmper som om det gælder liv eller død for at få den sidste rep.

Det skal lige siges ar jeg er begyndt at køre en del cardiotræning 4-6 gange om ugen af 25 min, da jeg ønsker at smide 10kg, det køres på min 3 fridage.

Men kan det påvirke min bænkpress så meget, og hvorfor er det lige bænkpres det går ud over, resten af min træning kører fint, og hvad kan jeg gøre.

Jeg var ved at smide skråbænken igennem vinduet iaftes dernede i vrede over min bænkpress.  :angry3: :angry3: :angry3:

PS: Hmm jeg troede jeg var mere eller mindre bodybuilder, der ikke tænkede så meget over hvad jeg løftede, men der tog jeg grueligt fejl, jeg føler sku mine løft er vigtigere end hypertrofi, for tiden...

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, det kunne godt være cardioen som gjorde det, men så ville det da også gå ud over mere end blot dit bænkpres.

Kunne være at din workload måske er for stor?!

Du kunne gøre lidt ligesom WSB, prøv de næste 5 uger at rotere nye øvelser ind i stedet for alm. bænkpres, f.eks. DB Press, Incline/Decline, Floorpress, osv. og så i den 6 uge vende tilbage til alm. bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Uf don. Den er ikke sjov. Håber du klarer dig. Ellers skal du måske overveje noget til at komme forbi dit sticking point. Dog er det lidt mystisk at du er gået tilbage.

Det tyder egentlig mest på for stor workload. For man skulle mene at var det pga din cardio var det alle dine øvelser du havde problemet i. Og pga et sticking point, så var du ikke gået tilbage, men bare blevet hængende... Måske

Link to comment
Share on other sites

Lad os analysere det lidt nærmere:

Mandag: 8x40 - 8x40 - 4x50 - 4x70 - 6x75 - 6x75

Torsdag: 10x40 - 8x40 - 8x60 - 3x8x75

Problemet er at din workload(groft simplificeret- hvor meget du laver) på din eksplosive dage er alt for stor, og at du kører i en reprange som kunne være mere optimal til eksplosiv udførsel.

Jeg vil sætte en eksplosiv bænkpres sammen på følgende måde:

6 x 3 x 65% af 1RM, eller 4 x 5 x 55% af 1RM

Dvs. 6 sæt af 3 reps med 65 kg, eller 4 sæt af 5 reps med 55 kg - går ud fra at din 1RM i bænk er 100 kg.

Link to comment
Share on other sites

somsagt træningen er totalt ændret fra uge 8, kører nu istedet eksplosiv bænk om mandagen, her kommer mandagens træning:

Muskelgrupper:Ryg, Eksplosiv Bænkpress, Mave.

Træningstid: 1 time.

Øvelse: Dødløft.

Reps/Kg: 10x40 - 8x40 - 5x60 - 2x70 - 2x80 - 6x90 - 6x90

Øvelse: Barbell Bent over rows.

Reps/Kg: 8x30 - 3x6x45

Øvelse: Dumbbell Bent over rows.

Reps/Kg: 3x6x25

Øvelse: Eksplosiv Bænkpress.

Reps/Kg: 10x40 - 8x40 - 5x4x65 (eksplosiv)

Øvelse: Leg raises

Reps/Kg: 3x15

Det var sådan jeg trænede i mandags.

Og så kommer der bænk igen onsdag eller torsdag.

er det en for stor workload??

Hvad er sticking Point??

Link to comment
Share on other sites

Ah ja, det ser bedre ud, men hvis det var mig, så ville jeg nok gøre sådan her mht. bænkpres om mandagen.

4x20 - 4x40 - 5x4x65

At køre et højt antal reps ved opvarmning er ikke helt så optimalt, flere affaldstoffer som ophobes i musklerne blandt andet.

Så skal du selvfølgelig også være opmærksom på at hvis du ønsker optimalt styrkeudvikling i bænkpres, så skal du ned omkring 5 rep eller mindre på de tunge dage.

Sticking point, ganske enkelt det sted i løftet hvor du går død ved en vægt som er for høj. For begyndere plejer det altid at ligge i bunden i de fleste løft, specielt i bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så er jeg tílbage med PROBLEMET, jeg ved ikke hvad hel.... der sker med min bæmkpress, som jeg skrev i det første indlæg, døjede jeg lige pludselig med at tage 2x6x85 kg, hvor jeg i starten af januar tog 2x6x90 forholdvis nemt og var påvej op på 2x6x95 kg, men så begyndte min bænkpress at dale, og igår under træningen havde jeg fanme problemer med at tage 2x6x82.5 hvis det foresætter sådan, så gir jeg snart op, og det mest mærkelige er at det kun er min bænkpress, andre øvelser øger jeg stadig i.

Jeg har kørt efter MAX-OT principperne i lidt over et halvt år nu, og det har jeg virkelige oplevet gode resultater med det, øgede kraftitg i styrke i mange øvelser.

Hvad sker der med mig?

Det kan vel ikke psse at jeg er kommet ind i et overtræningsstadie, jeg har jo kun kørt hver muskelgruppe en gang op ugen som max-ot anbefalede.

Kan min 4-6 gange ugentlig konditionstræning gøre så meget ved min bænkpress?

Er der ingen der har en ide hvad grunden er til det?

HJÆLP MIG!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hej Don

Selvom du ikke mener, at det kan være overtræning, så kommer vi altså ikke udenom, at det mistænkeligt lyder sådan. Eftersom dine øvrige øvelser stadig går fremad, så kan mangler i kost eller hvile næppe være årsagen. Og hvis man udelukker det umulige, så er det som bliver tilbage sandheden. Uanset hvor usandsynligt det lyder. Det citat var hugget fra Sherlock Holmes :)

Hvis det du gør i øjeblikket giver større og større problemer, så nytter det ikke noget at holde fast i det for enhver pris, fordi det har givet gode resultater hidtil. Prøv at skifte til et andet program i et stykke tid og vend så eventuelt tilbage til det du har haft succes med indtil nu, når det program er slut. Du kan f. eks. bruge det Ed Coan program, som jeg er ved at være ved slutningen af i øjeblikket. Det ser sådan ud:

Uge/sæt x reps/procent af 1RM

01 - 2 x 10 - 70

02 - 2 x 10 - 70

03 - 2 x 8 - 73

04 - 2 x 8 - 76

05 - 2 x 5 - 79

06 - 2 x 5 - 82

07 - 2 x 5 - 85

08 - 2 x 5 - 88

09 - 2 x 3 - 91

10 - 2 x 3 - 94

11 - 2 x 2 - 97

12 - 2 x 2 - 100

Det er et traditionelt Western Periodization program, som vil være en fordel for dig i din nuværende situation. Det starter nemlig med nogle uger med volumentræning og meget lav intensitet, som vil tage stresset af dit nervesystem. Og hvis du har oparbejdet en overtræning i dit CNS, så vil du med dette program få kølet det ned igen uden at behøve at stoppe træningen. Du får altså både i pose og i sæk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share