CAT


xjyden
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg spørger bare, fordi jeg har en erindring om en fyr, som til MOL træf 2 kørte bænkpres reps med en hastighed omkring karateslagsniveau.

Jeg har siden da forsøgt at opnå samme hastighed, hidtil uden held, men hvor hurtigt skal det gå, når man træner CAT ?

Link to comment
Share on other sites

The CAT is out of the bag –

In 1982 Dr. Hatfield (6) wrote about the concept of compensatory acceleration training or CAT. Hatfield claimed the following benefits for CAT: greater efficiency, fewer injuries and greater explosive power. Hatfield defined compensatory acceleration as "pushing as hard as possible throughout the movement", i.e. a high action velocity. Interestingly, years later a study by Jones et al. (7) supported Hatfield's contentions by finding that CAT was superior to traditional standard weight training for developing upper body strength and power. However, it is generally agreed that a major shortcoming of both CAT and traditional standard weight training is the large negative acceleration phase that typically occurs (9, 10), especially when lighter weights are used. For example, Elliot et al. (4) revealed that during 1-RM bench press, the bar decelerates for the final 24% of the range of motion. At 81% of 1-RM, the bar deceleration occurs during the final 52% of the range of motion (4). Some years before the compensatory acceleration article was written by Hatfield, Dr. Gideon B. Ariel had recognized the problem with the deceleration phase and had designed and developed his Dynamic Variable Resistance exercise machine to compensate for it (1).

Link to comment
Share on other sites

Some years before the compensatory acceleration article was written by Hatfield, Dr. Gideon B. Ariel had recognized the problem with the deceleration phase and had designed and developed his Dynamic Variable Resistance exercise machine to compensate for it (1).

Som alternativ til den nævnte maskine kan man bænkpresse med kæder, som automatisk øger vægten i takt med, at vægtstangen nærmer sig toppen.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er bare, at finde et kompromis mellem kraftudvikling og hastighed.

Jeg kan se en stor fordel i at kunne få de fleste submaksimale vægte op på 1/10 sekund,

men så snart jeg "tager ved", så virker det sløvende.

Bortset fra det, så kan jeg ikke en gang løfte en stang så hurtigt, som det jeg så ved MOL-træffet.

Men er det en ide at satse på hastigheden alene, eller skal det hænge sammen med kraftudvikling?

Link to comment
Share on other sites

Din post giver ingen mening..

Grundlæggende set: kraft = masse(stangens vægt) x acceleration

Jeg kan ikke se hvor konflikten er?

Jeg kan se en stor fordel i at kunne få de fleste submaksimale vægte op på 1/10 sekund,

men så snart jeg "tager ved", så virker det sløvende.

Jeg forstår ikke hvad du mener?

Hatfield har beskrevet the inverted U hypothosis. Der beskriver i hvilket belastningsområde man kan udvikle mest kraft.

Link til artiklen om inverted U http://www.drsquat.com/index.cfm?action=vi...le&articleID=53

Kort sagt vil både for lav vægt og for høj vægt forhindre en at udvikle maksimal kraft.

Hvor det enkelte løfts optimale kraftudviklings område ligger er afhængigt af øvelsen og i mindre grad atletens træningserfaring.

Men en ting er sikkert: tungere vægte har en længere decelerationsfase/kortere accelerationsfase (bortset fra vægtløfter øvelser), lige meget hvilken belastning du er udsat for, vil et forsøg på at accelerere vægten maksimalt altid resultere i den største kraftudvikling.

Jeg har en mistanke at du ikke føler det sådan, men det er ikke noget man kan mærke. Det er derfor der er udviklet dyrt måleudstyr for netop kunne måle stængers hastighed/kraftudviklingen etc..

Kort sagt: Førsøg at løfte stangen så hurtigt som muligt i alle de øvelser det er sikkert/praktisk.

Mvh Poul

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Jeg læste en tråd her på MOL omkring cheat og CAt, og konklusionen for mig at se må vel være, at det ikke gælder om at løfte så hurtigt som muligt, men snarere at løfte med acceleration. Det vil sige, at man faktisk skal starte blidt (relativt) og så øge hastigheden hele vejen op.

Hvis man satser på at accelerere hele vejen op, så må det vel nødvendigvis gå langsommere, end hvis man bare løfter hurtigst muligt, og hvad er så bedst?

(Dette under forudsætning af, at man løfter en vægt, der er let nok til at kunne accelereres)

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Man kunne jo også bare træne floorpress eller bænkpres med klods, for at øge styrken i den øverste del af løftet hvor kraftudviklingen ikke er nær så god som i midten af løftet.

Og omvendt for at øge sin styrke første del af presset, kan man f.eks. lave bænkpres med halv ROM.

Undersøgelser har vist, at en muskel er i stand til at udvikle mest kraft i midten af en løft..

Dvs. kraftudviklingen går som en kurve der starter lavt i starten af løftet, topper i midten af løftet, og igen falder til lav i slutningen af løftet.

Derfor ville det mest fordelagtige når man kørte CAT bænkpres, formentlig være en anordning med varierende modstand i hele løftet, som f.eks. kunne se sådan ud:

Start---------Midt-----------Slut

Hård---------Semi----------Hård

Så burde man være i stand til at udvikle styrken i sit løft, så man kunne have en nogenlunde konstant kraftudvikling gennem hele løftet.

Edited by PlayboY
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke mulighed for eller lyst til at bruge diverse udstyr.

Spørgsmålet er bare, om man skal knalde mest muligt igennem, eller man skal accelerere.

Det jeg har fundet indtil nu tyder i retningen af at hastighed er vigtigst, selvom jeg egentlig havde fået på fornemmelsen, at accelerationen var vigtigst.

Link to comment
Share on other sites

Prøv at læse på fysikken:

F = m X a.

Acceleration = ændring af hastighed.

Dette under forudsætning af, at man løfter en vægt, der er let nok til at kunne accelereres)

Bare det at du starter fra at den ligger stille til at den begynder at flytte sig er en acceleration.

Almindeligvis arbejder man primært med vægte imellem 45-65% af max. Ikke noget problem med at accelerere der.

Hvis man vil minimere decelerationsfasen kan man jo bare anskaffe sig elastikker, ikke særligt dyre via nettet.

Husk at CAT træning primært er for at øge styrke/acceleration.

Det der blev diskuteret i cheating tråden var hvordan man optimerede den totalespænding igennem hele bevægelsen for masimal muskelmasse.

Ikke i forhold til præstation. At jeg vil mene det er optimalt for muskelmasse også, er en helt anden sag.

Det er ikke så svært et koncept: med perfekt teknik skal vægten accelereres maksimalt igennem bevægelsen for at opnå maksimal styrkefremgang.

Elastikker/kæder er gode værktøjer til at optimere effektiviteten af denne træningsform.

Link to comment
Share on other sites

Men i artiklen fra drsquat (ikke Hatfields) snakkes hovedsageligt om speed.

Hvis man starter med at knalde den af, så hurtigt, som man kan, så bliver der udelukkende tale om en start acceleration, sådan som jeg oplever det.

Der er jo ingen tvivl om, at det skal gå hurtigt.

Hvor jeg før trænede med mindst 2 sekunder op og 4 ned, så kører jeg nu omkring et halvt sekund op, selv ved "almindelig" træning, men spørgsmålet går på, om det gælder at flytte stangen så hurtigt som muligt, eller med tydelig acceleration under hele løftet.

Tingene udelukker hinanden ifølge min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Hatfield defined compensatory acceleration as "pushing as hard as possible throughout the movement"
Hvordan vil man kunne gennemføre en squat så hurtigt som muligt uden at accelerere maksimalt?

Som beskrevet i quotes her på siden vil ca. den sidste fjerdedel af bevægelsen ikke være lige så effektiv da man vil bremse i den del af bevægelsen. Men det betyder ikke at cat er mindre effektivt end hvis man holder en langsomere hastighed.

Skal man beherske sig i starten af løftet, så man kan accelerere i slutningen af løfttet?

Nej!

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Date: Wed, 14 Jul 2004 11:58:01 -0700

  From: "Dr. Yessis" <[email protected]>

Subject: Re: fatigue during power training

Lawrence Gonzales <[email protected]> wrote:

> Michael,

> You said you disagree with Louies terminology, could you please

explain?

My problem was with the terminology, compensatory acceleration.  This

was started by Fred Hatfield at least ten to fifteen years ago and has

since been perpetuated but never explained.  For example, how can you

volitionally keep accelerating after you get past the explosion or

sticking point?  To do this, you would have to have tremendous eccentric

strength to stop the movement before you injure the joint.  Thus, those of

you who use compensatory acceleration, please explain how you do it and

what it means to you.

Lidt mere benzin på CAT diskussionen.

Grundlæggende set er Hatfields definition ukorrekt. Man kan ikke accelerere maksimalt igennem hele bevægelsen. Da der i den sidste del vil ske en decelaration der er neuralt betinget (der er reflexer hvis formål er at beskytte leddet. De vil forhindre at man skader leddet ved at accelerere ud i en overstrakt position).

Det man derfor bliver nødt til er at accelerere maksimalt og acceptere dette kun er i 75% af bevægelsen. Eller evt. forbedr power outputtet via nogen af de metoder der er nævnt i tidligere posts..

Mvh Poul

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde før i tiden ingen fart i mine løft. Jeg kørte altid alle reps med behersket fart.

Så gav jeg mig i kast med min første sheiko, hvor jeg selvfølge kørte mine løft på samme måde.

Det så Luciferase dog engang nede i centret, og fortalte mig så, at jeg skulle køre ALLE reps med MAKSIMAL fart.

Det virkede på min bænkpres, som intet andet har virket hidtil. Det kan jeg derfor anbefale til folk, der har svært ved at få fart i løftene.

Jeg synes det bliver holdt godt ved lige ved, at man kører alle sine opvarmning- og submaksimale sæt på samme måde. + At man selvfølgelig er blevet hurtigere i sine tunge sæt også.

ALLE jeg har sat igang med træningsprogrammer siden dengang, har jeg sat til at udføre løftene på samme måde.

Det har i de fleste tilfælde været HST, hvor de submaksimale dage derfor bliver "eksplosiv-dage".

Det har indtil videre været en stor succes.

Det man derfor bliver nødt til er at accelerere maksimalt og acceptere dette kun er i 75% af bevægelsen.

Det er ikke rigtigt, at man skal acceptere, kun at accelerere i 75% af bevægelsen.

Jeg kan selv gøre det i 90-95%.

Hvis du ikke tror det, kan jeg få mine træningsmakkere herinde fra til at bevidne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share