Lænden!


Svend Erik
 Share

Recommended Posts

Jeg har løbet i årevis, mere eller mindre, men smerterne i lænden bliver bare værre med tiden. Jeg har prøvet en del, og det eneste, der har hjulpet, er at lade være med at løbe. Kan det virkelig være rigtigt? Er der nogen, der har en idé til, hvordan jeg kan løbe en tur hver dag og alligevel rette ryggen uden smerter?

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk selv en tendens til det du skriver... For mit vedkommende er det nok fordi at jeg ikke har trænet min lænd ordentligt... Tror jeg... For mig har det i hvert fald hjulpet at lave rygbøjninger, laver 3*30 rygbøjninger 3 gange om ugen... For mig gik der en eller to uger, så løb jeg igen uden smerter! - prøv det, det skader i hvert fald ikke...!

Link to comment
Share on other sites

ja, god ide, men husk også at træne dine mavemuskler.

Lænde- og mavemuskler virker stort set som et korset :)

Der er mange, der har lændesmerter pga. for stramme hasemuskler/sener. Prøv at strække dem ud. Hvis det er problemer, vil du se en forbedring i løbet af meget kort tid(timer), hvis du gør det effektiv nok :)

Hvis du har en historie med rygsygdom skal du selvfølgelig konsultere din egen læge først :)

Link to comment
Share on other sites

3 måder:

-stående, stræk det ene ben frem og sæt hælen i jorden ca 25-30cm foran den anden fod.

Bøj det bagerste knæ lidt og læg vægten på det ben. Nu skulle du kunne mærke et stræk. Dette øges ved at læne dig lidt forover.

-siddende, sæt dig på en sofa/seng med det ene ben på jorden og det andet liggende vandret med hælen ud over sengen. Læn dig forover, samtidigt med at du holder benet strækt.

-liggende(kræver en hjælper, men er også klart den bedste):

Lig dig ned med det ene ben strak lige op og det andet liggende strakt på sengen. Hjælpen låser din ene ankel med sin ankel. Hjælper tager fat i dit "flyvende" ben og beynder at skubbe det forover(op mod dit hoved), efterhånden lægges der lidt vægt i.

Hvos man ikke kan nå jorden med fingerspidserne før man starter får man sig noget af en overraskelse bagefter,hvis man har strukket ud meget effektivt :)

Men pas lidt på med ikke at lægge alt for meget stræk i. Man strækker ikke kun muskler og sener men også nerver.

Desuden skal man altid huskeså vidt muligt at have ret ryg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share