Hvilken triceps øvelse ?


Linde
 Share

Recommended Posts

Hej fitness guruer

Jeg er ny her på sitet. Har trænet længe men aldrig særlig seriøst. Jeg har dog besluttet at jeg vil til at lave et HST program og vil gerne finde EN god triceps øvelse. Har tidligere kørt forskellige øvelser, men ved overgang til HST vil jeg gerne vælge og nøjes med en øvelse til triceps (med 2 sæt). De øvrige øvelser til andre muskelgrupper har jeg indtil videre valgt. Men hvilken skal jeg vælge til triceps?? Har umiddelbart udset mig liggende triceps pres med en håndvægt og neutral håndstilling. Men der er jo ret mange at vælge imellem. Nogen forslag eller kommentarer??

I et tidligere indlæg læste jeg at hammer curl er den suverent bedste biceps curl. Kan man sige noget tilsvarende om en af triceps øvelserne??

På forhånd tak!

Edited by Linde
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er dips bedre end liggende pres. Nogen argumenter eller referencer?? Synes selv den går mere i skulderen, men måske er det fordi jeg laver den urent.

Hader smal bænkpres - den bliver det ikke ...

Fransk pres er en isoleringsøvelse. Dips træner mere end bare lige ens Triceps. Derfor bruges Dips tit i forbindelse med HST. Da dette jo netop går ud på få øvelser, men solid træning af hele kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Bench dips

Er det dips med fødder på en bænk og hænder på en anden bænk?? Sad netop og overvejede denne i stedet for min DB french press. Men har lidt svært ved at lave 2x15 :chicken: Måske kunne jeg lave første periode af HST med DB french og så denne øvelse til de øvrige perioder??

Link to comment
Share on other sites

Tak. Nuvel prøvede lige efter - kunne godt tage 2x15 uden problemer - fik bare tidligere altid krampe af denne øvelse

Hvad siger i til håndstillingen i bench dips? Er det en god håndstilling, altså med håndfladerne bagud?? Har prøvet med knoerne i bænen for neutral stilling, men dette forekommer mig ikke så effektivt... Men måske er det en god håndstilling?? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører som fyren på billedet. Det spændende er altid, hvor høje bænkene er i de forskellige centre, for selvfølglig sænker jeg til røven rører gulvet.

Med mine 95+ på mine sædvanlige træningstidspunkter, så har jeg ikke haft brug for ekstra vægt, men ellers er det jo nemt lige at lægge en vægtskive i skødet.

Almindelige dips er også gode, men de kan være slemme, hvis man ikke er stærk i forvejen.

Link to comment
Share on other sites

Er jeg den eneste der har negative oplevelser med benchdips ? jeg kørte den i en periode da jeg faktisk synes det er en fed tripcesøvelse, men måtte stoppe pga. jeg fik skulderprobs af den ?
Jeg havde pisse ondt i skulderne den første uge, jeg kørte den, grunden til det, var simpelthen jeg holdte for bredt, så efter en bredde justering har den kørt lige siden.
Hvis man skal bruge gradheden af DOMS som en indikator for om øvelsen virker

Jamen det kan man vel godt,hvis man har doms, ja så har musklen ihvertfald lavet noget.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal bruge gradheden af DOMS som en indikator for om øvelsen virker, så har French press, hvor stangen køres bagved hovedet, eller andre triceps øvelser som involvere Caput Longum af Triceps virket bedst for mig. :)

Har samme fornemmelse for det når arbejdet foregår over skulderhøjde - blot foretrækker at lave øvelsen med to hænder og een håndvægt bagom.

Link to comment
Share on other sites

JM press må også siges at være en all time favourite :)

Prøv den før din nabo ;)

http://asp.elitefts.com/qa/default.asp?qid=13323&tid=51

Husk et gaaaalt opspænd ved tunge vægte.

ellers er denne hybrid også god:

1. Pres op som en smal bænkpres,

2. sænk bag hovedet som en fransk pres,

3. træk ind over brystet som en pullover,

4. start forfra.

Eccentrisk overload :devil:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg nævnte problemer med krampe, var det ihvertfald ikke i skulderen, men i triceps. Ved de alm dips med lige håndstilling hænende i det frie stativ uden vægt har jeg tidligere haft problemer med skulderen, og synes også det belaster skulderen hårdt. Derimod har jeg ikke haft problemer når jeg tager vægt mellem benene, fordi jeg så hænger mere stille !!! Men som tidligere nævnt, skyldes det jo nok at jeg laver øvelsen urent (uden vægt). Derfor kan jeg også godt lide bench dips, da man der ikke hænger og flagrer frem og tilbage :blink:

Nu kunne man jo være fræk at sige at jeg jo så bare kunne bruge vægt og alm dips, men så kan jeg hverken tage 2x10 eller 2x15 (bruger 15 eller 20 kg skive for at opnå stabilitet) - kan måske tage en 8 stykker. Hvilket iøvrigt er mystisk når jeg med bench dips ofte får krampe u. vægt og ved bare ca. 15 gentagelser ... så måske er håndstillingen ved bench dips god at øve for mig!?! Det er jo også den samme håndstilling som ved svømning (crawl/fly), så øvelsen er også god til at træne svømning (det er i svømmetræning jeg selv lærte øvelsen). Men træner den hele triceps???

Var der andre der havde kommentarer til håndstillingen i bench dips (om den er god eller dårlig ...) ??

Link to comment
Share on other sites

Delayed Onset Muscle Soreness

Mange øvelse kan findes hér: www.exrx.net, http://www.bsu.edu/webapps/strengthlab/home.htm , http://www.xs4all.nl/~bozo/index.html

Der er også en "links" knap i toppen af denne side. Der er en kategori under styrketræning der hedder http://www.motion-online.dk/fora/index.php...laycat&catid=24 øvelsesbiblioteker..

Hvis de ikke hjælper kan google i høj grad hjælpe.

prøv at søge på navnet og vælg images..

De fleste øvelser er nævnt tidligere hér på siden og kan også findes via søgemaskinen for dette board :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er blevet totalt forelsket i den her, bare hvor jeg laver den på en decline bænk istedet - totalt kontakt og lee pump! En dumbell i hver hånd og så derudaf!

Kører nogle gange den efter en omgang incline fransk pres og så er der INTET at give af bagefter, så kan alle andre tricepsøvelser skride hjem :D

DBLyingTricepsExtension.gif

Edited by LungBrush
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share