Benchpress, hvilken måde?


emo
 Share

Recommended Posts

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Slettet bruger
Jeg synes flere har fortalt mig, at Hatfield ikke skal bruges som normalt styrkeprogram - men kun som et peakingprogram før et stævne?

Nonsens....

Noget du vil uddybe :w00t: Hvad er, i en eller to sætninger, princippet/teorien bag bænkprogrammet?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det vil jeg godt uddybe. Den ide som Ramus omtaler er baseret på misforståelser og fejlagtige antagelser. Hatfields cycle er en ganske almindelige progressionscyklus som er rettet imod opbygning af styrke, og på at man samtidig peaker sin styrke via den sidste del af cyklussen, med henblik på konkurrence eller maxtest.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Men Hatfields er vel ikke for begyndere?

Jeg synes først, jeg er ved at lære nok til at få udbytte af den, men jeg er måske også tungnem.

Jeg ville klart anbefale det Simmons program, som Sqautfather poster rundt omkring.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Angående Hatfields er jeg også lige gået igang med den. Jeg havde sat vægten på min CAT dag til lidt under 70% af max, men det synes jeg ikke jeg kan udføre særligt eksplosivt. Vil det ikke være en god idé at sætte vægten lidt ned så? Altså det vigtigste ved CAT dagen er vel at det skal være eksplosivt....? :unsure:

Men ellers synes jeg godt om Hatfields Cycle, det er helt sikkert et godt program til at øge styrken, og lidt masse følger der jo nok også med :)

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Angående Hatfields er jeg også lige gået igang med den. Jeg havde sat vægten på min CAT dag til lidt under 70% af max, men det synes jeg ikke jeg kan udføre særligt eksplosivt. Vil det ikke være en god idé at sætte vægten lidt ned så? Altså det vigtigste ved CAT dagen er vel at det skal være eksplosivt....? :unsure: 

Helt sikkert. Sæt vægten ned til 60%, hvis det passer dig bedre.

Edit: jeg har ingen idé om, hvor det hyperlink der lå i "bedre" kom fra :blink:

Edited by Unclebully
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, det er imponerende, at nogen kan gennemføre sådan et program.

Jeg vil tro, at folk der kender deres reelle 1 rm bør træne med 80%, hvis de skal gennemføre programmet for alle tre øvelser.

Husk at failure og forced reps ikke duer i så tungt et program.

For folk, som ikke kender 1 rm i øvelserne i forvejen kan man overveje at holde korte pauser under testen, så den ikke viser en reel 1 rm, og så bruge 85% af det.

Som begynder vil jeg mene, at CAT dagen bare gælder om at lave gentagelserne så hurtigt som muligt. Over et halvt sekund op er helt klart for langsomt.

Det er forøvrigt sjovt, at det ikke nævnes direkte i artiklen, at det er TJ's version af Hatfields, og at manden på billedet bestemt ikke kører bænkpres med styrkeløfter stil.

Link to comment
Share on other sites

At det er en god ide at køre forced i Hatfields?

Det gad jeg godt se.

Jeg kunne til nød gå med til failure, da man nogen gange ikke kan finde ud af at justere pauselængden op. Man kan jo selvfølgelig også satse på f.eks. at køre 3 minutters pauser, og så bare droppe de reps, man ikke kan klare, og se om det har givet positivt resultat i sidste ende.

Forced reps med 3 øvelser efter Hatfields, det kan jeg ikke forestille mig, at nogen kan gennemføre med success. Hvis nogen har mod på det, så hører jeg gerne om resultaterne.

Link to comment
Share on other sites

Husk at failure og forced reps ikke duer i så tungt et program.

TJ har da før nævnt, at Hatfield selv siger noget andet??

Ja, det er ganske rigtigt. Spørgsmålet dukkede regelmæssigt op i den gamle Hatfield FAQ. "Hvad gør man hvis man ikke kan gennemføre sættene i f.eks 5 sæt x 6 reps ugen ?" Hatfield svarede at det var OK at lave 1 forced rep eller 2, hvis det var nødvendigt for at gennemføre de planlagte reps, i fundament perioden. Det burde dog ikke være et problem i lav rep/peaking delen, og spørgsmålet tog så vidt jeg forstod det også kun udgangspunkt i selve høj-rep/fundament-delen. At forced reps er OK i nødstilfælde, er så selvfølgelig ikke det samme som at forced reps er en del af Hatfield cycle. Det ville jo være optimalt at man kunne undgå det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu har TJ jo svaret i mellemtiden, men jeg kunne da godt tænke mig at høre om folks erfaringer med Hatfields, hvor de ikke gennemfører alle reps selv.

Jeg har droppet enkelte reps nogle gange. Jeg har ikke tænkt over, at det er vigtigst at gennemføre sættene i den tunge del.

Link to comment
Share on other sites

Hey...

Har trænet i ca. 5 måndere, og i de sidste månedes tid er jeg stået stille i benchpress... hvad gør jeg forkert, og hvordan kan jeg komme tilbage på rette vej igen.. :D

Træne bryst 2 gange om ugen...

Benchpress

InclineBenchpress

Brystdips

Kører 3*8, køre ca. sådan. 1 set, 35kg,  2 set, 45 kg og 3 set, 60/65 kg... og i tredje sæt kan jeg kun tage 3 selv....

I inclien er jeg oppe på 60 kg og tager det uden problemer 7-8 gange...

hvad gør ´jeg forkert i benchpress....??? hjælp... :D

Basisøvelserne køres efter nedenstående:

1. opvarmningssæt 10 reps

Let (ca. 50 % af ens max / 1 RM)

2. opvarmningssæt 3 reps

Rimelig tungt (ca. 80 %)

1. effektive sæt 3-6 reps

Så tungt som man kan gøre det uden at miste kontrollen (> 90 %).

2. effektive sæt 8-12 reps

Belastningen skal vælges således at man kører til total udmattelse indenfor de 8-12 reps (75-85 %).

- Kajakroer

Link to comment
Share on other sites

Sidder lige og læser denne helt "enestående" tråd om benchpress og tænker: det er da godt nok blevet svært at blive stærk eller stærkere. Jeg har altid troet, at benchpresstræning gik ud på at lægge sig på en bænk og løfte en stang fra brystet. Og nu er jeg da helt i tvivl om jeg har gjort det rigtigt.

hilsen en nu tøvende bænkpresser :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Nu har TJ jo svaret i mellemtiden, men jeg kunne da godt tænke mig at høre om folks erfaringer med Hatfields, hvor de ikke gennemfører alle reps selv.

Jeg kommer ikke længere end til 5 x 4 reps, de næste uger bliver med forced..... så må vi se hvad der sker :)

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Lidt Off-topic

Teknik

Jeg har fået en del ud af at ændre mit håndleds stilling. Jeg har tidligere haft stor tendens til at flexe håndledet bagover, istedet for at holde håndledet så lige som muligt i forlængelse af underarmen. Det var Anyone som for et halv år siden gjorde mig opmærksom på det. Det skulle jo i teorien give en bedre kraftoverførsel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share