Sumo dødløft


mvp.
 Share

Recommended Posts

Jeg har tænkt mig at prøve at køre sumo dødløft men har ikke trænet det før.

Er der nogle ting man skal være særligt opmærksom på for at undgå at komme galt afsted?

Eller tekniske råd som kan give en lidt ekstra kilo på stangen?

Især kunne det være interessant at høre lidt fra dem som selv har lavet samme skift (fra konventionel til sumo).

Det er planen at lægge lidt forsigtigt ud og så øge belastningen i løbet af nogle træningspas.

Link to comment
Share on other sites

Det er meget lidt erfaring jeg har med det, men det jeg har skal jeg da gerne dele.

Jeg har prøvet, men det gjorde absolut intet for mig. Kunne løfte ca. 30-40kg mindre sumo end i konventionel stil.

Der er efterhånden mange, der står en semi-sumo stand, altså med en vis afstand mellem benene, men ikke med fødderne helt ude ved skiverne. Så du må med fordel kunne eksperimentere lidt med bredden på din stand.

Held og lykke med det. :)

Link to comment
Share on other sites

Nu kender jeg jo ikke årsagen til at du vil skifte til sumo-dødløft, men hvis dit dødløft skal have en overførlighed til stærkmandskonkurrencer, så vil jeg IKKE anbefale dig at skifte. I stærkmandskonkurrencer er rygstyrken det centrale i alle discipliner, og der er konventionel dødløft LANGT bedre end sumo dødløft, som fjerner noget af stresset fra ryggen og flytter det over til benene.

Hvis vi snakker om supplement til konventionel dødløft og squat, så er snakken selvfølgelig en anden :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er skiftet til sumo for 3-4 uger siden pga. problemer med lænden, ud fra en forestilling om at sumo skulle involvere benene mere end ryggen. Det har holdt stik. Mit konventionelle dødløft var stort set stivbenet lige meget hvad jeg gjorde, men i sumo bliver jeg simpelthen tvunget til at få mere gang i glutes/hamstrings for at bevæge stangen. Vægten føles ca. 20 kg tungere end i konventionel, men jeg håber på, at det bliver udlignet, efterhånden som jeg får bygget mere glute/hamstring-styrke.

Link to comment
Share on other sites

TJ-> Der er bl.a. med tanke på dækflip da man her ikke kan holde knæene indenfor hænderne.

Og også fordi jeg plejer at stå forholdsvist smalt i squat.

Dvs. at jeg slet ikke er trænet i bred stand.

KJ-> Jeg så et par dødløftere for nylig til en ligaturnering. De stod også forholdsvis smalt, men stadig i sumo.

Hvor lang en periode trænede du den over?

Unclebully-> Føles den ligefrem bedre for lænden end almindelig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale dig at skifte mellem konventionel og sumo så. Jeg synes det er dumt at sluse konventionel dødløft ud helt. Derudover bør du måske overveje om det ikke også er en god ide at prøve at squatte bredt fra tid til anden. Det vil jo have den samme effekt, uden at gå ud over den gode rygtræning du får ved konventionel dødløft.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

TJ-> Der er bl.a. med tanke på dækflip da man her ikke kan holde knæene indenfor hænderne.

Og også fordi jeg plejer at stå forholdsvist smalt i squat.

Dvs. at jeg slet ikke er trænet i bred stand.

KJ-> Jeg så et par dødløftere for nylig til en ligaturnering. De stod også forholdsvis smalt, men stadig i sumo.

Hvor lang en periode trænede du den over?

Unclebully-> Føles den ligefrem bedre for lænden end almindelig?

Hehe fik du blod på tanden af at se far i aktion i sumostil :lol: :lol:

arj jeg står smalt sumo, men Busted som du jo også så står helt ude ved skiverne i sumo og dødløfter over 300 kg :blink: :o men han har jo også mere benstyrke end jeg har, og jo bredere jo mindre skal man jo trække den stang men jo stærkere skal dine ben jo også være. mine er stadig under opbygning :) så derfor står jeg forholdsvis i smalt sumo men træner MEGET bred sumo 1 gang om ugen med ekstral låse på så jeg kan komme helt ud og stå med fødderne. Sumo er vejen frem for mig er langt stærkere i sumo end alm

Edited by L^P
Link to comment
Share on other sites

KJ-> Jeg så et par dødløftere for nylig til en ligaturnering. De stod også forholdsvis smalt, men stadig i sumo.

Hvor lang en periode trænede du den over?

Jeg trænede den reelt slet ikke, jeg prøvede bare nogle enkelte gange. Enten er mine ben for lange eller også er jeg bare ikke smidig nok, jeg føltes akavet og jeg kunne kun løfte 215, så det røg på porten.

Det er selvfølgelig nok ikke helt fair at sammenligne et løft man har trænet 2-3 gange om ugen i over et år med et løft man slet ikke har trænet... ;)

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg prøvet den idag.

Og den føltes rigtignok lidt akavet - først lidt død fra gulvet og så blir den noget lettere højere oppe.

Men lysken kommer i vejen for hænderne så der er lidt friktion her.

Måske kan der kompenseres for det ved at køre stangen lidt ud fra kroppen højere oppe.

Og så er der vist behov for at træne lidt smidighed for det føltes som om lænden var lidt krum. Men der var ikke nogen i nærheden til at vurdere det, så jeg ved ikke om det var noget jeg bildte mig ind.

Link to comment
Share on other sites

Det er MEGET mærkeligt første gang man prøver, jeg tænkte også det her gider jeg fandeme ikke at skifte til men så alligevel kunne jeg ligepludselig trække det samme som i normal og der gik ikke mere end 5 træninger med sumo før jeg gik forbi mine rekorder i normal :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share