Atletiske strongmen !!


Thomas J
 Share

Recommended Posts

Man hører tit det med at store stærke mænd er langsomme og at de ikke er atletiske. Jeg faldt lige over et par præstationer rundt omkring på nettet som bør nævnes, for at komme netop den myte til livs.

Martin Muhr, WSM deltager, har løbet en 100 meter på 10,8 sekunder, med en kropsvægt på 125 kg. Han kan også gå i split uden problemer.

Mark Henry, strongman, styrkeløfter, OL-VL, wrestler, kunne med en kropsvægt på langt over 150 kg dunke en basketball.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Er der da nogen der har påstået at vi er langsomme :)

Overraskende synes jeg nu ikke det er, at store folk kan løbe en hurtig 100m – hvad mon Morris Green og de andre løbere vejer – de er i hvert fald nogle ordentlige brød.

Men 10,8 lyder dog ret vildt, det er jo næsten en plads på landsholdet :)

Dog mener jeg vi erkende at mange store folk ofte er langsomme. Vejer selv 98/99 kilo, og er langtfra så hurtig som da jeg vejede 80 – dem det afhænger selvfølgelig også af træningsformen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke huske de nøjagtige stats på Mark Henry. Han er vist temmelig høj. Hvis jeg husker korrekt, er det omkring 1.90-2 meter. Men jeg fandt en side hvor hans vægt stod. Det er vist meget over 150 kg, for han står til 407 pounds dengang han var med til OL i vægtløftning.

Næh, hvis man vejer 125 kg har man vel ingen at løbe fra...hehe. Jeg husker også at Manfred Hoeberl har løbet en 100 meter på under 11 sekunder, og han vejede vist 135 kg eller deromkring. Så store mennesker kan godt være hurtige. Det drejer sig bare om at træne eksplosivt. Jeg glemmer aldrig Hoeberls træstamme løft i WSM 1993 i Orange Frankrig. De skulle stå op af et bræt (high incline), og presse en træstamme på omkring 110 kg, så mange reps som muligt. Flere af deltagerene kæmpede bravt med stammen, og fik ikke over 10 reps. Hoeberl siger inden han går ind: "I have to complete the lift within 30 seconds, cause the lactic acid built up in my huge muscles happens very fast". Han powerede den træstamme op og ned som var den lavet af pap. Han lavede så vidt jeg husker tæt på 20 løft i løbet af meget kort tid. Der var så meget knald på, at han havde lavet over 10, da naboen som kørte ved siden af havde lavet 5 reps. Det er sgu eksplosiv strength-endurance.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Panser> 100 meter løbere er nu ikke så store som de ser ud til. Det er ofte et synsbedrag fordi 100 meter løbere ofte er negere, og de ser jo som bekendt mere muskuløse ud. Jeg kan huske at Linford Christie vejede 90 kg med en højde på omkring 1.90. Det er jo ikke voldsomt meget muskelmasse, selvom han lignede en muskuløs væddeløbshest.

Og ja, træningsformen har meget at sige. Langsom bodybuilding træning bliver man ikke specielt hurtig af. Tung og eksplosiv træning er noget andet. Specielt olympiske vægtløftere er supereksplosive og hurtige. Russerne lavede engang en undersøgelser hvor de sammenlignede elitevægtløftere i de mellemste vægtklasser, med elite 100 meter løbere. Det viste sig at stort set alle vægtløfterne var hurtigere end 100 meter løberne på de første 30 meter. Vægtløfterne kunne dog ikke opretholde den eksplosivitet særligt længde, hvilket stemmer meget godt overens med at vægtløfteres kraftpræstation er kortvarig men supereksplosiv.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Da der i slutningen af 1980erne blev afholdt de foerste Aarhus Games i atletik, deltog den schweiziske kuglestoeder Werner Günthör. Han er tidligere hoejdespringer (PR paa 2.12m), men kunne paa davaerende tidspunkt stadig springe over 2m. Meget godt tyngdepunktsloeft af en mand paa mere end 100kg.

Og derudover gik der enkelte historier om, at han op til staevnet havde taget nogle gigantisk tunge saet i baenk og squats - saa meget, at de danske atleter var fortrukket fra lokalet! Om det er sandt, ved jeg ikke, men han var i hvert fald staerk. I kan se hans traeningsprogram her

Det er interessant, at han laver plyometriske oevelser med 60% af 1RM som jump squats - xax, hvis du paastaar, at du er eksplosiv :), saa skulle du nu proeve lidt af det...

Og laeg lige maerke til antallet af reps og sets - det er laekkerier for en traeningsfilosofi, der soeger at optimere fiberrekrutteringen.

Venlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

Thomas J>

Det med, at vaegtloefterne er hurtigere end sprinterne paa de foerste 30m, skal vel ogsaa ses i lyset af teknikken, som sprinterne traener. Det goer vaegtloefterne vel naeppe? Ved du, om det var start fra blok eller staaende?

Venlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

Her er et uddrag fra en artikel hvor undersøgelsen nævnes.

Strength Training Misconceptions

There are many misconceptions when it comes to strength training. Before we go any further, it would be wise to look at some basic facts regarding strength training. Strength and size are not synonymous. The goal for athletes when it comes to strength development is to become stronger without adding muscle bulk. Many believe strength training will slow them down. Research done on Olympic athletes at the 1970 Olympics in Mexico proved that Olympic weightlifters were faster than 100m sprinters in a 30-meter sprint. Others claim that strength training will lead to decreased flexibility. These same Olympic weightlifters are the second-most flexible athletes.

Og her er en artikel, som nævner at vægtløftere er hurtigere ud af blokken, og over de første 10 m, end 100 meter løberne.

Olympic Style Weightlifting

Og det nævnes i den her artikel.

ATHLETES AND THE OLYMPIC LIFTS

Thomas

Link to comment
Share on other sites

TT>

4m??? Det er jo fuldstaendig vanvittigt. Det kan naesten ikke passe:

At the 1908 Games in London at the raw age of 20 Tsiklitiras leapt an impressive 3.33m in the standing long jump to take the silver before adding to his medal haul with a second in the high jump event.

Four years later in Stockholm, and by now a national hero, he went one better with a standing leap of 3.37m to snatch gold. Despite a difficult long jump competition Tsiklitiras still managed a bronze in the high jump from a stationary start. The four-time Olympic medallist seemed on course for an historic career later in the same year when he set a stunning world-best with a remarkable 3.47m jump. The word mark was akin to the 1977 performance of US long jump legend Bob Beaumon, only Tsiklitiras' record lasted over half a century

Naturligvis er det i begyndelsen af det 20. aarh., men alligevel... Mon man har forbedret rekorden i staaende laengdespring med omkring 50cm paa 70-80 aar? Det tvivler jeg paa.

Thomas J>

Ja, for der er en afgoerende forskel - teknikken. Hvis de bruger staaende start, undrer det mig egt. ikke, men hvis det er fra blok, er de russiske vaegtloeftere virkelig naturtalenter (eller ogsaa er de russiske sprintere umaadelig ringe :) - nej, de har dog trods alt haft nogle gode i den europaeiske topklasse).

Hmmm, kom lige til at fundere over, at vaegtloefterne nok er lavere mennesker end sprinterne, saa de vil maaske ikke skulle praestere det samme loeft af tyngdepunktet, idet de brager ud af blokken? Eller er det bare en vild tanke? Any comments?

Venlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

Aaarrh, du er saa hurtig. Traener du ogsaa eksplosivt for mm. digiti manus eller hvad? :crazy:

Ja, over 10m kan jeg forstaa det, for det er for saa vidt ren eksplosion, hvor teknikken betyder mindre. Men over 30m kan man ikke loebe i den position, som man har, lige naar man kommer ud af blokken.

Men indholdet af artiklerne undrer mig slet, slet ikke, og det underbygger vel ogsaa blot det, som den gaengse litteratur plaederer for.

Venlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

Er det kun 100 m løb der tæller? Hvis nu vi medtager 200 m, og vel at mærke på cykel, så var der altså ikke mange der kunne røre Michael "Tarzan" Hübner. Han vejede cirka 110 kg i kampform, men det forhindrede ham altså ikke i at holde en kadence i overkanten af 180 (prøv det på cyklen under opvarmningen næste gang).

Fixedgearfever

(håber at linket virker, jeg er sgu ikke den store haj til det her)

Iøvrigt har jeg uddrag af hans styrketræningsprogram liggende et eller andet sted. Hans tilgang til squat var ikke ligefrem for tøsedrenge.

Jens

Link to comment
Share on other sites

Maurice Green er 1,76 m. høj og vejer 77-78 kg, så de vejer altså ikke særligt meget, de har bare en utroligt lav fedt %. Ato Boldon vejer det samme, men er bare 1,78 m . høj, og han kan bænkpresse 145 kg, og det nogenlunde det samme kan Maurice Green. De er utroligt stærke, i forhold til deres kropsvægt.

Det der med at han kunne springe 4,00 m i stående længdespring, tror jeg ikke på, da f.eks. Ivan Pedroso, "Kun" kan springe 3,42 m. i stående længdespring. Selv har jeg sprunget 2,81 m.

Link to comment
Share on other sites

Har selv søgt på nettet for at finde ud af hvad 100 meter løberne vejer. I har ganske ret, de er nogle små splejse :)

Det undre mig meget, de virker væsentligt større, men som FastRunner siger, skyldes det nok deres lave fedtprocent.

Link to comment
Share on other sites

eksempel :

I den VL klub(som nærmest var byens motionscenter)  hvor jeg trænede for 5-6 år siden , trænede en styrkeløfter på min egen alder....måske 180 høj og vejede nok små 95 kg og var tydeligt kraftigt bygget. Jeg husker at han sagde at han hadede at løbe og den slags aerobt træning..... men sjovt nok hørte jeg nogle år senere at han havde gennemført en fuld Ironman. Det syntes jeg var rimeligt cool med tanke på at han tidligere aldrig havde gjort noget særligt ud af aerob træning og ligefrem ikke brød sig om at løbe.... og så vidt jeg ved styrketræner han da stadig

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde et lite "kildesøk" angående de 4m i stille lengde.

Den øvelsen var desverre ikke på det internasjonale friidrettsforbundets værdensrekord liste. Den norske rekorden er imidlertid på 3.71m satt av en for meg ukjent fyr. Så jeg tror fortsatt at et "power-fenomen" som W. Güntör kan ha hoppet 4m.

Jeg skal gi melding om jeg finner noen tall eller annen info...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share