Artikel i Politiken "Søndagsliv" 3. oktober 2004


Cyclingspinner
 Share

Recommended Posts

hvor stort indtag havde du før du mærkede en effekt.

Kom med dokumentationen, så kan vi diskutere kvaliteten af den bagefter :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har pga problemer med fordøjelsen svært ved at optage alle de næringsstoffer, som er at finde i min kost. Dette erfarede jeg jo ved, at jeg blev syg og nemt gør det den dag idag, hvis ikke jeg supplerer med vitaminer af forskellig slags. Da jeg er vegetar, og nok ikke spiser så varieret, som jeg burde (SU, I véd...) tror jeg, at jeg har brug for de tilskud for at kunne træne så meget som jeg gør....

Jeg tager GTF-chrom fra Matas, og jeg tager 200 mcg pr dag - evt 300 mcg, hvis jeg har fået honningkage eller andet med meget sukker...

Jeg kommer ikke med mere "udenomssnak", som du kalder det, før jeg har fået fremskaffet noget dokumentation, som alle vil godkende.

Det er meget muligt, at det er forkert at gå rundt og anbefale folk at tage chrom, når jeg "kun" taler af perosnlig erfaring (og ud fra andres personlige erfaringer), men for det første PÅBYDER jeg jo ikke folk at tage chrom. Jeg FORESLÅR det til dem, fordi jeg synes det virker på mig, og det har virket på mange af mine familiemedlemmer og venner, som jeg har FORESLÅET det til... Det er ikke mig, der sælger produktet, så jeg kører ikke nogen "kampagne" med det. Et forum er et sted, hvor alle har lov og ret til at komme med deres egen personlige mening eller synspunkt. Ikke et sted, hvor kun eksperter har ret til at tale.

Og ja, hvis ikke chrom virker på andre end mig og dem, jeg kender, så er det da meget beklageligt. Men husk på, at jeg ikke er færdig med min uddannelse endnu - jeg går ikke ud og siger, at jeg er prof. på området (endnu). Jeg står ikke og reklamerer for mig selv som ekspert og siger, at det er DERFOR skal folk tage chrom. Jeg taler, om man så må sige, "civilt"...

At jeg så har en mission, at jeg, når jeg engang bliver uddannet, vil arbejde for at fremme folks sundhed på andre måder, end med de traditionelle metoder (= medicin), dvs. med sund kost (evt. med tilskud, hvis nødvendigt) og motion, ja det er en anden sag, er det ikke?

Jeg tror på, at man skal arbejde på og tænke sig godt om, for at blive sund. Det kræver vilje at droppe smøger, grill-mad og andet junk til fordel for sundere vaner og mere nærende kost.

Jeg tror på, at det kræver en ekstra indsats for at få en krop, som kan stå imod de udfordringer og stød, som verden omkring os giver. Er der noget galt i at brænde for sådan en sag? Er det ikke muligt at overleve denne på mange måder forurenede verden uden at skulle igennem sygdom og forringet livskvalitet? Har man ikke lov til at tage kosttilskud, hvis man føler det er dét, der skal til?? Og frem for alt: hvis man føler det virker?

Jeg har da igennem tiden også taget et par forskellige kosttilskud, som jeg følte var spild af penge. Og SO WHAT???? Jeg går ikke rundt og piver over dét... Og jeg bebrejder ikke folk, der anbefaler mig et kosttilskud, som virker på dem, men så ikke synes at virke på mig... Vi er jo alle forskellige, heldigvis...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu håber jeg ikke er jeg er nævenyttig i forhold til Morten Z, men det er vist koncensus at i den uskrevne fundats for motion-online indgår der at vi på motion-online forsøger at kommunikere på baggrund af det positivistiske dogme; altså at der er krav om ubrudte argumentations/dokumentationskæder, reproducerbarhed og postiv bevisførsel.

Når du så bliver afkrævet dokumentation og du forsvarer direkte dine teorier med et konspirationsteoretisk angreb på den kapitalistiske, ondsindede og udspekulerede medicinalindustri, så bliver du godt nok svært at tage seriøst.

Det er rigtigt nok at der nok findes nogle meget konservative elementer i behandlingsvæsenet og medicinalindustrien, som ikke vil røre "kosttilskud" med en ildtang, men for de flestes vedkommende er det bare gældene at holdningen er at det er da interessant nok, men mundlort indtil der kommer facts på bordet. Omvendt findes der sgu ligeså konservative elementer indenfor kosttilskudbranchen og hele den holistisk/alternative verden? (pis - nu fik du mig trukket ned på samme niveau)

Hvad angår dine konspirationsteorier om medicinalindustrien, hvad er det så der får dig til at tro at der i et mindre omfang er kapitalistiske interesser på spil i kosttilskudindustrien end i medicinalindustrien? Udenfor sygehusene og kompenseret for statstilskud, bruger danskerne så vidt jeg ved flere penge på kosttilskud end på medicin....

The bottom line er: Burde du ikke prædike din krom historie på homøopat/krystalhealing online, frem for her?

(og hvad skal vi egentlig med referencer fra sundhedspartiet? Robby Curdorf er flintrendes psykopat, og nej det er ikke en faglig, men en mennskelig vurdering)

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Nu håber jeg ikke er jeg er nævenyttig i forhold til Morten Z, men det er vist koncensus at i den uskrevne fundats for motion-online indgår der at vi på motion-online forsøger at kommunikere på baggrund af det positivistiske dogme; altså at der er krav om ubrudte argumentations/dokumentationskæder, reproducerbarhed og postiv bevisførsel.

<{POST_SNAPBACK}>

Lever vi ikke i et frit og demokratisk samfund?

Hvis Morten Z har lyst til at slette mig og mine indlæg herinde, fordi samtlige medlemmer laver ramaskrig og bliver rødglødende af raseri, når de læser mine useriøse, ufaglige, uvidenskabelige og lav-niveau-indlæg, ja så skal han da være velkommen....

Edited by Jeanet1980
Link to comment
Share on other sites

Skal dit svar forstås sådan at du nægter at argumentere ud fra de nævnte principper?

(der er ikke nogen der er interesseret i at slette noget, tværtimod. Vi kunne bare godt tænke os at du gad tale det sprog, som der er lagt op til at man taler på MOL (de førnævnte principper, remember?))

og jeg undskylder iøvrigt hvis tonen var lidt hård før.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Incognito har ret så lang som at det er den ontologi som MOL bygger på..

Men man kan ikke afkræve andre at de skal tale i samme sprog eller tænke ud fra den samme ontologi - der er ikke noget galt i at Jeanet1980 diskutere fra et andet stådsted. At du gør det Jeanet1980 gør det dog ikke legitimt at du næsten konsekvent ikke forsøger at besvarer spørgsmåæl der stilles - men i stedet kommer emd dine gennerelle synspunkter om sundhedsindustrien. (Incognoto - det nyttter heller ikke noget at du bliver så vred)

Jeg går udfra at du akceptere at der må være en grund til at crom virker? Er det ikke interessant at afdække hvorfor det virker? Hvorfor er det et udtryk for intolerance at stille det spørgsmål?

Link to comment
Share on other sites

Skal dit svar forstås sådan at du nægter at argumentere ud fra de nævnte principper?

<{POST_SNAPBACK}>

Næh, jeg nægter ikke at argumentere ud fra de principper, men hvis man føler sig trængt op i en krog og har på fornemmelsen, at alle ser på og grådigt venter på at løverne springer over én og flår de sidst rester af liv ud af én, så man man faktisk godt blive tilbøjelig til at gå lidt i defensiven.

Hvis det er meningen, jeg skal undskylde alt, jeg har sagt, som folk er uenige i og som de er kommet op på mærkerne af, så gør jeg da gerne det. Så længe jeg ikke kan dokumentere mine påstande, har jeg ikke mere at skulle have sagt i denne tråd...

Undskyld Ulejligheden, siger jeg bare....

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke nøjes med at svare ig så lade være med at gøre dig selv til offer (og dermed implicit os andre til krænkere)?

Du var slet ikke blevet trængt op i en krog, hvis du havde tænkt dig lidt om, første gang du var blevet afkrævet dokumentation....

Stubbe var den første der bad om formel argumentation og du svarede sådan her:

Hvorfor behøver man noget fagligt til at "dokumentere" virkningen, når man med det samme kan MÆRKE at det virker?

Jeg selv og mange andre jeg kender kan mærke en forskel når de tager et tilskud af chrom. Jeg behøver sgu ikke have dokumenteret virkningen i pubmed for at kunne have stor gavn af effekten...

En simpel søgning på nettet eller i bøger om sundhed giver tonstiv af materiale om emnet...

Hvis du nu træder lidt tilbage, hvordan ser det så ud?

Hvis du nu havde sagt fra dér, istedet for at komme med dine totalt malplacerede angreb på medicinalindustrien (forklædt som argumentation for din påstand) og havde svaret noget i retning af

Jeg har desværre ikke adgang til et bibliotek hvor jeg er nu. Jeg vender tilbage med et svar så snart jeg har fået adgange til et

så havde ingen set skævt til dig, modsat hvordan det er gået nu.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share