Artikel i Politiken "Søndagsliv" 3. oktober 2004


Cyclingspinner
 Share

Recommended Posts

Jamen i dette tilfælde vil jeg henvise til bogen "Introduction to Human Nutrition", Gibney, Vorster og Kok, Blackwell Publishing, ISBN 0-632-05624-X side 217-219
Tak, den kender jeg godt. Der står det IKKE i.
Det er netop det jeg ikke har... Jeg vil gerne fortælle folk, hvad de kan gøre for at forebygge sygdomme og fremme sundheden via. træning og sund kost - min mening er blot, at man ikke kan undvære en eller anden form for tilskud af vitaminer eller mineraler igennem sit liv, og det vil jeg gerne fortælle folk om, så de får et optimalt helbred og på denne måde kan udrette det optimale...

Det er klart man ikke kan undvære nogen vitaminer eller mineraler gennem livet da de essentielle, altså livsnødvendige. Det er der ikke sat spørgsmålstegn ved.

Det vil være fundstændigt rablende forkert hvis man går ud og fortæller befolkningen nogen ting, hvilke der ikke er en god dokumentation for. Det har du ikke tænkt dig vel? Så er vi tilbage ved udgangspunktet, dokumentation.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg er overhovedet ikke ude på at fortælle befolkningen ting, der ikke er dokumtation for... For der er meget god dokumentation for chroms virkning, jeg håbede bare at jeg kunne stille folk her tilfredse med en elektonisk artikel, nu jeg ikke kunne komme på pubmed lige med det samme. Men når du er så kritisk, kan du jo selv suse ned på biblioteket og søge efter følgende -det sparer også mig for besværet:

Kilder, som Jean Carper henviser til i sin bog "Mirakelkost til et længere liv":

Abraham, A. S.: The effects of chronium supplementation on serum-glucose and lipids in patients with and without noninsulin dependent diabetes.

Metabolism 1992; 41 (7): 768-71

Anderson, R. A.: Chronium, glucose tolerance and diabetes.

Biological Trace Element Research 1992; 32: 19-24

Anderson, R. A.: Recent advances in the clinical and biochemical effects of chronium deficiency.'Progress in Clinical and biological Research 1993; 380: 221-34

Anderson, R. A.: Supplemental-chronium effects on glucose, insulin, glucagon and urinary chronium losses in subjects consuming controlled low-chronium diets.

American J Journal of Clinical Nutrition 1991; 54: 909-16

Evans, G. W.: Chronium picolinate increases longevity (abstract). Age 1992; 15: 134

Mertz, W.: Chronium in human nutrition: a review.

Journal of Nutrition 1993; 123: 626-33

Link to comment
Share on other sites

Dvs. energien i maden når hurtigere ud til cellerne med krom end uden, og derved bliver kroppen hurtigere "tilfeds" og mæt og man har ikke så stor trang til noget sødt...

Der er ingen af de kilder, som underbygger at krom mindsker trangen til noget sødt, hvilket er hvad jeg efterspørger hvis du var i tvivl.

Hvad menes der med "tilfreds" og mæt?

Link to comment
Share on other sites

Og nu du er igang med din research, så kan du jo lige ringe til læge Carsten Vagn-Hansen og spørge ham, på hvilket grundlag han siger følgende i et af de mange radioprogrammer "Spørg om sundhed" :laugh:

"Man bør sikre sig, at man har alle de nødvendige vitaminer og mineraler med et godt kosttilskud, fx Omnimin eller Spektro. Evt. ekstra zink og B-vitaminer (kompleks). Det er vigtigt at sikre sig, at der er chrom (krom) i tabletterne, og ellers at tage et ekstra tilskud, da chrom er med til at stabilisere blodsukkeret og modvirke trangen til sukker."

http://www.dr.dk/p4/sundhed/manus/uge13.shtml

Link to comment
Share on other sites

Nu er CVH desværre kendt for hans uduelighed og uvidenskabelige udtalelser, så det er der vist ingen grund til at kommentere yderligere.

<{POST_SNAPBACK}>

Så er det lige jeg gerne vil vide, hvorfra du kender CVH som uduelig uvidenskabelig? :mad:

Du har desuden ikke engang sat dig ordentlig ind i, hvad nogle af før-omtaltekilder handler om, så derfor kan du heller ikke udtale digom deres validitet i forhold til chrom...

Denne diskussion kan fortsætte i det uendelige, og det ser jeg ingen grund til, da du (Stubbe) tydeligvis er ignorant og fordomsfuld ligesom de fleste læger og "eksperter" desværre også er. Så uanset hvilket argument jeg end måtte komme med, og hvilke kilder jeg måtte frembringe, ville du stadig stille dig på bagbenene og komme med postulater om din bedrevidenhed.

End of discussion...

Sov godt.

Link to comment
Share on other sites

Denne diskussion kan fortsætte i det uendelige, og det ser jeg ingen grund til, da du (Stubbe) tydeligvis er ignorant og fordomsfuld ligesom de fleste læger og "eksperter" desværre også er. Så uanset hvilket argument jeg end måtte komme med, og hvilke kilder jeg måtte frembringe, ville du stadig stille dig på bagbenene og komme med postulater om din bedrevidenhed.

End of discussion...

Hvad skal han gøre? Acceptere alle mulige useriøse og mystiske kilder? Nu hører Stubbe efter min mening til blandt de førende på kost og kosttilskud området her på MOL, og helt ærligt tror jeg mere på ham end kilder fra alle mulige alternative sider.

Hvis du har det godt med at spise chrom, jamen så fint. Men jeg kan godt forstå hvis du ikke ønsker at fortsætte debatten, da Stubbe er en ubehagelig størrelse at diskutere med på det her område (han ved _meget_) :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ernæringsrådet, Kræftens bekæmpelse og mange andre har gang på gang været ude med afvisninger af påstande fremsat af Carsten Vang Hansen, enten om postulerede gode virkninger af diverse kosttilskud eller påstande om at dette og hint var kræftfremkaldende eller på anden måde sundhedsskadeligt. Ikke i nogle af disse tilfælde har der angiveligt været skyggen af sammmenhængende argumentation ensige dokumentation fra CVN´s side. CVN er en kontroversiel figur og du vinder ikke noge over ved at henvise til ham.

Jeg synes ikke det er konstruktivt at trække sig fra en debat med en konklusion om at modparten er fordomsfuld - det eneste du er blevet bedt om er sammenhængende argumentation for Chroms positeve effekt og eventuelle henvisninger. Stubbe mener så ikke at det står det du påstår der gør i dine referancer. Jeg og andre har ikke lige mulighed for at kigge nogen af jer i kortene - så det ville da være spændende hvis du kunne citere fra nogle af de referancer - deet kunne der komme en spændende debat ud af som andre her på boarded kunne blive klogere af.

Så kom igen - og i øvrigt al respekt for det positive i den mission du har givet dig selv :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så er det lige jeg gerne vil vide, hvorfra du kender CVH som uduelig uvidenskabelig?  :mad:
Han siger en masse fornuftigt, men desværre også en masse ufornuftigt, hvorpå der ingen dokumentation er. Arne beskriver fint situationen.
Du har desuden ikke engang sat dig ordentlig ind i, hvad nogle af før-omtaltekilder handler om, så derfor kan du heller ikke udtale digom deres validitet i forhold til chrom...

Jeg har skam heller ikke udtalt mig om deres validitet, blot sagt at ikke står at krom nedsætter trangen til at spise sødt, ej heller at kroppen bliver hurtigere mæt.

Denne diskussion kan fortsætte i det uendelige, og det ser jeg ingen grund til, da du (Stubbe) tydeligvis er ignorant og fordomsfuld ligesom de fleste læger og "eksperter" desværre også er. Så uanset hvilket argument jeg end måtte komme med, og hvilke kilder jeg måtte frembringe, ville du stadig stille dig på bagbenene og komme med postulater om din bedrevidenhed.

Indtil videre er du kun kommet med en konkret udtalelse, fra CVH, som påstod at krom mindsker lysten til sødt. En udtalelse, og slet ikke fra en mand som ham, kan ikke bruges til at underbygge noget som helst fagligt. Eva har undervist omkring evidens og kilderhenvisninger vedrørende opgaver, ik. Eller er du uenig med studiet.

Nu siger du at de fleste læger og andre "eksperter" er ignoranter og fordomsfulde. Dem du omtaler bliver dine kollegaer når du er færdig. Det er sådanne personer der underviser dig. Det er fra sådanne personer vi bygger det meste af vores viden omkring ernæring og sundhed. Jeg synes helt seriøst du skal overveje, hvad du er igang med at uddanne dig til. Uddannelsen er en evidens baseret uddannelse, hvor der stilles store krav til referencer og evidens. Ligeledes forventes der, at man efter endt uddannelse fortsat benytter og bruger faglige referencer og videnskabelig evidens.

Mit ønske om en faglig kilde er på ingen måde urimelig. Det vil blive forlangt af dig både på studiet såvel som dine fremtidige arbejdspladser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er overbevist om, at der findes dokumentation for chroms virkning på sukkertrang, og det er dette, jeg skal have adgang til pubmed for at bevise…

Hvis IKKE det kan lade sig gøre at finde videnskabelige undersøgelser om emnet, er det fordi der er ting her i livet, man bare ikke KAN bevise videnskabeligt. Kan man bevise følelser som kærlighed og had? Nej, men man kan bevise, at der sker nogle kemiske reaktioner i hjernen – og det så op til den enkelte at tolke virkningen af disse reaktioner…

Tror du, at der ville være grobund for alverdens ”helsekostprodukter”, så som ganske almindelige vitaminer og mineraler i tilskudsform, hvis ingen købere kunne mærke effekten? Det enkelte menneske må forsøge at finde sandheden for sig selv og om sig selv, og bruge sine og tidligere tiders gode erfaringer med hensyn til sundhedsfremme og sygdomsbehandling.

Det er meget muligt, at jeg tager et opgør med mine fremtidige kollegaer – de såkaldte ”eksperter” på områder, men nogle af disse ”eksperter” er købt til at holde befolkningens sygdomsniveau højt. Vi ved bare ikke, hvor mange af dem, der lader penge og magt influere på deres udtalelser, men der er sikkert flere end man lige forestiller sig.

F.eks. kritiseres fedmeforsker Arne Astrup i en pressemeddelelse voldsomt for at vildlede befolkningen med påstande for, at sukker ikke feder, mens han samtidig samarbejder med sukkerindustrien. Danisco-koncernen indrømmer selv, at de har betalt Arne Astrup for at skrive artikler og brochurer om sukker.

Han har på trods af rigelig dokumentation på området samt egne forskningsresultater vedholdende informeret politikere, sundhedsmyndigheder og befolkningen om, at sukker ikke feder. Det har haft konsekvenser og har ført til, at mange danskere er blevet tilsvarende overvægtige som følge af denne misinformation.

Magtmisbrug er en stor synd, for det undertrykker og umyndiggør mennesker, og det bør være alles opgave at afsløre og undertrykke dette. Demokratiet lider, hvis det, der sker i samfundet, ikke er gennemskueligt. Det væsentligste ved demokrati er, at man må lade muligheden stå åben for, at de andre kan have ret…

Det er denne åbenhed, jeg efterlyser, men samtidig må man også være klar over, at det ikke altid er flertallet, der har ret.

Bivirkninger af lægemidler er den tredje største dødsårsag, og folk æder sig ihjel i sukker, så man bliver nødt til at være kritisk. Man må være klar over, at der er sande og falske profeter inden for lægevidenskaben og sundhedsområdet.

Link to comment
Share on other sites

Magtmisbrug er en stor synd, for det undertrykker og umyndiggør mennesker, og det bør være alles opgave at afsløre og undertrykke dette. Demokratiet lider, hvis det, der sker i samfundet, ikke er gennemskueligt. Det væsentligste ved demokrati er, at man må lade muligheden stå åben for, at de andre kan have ret…

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg håber ikke at du tror at jeg og Stubbe er uenig med dig i det...... Det er nu sådan at hvis jeg skal overbevis om at den anden har ret - så skal jeg høre argumenter for det - en opfordring til bare at tro på det er sjældent nok....

Link to comment
Share on other sites

Hvis IKKE det kan lade sig gøre at finde videnskabelige undersøgelser om emnet, er det fordi der er ting her i livet, man bare ikke KAN bevise videnskabeligt.
Hvis det er undersøgt og afkræftet i videnskabelige undersøgelser, er det en placebo-effekt i oplever. Længere er den ikke. At i så mener i oplever en effekt og fortæller dette til andre er fint, men at det siges som værende et faktum er direkte forkert og misvisende. Dette burde ingen personer gøre. Slet ikke personer med en faglig uddannelse.

Igen kommer du langt omkring i systemet, som du åbenbart anser som en instans der fører befolkningen bag lyset. Alligevel vælger du at blive uddannet indenfor det.

Tror du, at der ville være grobund for alverdens ”helsekostprodukter”, så som ganske almindelige vitaminer og mineraler i tilskudsform, hvis ingen købere kunne mærke effekten?

Ja. Der er også grobund for healing og horoskoper. Der vil altid være folk der er uvidende eller dumme nok.

Det enkelte menneske må forsøge at finde sandheden for sig selv og om sig selv, og bruge sine og tidligere tiders gode erfaringer med hensyn til sundhedsfremme og sygdomsbehandling.
Endnu engang: hvad vil du med en faglig uddannelse. Det er jo bare et spørgsmål om at forsøge sig frem indenfor den alternative verden. Ligeledes forkaster du med disse ord al den videnskabelige evidens der findes. Det grundlag din uddannelse og efterfølgende jobs bygger på.
Vi ved bare ikke, hvor mange af dem, der lader penge og magt influere på deres udtalelser, men der er sikkert flere end man lige forestiller sig.

Som en side bemærkning er der ligeså mange fjolser som sælger plattensagerprodukter som bøger og kosttilskud, der er helt uden virkning. Vil du gerne være en af dem???

Hvis krom tilskud havde en effekt, vil det jo nok anbefales at bruge. Dette er ikke tilfældet hverken indenfor forebyggelse eller behandling af adipositas, diabetes eller hjerte-karsygdomme. Hvorfor? Nå ja fordi samtlige regeringer og ekperterer verden over er købt og derfor misinformerer os. Eller kunne det være fordi det rent faktisk ikke har nogen effekt. Regeringerne verden over bruger million beløb på primær, sekundær og tertiær profylakse. Det giver et land status at have en befolkning med lang levealder og god livskvalitet. Så selvfølgelig er de ligeglade med at give befolkningen de bedst mulige anbefalinger? Der findes utallige ernæringråd eller tilsvarende råd og foreninger, mystisk at ingen af disse råd eller foreninger anbefaler man indtager krom. Er de alle købt eller kunne det være fordi der ikke er nogen dokumenteret effekt?

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke have respekt for folk, som er så snæversynede, at de ikke er åbne overfor alternative muligheder.

Du omtaler alt indenfor den alternative genre som svindel, og alle der tror på andet end det, der står i medicin- eller videnskabsbøgerne, er i dine øjne kættere, som burde brændes på bålet.

Jeg er helt enig med dig i, at der er MANGE alternative behandlingsformer og produkter, som man skal forholde sig kritisk til, men dette betyder ikke, at INTET af det har en effekt.

Engang var man meget skeptiske overfor zoneterapi og akupunktur, men i dag er det næste lige så anset at gå til zoneterapeut eller akupunktør, som det er at gå til massør. Hvorfor? Fordi det HJÆLPER en masse mennesker af med skavanker, smerter og andre gener i dagligdagen, som ingen læge kan finde en menneskelig løsning på. Lægen kan finde ud af at ordinere smertestillende eller infektionshæmmende medicin, men dette er ofte kun symptombehandling, hvor den virkelige årsag til problemet hverken findes eller undersøges.

Det er ikke menneskeligt, at man skal ruinere sig selv hver måned for at kunne overleve smerter med dyr medicin – men ikke desto mindre er det dét, de fleste mennesker må gøre, fordi lægerne er så snæversynede og ikke overvejer, om de var værd at undersøge ÅRSAGEN til problemerne.

Jeg kan ikke ændre din holdning til det ”alternative”, for du tror kun på ting, du kan finde medicinske beviser på. Men du kan heller ikke ændre min holdning om, at der findes alternative muligheder indenfor sundhedsområdet end lige det, som lægevidenskaben kommer frem til…

Din religion hedder ”Moderne Medicin”, og den samme mangel på ansvarlighed hos den enkelte, som tidligere fandtes i den kristne religion, findes nu i denne ”medicin-religion”. Enhver opdagelse eller teori, som ikke passer med den gældende rettroenhed i lægekredse, bliver afvist, og forfatterne kaldt kættere.

Lad mig om at sige, at kosttilskud har effekt, for jeg har sgu MÆRKET forskellen på min egen krop og har hørt mange mennesker bekræfte det, jeg ved af personlig erfaring. Det er derfor jeg i dag taler så meget for kosttilskud som f.eks. chrom.

Kald du det bare en placeboeffekt – det virker det ikke mindre af i mine øjne - jeg kan som sagt ikke ændre din ”religion” – så vel som jeg ikke kan ændre en fanatisk troende muslims adfærd i det danske samfund.

Og desuden tager du fejl: Det er FINT dokumenteret, at chrom hjælper med til at kontrollere insulin og blodsukker og dermed også kan hjælpe patienter med bl.a. diabetes - det er nemlig dokumenteret i de kilder jeg skrev tidligere...OGSÅ i "Introduction to Human Nutrition".

Det som ikke umiddelbart er dokumenteret er, at chrom har en effekt på "trangen til sukker". Så bland chroms fysiologiske virkning udenom denne endeløse diskussion...

Edited by Jeanet1980
Link to comment
Share on other sites

Og nu du er igang med din research, så kan du jo lige ringe til læge Carsten Vagn-Hansen og spørge ham, på hvilket grundlag han siger følgende i et af de mange radioprogrammer "Spørg om sundhed" :laugh:

"Man bør sikre sig, at man har alle de nødvendige vitaminer og mineraler med et godt kosttilskud, fx Omnimin eller Spektro. Evt. ekstra zink og B-vitaminer (kompleks). Det er vigtigt at sikre sig, at der er chrom (krom) i tabletterne, og ellers at tage et ekstra tilskud, da chrom er med til at stabilisere blodsukkeret og modvirke trangen til sukker."

http://www.dr.dk/p4/sundhed/manus/uge13.shtml

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke fordi jeg ved noget om, hvad Chrom skulle gøre godt for men jeg må fortælle at jeg selv har forsøgt mig med det i en laaang periode (knap 1 år) og jeg har INTET mærket til at min voldsomme trang til slik er blevet ændret...desværre :mad:

Det var bare et dyrt bekendtskab!

Link to comment
Share on other sites

Du vrøvler jo.

Jeg kan ikke have respekt for folk, som er så snæversynede, at de ikke er åbne overfor alternative muligheder.
Det har jeg da aldrig sagt jeg ikke er, så det ved du ikke et klap om. Det eneste jeg har sagt er at jeg ikke er åben over for alternative muligheder, hvilke i videnskabelige undersøgelser er afkræftet af have nogen effekt.
Engang var man meget skeptiske overfor zoneterapi og akupunktur, men i dag er det næste lige så anset at gå til zoneterapeut eller akupunktør, som det er at gå til massør.

Disse alternative behandlinger er der også videnskabelig evidens på at de virker på nogle sygdomme/tilstande. Så der er jeg slet ikke uenig i at det vil være gavnligt for nogen personer.

Og desuden tager du fejl: Det er FINT dokumenteret, at chrom hjælper med til at kontrollere insulin og blodsukker og dermed også kan hjælpe patienter med bl.a. diabetes - det er nemlig dokumenteret i de kilder jeg skrev tidligere...OGSÅ i "Introduction to Human Nutrition".
Ja det hjælper i nogen undersøgelser men ikke i andre, så indtil videre er der ikke nogen klar dokumentation. Med hensyn til at det hjælper diabetikere er der endnu dårlige evidens for.

MTV rapport om type 2 diabetes.

Det har været ventileret,at mineralerne calcium,magnesium og måske zink og krom er associeret med nedsat kulhydrattolerance.To amerikanske studier

(215;216)(1b )og 2 finske studier (217)(1b )(218)(4 )har ikke kunnet finde

nogen effekt af krom på glukosetolerancen.

Reviews om krom og vægttab.

Supplemental products used for weight loss.

The potential value and toxicity of chromium picolinate as a nutritional supplement, weight loss agent and muscle development agent.

Nutrition and sports supplements: fact or fiction.

Chromium picolinate for reducing body weight: meta-analysis of randomized trials.

I den sidste hvilken er en meta-analyse er der en lille statistisk effekt af krom på vægttab. Der er dog flere problematiske punkter som omtales i meta-analysen. I resten af de reviews som alle er af nyere dato er konklusionen at krom ikke har nogen effekt på vægttab.

Det som ikke umiddelbart er dokumenteret er, at chrom har en effekt på "trangen til sukker". Så bland chroms fysiologiske virkning udenom denne endeløse diskussion...

Jeg har ikke snakket om kroms fysiologiske virkninger som sådan, men hvis det påvirker trangen til sukker er det vel også gennem en fysiologisk virkning. Det er meget nemt at slutte denne diskution, det kræver blot du dokumenterer det du siger.

Link to comment
Share on other sites

Ikke fordi jeg ved noget om, hvad Chrom skulle gøre godt for men jeg må fortælle at jeg selv har forsøgt mig med det i en laaang periode (knap 1 år) og jeg har INTET mærket til at min voldsomme trang til slik er blevet ændret...desværre :mad:

Det var bare et dyrt bekendtskab!

<{POST_SNAPBACK}>

Det er også derfor det er så svært at bevise, at det virker imod trangen til sukker… For det FJERNER ikke trangen, men det kan HJÆLPE på denne, så man ikke SÅ LET fristes til at spise slik/sukkerholdige produkter…

Jeg vil vove og påstå, at du enten ikke har fået organisk GTF-chrom, eller også har du haft for høje forventninger til dets virkning, og er blevet skuffet, da din trang ikke FORSVANDT helt…

Vi er alle forskellige, og har ikke alle den samme viljestyrke, så hvis narkomanien har haft for meget magt, kan det være svært – selv MED chrom…

Den dag i dag skal jeg stadig kæmpe imod min trang til at gå ned og købe slik, og hvis jeg har en af de i artiklen omtalte honningkager liggende, skal jeg udvise meget disciplin for ikke at spise det hele på én gang. Smagen af noget sødt i munden trigger den gamle afhængighed. Jeg er nok bare én af de personer med den dér X-factor, der gør, at jeg let bliver afhængig af nærings- og nydelsesmidler. Godt det kun var slik, jeg i sin tid blev afhængig af, og ikke stoffer eller alkohol.

Link to comment
Share on other sites

Det er så vidt jeg ved ikke afkræftet, at chrom IKKE skulle kunne hjælpe mennesker til at modstå trangen til noget sødt...

Så at de forskellige undersøgelser ikke kan blive enige betyder altså, at det der der står i mine lærerbøger ikke dokumenteret, eller hvad???

Yes, du vil have dokumentation, men det eneste materiale din "religion" vil godkende, er Pubmed, og den har jeg altså ikke adgang til hjemmefra, så indtil videre må jeg holde mig til mine lærerbøger, hvis jeg skal dokumentere noget.

De siger ikke noget om det, JEG vil bevise, og dét de siger, er åbenbart ikke sandt. Så du kan komme med NOK så mange videnskabelige artikler fra Pubmed, der beviser det modsatte eller sætter spørgsmålstegn ved det, som jeg mener omkring chrom...

Vil det lukke diskussionen, hvis jeg kommer med en artikel fra Pubmed, som beviser chroms virkning? Sandsynligvis ikke, da du så vil postulere, at der er mange andre undersøgelser, der modbeviser mit bevis, og dermed sætter tvivlsspørgsmål ved hele emnet...

Edited by Jeanet1980
Link to comment
Share on other sites

Det holder ikke at påstå noget og endda i et offentligt forum, som man ikke har beviser på. Personlige erfaringer er ikke ens betydning med at det virker.

Altså hvis jeg har personlige erfaringer med at tun+jerntilskud har en gavnlig virkning på min sliktrang så må jeg da også bevise det. Personlige meninger og trosspørgsmål må man holde for sig selv, netop derfor der er forskel på videnskab og tro.

Tro= noget man tror

Videnskab= noget man VED!

Link to comment
Share on other sites

hehe sjov diskussion. Tjekkede lige hurtigt mine fysiologi bøger, der står ikke umiddelbart noget om chroms påståede virkning.

Kan godt se det er interessant at finde en løsning på problemet, men i mine ører lyder det direkte absurd at skulle indtage et kosttilskud for at mindste trangen til søde sager - jeg mener hvor er vi så. Fint nok at sukker smager godt, men nu er det altså ikke noget man får abstinenser eller andre narkolignende tilstande af.

Tror hvis bare det er et spørgsmål om at holde sig væk fra sukker, hvis man sværger til at være så fanatisk hvad kost angår (hvilket også virker direkte absurd). Nu ved jeg godt at jeg bevæger mig meget offtopic til den diskussion der primært præger tråden, men jeg ser det altså som et større problem, at nogle mennesker har en så ekstrem og fanatisk tilgang til deres kost, end om chrom har en minimal indvirkning på at dæmpe vores trang til søde sager. :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Pubmed

Du har selvfølgelig adgang til pubmed ligesom alle andre har det, men for mange af artiklerne er det desværre kun abstractet der kan læses.

Det er så vidt jeg ved ikke afkræftet, at chrom IKKE skulle kunne hjælpe mennesker til at modstå trangen til noget sødt...
Nej, men når du kommer med en påstand om at krom nedsætter lysten til sukker, er det dig der skal dokumentere at det passer. Hvad skulle den fysiologiske eller biokemiske baggrund være for dette?

Jeg kunne jo påstå at mænd er dobbelt så intelligente som kvinder, og så sætte mig tilbage i stolen og vente til det blev afkræftet. Det holder jo ingen steder. Jeg er selvfølgelig nødt til at komme med en fyldestgørende forklaring eller dokumentation på det.

Så at de forskellige undersøgelser ikke kan blive enige betyder altså, at det der der står i mine lærerbøger ikke dokumenteret, eller hvad???

Nej, det er skam dokumenteret. Det er bare ikke sikkert at det er en komplet gennemgang af emnet. Men det kommer ikke sagen ved for der står ikke at krom nedsætter lysten til sukker ej heller at man bliver hurtigere mæt. Men ellers vil jeg gerne acceptere dine lærebøger, da jeg ved at de er af en vis kvalitet.

Vil det lukke diskussionen, hvis jeg kommer med en artikel fra Pubmed, som beviser chroms virkning? Sandsynligvis ikke, da du så vil postulere, at der er mange andre undersøgelser, der modbeviser mit bevis, og dermed sætter tvivlsspørgsmål ved hele emnet...

Velkommen til den virkelige verden.

Det er klart at hvis du kommer med en artikel fra pudmed eller andet steds fra, lukker det ikke nødvendigvis diskutionen. Der er jo forskel om du kommer med en artikel med udtalelser fra en fagmand hvilke er baseret på dyreforsøg eller om det er en kvalitets meta-analyse. Hvis du for eksempel kommer med en meta-analyse om at krom nedsætter trangen til sukker er diskutionen fra min side lukket da det er beviser jeg er nødt til at acceptere, hvilket jeg også vil gøre med glæde.

Link to comment
Share on other sites

Spændende debat. Nu ved jeg godt, at personlige erfaringer ikke kan bruges til meget her. Men mine erfariner med krom er også, at det er penge ud af vinduet. Fik noget meget billigt at et par kammerater, da de ikke ville tage det mere! Eneste virkning det havde haft på dem var nemlig dårlig mave. :laugh:

Edited by The Tiger
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vove og påstå, at du enten ikke har fået organisk GTF-chrom, eller også har du haft for høje forventninger til dets virkning, og er blevet skuffet, da din trang ikke FORSVANDT helt…

Jeg fik noget chrom fra Matas - som var Glucose Tolerance Faktor (GTF) Chrom som jeg tog i knap et år. Jeg syntes overhovedet ikke jeg kunne mærke forskel men jeg var heller ikke opsat på at kunne. Jeg var gravid en stor del af tiden og skulle bare have det søde! Jeg havde fået fortalt af min daværende zoneterapeut som også er kinesiolog at trangen ville forsvinde helt og det gjorde den altså bare ikke - trangen til :icecream: var der stadig.

Jeg vil ikke sige at jeg aldrig vil forsøge mig igen, men jeg synes det er dyre kroner på noget, som en del mennesker ikke reagerer på (måske inklusiv mig selv).

Men gid det gjorde... :please:

Link to comment
Share on other sites

Jeanet1980 -> Jeg synes, det er underligt, at din uvidenskabelige tilgang til emnet og egen erfaring er OK, men når Petiten erfarer, at det ikke virker, er det fordi hun tager noget forkert - eller har for høje forventninger til det!?

Link to comment
Share on other sites

Er det chrom der er i normale vitaminpiller GTF eller noget andet?

I den artikel fra helsenyt jeanet1980 linkede til stod at de anbefalede 2x100mcg pr dag og samtidig havde de en liste med indholdet af chrom i diverse fødevarer.

Så vidt jeg kunne vurdere var det ikke det store problem at få dækket et behov svarende til de 200mcg ved at spise æg, oksekød og lyst/mørkt brød og evt en alm. vitaminpille til 10 øre.

Jeanet1980 -> hvor stort indtag havde du før du mærkede en effekt.

I øvrigt må jeg altså sige, at jeg synes Stubbes forespørgsler er helt rimelige og det virker en anelse underligt så meget du snakker udenom og på forhånd erklære at eventuelle fremtidige argumenter fra din side sikkert vil blive underkendt af stubbe. Kom med dokumentationen, så kan vi diskutere kvaliteten af den bagefter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvilket kompleks er det såkaldte organisk GTF-chrom? Et syre hydrolyseret nedbrydningsprodukt af chromodulin? Det lyder som et mærkeligt produkt at sælge. Men hvis man vil indtage chrom, så ville jeg ihvertfald undgå chrom(III)piccolinate komplekser, da in vitro forsøg har vist DNA skader.

Det isolerede produkt (GTF) blev fremsat af E. W. Toepfer og W. Mertz i 1977, som bestående af en chrom(III)ion, nikotinat og aminosyrene glycine, glutamat og cystein. Disse resultater er dog ikke blevet eftervist siden. Selvom GTF fungerede som en forholdsvis god kilde til chrom samt stimulerede glukose nedbrydningen, kunne det dog ikke bevises, at den havde nogen anden effekt på celler fra chrom-defekte rotter, end som en kilde til chrom.

Tidligere forslag om, at GTF skulle binde insulin og forøge dens interaktion med insulin receptoren er derfor forkerte. For nyligt har forskere fundet ud af, at en syrehydrolyse af LMWCr (det der nu kaldes chromodulin) giver et produkt der ligner GTF . Forklaringen på hvorfor GTF ophobes i gær er stadig et ubesvaret spørgsmål.

Ref:

J. B. Vincent; “Relationship between glucose tolerance factor and low-molecular chromium-binding substance”. J. Nutr. 1994, 124 , 117-119.

K. H. Sumrall, J. B. Vincent; “Is glucose tolerance factor an artifact produced by acid hydrolysis of low-molecular-weight chromium-binding substance”. J. Nutr. 1997, 124, 117-118.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share