Artikel i Politiken "Søndagsliv" 3. oktober 2004


Cyclingspinner
 Share

Recommended Posts

Journalisten, Trine Lundager, som skrev artiklen sagde, at den kom i d. 26. september eller 3. oktober. Og eftersom den ikke var i, i sidste uge, så regner jeg da stærkt med, at den kan læses i morgen...

Lidt opbakning til dem, der har problemer med at styre deres sliktrang... B)

Edited by Jeanet1980
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tak skal du have...

Jeg er træt af, at artiklen ikke er i avisen idag, så alle kan læse den, men jeg håber på næste uge. Ellers bliver jeg sgu gal!!! :dry:

Ja, afhængighed af slik er lidt det samme som alkoholisme... eller et narkotika. Jeg tror generelt bare jeg har den X-faktor der skal til for at blive afhængig af ting. Engang var det Pepsi Max, der var mit problem, senere gik mit slikforbrug amok. Idag skal jeg passe på med alt, der smager godt, for jeg kan let komme til at skulle have den bestemte sing hver dag - og så ligner det jo noget, der minder om afhængighed...

Link to comment
Share on other sites

Meget skræmmende, men god artikel. Undrer mig dog over hvorfor chrom skulle hjælpe mod sukkertrang. Chrom har en effekt i forbindelse med insulin, hvor det hjælper til at sænke blodsukkeret, så umiddelbart vil jeg skyde på at det er en placebo effekt du oplever der.

Link to comment
Share on other sites

"Chrom er et vitalt element i GTF (Glucose Tolerance Factor) - et stof, som dannes i leveren, og som medvirker ved glucosetransporten fra blodbanen og ind i cellerne...."

"....Stress eller stort sukkerindtag kan derfor tappe kroppen for chrom..."

(Kilde: Optimal sundhed af Patrick Holford)

Dvs. energien i maden når hurtigere ud til cellerne med krom end uden, og derved bliver kroppen hurtigere "tilfeds" og mæt og man har ikke så stor trang til noget sødt...

Edited by Jeanet1980
Link to comment
Share on other sites

Meget interessant fænomen. Kan jeg monstro få tilsendt udkastet - har ikke lige energi til at smutte ned efter politikken :)

Jeg har oplevet noget af det samme - dog i langt mindre grad. På et tidligere arbejde jeg havde, var det kutyme, at folk, der gæstede huset, altid havde slik med til os :icecream: Så der stod altid en kæmpe kagedåse fyldt med gode sager. Og når man så lige skulle hente lidt kaffe, hvilket jo sker 10 gange om dagen, så kunne man jo passende tage en håndfuld med tilbage til skrivebordet. Jeg havde arbejdet i 6 måneder, og da jeg stoppede havde jeg en umanerlig trang til slik og købte selv en masse, hvilket jeg aldrig havde gjort før- Det tog mig 3 måneder at slippe af med den trang, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også overbevist om slik og søde sager kan skabe ligeså stor afhængighed som alkohol og stoffer.

Alkoholikere kan blive fri, narkomaner kan også og sukkomaner (eller hvad man skal kalde dem) KAN OGSÅ! For et år siden havde jeg aldrig troet jeg skulle slippe af med min trang, jeg kunne nemt bruge op til 100 kr,- om dagen på den slags! I dag er jeg fri af min afhængighed, hvad er hemmeligheden?

Kold tyrker på min. 14 dage

Bedre kost, bl.a essentielle fedtsyrer.

Edited by JokerX
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor behøver man noget fagligt til at "dokumentere" virkningen, når man med det samme kan MÆRKE at det virker?

Jeg selv og mange andre jeg kender kan mærke en forskel når de tager et tilskud af chrom. Jeg behøver sgu ikke have dokumenteret virkningen i pubmed for at kunne have stor gavn af effekten...

En simpel søgning på nettet eller i bøger om sundhed giver tonstiv af materiale om emnet...

Link to comment
Share on other sites

En simpel søgning på nettet eller i bøger om sundhed giver tonstiv af materiale om emnet...

Arhhhh, ikke fordi personlig erfaring ikke tæller noget som helst, men at forslå en "simpel" søgning på nettet er sgu lige useriøst nok! Med simple søgninger på nettet kan jeg finde MANGE sjove ting - (Elvis lever osv.) hvilket selvfølgelig ikke gør dem rigtige!

Der findes jo også "seriøse" sites som mener, at Atkins er en super-diæt mm. :laugh:

BTW, fin artikle :4thumbup:

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor behøver man noget fagligt til at "dokumentere" virkningen, når man med det samme kan MÆRKE at det virker?
Ellers kan hvem selv helst påstå hvad som helst. Det vil være at byde kvaksalvere velkommen. Der er forskel om selv tror på det og indtager det eller om du fortæller andre at sådan er det. Vil du komme med nogle påstande om noget fagligt er du nødt til at underbygge dem, ellers er der ingen som kan bruge det til noget.
Jeg selv og mange andre jeg kender kan mærke en forskel når de tager et tilskud af chrom.

Nej, i tror i kan mærke en forskel. Der er en kæmpe forskel. Hvis der var mange som rent faktisk kunne mærke en forskel, vil det ikke være et problem at underbygge det fagligt. Det andet hedder placeboeffekt.

En simpel søgning på nettet eller i bøger om sundhed giver tonstiv af materiale om emnet...

Ja helt sikkert, men der findes INGEN faglig matriale der underbygger det du siger, eller?

Det kan jo også være jeg er for dum til at finde dem, så hvis du gider referere nogen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal gerne finde nogle kilder, som du måke vil kunne respektere... Dette skal jeg desværre bare have adgang til Statsbiblioteket i Århus for at kunne, og da jeg har efterårsferie lige nu, går der altså en uges tid før jeg er i nærheden af Århus igen. Men da du er fra Århus, kan du da bare selv gå på Statabiblioteket og søge. Så er jeg overbevist om, at du finder resultater om chrom og dets indflydelse på sukkertrang...

Der er mellem "eksperterne" altid delte meninger om, hvad der er godt, og hvad der er skidt - samt hvad der virker og ikke gør. Du vil altid kunne finde eksperter, der påstår, at kosttilskud ingen effekt har, og at de kun er på markedet for at pumpe penge ud af forbrugernes lommer og samtidig give disse "ren" samvittighed...

Men heldigvis er der også eksperter som taler FOR kosttilskud og deres virkning, og det er sådanne eksperter man skal have respekt for.

Tag f.eks. læger, der i stor stil udskriver den ene recept på medicin efter den anden. Lægerne bliver jo belønnet af medicinalfirmaerne med rejser og sikkert mange andre ting (dette ved jeg har venner, der er læger), hvis den pågældende læge ordinerer det bestemte firmas produkt. Mange læger vil derfor langt hellere udskrive en recept på noget dyrt medicin, fremfor at vejlede patienten til at forebygge det, der måttet have startet sygdommen. F.eks. med forhøjet kolesteroltal - hvor lægen udskriver kolesterolsænkende medicin til patienten uden at undersøge HVORFOR problemet er opstået, og i stedet for at fortælle patienten hvad han/hun kan gøre for at undgå, at problemet opstår - i tilfældet med forhøjet kolesterol: mere fysisk aktivitet, masser af omega 3,6 og 9-fedtsyrer, mere frugt og grønt og ingen færdigretter (bare for at tage nogle eks.)

I virkeligheden tænker sådanne læger blot på deres egen indtjening og ikke en SKID på helbredelse - i hvert fald ikke i det lange løb... Og medicinalvirksomhederne... ja, det gider jeg slet ikke komme ind på her og nu. Jeg kan bare anbefale dig at læse bogen af Robby Curdorf: "Den tilbageholdte viden om helbredelser" der stiller skarpt på medicinalindustriens dødbringende magt over samfundet. Ikke at jeg tror alt i hans bog er i overensstemmelse med virkeligheden, men den opfordrer til at se kritisk på den måde tingene fungerer idag mht. kosttilskud og medicin...

Link to comment
Share on other sites

Jeaneth1980 - jeg synes måske Stubbes tone var en anelse for barsk - men jeg må give ham ret.

Det er helt fint at du har fundet noget du oplever kan afhjælpe et problem for dig - men der skal mere end den personlige erfaring til, at gøre det til andet en netop viderformidling af en personlig erfaring, som du må siges at gøre det - du beskriver det som værende et faktum at dette middel virker.

Du vælger at underbygge dine påstande med et meget generlt angreb på sundhedssystemet. Den diskussion du de tager af relationerne mellem læger og medicinalindustri er relevandt i sig selv, men ikke rigtigtigt her - den kan ikke bruges til at sige, at dine personlige oplevelser med et kosttilskud dermed har vundet i validitet.

Det er op til dig at skrive hvor du har din information fra - ikke til dem der helt legalt og forståeligt sætter spørgsmålstegn ved det. Der bliver jo også spurgt af nysgerighed og så vil det da være en venlighed af dig at begrænse folks søgning af den, angiveligt "store mængde information" til det mest relevandte :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg går i forsvarsposition og angriber sundheds- (eller efter min mening sygdoms-)systemet fordi det hele et eller andet sted hænger sammen i en større helhed.

HELT enig i, at der er MANGE kosttilskud, som ikke virker en DYT, og hvis reklamer "kupon katalog læserne" og dameblads-læsere hopper på gang på gang. For tiden er der meget debat i medierne om "oprydning" i butikkernes udvalg af kosttilskud og politikerne forlanger oplysning om dokumenterede virkninger for at et kosttilskud må sælges overhovedet. De får det til at lyde, om om det er til forbrugernes bedste, og det er det da PÅ NOGLE OMRÅDER også... F.eks. at få ryddet de såkaldte kvaksalvere af vejen...

...Hvad der så IKKE er så heldigt er, at man som forbruger med tiden får SVÆRERE ved at skaffe de produkter, der rent faktisk VIRKER, og som ingen nogensinde har taget skade af at indtage. Dette gælder f.eks. de helt almindelige vitaminer og mineraler. I f.eks. Tyskland er C-vitaminer med et større indhold end 500 mg, og desværre vil sådanne love med tiden sandsynligvis også blive indført i Danmark. Alt sammen for at mindske befolkningens adgang til de gavnlige kosttilskud.

http://flifl.com/sundhedspartiet/

Den tyske medicinal-lovgivning er så stærkt påvirket af lobbyister fra medicinalindustrien, at tysk lov i dag siger, at en pille der indeholder 500 mg C-vitaminer nu er klassificeret som "receptpligtig medicin," og at sælge denne "C-vitamin-medicin" frit, bliver betragtet som en strafbar kriminel handling. At gøre C-vitamin receptpligtig er ikke gjort for at beskytte den menige tysker, men udelukkende for at beskytte medicinalindustriens milliardforretning. Tro endelig ikke at de tyske læger herefter flittigt vil udskrive recepter på store mængder C-vitaminer mod hjertesygdomme og åreforkalkning. Gør de det, vil de efter alt at dømme blive udsat for repressalier og forfølgelse. Hele idéen bag dette tiltag er, at få pakket C-vitaminerne godt og grundigt ned i en forseglet glemsels-boks, så de ikke mere falder i hænderne på mennesker, der ønsker at forebygge sygdomme og dermed ødelægge medicinalindustriens ublu indtjening.

Hvor vil jeg så hen med alt dette??? Jeg vil såmænd bare sige, at grunden til, at folk er så skeptiske overfor nogle af markedets kosttilskuds gavnlige virkninger er, at oplysninger herom fra alle sider bliver holdt tilbage eller bekæmpet. Det koster nemlig producenten af et kosttilskud MANGE penge, hvis der skal forskes og dokumenteres i produktets virkning, og derfor vælger mange blot at sælge det som kosttilskud og ikke som naturmedicin, som det måske i mange tilfælde i virkeligeheden er.....

Link to comment
Share on other sites

Jeanet1980 - det du skriver nu er jeg ikke voldsomt uenig med dig i - men det har stadig ikke så meget at gøre med det vi efterlyser - nemlig konkrete argumenter der kan understøtte at det kosttilskud du anbefaler har den virkning som du siger du oplever.

Link to comment
Share on other sites

Jeanet1980 - det du skriver nu er jeg ikke voldsomt uenig med dig i - men det har stadig ikke så meget at gøre med det vi efterlyser - nemlig konkrete argumenter der kan understøtte at det kosttilskud du anbefaler har den virkning som du siger du oplever.

<{POST_SNAPBACK}>

Og som jeg siger: Hvis folk ikke vil godtage kendte oplysninger om chrom ( http://www.helsenyt.com/frame.cfm?id=1696&...=1&grp=6&menu=5 ) men forlanger dokumentation fra kilder som pubmed, skal jeg gerne finde nogen - efter efterårsferien :bigsmile:

Og lad nu være med at lave et ramaskrig over, at jeg anvender helsenyt som kilde :w00t: ... det de skriver dér, står i alle bøger om sundhed - et eks. kunne være Jean Carper... Men nu fandt jeg lige oplysningerne på helsenyt, og så skal jeg sørge for at finde en "godkendt" kilde til jer via Pubmed.

Link to comment
Share on other sites

Godt indlæg Arne. Dog synes jeg ikke selv det var barsk, da jeg alene efterspørger dokumentation i mit første indlæg, hvorpå der bliver svaret meget useriøst.

Jeg går i forsvarsposition og angriber sundheds- (eller efter min mening sygdoms-)systemet fordi det hele et eller andet sted hænger sammen i en større helhed.
Det er ikke nødvendigt hverken gå i forsvarsposition eller angribsposition, hvis det du siger passer kan det jo bevises. Såre simpelt.

Som Arne siger har alt det du siger ikke noget at gøre med om der findes dokumentation eller ej. Du ligger op til et helt andet emne hvilket ville være fint i en helt anden tråd.

OT: Hvis det er din mening omkring sundhedsvæsenet, som du giver udtryk for, har du vist valgt en forkert uddannelse.

PS.

Og som jeg siger: Hvis folk ikke vil godtage kendte oplysninger om chrom ( http://www.helsenyt.com/frame.cfm?id=1696&...=1&grp=6&menu=5 ) men forlanger dokumentation fra kilder som pubmed, skal jeg gerne finde nogen - efter efterårsferien 

Det behøves ikke være pubmed, blot et fagligt matriale f.eks. dine lærebøger. Helsenyt regnes ikke for at være af høj faglig kvalitet. Det er for præget af det "alternative" uden nogen videre god dokumentation. Tillige er stedet til for at sælge deres produkter, ikke informere.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er din mening omkring sundhedsvæsenet, som du giver udtryk for, har du vist valgt en forkert uddannelse.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er netop det jeg ikke har... Jeg vil gerne fortælle folk, hvad de kan gøre for at forebygge sygdomme og fremme sundheden via. træning og sund kost - min mening er blot, at man ikke kan undvære en eller anden form for tilskud af vitaminer eller mineraler igennem sit liv, og det vil jeg gerne fortælle folk om, så de får et optimalt helbred og på denne måde kan udrette det optimale...

Det kunne være jeg skulle lave bachelor-projekt om selv samme emne, som vi lige har diskuteret...

Link to comment
Share on other sites

Det behøves ikke være pubmed, blot et fagligt matriale f.eks. dine lærebøger. Helsenyt regnes ikke for at være af høj faglig kvalitet. Det er for præget af det "alternative" uden nogen videre god dokumentation. Tillige er stedet til for at sælge deres produkter, ikke informere.

<{POST_SNAPBACK}>

Jamen i dette tilfælde vil jeg henvise til bogen "Introduction to Human Nutrition", Gibney, Vorster og Kok, Blackwell Publishing, ISBN 0-632-05624-X side 217-219

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share