Så er antioxidanter også farlige


TF vol. II
 Share

Recommended Posts

Farligt med for mange vitaminer

05-10-04: 21:47

Et for stort indtag af beta-caroten og vitamin A og E øger dødeligheden med seks procent. Det viser en ny stor un­dersøgelse offentliggjort i tidsskrif­tet The Lancet, skriver Information.

Undersøgelsen rammer en tyk pæl gennem forestillingen om, at alle vitaminer i større doser er harmløse, når blot kroppen udskiller dem gennem urinen. Overlæge på Rigshospitalet Christian Gluud er medforfatter til artiklen, der retter søgelyset mod bl.a. beta-caroten, vitamin A, C og E samt mineralet selén, de såkaldte antioxidante vitaminer.

Dog kommer det bag på mig med for meget C-vitamin.. Har dog tidligere læst, at for meget C-vitamin også kan give nyresten.... Hmmm...

Link to comment
Share on other sites

Det interessante er så om såfremt man indtager meget ex. C-vitamin i naturlig form, altså appelsiner og æbler og sådan, om dette er så er lige så "farligt" som hvis det kommer fra piller. Måske indeholder frugterne nogle andre stoffer, udover antioxidanterne, der modvirker de dårlige virkninger som disse i pillernes isolerede form tilsyneladende medfører?

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Undersøgelsen rammer en tyk pæl gennem forestillingen om, at alle vitaminer i større doser er harmløse, når blot kroppen udskiller dem gennem urinen.
Øh, hvem har den forestilling? Troede det var common sense at alt var farligt i for store mængder ... selv vand og luft :blink:
Det interessante er så om såfremt man indtager meget ex. C-vitamin i naturlig form, altså appelsiner og æbler og sådan, om dette er så er lige så "farligt" som hvis det kommer fra piller.

Med varieret kost vil du næppe være i særlig stor risiko for at få forgiftning af vitaminer :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Der er da INTET nyt under solen dér.

Antioxidanter i for høje doser får en pro-oxidativ virkning. More isn't always more. Så slipper dem der kører megadoser af antioxidanter pludseligt for en unødig udgift til kosttilskud. Det kan da kun ses som en fordel at man slipper for så høje doser.

Mvh Poul

Link to comment
Share on other sites

selvom almindelig kost måske på mange områder også dækker vitaminbehovet ved siden af.

Det er nok for de fleste mennesker meget tvivlsomt.

Jeg kunne godt tænke mig at se hele setup´et for den undersøgelser, og se HVOR store doser de har undersøgt. For den strider jo imod en lang række undersøgelser lavet tidligere, som viser nøjagtigt det modsatte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst artiklen samt Lancet´s egen kommentar.

Antioxidant supplementering havde hverken positiv eller negativ effekt på 5 forskellige gastrointestinale kræfttyper. Selen rapporteres som at kunne halvere hyppigheden af leverkræft. De finder endvidere en ikke signifkant bedre effekt af antioxidanter ifht. placebo (10% mindre kræft risiko).

Mht. dødelighed så er den forhøjet 6% ifht. placebo. Ifølge Lancets egen kommentar er der benyttet en upassende statistik og benyttes en passende ville resultatet ikke være signifikant forskelligt fra placebo. "If the more appropriate random-effects meta-analysis had been used the result would not have reached conventional significance".

Meta-analysen er slet ikke sat op til at undersøge dødelighed, men kun effekten på gastrointestinal cancer. Grunden er at de kun er gået efter gastrointestinal cancer studier og ikke generelt antioxidant studier og dødelighed. De skriver således også at dette resultat højest kan regnes som "preliminary". Sammenlagt med den upassende statistik må det siges at være en overeaktion det man ser i medierne.

Den negative samlede effekt skyldes hovedsageligt to ældre beta-karoten studier, der fandt at storrygere og aspest-arbejdere ikke skal indtage store mængder beta-karoten sammmen med henholdvis E-vitamin eller store mængder A-vitamin. Disse to studier har stor indflydelse på det samlede resultat og samtidig er det slående at flere af de positive antioxidant studier ikke er medregnet i den samlede opgørelse. Fx. skrives "In a heterogenoeous set of trials similar to our high-quality trials, the effect of smaller trials was given more weight in the random-effects model than in the fixed-effect meta-analysis. Therefore, we removed the smallest trial, which assessed selenium versus placebo in 1312 patients.

Dette er en af de mindre studier som er sorteret fra uden nogen god grund - istedet for at sortere den fra burde man selvfølgelig bare sørge for at den fik mindre vægt. Ligeledes er et af de største positive studier ikke medtaget i cancer opgørelsen.

Så Lancet opgørelsen tilfører ikke noget nyt til det vi allerede ved:

Beta-karoten i store doser skal ikke indtages af storrygere og aspest-arbejdere.

Selen ser ud til at kunne hæmme kræft.

Link to comment
Share on other sites

Det er noget FIS at bringe det op i medierne, som om at antioxidanter er farlige. :4banned::mad:

Der er en lille bitte sandsyndlighed for, at beta-caroten øger rygeres risiko yderligere for kræft. Men beta-caroten har mange andre positive virkninger der langt opvejer den lille forøgede risiko, og i sammenhold med, at det øger risikoen for kræft med 800 % HVIS man overhovedet ryger, så er folk jo FULDSTÆNDIG ligeglade med deres helbred, når de vælger at forpeste deres egne (og andres) lunger med røg...

Jeg kan selt ikke se, hvorfor det overhovedet er værd at tage op til diskussion i medierne, for det gør en massse mennesker bekymrede og nogle vil måske undlade at tage beta-caroten af frygt for kræft (også selvom de måske ikke ryger) og dette er en skam, da de på den måde ikke for glæde af alle de andre positive ting, som beta-caroten gør...

Mht. selen, så har man fundet ud af, at det ofte mindsker risikoen for kræft og et stort tilskud af selen, hvis man er i kemoterapi kan mindske bivirkningerne ved den kraftige behandling og øge effekten af denne. (Kilde: www.Nomedica.dk)

At medierne gentagende gange nævner, at antioxidanter er "farlige" er efter MINE mening blot endnu et eksempel på, at medicinalindustrien ikke ønsker de mange positive virkninger af vitaminer og mineraler offentliggjort eller kendt blandt almenbefolkningen - for hvis folk finder ud af, hvor mange sygdomme, der kan forebygges med vitaminer/mineraler, mister medicinalindustrien i det lange løb penge og magt...

Eks. med glucosamin... Undersøgelser har vist, at glucosamin kombineret med hajbrusk kan benopgybbe ledbrusk og på denne måde befrie MANGE gigtpatienter for smerter og de STORE udgifter der er forbundet med at skulle købe medicinalindustriens gigtmedicin....

Derfor har medicinalvirksomhederne længe arbejdet for, at glucosamin skulle være ulovligt at sælge herhjemme som kosttilskud, og selvom det nu er muligt at købe, må man ikke angive dens virkning på pakken...

Sådan er det med ALLE kosttilskud... Man må ikke skrive, hvad det er godt for på pakken, for så er chancen for, at flere mennesker finder ud af, hvor virkningsfulde kosttilskuddene er, større. På den måde er det en JUNGLE for den enkelte forbruger at gennemskue, hvad han/hun skal købe - og det er de færreste der gider sætte sig ned og læse om de mange positive effekter af vitaminer.

De effektive kosttilskud må heller ikke sælges herhjemme i DK, og dette er også én af de områder, hvor medicinalindustrien har en finger med i spillet. De har postet penge i politikerne og EU og tvinger dem derved til at lave forbud, der gør det svært for forbrugere, der gerne vil være sunde, at få fat i de mest effektive produkter. I EU arbejder man desværre på en lov om kosttilskud der skal fjerne de mest effektive produkter fra hylderne og på sigt ønsker man at gøre alle kosttilskud med en høj optagelighed reveptpligtig, så det bliver ENDNU mere besværligt og dyrt at få fat i de gode produkter.

Dette er en katastrofe for folkesundheden!!! Ren korruption, siger jeg bare, og det er fortvivlende, når man som jeg, der læse ernæring og sundhed - og som engang kommer til at arbejde med sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse. Det er sgu store kræfter, man er oppe imod... :blink:

Folk skulle bare vide, at ADT betyder "den dosis der skal til, for at du undgår at få mangelsymptomer" og langt de fleste holder sig under denne grænse, fordi de er bange for at blive syge af kosttilskuddet... Men sandheden er, at INGEN nogensinde er døde af en overdosis vitaminer. Men til gengæld er TUSINDVIS af mennesker døde af en fejl/over-dosering af medicin....

Kosttilskudsdirektiv:

http://www.eu-oplysningen.dk/dokumenter/ft..._2001/20001505/

Eksperternes "gode" råd:

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=2...1/grp=9/menu=5/

(Tænk på, at "ernæringsamatør" Arne Astrup er købt af Danisco for at de kunne få aflivet påstanden om, at sukker feder...)

Et surt opstød herfra, men jeg er snart træt af folks fordomme overfor vitaminer og mineraler pga "eksperternes" råd...

Jeg har sgu selv oplevet, hvad kosttilskud kan gøre, og hvis det ikke var for mine vitaminer, ville jeg aldrig kunne træne så meget, som jeg gør idag. Jeg har problemer med at optage næringen i den kost jeg spiser, og uden kosttilskud drænes min krop for nærimgsstoffer og nedbryder sig selv.

Så der er sgu ingen der skal komme og sige til mig, at kosttilskud ikke virker!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share