Gode råd om goodmornings ønskes


Arne
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt at træne dødløft (max forsøgt 95 kg) og synes det er en fed øvelse. Har tænkt på at varriere min rygtræning  med goodmornings. Jeg laver også cabel rows (max 110 kg) ,bend over rows(barbel 55 kg eller dumbell) og pulldown 75 kg.

Spørgsmål:

1. Er det en relevandt øvelse for en der bare vil være stærkerer, og som efter mange års pause er begyndt at træne med vægte for mindre end et år siden?

2. Når jeg har forsøgt at udføre øvelsen, ruller stangen (Barbel) ud over nakken, jeg er ikke umidelbart i stand til at holde den på plads over skulderene, er der nogen der har en idé om havd jeg evt. gør forkert og kan give nogle nogle fif?

Link to comment
Share on other sites

Så rolig nu du gamle ;)

1. Goodmornings er min mening en meget relevant øvelse uanset hvem man er. God for haserne, ballerne og lænden, ja det bliver jo ikke meget bedre... :)

2. Jeg plejer at bruge samme placering på som ved squat, dvs stangen ligger på traps. og jeg holder lidt igen, når ryggen er vandret.

Link to comment
Share on other sites

Lige et enkelt godt råd, hvis du ikke har prøvet at lave dem før. prøv med en relativt lav vægt og så få en til at se om du laver dem rigtigt. Jeg hørte om en der havde fået at vide at det bare var en helt vild god øvelse (hvilket det også er), og så skulle han prøve dem. Han fattede det så bare ikke, og smadrede sin ryg fuldstændig ved at lave dem forkert. Han må aldrig dyrke sport mere.

Bare sådan at du lige er klar over at det ikke er en halt ufarlig øvelse. :-)

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Alle større øvelser hvad enten det er squat, dødløft eller bb bent over rows bør selvfølgelig altid startes med let vægt, og under kompetent opsyn.

Men har man en nogenlunde styrke i lænden og de andre muskler, som berøres af Goodmornings, og bruger hovedet lidt, så kan det ikke gå helt galt, også selvom man skal lære øvelsen af sig selv.

Er man bare nogenlunde fortrolig med squat og dødløft, så skal der ikke meget til for at kunne udføre Goodmornings ordentlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share