20 morgen og aften


N-sane
 Share

Recommended Posts

Wel... 40 mavebøjninger ville jeg ikke komme til at puste videre over, men armbøjninger... Armbøjninger er faktisk en rigtig god bryst øvelse, den har i hvert fald været effektiv for mig... Er holdt helt op med at lave db bænkpres, laver kun armbøjninger og flyers... Det er ikke umuligt at få brystet til at vokse med armbøjninger, det har jeg bevist... :)

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var væsentlig sppinklere end Jørgen er nu kunne jeg lave 50 armbøjninger uden pause og 100 mavebøjninger, og det kunne overhovedet ikke ses.

Da jeg havde Jørgens størrelse kæmpede jeg med bp omkring 90 kg, og jeg trak hele stakken ned i træk til nakken. Men det er ved at gå op for mig, at jeg nok spiste forkert, hvilket jeg til dels stadig gør.

Men det er helt sikkert, at hvis man laver 40-50 gentagelser i et sæt, så spilder man sin tid, hvis man vil vokse.

Det er jo en mulighed at træne en-arms-armbøjninger, hvis man ikke bliver træt af 2-arms armbøjninger, og man kan bruge vægt eller koncentrere sig om, hvad man foretager sig, når man træner mave.

Link to comment
Share on other sites

xjyden: en korrektion var da vist ikke nødvendig??

armbøjninger er vel faktisk den samme øvelse som BP.

Problemet med AB er, at belastningen er ret lille og variabel.

Alt efter kropsfordeling vil man presse ca. 40-50% af sin kropsvægt ved alm. AB og 50-60% ved AB med benene på en bænk.

Link to comment
Share on other sites

Ikke forstået!

Mener du, at det ville være tilrådeligt at træne bp med 40 gentagelser pr. sæt, eller hvad mener du?

Min ide med mit førdste indlæg var at for mig at se, er man ikke god til at udføre en øvelse, hvis man kan lave 40 gentagelser. Faktisk har man intet at bruge det til, med mindre man vil forsøge at slå rekorder, og de er jo meget højere.

Min ide med mit indlæg nr. 2 var, at man kan træne 40-50 gentagelser i et sæt uden overhovedet at vokse af det, og man kan være relativt stærk uden at være større end Jørgen.

Link to comment
Share on other sites

N-Sane:::::

Hvis du er ude efter masse ville jeg ikke lave 20 morgen og aften hver dag..... :p

Mht. til armbøjninger, så læg en vægt på ryggen (bærepose m. sand el. lign)......... Så skal det nok give noget.  

Hvis du er ude på at markere dine mavemuskler skal du tage mange rep., det har virket for mig. tro det eller lad være. Efter 3 uger med mavebøjninger er de så småt (meget småt, men det er på vej) begyndt at trække six-packen frem....

Link to comment
Share on other sites

xjyden => Yeah, det må have været noget med dig, for jeg vokser fint ved at lave armbøjninger... Også uden belastning...

Tjalfen => Yeah, du har helt ret, man spilder ingen tid ved at lave mange reps i mavebøjninger, men 20 morgen og 20 aften får man ikke noget ud af... 120 morgen og 120 aften kan nok godt give noget, men 20! Jeg mener ikke man spilder tiden ved at tage mange reps... Man bruger bare ikke konceptet maksimal muskelvækst... Men man får masse uanset, bare måske en lille smule langsommere...

Konklusion: Det er ikke spild af tid, og mht mavebøjninger er det efter min mening næsten lige så effektivt som med belastning... Dog træner man på en anden måde med belastning, jeg tror helt bestemt at musklerne vokser anderledes ved belastning, men spild af tid er det ikke at køre uden belastning. Armbøjninger er heller ikke spild, det er faktisk en god og ret effektiv øvelse...

Link to comment
Share on other sites

Cheat> Armbøjninger er en særdeles god øvelse, som minder meget om bænkpres, når det drejer sig om muskelaktivering. Der er dog en ting som er sikkert. Kan man tage meget mere end 20 armbøjninger, så er det en udholdenhedsaktivitet, og man vil IKKE stimulere voldsomt meget masse. Klart, der vil ske en tilpasning, men der gør der også hvis man går til roning, boksning eller svømning. Det kan IKKE sammenlignes med traditionel styrketræning med vægte.

Tjalfe> uanset om du tror på det eller ej, så bliver musklerne ikke mere markeret af høje gentagelser. Det er muligt at du har forbrændt lidt fedt ved din træning med høje gentagelser, men markeringerne er jo lige netop kommet ved forbrænding af det subcutane fedt. Der er ikke sket noget magisk med dine muskler pga. de høje reps. Markeringer er udelukkende afhængig af fedtprocenten, og det ER derfor spild af tid at lave høje reps. Man mister nemlig masse, hvis ens muskelmasse er skabt med tung træning og lave reps.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

xjyden:  at være god til en øvelse, må vel siges at være det samme som at have programmeret ens nervesystem optimalt til netop den øvelse.

At man kan tage stor belastning er også afh. af nervesystemet, men bestemt også af muskelmassen, derfor kan man ikke sige, at jo mere man kan tage, desto bedre er man.

Ideen må være, at man skal tage det, som man kan(selvfølgelig en komb. af rep+belastn.) - og hvis det tilfældigvis "kun" er 20armbøjninger før man er helt smadret, jamen så vokser man selvfølgelig af det, eftersom det er max. belastning.

Hvis man kan tage mange flere end det, er det da rigtig nok, at hypertrofiresponset er submaksimalt.

At man så vælger at have en så "deform" krop(det er det jo faktisk), at man kan tage meget mere end sin egen kropsvægt, betyder jo bestemt ikke, at man er bedre til øvelsen.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker, læse læse ... rigtigt : det var en ved navn Claus B, der snakkede om at blive bedre i en øvelse, ikke jeg. Jeg tillod mig at sige, at man bare blev god til at lave gentagelser, ved at lave gentagelser.

Hvis jeg p.t. havde tid til armbøjninger, så ville jeg altid gennemføre dem som supersæt efter bench-dips. Og når jeg kunne gennemføre 20 i pæn stil, så ville jeg finde på noget andet at lave, så som enarms armbøjbninger eller armbøjninger mens jeg stod på hovedet eller andet.

(Jeg er forøvrigt noget i tvivl omkring om det oprindelige spørgsmål drejede sig om 20 eller 40 gentagelser)

Link to comment
Share on other sites

ja, det kan du da godt sige, hvis det ikke var for det lille ord "korrektion".

Det er bare endnu et eksempel på, at der altid er en eller anden klovn, som skal rette en, bare fordi man ikke forklarer alt helt i dybden, fordi det er diskuteret så mange gange før.

Lagde du mærke til ordet "klovn"? Utroligt så lidt et enkelt ord kan ændre, ikke sandt? :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share