14årig-stadig bange for skader.


ungpumpedreng
 Share

Recommended Posts

Hej, igen!

Endnu en gang er jeg blevet bekymret om min pubertetskrop...

Jeg er 14 år, 180 høj, og elsker at pumpe.

Jeg pumper hver anden dag. Den første træningsdag bryst og skulder. Den næste er en kort træning -kun overarmene. Og tredie dag ryg og ben.

Men igen begynder jeg at stille spørgsmål om det overhovedet er sundt i sådan en tidlig alder.

1. Hvis vi nu "legede" at træningen virkeligt var dårligt for et eller andet i min krop... hvad ville det så være...knoglerne?

2. Er det godt at pumpe så frekvent... I denne alder.

3. Jeg vil selv sige at jeg pumper rimeligt intenst i hvert sæt, kører det til failure... Og får tit min storebror til at hjælpe mig med forced reps. Ville det være lige så godt... eller mindre skadeligt ikke at køre til failure.

4. Begynder musklerne ikke at vokse af sig selv i denne alder = behøves jeg at pumpe?

5. Er opvarmning en god ting.

6. Hvis jeg nu evt. kun pumper med egen kropsvægt... Er det mindre skadeligt end med vægte? Kender i forresten nogle øvelser hvor man belaster biceps, med egen kropsvægt.

7. Det med at pumpe i en tidlig alder er skadeligt hvor kommer det egentligt fra... Er det bare en gammel skrøne? Administratoren sagde da ihvertfald noget om at ingen havde bevist at det var skadeligt i en sådan ung alder. Something like that.

8. Hvad er egentligt mest skadeligt: at være mega-inaktiv eller at pumpe her hver anden dag.

9. Jeg ved at vitaminer er nødvendige for en god hypertrofi... Er vitaminpiller svaret? Eller kan man klare sig med juice, mælk pg et par gulerødder?

10. Alkohol, er det godt nok så dårligt for hypertrofien?

Jeg håber virkeligt at i prøver at svare på de fleste af mine spørgsmål... Fordi jeg er så meget i tvivl om at jeg skal tage en pause i nogle år... hvad angår at pumpe.

Det jeg pumper er 2-3 sæt af: Bryst: armbøjninger på tre stole, bænkpres med 28 kg vægtstang (it really do sucks!). Biceps: nogle curls med 28 kg stang. Og højst 14 kg håndvægte, hammercurls. Skulder: Bænkpres, armbøjninger og military med 28 kg. Ben: Squats. Ryg: Armbøjninger og sådan nogle der giver i hætte musklen (kan ikke huske navnet.)

Please svar... Det er sgu min krop det går udover i sidste ende!

Mange hilsener fra Ungpumpedreng.

Link to comment
Share on other sites

Puha, en masse spørgsmål! :)

1) Med mit begrænsede kendskab vil jeg sige, at det er knogler og led, der er i risikogruppen. Jeg oplevede faktisk en fyr på din alder brække armen under armlægning. Lægen sagde, at knoglerne ikke kunne følge med muskelvæksten.

Jeg tror dog ikke, at der er den store risiko, hvis du bare tager den lidt med ro og ikke kører med alt for meget vægt.

2) Svært at sige. Da jeg mener, at du skal holde lidt igen med muskelvæksten før dine knogler og led er fuldt udviklede, så tag den bare lidt med ro og brug primært træningen til at blive god til at udføre øvelserne korrekt.

3) Muligvis. Som dette forum afspejler er der meget delte meninger om træning til failure.

4) Ja, dine muskler vokser, så de følger med din skeletstruktur, men det er jo ikke ensbetydende med, at du får et "pumpet" look. (Medmindre du er meget heldigt genetisk disponeret).

5) Opvarmning er et MUST for at undgå skader.

6) Intuitivt vil jeg mene, at træning med egen kropsvægt ikke burde kunne være til skade. Det virker ligesom naturligt, ikke? :) Det er svært at isolere biceps med egen kropsvægt, men chin-ups med smalt underhåndsgreb rammer biceps en del, omend det store arbejde udføres af dine rygmuskler.

7) Min mening er, at det er et spørgsmål om harmonisk kropsudvikling. Delene skal kunne følge med hinanden.

8) Det er ikke skadeligt at pumpe hver anden dag, men jeg kan kun sige: alt med måde.

9) Hvis du spiser sundt og varieret burde du få dækket dit vitaminbehov. Hvis man pumper seriøst kan det dog være nødvendigt med tilskud.

10) Ja!

Kommentarer til dit program:

Bænkpres og armbøjninger er ikke gode skulderøvelser. De rammer den foreste del af din deltamuskel, men du belaster brystet for meget, da det jo skal have tid til at restituere. Hold dig til military, lat. raise, dumbell shoulder press, upright rows, shrugs eller lign.

Armbøjninger går kun meget lidt i ryggen. Kør istedet chin-ups, træk til nakke, rows, dødløft (kræver god instruktion) eller andre rygøvelser. Armbøjninger går i bryst, triceps og forreste del af deltamusklen.

Pyha! Håber du kan bruge det til noget...

Mvh

Morten

Link to comment
Share on other sites

hej mester.

jeg følte lige at jeg bliver nød til at sige lidt her, efter som jeg selv har trænet siden jeg var knapt 14. dvs at jeg faktisk kun var 13. Eller faktisk begyndte jeg at træne med krops vægt i en alder af 12år.

Lydder skørt, men sandt. men der gik mange år, før jeg gik igang med tung træning, og et fast struktureret program. Dvs at jeg kun har kørt tung træning siden august sidste år. I dag er jeg 18år.

Du er umildbart en ret høj 14årig, kan jeg starte med at sige.

Umildbart lydder dit program ret fint. Rimelig struktureret.

Men ja igen er det vigtigt at stoppe hvis det gør ondt.

Og få tilstrækkelig med hvile.

Jeg tror ikke det er usundt at begynde i sådan en tidelig alder. Men som Los sagde, så alt med måde.

Din træning kan påvirke dine knogler, dvs at de ikke er så stærke endnu, og stadig lidt bløde.

Og samtidig er det også typisk led der er meget udsat.

Om det er godt. Det er svært at svare på. Umildbart skulle det ihvertfald ikke skade. Men når du er så ung, så har jeg også samtidig svært ved at tro at det gavner helt vildt.

At køre til failure er der ikke så meget galt i.Men så skal man bare være meget sikker på at man har fuld kontrol over den vægt man løfter.

Så længe du har en spotter, så gør det ikke så meget.

Men det er tit under en Failure træning man oplever skader, især hvis du ikke har en spotter.

Musklerne begynder at vokse af sig selv. Men som LOS siger så giver det jo langt fra at muskuløst udseende.

Træning er jo nu engang for at blive STÆRKERE, eller STØRRERE.

Opvarming er godt, Især for at slippe for skader ja.

At pumpe med egen kropsvægt er en rigtig god løsning. Du kan lave mange gode øvelser, som er rigtig hårde.

Samtidig er det meget svært at få skader.

her der er der ingen fare for at overbelaste dig selv.

du kan øve dig på arm bøjninger med en arm. Men det er en meget hård øvelse.

En anden ting er som LOS sagde Chin ups.

Eller omvendte armbøjninger. dvs lig dig under et bord, og træk dig op til bordpladen og tilbage.

Jeg har læst om nogle som har fået skader ved at træne for tideligt. Så det er ikke en skrøne. men det er rigtigt at det ikke er bevist at det direkte har noget med den unge alder at gøre.

Så længe du er så ung, og ikke er overvægtig, så er det ikke skadeligt at være inaktiv. Men selvfølgelig er motion altid sundere.

Vitaminer er ikke særlig nødvendigt. Protein, og kulhydrat er vigtigere. Så derfor massere af kød og kartofler, grøntsager, og godt med Mælk.

Umildbart er der ikke grund til kosttilskud hvis du bare spiser nok.

Alkohol er ikke godt nej .

Jeg synes ik du skal tage en pause. Bare fortsætte stille og roligt.

2-3 sæt er fint. Men du kan som sådan også bare starte med 1 sæt. Et sæt er trods alt bedre end ingen ting.

Armbøjninger er gode, især mellem stole. fed øvelse.

28kg, lydder da meget rimeligt synes jeg.

28kg biceps med 28kg synes jeg faktisk er rigtig flot. men ok det afhænger selvfølgelig også lidt af hvor mange reps vi snakker om. Men alligevel.

Jeg synes måske du istedet skulle køre noget Skulderpres, for at ramme skulderen bedre.

Link to comment
Share on other sites

Alt i alt giver jeg både Los og Blackice ret, jeg vil nu gerne tilføje lidt til spørgsmål 4

Hvis du er 14 nu burde du være havnet i den åh så problematiske genitialfase.

En af hovedproblemerne i denne fase er et hormon kaldet testosteron - det er det hormon der stimulerer hypothalamus til at få hypofysen i omdrejninger.

Dette starter alt i alt den hormoncyklus du kommer til at bære rundt med de næste 60-70år - hovedhormonet for denne udvikling er dog stadig testosteron der medvirker til:

- Dybere stemme

- Kønsbehåring (herunder skægvækst osv.)

- Lyst til sex

Og sidst men abslout ikke mindst medfører et øget testosteron-niveau muskelhypertrofi.

Sagt på en anden måde - det er nu din krop tilpasser sig efter den måde du lever på nu - hvis du bliver tyk i disse år bliver det helvedes meget sværre at komme af med som 20-årig - omvendt hvis du derimod begynder at træne nu vil kroppens muskler tilpasse sig denne træning ved at blive stærkere og større - misforstå mig nu ikke - at træne som 14årig giver ikke store bøffer resten af livet men iflg. mine erfaringer (og Blackice) er 14-18 års alderen det bedste tidspunkt at træne på overhovedet.

Lad mig slå det fast - jeg har ikke læst en eneste undersøgelse der på nogen måde viser eller hentyder til at det skulle være farligere at træne som 14-årig end som 40-årig, problematikken ligger nok nærmere i at teenagere (Generelt!) ikke træner øvelserne ligeså sikkert som de lidt mere erfarne BB'ere.

Det der er vigtigt for dig at at forstå er, at udføre en øvelse korrekt før du smækker alt for meget vægt på - disse øvelser gælder især for ryggen og benene - resten behøver du In My Oppinion ikke at bekymre dig om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kun enig.

Jeg har været glad for at jeg startede så tidligt. Det hjælper på min motivation i dag, og har givet mig en masse erfaring. Jeg startede bare med at træn med en masse reps, og ret lav vægt, så jeg fik god udholdenhed.

Samtidig vil det nok også give god gro bund for muskelvækst senere i livet. Hvis du feks vælger at stoppe når du er 19, og så holder en pause på et par år, vil du sandsynligvis blot skulle træne muskelvævet op igen.

Men ja jeg giver Jens ret, man skal passe lidt på, fordi det kan være svært at styre så meget vægt, det er bedre  med lidt lav vægt, og en kontroleret træning, er lidt for høj, og ukontroleret.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode svar!

Jeg startede også selv ud med temmelig lav vægt.

Da jeg startede for 4 mån. siden (begyndte at træne/spise seriøst for omkring 2 mån. siden) tog jeg nogle billeder af mig selv. Jeg har lige tjekket dem samt målt min overarmsomkreds og konstateret at jeg rent faktisk er vokset.

Jeg kører egentligt ikke med for meget vægt. Jeg kommer max. op på 10 reps (+2 forced) Når jeg laver nogle curls (til biceps). Da jeg ikke har mere vægt at putte på er der heller ikke rigtigt nogen far for at jeg overbelaster mig på den måde. Ja armbøjninger mellem stole er virkeligt noget som jeg synes man får noget ud af.

Når i nu siger at jeg skal sørge for jeg får nok hvile. Jeg træner først bryst+skulder derefter en fridag. Biceps, fri igen. Ryg+ben, fri. Skal jeg evt. tage en dag ekstra fri? Jeg cykler hver dag fra/til skole... Satans busruter! Det er vel en tur på cirka 4-5 km med nogle ret heftige bakker imellem. Derefter kommer jeg hjem, tager lidt at spise. Venter en time og går ud og træner. Så er kl. cirka 15.30, er det dårligt for hypertrofien eller træningen at jeg cykler? Jeg træner om eftermiddagen fordi det var noget med at der var mest insulin i kroppen på det tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes din træningsrytme virker fornuftig nok. Måske bør du dog vente lidt længere med at træne, efter du har spist. Jeg plejer at vente min. 2 timer, da der således ikke går så meget energi til fordøjelsen.

Mht. hvordan din cykling påvirker styrketræning og hypertrofi, så læs:

Håber'>http://www.motion-online.dk/forsk_kondi_styrke.htm

Håber

i øvrigt, at du har fået indført nogle øvelser i dit rygprogram, der rent faktisk går i ryggen? Det duer armbøjninger altså ikke til! :tongue:

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share