5X5 - 4X8 - 4X6


debski
 Share

Recommended Posts

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Et mere præcist svar kunne være: det kommer an på..

Faktorer der spiller ind er:

Genetik,

Træningserfaring,

Øvelsesvalg,

Træningsprogrammets strukturering i øvrigt,

masse/styrke forhold,

Kost.

Og sikkert er masse andet jeg ikke har tænkt over.

hvad mener du med :

(...forudsat det er RM vi snakker om) showoff.gif

Denne udtalelse tyder på der er noget du har misforstået.. Eller er du helt tosset med at træne til failure?

Link to comment
Share on other sites

(...forudsat det er RM vi snakker om)
Denne udtalelse tyder på der er noget du har misforstået.. Eller er du helt tosset med at træne til failure?

Tilføjede det sådan set mere for at pointere at de 4X6 skulle køres med tungere vægt end 4X8... ellers ville det vel være mest sandsynligt at de 4X8 ville give bedre end de 4X6, hvis begge blev udført med samme vægt.

Link to comment
Share on other sites

Det var da lige netop det du spurgte om.....

Hvilken af følgene 3 rep/set ranges mener I er mest effektiv for muskelvækst, og hvorfor?:

Og det var det jeg svarede på. Jeg svarede dog ikke på hvorfor, men det skal jeg da gøre. Alle 3 løsninger vil give nogenlunde lige mængder vækst under de rette forhold. Man kan argumentere for at 5x5 løsningen er bedst, hvis man også er interesseret i så meget styrke som muligt, da den muliggøre tungest mulig træning. Men ellers er der altså ikke den store forskel rent vækstmæssigt, på tunge sæt af 5 reps, og tunge sæt af 8 reps. Ikke isoleret set.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Dette quote fra CW på t-nation hjælper måske?

http://www.t-nation.com/findArticle.do;jse...04-068-training

4. Train Multiple Strength Qualities Simultaneously!

In order to withstand multiple, total-body sessions each week, you must learn to rotate different strength training methods. Constantly manipulating the load and volume of each workout will recruit multiple sets of motor units that weren’t previously taxed, and, by default, it’ll allow you to use a range of lifting tempos (more on this later).

Training multiple strength qualities throughout the week wasn’t my idea, I just paid closer attention to this type of training than most coaches. Whether your periodization parameters are based on conjugate or undulating techniques, you’ll benefit. Here’s a breakdown for either three or four total body sessions each week:

3 Total-Body Sessions Each Week:

    Day 1: 6 x 3 with a 5RM* (Maximal Strength)

    Day 2: Off

    Day 3: 3 x 8 with a 10RM (Hypertrophy Strength)

    Day 4: Off

    Day 5: 8 x 3 with an 18RM (Explosive Strength)

    Day 6: Off

    Day 7: Off

    * Reps Max

4 Total-Body Sessions Each Week:

    Day 1: 6 x 3 with a 5RM (Maximal Strength)

    Day 2: 2 x 20 with a 24RM (Endurance Strength)

    Day 3: Off

    Day 4: 3 x 8 with a 10RM (Hypertrophy Strength)

    Day 5: Off

    Day 6: 8 x 3 with an 18RM (Explosive Strength)

These are just two of many examples that'll work. I’ve had huge success with each method!

Variation er godt.

Er du svag fokuser på max styrke, er du stærk men ikke særligt stor fokuser på lavere vægt og flere reps.

Lav træningserfaring: tung vægt er ikke så nødvendig, ligesom en mere begrænset volumen stadigvæk er effektiv.

Læs alle CW's artikler på t-nation, han fokuserer meget på dette. Don alessi gør det også.

Damn hvor er jeg flink idag :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Tilføjede det sådan set mere for at pointere at de 4X6 skulle køres med tungere vægt end 4X8... ellers ville det vel være mest sandsynligt at de 4X8 ville give bedre end de 4X6, hvis begge blev udført med samme vægt.

Hvis man er lidt smart forsøger man ikke at tage 5x5 med sin 5rm. Heller ikke i nogen af de andre forslag er fornuftigt at presse sig på den måde.

Anygay, du har fået en del gode forslag til yderligere læsning. God fornøjelse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvilken af følgene 3 rep/set ranges mener I er mest effektiv for muskelvækst, og hvorfor?:

5 set af 5 gentagelser (5X5)

4 set af 8 gentagelser (4X8)

4 set af 6 gentagelser (4X6)

(...forudsat det er RM vi snakker om)  :showoff:

<{POST_SNAPBACK}>

Kommer også an på hvilke øvelser der er tale om. Isolations-øvelser egner sig f.eks generelt bedre til relativt mange gentagelser.

Det bedste er nok at du indbygger flere forskellige rep-ranges i dit program. Perioder hvor du øger styrke med få reps. Perioder hvor du kører medium til høj rep.

Link to comment
Share on other sites

ved sq ikke om det er mig der tager fejl, men så må i jo lige rette mig  :wink:

jeg har hørt følgende:

5 reps= all show no go

8-12 reps= max muskelvækst

15+ reps= styrketræning

MVH

Perfect

<{POST_SNAPBACK}>

Meget groft, ser det sådan her ud :

1-5 reps - Styrke, sekundært masse

6-15 reps - Masse, sekundært styrke

15-?? - Næsten udelukkende udholdenhed

Der er dog flere faktorer som spiller ind :smile:

Link to comment
Share on other sites

PtPoul -->

Hvis man er lidt smart forsøger man ikke at tage 5x5 med sin 5rm. Heller ikke i nogen af de andre forslag er fornuftigt at presse sig på den måde.

Hvorfor er det ikke smart? Det er præcis måden jeg kører det på i mit old school program. Min cyklus ender ved 100% RM og gerne et stykke over, hvis alt er vel.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

PtPoul -->
Hvis man er lidt smart forsøger man ikke at tage 5x5 med sin 5rm. Heller ikke i nogen af de andre forslag er fornuftigt at presse sig på den måde.

Hvorfor er det ikke smart? Det er præcis måden jeg kører det på i mit old school program. Min cyklus ender ved 100% RM og gerne et stykke over, hvis alt er vel.

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er ret sikker på, at det skal forståes på den måde, at man ikke skal køre 5x5 med sin nuværende 5rm, da man unægteligt vil ramme failure så. I dit program bygger du vel op med lavere intensitet, og efter nogen uger tager de 5x5 med dit gamle 5rm? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ret sikker på, at det skal forståes på den måde, at man ikke skal køre 5x5 med sin nuværende 5rm, da man unægteligt vil ramme failure så. I dit program bygger du vel op med lavere intensitet, og efter nogen uger tager de 5x5 med dit gamle 5rm? 

Jep - præcis. Det er bygget op over cyklusser.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Hvis man endelig skulle generalisere, samt at udvælge en cyklus hvor de nævnte repranges benyttes, så ville jeg klart vælge et par uger med hver i følgende rækkefølge:

4 set af 8 gentagelser (4X8)

4 set af 6 gentagelser (4X6)

5 set af 5 gentagelser (5X5)

På den måde er man sikret en intensitetsprogression om enddog begrænset.

Link to comment
Share on other sites

Ugh -->

QUOTE

Hvis man endelig skulle generalisere, samt at udvælge en cyklus hvor de nævnte repranges benyttes, så ville jeg klart vælge et par uger med hver i følgende rækkefølge:

HVorfor ikke bare holde sig til 5 X 5?

Ugh togoth:

På den måde er man sikret en intensitetsprogression om enddog begrænset.

:wink:

I mine øjne handler det ikke så meget om reps i forhold til muskelvækst, men om progression, så derfor vil jeg oftest foretrække en udvikling i reprangen, der muliggør en progression udover den, der forekommer naturligt.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

LOL, værsågo MaxP:

Drs. Bill Kraemer and Steve Fleck

Perhaps the preeminent resistance-training scientists in the world, this duo covered the gamut, including data on how training volume is directly related to GH release and how "undulating periodization" (day-to-day variations of reps per set) was superior to straight, monotonous training.

This latter habit is a rut many of us fall into despite years of experience. Indeed, the majority of bodybuilders become set in their ways. We can all use a reminder of just how much better proper periodization really is. Here's a tip: try undulating rep schemes from low (say 3-5) to medium (perhaps 6-10) to high (even 12-20) within the same week.

[Note: For a similar program, check out TC's "Oscillating Wave" article that was written four years ago.]The theory is that the largest Type-II motor units (with many fibers innervated by a single nerve) usually only become stimulated with heavy low-rep exercise. Conversely, adding in higher-rep days allows the big motor units to "rest" as the smaller ones cyclically rotate among themselves to handle the poundage. Cool eh? Strength, power, lean-body mass, and even body fat all significantly improve over six-month periods. If you respond like the subjects in these studies, you'll break out of a plateau and see gains that you thought were impossible.

A comparison of linear and daily undulating periodized programs with equated volume and intensity for strength.

Rhea MR, Ball SD, Phillips WT, Burkett LN.

Exercise and Wellness Research Laboratory, Department of Exercise Science and Physical Education, Arizona State University, Tempe, Arizona 85287, USA.

The purpose of this study was to compare linear periodization (LP) and daily undulating periodization (DUP) for strength gains. Twenty men (age = 21 +/- 2.3 years) were randomly assigned to LP (n = 10) or DUP (n = 10) groups. One repetition maximum (1RM) was recorded for bench press and leg press as a pre-, mid-, and posttest. Training involved 3 sets (bench press and leg press), 3 days per week. The LP group performed sets of 8 RM during weeks 1-4, 6 RM during weeks 4-8, and 4 RM during weeks 9-12. The DUP group altered training on a daily basis (Monday, 8 RM; Wednesday, 6 RM; Friday, 4 RM). Analysis of variance with repeated measures revealed statistically significant differences favoring the DUP group between T1 to T2 and T1 to T3. Making program alterations on a daily basis was more effective in eliciting strength gains than doing so every 4 weeks.

Publication Types:

    * Clinical Trial

    * Randomized Controlled Trial

PMID: 11991778 [PubMed - indexed for MEDLINE]

A Comparison of Linear and Daily Undulating Periodized Programs with Equated Volume and Intensity for Strength

MATTHEW R. RHEA, STEPHEN D. BALL, WAYNE T. PHILLIPS, and LEE N. BURKETT

Exercise and Wellness Research Laboratory, Department of Exercise Science and Physical Education, Arizona State University, Tempe, Arizona 85287

    ABSTRACT

    The purpose of this study was to compare linear periodization (LP) and daily undulating periodization (DUP) for strength gains. Twenty men (age = 21 ± 2.3 years) were randomly assigned to LP (n = 10) or DUP (n = 10) groups. One repetition maximum (1RM) was recorded for bench press and leg press as a pre-, mid-, and posttest. Training involved 3 sets (bench press and leg press), 3 days per week. The LP group performed sets of 8 RM during weeks 1–4, 6 RM during weeks 4–8, and 4 RM during weeks 9–12. The DUP group altered training on a daily basis (Monday, 8 RM; Wednesday, 6 RM; Friday, 4 RM). Analysis of variance with repeated measures revealed statistically significant differences favoring the DUP group between T1 to T2 and T1 to T3. Making program alterations on a daily basis was more effective in eliciting strength gains than doing so every 4 weeks.

    Reference Data:Rhea, M.R., S.D. Ball, W.T. Phillips, and L.N. Burkett. A comparison of linear and daily undulating periodized programs with equated volume and intensity for strength.

Key Words: weight training, variation, plateau, resistance training, periodization

Det giver god mening. Men der er ikke et ton research på området :)

Link to comment
Share on other sites

Ptpoul:

Interessant.

Din undersøgelse, som du har postet to gange, snakker dog KUN om styrke, så kan ikke umiddelbart bruges til det store.

Om Kraemer og Fleck har fat i den lange ende med deres teori er en anden sag. Umiddelbart giver det ikke den store mening hypertrofimæssigt at rode med vægte, som er lavere end man er konditioneret til, grundet RBE.

Så der skal sgu mere overbevisning til, før jeg ville råde folk til at følge deres råd.

Man kan komme med nok så mange spekulative teorier, men som en klog mand en gang sagde:

There is only only scientific fact i weight training, progressive load builds muscle
Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share