udsigt til billigere light sodavand


tulle
 Share

Recommended Posts

ASPARTAM TIL FOLKET :laugh:

Inden jeg kommer med de helt store klapsalver vil jeg nok lige vente indtil der bliver afsløret hvor mange kroner/øre vi snakker om.

Ud over det, så er det da en rimelig stor politisk ting, at justere afgifter, fordi de mener sukker er fedende. Selvom det jo er lidt forsimplet kan det jo sagtens være rigtigt, da det er et ekstra energiindtag man ikke rigtig ligger mærke til - eller får meget ud af.

Men hvorfor så nøjes med afgift sodavand? Bør der så ikke være en generel sukker-afgift. Evt. også en på fedt - og dobbel op på transfedt :wink:

Det er sagt lidt i sjov, men det virker da meget halvhjertet kun at slå ned på sukkeret i sodavand. Der er sukker i så meget andet snask - indenfor morgenmadsprodukter er den især slem synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes den ide der har været fremme af og til med at fjerne eller sænke moms/afgifter på frugt og grønt i stedet er en endnu bedre ide.

Hernede er sodavand etc da billigt (desværre billigere end mælk, hvilket jeg er ret muggen over), men frugt og grønt er endnu billigere da 'basisfødevarer' er undtaget fra gst (deres version af moms). Dette inkluderer da en del 'usunde' fødevarer, men fødevarer der sagtens kan indgå i en normal sund kost, bare i begrænsede mængder (eg. smør)

Link to comment
Share on other sites

Der er absolut intet at råbe hurra for..... synes det virker som et latterligt forslag.

Sukker i sig selv, er jo absolut ikke farligt..... når de laver sådan et forslag, tager de en del af vores egen bestemmelse fra os. De forudsætter vi ikke kan håndtere vores eget liv. Jeg er IMOD denne type forslag, og finder dem dybt latterlige.

Hvad med hvidt brød? skal vi også have en afgift på det.... det er jo fyldt med hurtige kulhydrater ! Jeg kan absolut ikke se fornuften i dette forslag.

:blahblah::4slap:

Link to comment
Share on other sites

I Rabatten på DR1 igår var der også et godt fif. Køb en billig dansk vand (harboe el. lign.) og bland selv saftevand i. Her kan man jo så bare vælge den/de smagsvariant(er) man kan lide. Konceptet er jo godt nok stjålet fra de gamle Soda Stream, men der er da penge at spare ved at blande selv.

Link to comment
Share on other sites

Man burde hellere lave afgiftsnedsættelser på sunde fødevare.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig, men man kunne jo håbe på at dette måske kunne blive startskuddet og at folketinget på sigt vil lave lignende nedsættelser på sunde fødevarer... et eller andet sted skal de vel starte :unsure::smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 years later...

Jeg synes det er forfærdeligt at man nedsætter afgiften på aspartam. Aspartam spalter sig til formaldehyd og dermed træsprit, når den udsættes for mere en 30 grader celcius. Dvs. i menneskekroppen. Forrmaldehyd er en nervegift. Det er videnskabelig bevist at aspartam forårsager hjernesvulster hos rotter.

Det er forkasteligt at man sætter afgift på sukker som trods alt jo er et naturligt produkt og sænker afgiften på kemiske fremstillede sødestoffer som er langt mere problematiske end sukker. Personligt ville jeg aldrig røre noget som er sødet med aspartam. Så meget hellere sukker i begrænsede mængder.

// Kaastrup

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er forfærdeligt at man nedsætter afgiften på aspartam. Aspartam spalter sig til formaldehyd og dermed træsprit, når den udsættes for mere en 30 grader celcius. Dvs. i menneskekroppen. Forrmaldehyd er en nervegift. Det er videnskabelig bevist at aspartam forårsager hjernesvulster hos rotter.

Nej, det er ikke videnskabeligt bevist at det forårsager hjernesvulster hos rotter.

Der er to "forsøg" der skulle vise dette. Det ene er udført af en fyr der har postet billeder af det på nettet men ingen baggrund har. Det andet forsøg er af en italiensk forsker og er blevet kritiseret, da det ikke er udført korrekt.

Normalt screener man rotter for præeksisterende tumorer inden de inkluderes i et sådan studie, det valgte italieneren ikke at gøre. Derfor er studiet ubrugeligt og derfor også voldsomt kritiseret.

Det er forkasteligt at man sætter afgift på sukker som trods alt jo er et naturligt produkt

Der er mange nerve og cellegifte der er naturlige det gør dem ikke sundere. Vil du have noget naturlig salmonelle forgiftning? Noget legionella? Stryknin?

og sænker afgiften på kemiske fremstillede sødestoffer som er langt mere problematiske end sukker. Personligt ville jeg aldrig røre noget som er sødet med aspartam. Så meget hellere sukker i begrænsede mængder.

Se nu er aspartam undersøgt MEGET grundigt og der er ikke fundet grund til bekymring. Inden du kommer med et eller andet bizzart webwith.dk, eller aspartamewillturnyouintotheantichrist.com link så prøv at være lidt kritisk, være lidt rationel og vurder om det ville være lovligt over hele verden hvis det var så farligt? Mon ikke en regering et eller andet sted ville have taget den "rigtige" beslutning? Eller er de alle idioter og du er klogere end dem alle sammen?

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer,

At sætte prisen ned på sunde fødevare hjælper ikke. Selvfølgelig er de fleste herinde interesseret i at betale mindre for det sunde fordi vi i forvejen er interesseret i sundhed. Men størstedelen af den danske befolkning er ikke interesseret i sundhed, de sidestiller sundhed med askese og fysisk udfoldelse som tortur.

Man bør i stedet for være mere bevidst om at stille krav til producenterne af fødevare, at deklarere hvad der præcist er i de vare som man køber. Man bør indfører en ordning hvor man med antal dødningshoveder niveau-inddeler fødevarens kvalitet eller sundhedseffekt. Vi skal kunne se på varene hvad det er vi køber. Selv idioter skal kunne forstå at når man kan købe en flæskesteg for 15 kr er det ikke flæskesteg man betaler for men fedt, vand og salt. Det er med andre ord en anden vare man får med hjem end det man gik til købmanden efter.

Når vi med tiden for lært hvad mad er kan vi tale priser.

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer,

At sætte prisen ned på sunde fødevare hjælper ikke. Selvfølgelig er de fleste herinde interesseret i at betale mindre for det sunde fordi vi i forvejen er interesseret i sundhed. Men størstedelen af den danske befolkning er ikke interesseret i sundhed, de sidestiller sundhed med askese og fysisk udfoldelse som tortur.

Man bør i stedet for være mere bevidst om at stille krav til producenterne af fødevare, at deklarere hvad der præcist er i de vare som man køber. Man bør indfører en ordning hvor man med antal dødningshoveder niveau-inddeler fødevarens kvalitet eller sundhedseffekt. Vi skal kunne se på varene hvad det er vi køber. Selv idioter skal kunne forstå at når man kan købe en flæskesteg for 15 kr er det ikke flæskesteg man betaler for men fedt, vand og salt. Det er med andre ord en anden vare man får med hjem end det man gik til købmanden efter.

Når vi med tiden for lært hvad mad er kan vi tale priser.

Jeg tror ikke en meter på at folk ikke ved at en flæskesteg ikke er sund. Det er fordi den smager godt at de køber den.

Der er heller ikke nogen der er i tvivl om hvad der er bedst at vælge: et æble eller en snickers bar.

Folk vælger det selv. Glem aldrig det. Dem der ikke vælger det selv (meget lav iq + socialt marginaliserede), må efterhånden være en så lille gruppe, som kun kan nås med andre og mere personaliserede midler, - tænker kostvejledning.

Desuden synes jeg det er en skrækkelig ide med at putte dødningehoveder på mad. Det spiller en stor rolle i menneskers livskvalitet, og en stykke roastbeef, eller en frikadelle, skal folk vel have lov at nyde i ny og næ, uden at blive mindet om døden.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

"Jeg tror ikke en meter på at folk ikke ved at en flæskesteg ikke er sund. Det er fordi den smager godt at de køber den."

Jeg taler ikke kun om sundhedsværdien af flæskesteg men om hvorvidt der overhovedet er tale om flæsksteg. Jeg vil gerne derhen hvor vi igen ved om der er tale om mad eller kemi eller en sammensætning af et eller andet ubestemmeligt.

"Der er heller ikke nogen der er i tvivl om hvad der er bedst at vælge: et æble eller en snickers bar."

Nej ikke for dig. Men af en eller anden grund køber folk alligevel en snickers i stedet for æblet. De tror ikke snickers baren er så slem alligevel.

"Folk vælger det selv. Glem aldrig det. Dem der ikke vælger det selv (meget lav iq + socialt marginaliserede), må efterhånden være en så lille gruppe, som kun kan nås med andre og mere personaliserede midler, - tænker kostvejledning."

Jeg tror overhovedet ikke på at folk selv vælger (læs Buyology Martin Lindstrøm). Vi bliver påvirket på alle mulige måder og informationen er enorm og misvisende og forvirrende. Den lille gruppe som du taler om er nok større end du tror ellers var problemet nok ikke så stor med fedme.

"Desuden synes jeg det er en skrækkelig ide med at putte dødningehoveder på mad. Det spiller en stor rolle i menneskers livskvalitet, og en stykke roastbeef, eller en frikadelle, skal folk vel have lov at nyde i ny og næ, uden at blive mindet om døden."

Igen vi har ikke et frit valg når vi ikke får en troværdig information. Men har du selv en bedre idé?

Den store rolle i menneskes liveskvaltitet er vel egentlig mere et spørgsmål om vane.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg tror ikke nødvendigvis på at en regering et eller andet sted ville have taget den rigtige beslutning. F.eks. er Danmark et landbrugsland og fra det officielle danmark anbefaler man ½ liter mælk hver dag, som værende godt og sundt. Faktum er jo at mennesker slet ikke er bygget til f.eks. at drikke mælk som voksne. Faktisk kan vi jo kun "tåle" mælk pga. en genmutation som har gjort os laktosetolerante.

Så nej - regeringen kigger i denne henseende på kortsigtet økonomi. Yderligere er der mange andre problematiske produkter som er tilladt, men kun af økonomiske hensyn. Jeg kan f.eks. nævne E-250 Sodium Nitrat som anses for kræftfremkaldende.

Jeg er selv normalvægtig, spiser varieret, magert og 99% økologisk og motionerer ca. 3-4 gange pr. uge. Jeg ville aldrig røre aspartam. Så heller en alm. ½ l. Coca-Cola en gang om ugen. Det er tankevækkende at man ofte ser fede mennesker drikke light sodavand mens mange normalvægtige heller drikker naturligt sødet sodavand. Jeg tror aspartam snyder kroppen til at tro at den får noget sødt, hvilket betyder at indtaget i sidst ende bliver større.

Nej, det er ikke videnskabeligt bevist at det forårsager hjernesvulster hos rotter.

Der er to "forsøg" der skulle vise dette. Det ene er udført af en fyr der har postet billeder af det på nettet men ingen baggrund har. Det andet forsøg er af en italiensk forsker og er blevet kritiseret, da det ikke er udført korrekt.

Normalt screener man rotter for præeksisterende tumorer inden de inkluderes i et sådan studie, det valgte italieneren ikke at gøre. Derfor er studiet ubrugeligt og derfor også voldsomt kritiseret.

Der er mange nerve og cellegifte der er naturlige det gør dem ikke sundere. Vil du have noget naturlig salmonelle forgiftning? Noget legionella? Stryknin?

Se nu er aspartam undersøgt MEGET grundigt og der er ikke fundet grund til bekymring. Inden du kommer med et eller andet bizzart webwith.dk, eller aspartamewillturnyouintotheantichrist.com link så prøv at være lidt kritisk, være lidt rationel og vurder om det ville være lovligt over hele verden hvis det var så farligt? Mon ikke en regering et eller andet sted ville have taget den "rigtige" beslutning? Eller er de alle idioter og du er klogere end dem alle sammen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share