Problemer med højre arm


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Gennem et stykke tid nu(ca. 2 uger) har jeg problemer med højre arm, som nogen jer nok har læst i min log.

Nu er det ved at blive en stor hindring hver gang jeg træner overkrop.

Jeg har ikke en decideret smerte i armen, nærmere som om der går lidt strøm igennem. Armen føles svag. Jeg begynder også at ryste på hånden hvis jeg tager hånden op til munden, ligesom når man drikker et glas mælk.

Det starter som regel lige omkring starten af min træning og går typisk væk når er på vej hjem igen. I dag var så slemt at jeg næsten ikke kunne curle med bare hånden alene.

Jeg tror at problemet enten ligger i skulderen eller muligvis omkring albuen. Derfor overvejer jeg at droppe decideret skulder og triceps træning en helt uge.

Nogen der har et bud på hvad det kunne være?

Link to comment
Share on other sites

Hej xax

Du beskriver det som om du er lidt svag i armen og spænder lidt, men ikke decideret smerte. Hmm, det er svært at sige hvad det er.

Men er man i overtræning vil sådanne symptomer sagtens kunne forekomme. Og overhører man så disse i et stykke tid vil musklen blive inflammeret. Jeg kan ikke sige om du er i overtræning. Men nogle gange har man downperioder, hvor kroppen har brug for mere hvile end andre.

Prøv med noget aflastning for armen i en uges tid, og se hvad der sker. Imellem tiden kan du jo istedet fokusere på kredsløbstræning, som i styrkeløftere vel ikke har for meget af! :D

Link to comment
Share on other sites

Det har intet med mangel på udstrækning eller overtræning at gøre (overtræning har for det første slet ikke den slags symptomer. For det andet, så ville det jo påvirker begge sider lige meget).

De symptomer du præsenterer lyder for mig som om det er noget neurologiske. Det lyder jo som om nervesignalerne til armens muskulatur svækkes på en eller anden måde. Det kan skyldes mange ting. Som kiropraktor vil man jo først og fremmest undersøge nakken for subluxationer, som evt. kan svække nervesignalerne fra de rygmarvssegmenter som forsyner armen nervemæssigt. Det kan også være det er et andet sted nerven afklemmes på den ene eller den anden måde. Jeg er dog ret sikkert på at det har et eller andet med nerveforsyningen af gøre, når du nævner rysten og kraftesløshed. Hvad siger Claus B ?? Du er trods alt længere fremme i studiet, så måske du kan bidrage med noget ??

Om ikke andet, så tror jeg at du vil have glæde af at besøge en kiropraktor. Jeg tror ikke at en træningspause vil hjælpe overhovedet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve din doktormand først. Og se hvad han siger. Hvis han kommer med den sædvanelige "du skal bare holde en pause fra træning og hvile dig" tale, så løb skrigende ud af konsultationen og find den nærmeste kiropraktor. Det er sjovt at lige så snart man nævner sportstræning og bevægeapparetsproblemer til diverse læger, så skal man bare hvile så og holde problemet i ro. Bah....

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der ved hvad en behandling hos en kiropraktor sådan ca. koster. Jeg tror også jeg kunne trænge til at få sat det hele lidt på plads. Ville det i øvrigt være en god ide at få en behandling med jævne mellemrum, sådan for at forebygge.

Link to comment
Share on other sites

BA -> Mener du alvorligt du vil til kiropaktor for "at få sat det hele lidt på plads", eller som forebyggelse??? Det er ikke sundt for kroppen at blive "rykket af led", og bør kun anvendes hvis det er nødvendigt (som behandling af en lidelse). Du spiser vel heller ikke medicin som forebyggelse??

Link to comment
Share on other sites

SAB-> Nej, det er ikke bare for sjov skyld. Det fremgik ikke af mit tidligere indlæg at jeg i mine helt unge dage havde dårlig ryg. Vist noget med at en ryghvirvel sad lidt forskudt. Jeg kunne godt tænke mig lige at få tjekket op på om det hele er som det skal være i dag. Desuden er det eneste en kiropraktor kan jo ikke at "rykke af led", han kan vel også løsne op og afhjælpe spændinger, eller er det mig der har misforstået noget?

Link to comment
Share on other sites

SAB> du skulle helst ikke blive rykket af led :) Formålet er jo at få tingene på plads igen. Jeg tror ikke det er usundt at gå til kiropraktor 1 gang i måneden. Der er mange amerikanske styrkeløftere som får forebyggende manipulationer hver måned pga. den tunge træning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

SAB> desuden kan man godt finde eksempler på folk som spiser medicin som forebyggelse. Folk med risiko for blodpropper spiser dagligt en svag acetylsalicylsyre tablet for at fortynde blodet og mindske riskoen for blodpropper. Det var et eksempel. Man kan sikkert finde flere.

Det er jo lidt det samme med sportsfolk og kiropraktorer. Træner man tungt, så har man større risiko for subluxationer end folk som slet ikke træner. Jævnlig kiropraktisk behandling kan holde det på afstand.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg hørt på xax's klage over hans arm i over en uge i centeret..... og ham der aldrig piver og altid siger til mig:

Kraft'eme', er du øm??? Det skal trænes væk, YE!!

En ting er sikkert, og det er at i får aldrig xax til at lave cardio!!!:bounce::camper:

Selv ona.... er der for meget cardio i:D

xax, hva' er det du altid siger til mig....!?? Hold dig fra en specifik træning et stykke tid!

Ellers må Thomas J komme og "steppe" lidt på din nakke for ryste lidt liv i nervesignalerne igen!:biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må give TJ ret i, at det lyder som et "nerveproblem".

For at finde ud af, hvad der er galt kræves en ret nøjagtig beskrivelse og undersøgelse, så du skal under alle omstændigheder søge professionel hjælp - også selv om symptomerne skulle være aftagende.

Du siger:

-at du føler strøm. Det kalder man paræstesi. Hvor føler du det præcist? (Evt. i et område fra tommelfingeren op mod albuen?)

-Svaghed og rysten. Er det kun i bicepsmusklen?

Har du evt. problemer(nedsat kraft) med din skuldermuskel?

Som TJ siger, kan det være et led, der sidder forkert, men det burde give symptomer fra flere nerver, så du ville have nedsat kraft i både biceps og skuldermuskler.

Hvis det kun er bicepsmukslen, er problemet højst sandsynligt længere væk fra rygraden - i en bestemt nerve(n. musculocutaneus).

Hvis det ikke er et led, der sidder forkert, må det jo være noget andet. Det kan desværre have så mange årsager, at jeg bare ville gøre dig unødigt nervøs(alle medicinstuderende "lider" også af alt, når de sidder og læser om sygdomme :D .)

Hovedtemaet må være: Søg professionel hjælp - og der er ingen grund til at vente!

Du kan dog sagtens opsøge din egen læge først, da han sagtens kan undersøge for nerveproblemer :)

(hvis han ikke kan, får du embedslægen tlf-nummer af mig LOL)

Link to comment
Share on other sites

Thomas J -> Som jeg har forstået ”manipulationer”, går det ud på at trække leddene ud over deres normale yderpunkter. Det var det jeg mente med ”rykke kroppen af led” (måske lidt voldsomt sagt :)). Det lyder i mine øre ikke sundt at gøre jævnligt, uden en egentlig grund. Ender man ikke med at blive helt ledeløs??  Nu er jeg ikke så velbevandret i kiropraktikkens univers, så det er meget muligt jeg er helt galt på den.

Mht. medicin som forebyggelse, så er der vel en forskel. Jeg kunne ikke forestille mig en læge ville ordinere medicin som forebyggelse for en sportsskade. Men ok, det er vel en afvejning om evt. fordele er evt. bivirkninger værd.

Link to comment
Share on other sites

hmm, symptomer er svære at forklare med skrift - få du hellere lægen til at finde ud af det, der er galt :)

SAB: Du har da ret i, at enhver forebyggelse og behandling for den sags skyld bør være evidensbaseret.

Jeg kan ikke lige på stående fod komme på en beh., der ikke er evidensbaseret, selv om det jo nok findes.

Kiropraktik går selvfølgelig også ud på evidensbaseret behandling. Så vidt min viden rækker, så udføres der mange behandlinger hos kiropraktorer, som ikke er videre evidensbaseret. Men i og med, at bivirkninger er meget få, kan man tillade sig at afprøve flere slags behandlinger mod et givent problem.

Alle prøver altid at danne et skel mellem kiropraktik og lægegerning, selvom de burde være to sider af samme sag.

Mht. om månedlige "kontrolbehandlinger" kunne være en god ide, så stiller jeg mig også tvivlende.  Specielt når det angår halsmanipultaioner, hvor den almene holdning i forvejen er, at manipulationer ikke bør være den første behandling pga. bivirkninger og lille virkning.

Mht. teknikken i kiropraktik(led-"træks" udstrækning), vil jeg lade TJ fortælle :)

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg besøgt lægen i dag...

Han var ikke med enig med jer omkring et nerveproblemet. Han mente at det var begyndelsen på en muserelateret skade, helt præcist hvad fik jeg ikke fat i.

Løsningen: Lad være med at bruge denne arm til musearbejde lige forløbig, og generelt også til alt andet, og så fik jeg ordineret lidt medicin, nogle piller. Hvis problemet vendte tilbage så skulle jeg dog kontakte ham igen.

Det var det ikke lige det som jeg havde forventet i forhold til de svar jeg fik herinde. På den anden side så har der aldrig været problemer med vores læge og hans diagnoser. Han undersøgte mig da også, dvs. trykkede diverse steder på min arm, og undersøgte min reaktion.

På den anden side så virker også mest logisk at mit problem har været muserelateret. Nu har jeg i de sidste 10 år brugt meget tid foran skærmen og med en mus, og her det sidste halve år har jeg nok gennemsnitlig brugt +40 timer om ugen foran skærmen.

Jeg forsætter dog med at træne, dog må jeg så tage det stille og roligt med armrelateret træning, hvilket dog ikke er noget problem for mig, heldigvis :)

Og så hedder det venstre hånd på musen og computerfri dage... Lidt trist men åbenbart nødvendigt :bored:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share