Deltoids brænder


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Når jeg træner hænder det at jeg bliver lidt pumpet - faktisk en del :laugh:

Det som undre mig en del er at når f.eks. bryst, biceps eller triceps bliver pumpet, så er det bare en følelse af ... ja pump.

Helt anderledes er det med deltoids. De får ofte nærmest en brændende fornemmelse - helt anderledes end resten, men jeg kan også mærke de er pumpede.

Jeg er selvfølgelig bekymret for om det er tegn på en skade eller lignende, der ligger og venter forude.

Det virker stort set ens i højre og venstre skulder, det går væk igen når pumpet lægger sig efter 5, 10, 15 minutter, og jeg mener i øvrigt ikke at have nogen problemer med skuldrene i forbindelse med nogen øvelser.

Programmet jeg kørte idag kan ses i min log, men hovedingredienserne var:

bænkpres op til 5RM - 5 worksæt

Incline db press 4x5

supersættet med

Incline flyes 4x15

Det var først ved de sidste sæt af incline press og flyes jeg begyndte at mærke skuldrene som beskrevet.

Hvad siger de kloge hoveder?

Link to comment
Share on other sites

Har det på præcis samme måde - og netop lige med delts.

Før vi fandt udaf at det ikke var mælkesyren der gav smerten, så ville jeg have kategoriseret smerten som max-syre, uden sammenligning med andet (okay, måske lige en gang supersæt på læggen:) ).

Som med dig fiser smerten dog ud efter 5-10 minutter - kan dog afhjælpe det en anelse ved to ting:

Jeg lader mig "hænge" i chinup-stangen imellem sættene - altså at armene kommer over hovedet og man får strukket igennem - det fjerner smerten mens man hænger der.

Holde lidt længere pause imellem hvert sæt.

Hvorfor man får det lige i delts ? aner det ikke.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Det anede mig at jeg ikke var den eneste :wink:

Jeg lader mig "hænge" i chinup-stangen imellem sættene - altså at armene kommer over hovedet og man får strukket igennem - det fjerner smerten mens man hænger der.

Jeg konstaterede det samme ved at holde armene i slutpositionen i laterals - sådan cirkus.

Netop derfor havde jeg også teorien om at det kunne være nervebanerne der bliver klemt af den pumpede muskel, men når armen er over hovedet skabes der plads, så det ikke trykker.

Spørgsmålet er så om det er normalt eller om det er tegn på ballade.

Link to comment
Share on other sites

Netop derfor havde jeg også teorien om at det kunne være nervebanerne der bliver klemt af den pumpede muskel, men når armen er over hovedet skabes der plads, så det ikke trykker.

Spørgsmålet er så om det er normalt eller om det er tegn på ballade.

Det er måske muligt ? måske der findes nogle her på MOL der kan komme med et bud ?

Det skal dog siges at skal jeg f.eks. male et loft, sætte lister op eller andet husligt arbejde hvor mine hænder skal over hovedet i længere tid - så får jeg altså en lignende tilsvarende syre-smerte.

Jeg har >altid< haft det under delts-træning, så jeg betragter det ikke selv som et faresignal om at der er noget galt, men skal ikke kunne sige det for jer andre.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er nerver der afklemmes. Det ville typisk kunne mærkes som en prikkende fornemmelse der stråler ud i ekstremiteten.

Måske er det fordi deltoideus er multipennat lige som f.eks. soleus?

Begge muskler brænder som en i fanden når man træner dem..

Mit råd til dig er kun at træne tungt med lave reps.. F.eks. blive styrkeløfter og aldrig tage mere end 3reps... :devil:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er nerver der afklemmes. Det ville typisk kunne mærkes som en prikkende fornemmelse der stråler ud i ekstremiteten.

Måske er det fordi deltoideus er multipennat lige som f.eks. soleus?

Begge muskler brænder som en i fanden når man træner dem..

Mit råd til dig er kun at træne tungt med lave reps.. F.eks. blive styrkeløfter og aldrig tage mere end 3reps... :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

Hva' det? :blush:

Link to comment
Share on other sites

Nutella -> Jeg fandt dette her:

Musklens størrelse er ikke det eneste der afgør den enkelte muskels styrke.

Vægtstangsforholdene omkring det enkelte led betyder her en hel del.

Derudover vil en multipennat fiber struktur (som i musculus soleus og vistnok også i deltoideus?) give musklen andre karakteristika end en pennat fiberstruktur som man ser i f.eks. biceps brachii.

Pennat: længere bevægelser, mindre styrke i forhold til musklens størrelse.

Multipennat: kortere bevægelse, stærkere i forhold til musklens længde.

(forsimplet)

Fra denne tråd.

Men en lidt mere fyldestgørende forklaring skal være særdeles velkommen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share