Århus er centrum for ulovlig nethandel


DaDane
 Share

Recommended Posts

JP Århus har en artikel på forsiden om kosttilskud (og fortsætter med en hel side på side 4). Overskriften er "Århus er centrum for ulovlig nethandel". Appetizeren siger: 23 web-butikker i Århus Amt har markedsført kosttilskud ulovligt eller solgt ulovlige produkter. Flere sager forventes at resultere i politianmeldelse.

Her er nogle citater fra artiklen

Det er muligt der er en god grund til at lave den slags kampagner, - men et eller andet sted ser det ud til at være gået galt. Her er et enkelt citat:

Fødevareregionen Århus har ikke fundet anabolske steroider, væksthormon, men i et enkelt tilfælde stoffet efedrin, som er på dopinglisten over forbudte stimulerende stoffer i gruppe med kokain og amfetamin. Det har resulteret i en bøde på 10.000 kroner

For Hr. og Fru. Danmark får det, det til at se ud som om efedrin er "lige så farligt" som kokain. Jeg bruger ikke, og har ingen som helst planer om at bruge, efedrin. Men jeg synes det virker lige voldsom nok.

De har AntiDopingDanmark med som udtaler: Det er alt for risikabelt. Kost tilskud kan indeholde dopingstoffer uden at det fremgår af etiketten. Det er de professionelle idrætsudøvere godt klar over, og det er mit indtryk, at det udelukkende er amatører, som handler på internettet..

GetBig's Nicolai er blevet interviewet og artiklen prydes af billeder fra (getbig's?)hjemmeside. Så vidt jeg kan se prteinpulver, kreatin og Weigh Gainer.

Som slutkommentar til artiklen kommer en henvisning om "svindel"

Udbredt svindel

Anti Doping Danmark [...] har længe ønsket at få ryddet op i det formentlig enorme salg af ulovlige kosttilskud på nettet.

"Vi ved, at det er en udbredt svindel med de produkter, som sælges. Der kan være labels på produkterne som fortæller ét, mens indholdet er noget andet. Vi advarer mod at købe produkterne - især dem fra udlandet. Mange indeholder spor af dopingstoffer, eller stofferne er direkte tilsat for at opnå en bestemt virkning siger sekretariatschef Finn Mikkelsen fra Anti Doping Danmark. Han henviser til en to år gammel tysk undersøgelse af 634 produkter som kunne købes på internettet. I 94 af produkterne blev der fundet dopingstoffer.

Nu kender jeg desværre ikke undersøgelsen. Men mon ikke det primært er varer som indeholder (og er mærket til at indeholde) stoffer som efedrin der er problemet? (Det er naturligvis alvorlig nok, - men for det første har jeg en fornemmelse af at afedrin er skadeligt, - men ikke det værste stof man lige kan komme i tanke om og for andet andet, og vigtigere, - så ved folk der køber det jo typisk godt at det er noget skidt, - men mener bare at det er det værd).

Hvis jeg ikke vidste bedre ville jeg blive skræmt over artiklen! Umiddelbart mener jeg at det er meget dårlig journalistik. Men er det mig der har misforstået noget?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte det flere gange i dag i de regionale radio nyhedsudsendelser,

hvor en fra Fødevare region Århus var intervievet.

Det var tydeligt, at hun var ved at køre en hetz mod kosttilskud.

Selvfølgelig skal hun retfærdiggøre hendes job, så....

og medierne skal helst også have noget at skrive om,

vi skal jo underholdes :laugh:

Bl.a. blev det nævnt at nogle produkter lovede muskelvækst,

og det var udokumenteret og derfor ulovlig markedsføring osv.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Bl.a. blev det nævnt at nogle produkter lovede muskelvækst,

og det var udokumenteret og derfor ulovlig markedsføring osv.

Henning :showoff:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, den del står der også noget om i artiklen. Det var bare ikke lige det der hidsede mig mest op.

"Vi må intet skrive om produkternes virkning, fordi det så er at betragte som lægemidler og dermed kræver særlig godkendelse. Jeg synes, de er meget strikse, og jeg overvejer at flytte forretningen til Flensborg, hvor reglerne ikke er nær så hårde" siger Nikolaj Kongerslev.

"Derudover bliver mange af produkterne markedsført ulovligt, fordi forhandlerne påstår, at de har en bestemt virkning, som der i øvrigt ikke er nogen dokumentation for" siger Kirsten Terkildsen

"Det er praktisk taget umuligt at føre tilstrækkelig dokumentation. Jeg har henvist til artikler i internationalt anerkendte lægetidsskrifter, men det kunne ikke godkendes" siger Nikolaj Konserslev...

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke scanne den artikel ind? Det lyder som spændende læsestof.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan jeg desværre ikke. Jeg er i flytterod! (dvs. scanneren kan jeg måske finde, - men nok ikke kablerne)

Af en eller anden grund til JP valgt ikke at have den med på deres webside - på trods af at den fylder en god del af forsiden på JP Århus :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hvad skulle medierne gøre uden ADD for tiden ? de sidder altid klar med en lille godis :king:

Nu har de igen (selvfølgelig igen sammen med en journalist) spredt tvivl over kosttilskudende.

Så lad os da få et mærkat fra ADD ( et dyrt eet selvfølgelig ) - så de kan godkende produkter, og så kan de gå ud og anbefale at man kun køber deres mærkede produkter ?

Men det sker nok ikke, da de på et tidspunkt nok kommer i konflikt med sig selv når dopinglisten udvides.

Derudover kan jeg ikke se forskellen fra internetshops, til almindelige shops hvis forretningen er baseret i danmark ? faren (eller mangel på samme) er vel densamme ?

Link to comment
Share on other sites

Ulovlig markedsføring af kosttilskud på nettet

Det er fødevarestyrelsen og ikke ADD der står i spidsen for kontrollen, men det kan da godt være ADD udnytter situationen til at få deres navn frem.

Der kommer yderligere kontrol og det udvides forhåbenligt også til forretninger som matas. Der sælges alt for meget skidt, så det er kun godt der nu bliver ryddet lidt op.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share