Squat


Arnold schwarzenegger
 Share

Recommended Posts

Jeg har her på det sidste lokket en del disco pumper til at træner squat, men det over raskere mig gang på gang at alle der har prøver er fuldstændigt usmidige, det vil sige at de over hoved ikke kan komme ned til vandret, og hvis de endelig gør står de på tå spidserne, et alternativ kunne være skiver under hælede men dette er jo ikke optimalt, jeg er selv meget smidig og kan sagtens komme helt ned og samtidig havde et godt fodfæste, men hvad skal jeg anbefale til de usmidige, ud strækning mm. Er den nogle der har erfaring eller gode råd til at løse problemet.

Ps. Vi har prøvet alle fod stillinger uden held

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg har her på det sidste lokket en del disco pumper til at træner squat, men det over raskere mig gang på gang at alle der har prøver er fuldstændigt usmidige, det vil sige at de over hoved ikke kan komme ned til vandret, og hvis de endelig gør står de på tå spidserne, et alternativ kunne være skiver under hælede men dette er jo ikke optimalt, jeg er selv meget smidig og kan sagtens komme helt ned og samtidig havde et godt fodfæste, men hvad skal jeg anbefale til de usmidige, ud strækning mm. Er den nogle der har erfaring eller gode råd til at løse problemet.

Ps. Vi har prøvet alle fod stillinger uden held

<{POST_SNAPBACK}>

Gør som jeg: put kg. på stangen indtil du når parallel automatisk! :D

(just for the record: lad være med at gøre det!)

Udstrækning er noget der dur. Man kan også godt strække ud selv om man allerede kan nå parallel, så får man ikke pludselig en forstrækning. :smile:

Link to comment
Share on other sites

nu skal det jo lige siges at det ikke er sikkert at det pga dårlig smidighed at de ikke kan gå så dybt, jeg tror tværtimod at det er teknikken der er problemet, har endnu ikke mødt noget der ikke kunne gå dybt nok i squatten efter at teknikken er blevet rettet, vel at mærke uden udstrækning

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner også til godkendt dybde. Teknik, Teknik det er det. Man skal huske at sætte sig langt nok bag eller vil man automatisk ligge vægten på tåspidserne nå man ligger sig forover.

En anden ting er at hvis man starter squatten i knæene så er det meget svært netop at få røven langt nok tilbage.

Link to comment
Share on other sites

nu skal det jo lige siges at det ikke er sikkert at det pga dårlig smidighed at de ikke kan gå så dybt, jeg tror tværtimod at det er teknikken der er problemet, har endnu ikke mødt noget der ikke kunne gå dybt nok i squatten efter at teknikken er blevet rettet, vel at mærke uden udstrækning

<{POST_SNAPBACK}>

IMO:

Det er ikke mit indtryk at hovedparten af folk som udgangspunkt er smidige nok til at squatte korrekt - (og slet ikke hvis der er tale om en mand som har passeret de 25). Det kan da godt være en del kan nå godkendt dybde - men jeg vil i de fleste tilfælde vædde en kasse øl på at det ikke sker uden at runde i ryggen ved parallel eller derunder. Det er mine observationer.

Arnold schwarzenegger: Sådan kommes stramme haser til livs i en fart:

1) Den ene fod smækkes op på en middel-høj skammel.

2) Ret ryggen (normalt svaj)

3) Læn forover ind til brystet rører benet (det på skamlen).

4) Juster strækket ved at flytte underbenet

(udføres minimum 1x dagligt, senere efter behov - pt vedligeholder jeg smidigheden ved at strække ud 2 dage om ugen - ca "6-9" sæt ialt)

Det er det stræk de proffe laver, og er meget udbredt blandt sportsfolk. Det gængse udstræk med strakte ben er ikke ligeså effektivt mhb på squat.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

IMO:

Det kan da godt være en del kan nå godkendt dybde - men jeg vil i de fleste tilfælde vædde en kasse øl på at det ikke sker uden at runde i ryggen ved parallel eller derunder. Det er mine observationer.

<{POST_SNAPBACK}>

Netop det med at runde i ryggen de sidste 10cm røvvandring ned af, er mit helt store problem for tiden. Jeg bruger nok noget der ligner 20min på at strække ud inden jeg går igang og det sammen bag efter. Hvis jeg ikke sætter mig så langt bag ud kan jeg godt undgå at bøje i ryggen, men så kommer jeg for langt ud med knæene i stedet. Jeg er begyndt at overveje om det mon kan være genetisk bestemt at jeg ikke kan tvinge ryggen ret der nede :raisebrow: ... En undskyldning skal jeg jo have :innocent: . Jeg vil tage din stræk øvelse der til mig... Det ben man har oppe på skamlen/bordet - Skal det være strækt?

v/h christian

Link to comment
Share on other sites

IMO:

Det kan da godt være en del kan nå godkendt dybde - men jeg vil i de fleste tilfælde vædde en kasse øl på at det ikke sker uden at runde i ryggen ved parallel eller derunder. Det er mine observationer.

<{POST_SNAPBACK}>

Netop det med at runde i ryggen de sidste 10cm røvvandring ned af, er mit helt store problem for tiden. Jeg bruger nok noget der ligner 20min på at strække ud inden jeg går igang og det sammen bag efter. Hvis jeg ikke sætter mig så langt bag ud kan jeg godt undgå at bøje i ryggen, men så kommer jeg for langt ud med knæene i stedet. Jeg er begyndt at overveje om det mon kan være genetisk bestemt at jeg ikke kan tvinge ryggen ret der nede :raisebrow: ... En undskyldning skal jeg jo have :innocent: . Jeg vil tage din stræk øvelse der til mig... Det ben man har oppe på skamlen/bordet - Skal det være strækt?

v/h christian

<{POST_SNAPBACK}>

Du skal formentlig strække dine haser ud, som sas også nævner, men om benet er strakt eller bøjet er ligegyldigt. Det vigtigste er at du mærker et stræk på bagsiden af låret.

God fornøjelse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Simon--- Der er ingen forskel... Hvis knæene kan tåle et squat burde de også kunne tåle et hase-stræk med strakte ben :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Njah, og dog, så vidt jeg ved er der forskel på leddets styrke alt efter stillingen/vinklen.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt, helt seriøst, så skal man voldtage sig selv for at smadre sit knæ ved almindelig udstrækning....

Jeg burde trods alt vide lidt om det da jeg læser fys :smile:

Edited by Buc
Link to comment
Share on other sites

nu skal det jo lige siges at det ikke er sikkert at det pga dårlig smidighed at de ikke kan gå så dybt, jeg tror tværtimod at det er teknikken der er problemet, har endnu ikke mødt noget der ikke kunne gå dybt nok i squatten efter at teknikken er blevet rettet, vel at mærke uden udstrækning

<{POST_SNAPBACK}>

IMO:

Det er ikke mit indtryk at hovedparten af folk som udgangspunkt er smidige nok til at squatte korrekt - (og slet ikke hvis der er tale om en mand som har passeret de 25). Det kan da godt være en del kan nå godkendt dybde - men jeg vil i de fleste tilfælde vædde en kasse øl på at det ikke sker uden at runde i ryggen ved parallel eller derunder. Det er mine observationer.

Arnold schwarzenegger: Sådan kommes stramme haser til livs i en fart:

1) Den ene fod smækkes op på en middel-høj skammel.

2) Ret ryggen (normalt svaj)

3) Læn forover ind til brystet rører benet (det på skamlen).

4) Juster strækket ved at flytte underbenet

(udføres minimum 1x dagligt, senere efter behov - pt vedligeholder jeg smidigheden ved at strække ud 2 dage om ugen - ca "6-9" sæt ialt)

Det er det stræk de proffe laver, og er meget udbredt blandt sportsfolk. Det gængse udstræk med strakte ben er ikke ligeså effektivt mhb på squat.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg siger bare at jeg endnu ikke har set nogle der efter en grundig instruktion i at squatte rigtig kan nå godkendt dybde uden problemer, det der kan være humlen i det, er nok at deres ego`er ikke kan klare at der også ligepluslig skal mindre vægt på.

Nu skal det jo lige retfærdigvis siges at jeg tænker i stykerløfter squat.

For mig at se handler det egentlig bare om at finde den fodstilling der passer bedste og stritte godt med røven og så er godkendt dybde sikkert

Link to comment
Share on other sites

Jeg er dog lidt interesseret i at vide hvorfor du ikke synes at udstrak med strakte ben ikke er ligeså effektivt (mhb på squat)?
Du skal formentlig strække dine haser ud, som sas også nævner, men om benet er strakt eller bøjet er ligegyldigt. Det vigtigste er at du mærker et stræk på bagsiden af låret.

Ja og det gør man bedst ved at bøje i benet :wink: (ej selvfølgelig er der flere måder)

Fordelen ved tidligere beskrevne udstræk er:

1) det er så godt som umuligt at runde i ryggen når overkroppen rører benet og man "låser" sig fast - hasen er effektivt "isoleret".

2) man behøver ikke være en akrobat - det er nemt at holde at dosere et ensartet grad af stræk - den kræver ingen balance

3) Med strakte ben strækkes især nervevæv fremfor muskelvævet der rammes bedst ved at bøje benet.

4) udstrækket minder meget om den position man i forvejen squatter i (bøjede knæ, hoften er flekset/overkrop fremover

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Det ben man har oppe på skamlen/bordet - Skal det være strækt
Så strakt som muligt - men husk på - det allervigtigste er at du altid har

2) Ret ryg (normalt svaj)

3) Lænet dig forover ind til brystet rører benet (Intet mellemrum)

Altid hellere bøje i dit ben :smile:

Så sagt med andre ord - er det unormalt hvis man kan strække benet på skamlen helt - ellers er man ekstrem smidig (alt afhængig af hvor høj skamlen er selvf.)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv døjet, og døjer stadig med fleksibilitetsproblemer i forehold til squat.

Problemet med ikke at kunde gå ned til paralel har jeg dog fået løst.

Jo længere røven kommer bag ved hælende når man går ned(og her er det klart at jo længere låret er jo længere kommer røven bagud), jo mere skal man nødvendigvis også læne sig fremover for at få tyngdepunktet ind over hælende(her er det klart at jo kortere kroppen er, jo mere skal man læne sig).

Det er bare ikke alle der besider den lændefleksibilitet det kræver at vare tilstrækkeligt foroverbøjet uden at krumme i ryggen.

Mangler man denne fleksibilitet ville er man ikke istand til at få tyngdepunktet ind over hælende og vil i paralelpositionen vælte bagover.

Når folk løfter hælende er det for at undgå at vælte, pga manglende lændefleksibilitet bliver de nøg til at få røven længere fremad, og når låret er vandret så betyder det jo at knæet kommer tilsvarende længere frem og med mindre man har hybermobile ankler så medføre dette at man løfter hælende.

Løsningen har for mit eget vedkommende været at bruge en bredere fodstiling samtidigt med tåspisserne pegende ud ad. i paralelpositionen peger lårbenende ikke lige frem ad, men derimod ud til siderne med en vinkel på35-40 grader.

Denne vinkling af benende gøt at lårende ikke længere i ders fulde længde virker til at skubbe tyngdepunktet bagud.

et andet squtproblem jeg desvære stadig ikke har fundet en løsning på er at jeg finder det ret svært at komme ind i squatten, det er simpelthen svært at få hænderne langt nok tilbage og gripe om stangen. jeg har fat om den med det yderste af fingrende og både skuldre og håndled føles som om de er ved at blive rykket af led når jeg squatter :mad:

Link to comment
Share on other sites

Old Qua:

manglende lændefleksibilitet = stramme baglår

Det er de stramme baglår der hæfter på dit bækken og trækker bækkenet frem der er problemet. Når bækkenet trækkes frem runder ryggen/lænden automatisk.

Måske det giver mening hvis du forestiller dig hvad der sker når musklen er stram:

semimembranosus.jpg

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

SAS:

det giver mening!

At det er stramme haser køber jeg skam gerne,

min pointe er blodt at Når det er den form for mangel på fleksibilitet i lændeområdet der er problemet så hjælper det altså ikke med den sædvanlige "røven tilbage og ingen knævandrig" smøre som folk altid fyre af hver gang der er nogle der har lidt problemer i squatten

Link to comment
Share on other sites

Cola

tror ikke det holder at bare at smide kilo på og så gå i bund, som Klaus J. også påpeger

Hammerstrengt/P1kz

Ja alle kan ikke en gang komme ned uden stang, men problemet er at folk desværre hurtigt mister tålmodigheden, når de skal øve teknikken med en tom stang, når man så selv smider 100 kg på og laver 8 reps ”ass to the ground”, så knækker folks ego total sammen, og de giver op

Old Qua

Bruger selv samme fod stilling som dig, man ligner nærmest en sumo bryder når man er i bund position

SAS

Tror også at udstrækning er en rigtig god ting, og vejen frem, blandet med teknik øvning med stang

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Gør som jeg: put kg. på stangen indtil du når parallel automatisk! :D

Det trick er trademarket og hedder KURT-TRICKET - og er opfundet i Horsens! Du betaler bare ved kasse 1 for at ha brugt det!! :devil::devil::devil:

:tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er i hvert fald løgn. Det er en metode som jeg personligt stod for udviklingen af tilbage i 2003, hvor jeg som de fleste jo nok ved opfandt squat.

Cola

tror ikke det holder at bare at smide kilo på og så gå i bund, som Klaus J. også påpeger

<{POST_SNAPBACK}>

Er du helt sikker? Jeg kunne ikke komme længere ned end 30 cm. over parallel før jeg første gang lavede et excentisk 210 kg. squat. Derefter har jeg aldrig problemer med at komme til eller under parallel. Så vidt jeg ved brugte de gamle bonzai-fengo samuraier samme princip ved at tage rulleskøjter på for derefter at lægge 200+ kg på ryggen. På den måde kunne vægten tvinge en normalt uflexibel mand ned i et totalt spagat/split.

Edited by ColaJunkie
Link to comment
Share on other sites

Hammerstrengt/P1kz

Ja alle kan ikke en gang komme ned uden stang, men problemet er at folk desværre hurtigt mister tålmodigheden, når de skal øve teknikken med en tom stang, når man så selv smider 100 kg på og laver 8 reps ”ass to the ground”, så knækker folks ego total sammen, og de giver op

Det handler om at man ikke skal bøje i knæene til at starte med, men det kan faktisk være svært for første gangs squattere at gøre

Link to comment
Share on other sites

Statisk udstrækning/pnf udstrækning, har aldrig gjort en disse for mig.

Overheadsquats har derimod hjulpet + squats hvor jeg med let vægt lader vægten strække mig længere ned i bunden (med naturligt lændesvaj, ikke runde!).

Dette kunne være et forsøg værd

<{POST_SNAPBACK}>

Nok fordi at udstrækning af haser ved statisk udstrækning er noget der tager månedsvis for at få et nogenlunde resultat.

<{POST_SNAPBACK}>

Det gjorde jeg skam også (strak ud i månedsvis).

Et par uger med overheadsquats og "strække squats" og jeg kunne squatte "ass to the grass" efter kun lige kunne komme til parallel.

Tippet med at overheadsquatte og strække i bunden af en squat er snuppet fra Mell Siff.

Link to comment
Share on other sites

Har lige forsøt at stræk... Valgte et bord i passende højde (ca hoftehøjde). Smækkede det ene ben op og tvang det strækt. Det andet på gulvet og lige ledes strækt. Jeg kunne faktisk kun stå lige op med overkroppen... Jeg kan da ALDRIG nå ned og røre mit knæ med brystet, er i gale :gal:

Hver anden gang jeg kører squat træner jeg kun stil faktisk... Lidt over 50% vægt af hvad jeg kører tungt med. Det nytter ikke meget fro mig syntes jeg.

v/h christian

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share