HIT (High Intensity Training)


henrikf
 Share

Recommended Posts

Mange mener, at HIT er noget skrammel, men cost-effektivt er det udmærket træning efter min erfaring :smile:

Med 2x fullbodytræning á 1 time om ugen (sågar i maskiner det meste) havde jeg god øgning i både styrke og 5 kg i vægtøgning (mest muskelmasse, forståes) i en periode på 8-10 måneder, hvor jeg også løb meget - faktisk har HIT leveret nogen af de bedste resultater, jeg nogensinde har haft :blink:

Muligvis fordi jeg ikke overtrænede, som jeg plejer :blush:

Link to comment
Share on other sites

Mange mener, at HIT er noget skrammel, men cost-effektivt er det udmærket træning efter min erfaring :smile:

Med 2x fullbodytræning á 1 time om ugen (sågar i maskiner det meste) havde jeg god øgning i både styrke og 5 kg i vægtøgning (mest muskelmasse, forståes) i en periode på 8-10 måneder, hvor jeg også løb meget - faktisk har HIT leveret nogen af de bedste resultater, jeg nogensinde har haft :blink:

Muligvis fordi jeg ikke overtrænede, som jeg plejer :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad forståes præcis ved HIT..???

Link to comment
Share on other sites

Mange mener, at HIT er noget skrammel, men cost-effektivt er det udmærket træning efter min erfaring :smile:

Med 2x fullbodytræning á 1 time om ugen (sågar i maskiner det meste) havde jeg god øgning i både styrke og 5 kg i vægtøgning (mest muskelmasse, forståes) i en periode på 8-10 måneder, hvor jeg også løb meget - faktisk har HIT leveret nogen af de bedste resultater, jeg nogensinde har haft :blink:

Muligvis fordi jeg ikke overtrænede, som jeg plejer :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Så vidt jeg har forstået, er det 1 sæt til failure. Det lyder jo unægteligt tidsbesparende.

Link to comment
Share on other sites

Well, jeg tror ikke på HIT træning mere.

Nu er der forskellige måder at praktisere HIT på, men tre punkter jeg vil fremhæve som er problematiske (der er flere) ved en HIT tilgang er:

1) manglende progression

2) for lille træningsfrekvens (sikkert for at CNS kan nå at følge med; desværre er musklerne ofte langt hurtigere til at restituere end CNS især ved failure træning)

3) for lille volumen til at få gang i proteinsyntesen (kan sikkert løses ved brug af AAS)

Du kan eventuel læse denne artikel af Fred Hatfield /Dr. Squat. Den hedder "HIT with a hammer"

mvh Jan

Edited by JJ1
Link to comment
Share on other sites

En klassiker på MOL: Debaten om Hit mellem Lars Nielsen og Tomas J, bl.a. i denne tråd

<{POST_SNAPBACK}>

Der er da ikke meget debat...

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm nej - forkert tråd - den her er lidt sjovere. Thomas og Lars havde mange battles i de første år på MOL omkring hit. Men jeg kan ikke finde TRÅDEN

Link to comment
Share on other sites

For lige at friske HIT-principperne op:

Train your muscle to failure (and occasionally beyond) to force new growth in your body in response to a need.

Design a program that is short and focused. Why is there no mile sprint? Because sprinters run with 100% intensity and cannot maintain that intensity for long distances. Neither can you train for two hours with this intensity. My max is about 40-45 minutes.

Train each bodypart no more than once a week to allow sufficient rest and growth between training sessions.

Each of us has differences in our ability to recover from HIT. If you find yourself making little or no progress, you are probably over training, THE biggest problem in bodybuilding today.

Keep every rep strict and controlled. Do not bounce, swing or stop short of either full stretch or full contraction.

Slow your pace when resisting a weight and use eccentric movement to recruit the most muscle fibers.

Spend as much time planning your eating program as you do your training program. Use as much discipline at the table as you do in the gym.

Hentet fra www.trulyhuge.com/hit..

Manglende progression skyldes overtræning ifølge ovenstående.

Der er iøvrigt stor forskel på failuretræning ved 3-5 reps og 10-12 reps.

Link to comment
Share on other sites

HIT træning vil altså sige at man kører f.eks. 1xfailure i bænkpres? Eller har jeg misforstået det?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du søgte lidt på emnet ville du ikk være i tvivl

<{POST_SNAPBACK}>

Njae, nu har jeg så søgt. HIT er altså en form for træning hvor man kører 1-3 sæt med reps til failure?

Link to comment
Share on other sites

HIT træning vil altså sige at man kører f.eks. 1xfailure i bænkpres? Eller har jeg misforstået det?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du søgte lidt på emnet ville du ikk være i tvivl

<{POST_SNAPBACK}>

Njae, nu har jeg så søgt. HIT er altså en form for træning hvor man kører 1-3 sæt med reps til failure?

<{POST_SNAPBACK}>

Jep :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

HIT træning vil altså sige at man kører f.eks. 1xfailure i bænkpres? Eller har jeg misforstået det?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du søgte lidt på emnet ville du ikk være i tvivl

<{POST_SNAPBACK}>

Njae, nu har jeg så søgt. HIT er altså en form for træning hvor man kører 1-3 sæt med reps til failure?

<{POST_SNAPBACK}>

Jep :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Ok :) Tror sgu' jeg vil prøve det. Ville det være bedst med 1,2 eller 3 sæt? Hælder mest til 1 for at få lidt afveksling, da jeg altid har kørt 3-4 sæt.

Link to comment
Share on other sites

HIT træning vil altså sige at man kører f.eks. 1xfailure i bænkpres? Eller har jeg misforstået det?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du søgte lidt på emnet ville du ikk være i tvivl

<{POST_SNAPBACK}>

Njae, nu har jeg så søgt. HIT er altså en form for træning hvor man kører 1-3 sæt med reps til failure?

<{POST_SNAPBACK}>

Jep :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Ok :) Tror sgu' jeg vil prøve det. Ville det være bedst med 1,2 eller 3 sæt? Hælder mest til 1 for at få lidt afveksling, da jeg altid har kørt 3-4 sæt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil helt klart også som Thomas J sige du skal holde dig fra det, mange har prøvet det og har fejlet. man starter nogle gange med gode gains, men det stopper hurtigt..

Der findes mange andre gode muligheder...

Hvad er grunden til du vil prøve det??? Du siger afveksling.

Er det pga den korte træningstid?? For så er der bedre muligheder

Link to comment
Share on other sites

HIT træning vil altså sige at man kører f.eks. 1xfailure i bænkpres? Eller har jeg misforstået det?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du søgte lidt på emnet ville du ikk være i tvivl

<{POST_SNAPBACK}>

Njae, nu har jeg så søgt. HIT er altså en form for træning hvor man kører 1-3 sæt med reps til failure?

<{POST_SNAPBACK}>

Jep :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Ok :) Tror sgu' jeg vil prøve det. Ville det være bedst med 1,2 eller 3 sæt? Hælder mest til 1 for at få lidt afveksling, da jeg altid har kørt 3-4 sæt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil helt klart også som Thomas J sige du skal holde dig fra det, mange har prøvet det og har fejlet. man starter nogle gange med gode gains, men det stopper hurtigt..

Der findes mange andre gode muligheder...

Hvad er grunden til du vil prøve det??? Du siger afveksling.

Er det pga den korte træningstid?? For så er der bedre muligheder

<{POST_SNAPBACK}>

For afveksling, ja. Kan jo ligeså godt prøve det, har intet at tabe ved det. Ikke tidsmæssigt, der er jeg allerede samme sted (30-45 min).

Link to comment
Share on other sites

Armoured female-> Du misforstår ordet progression. Når vi i træningsmæssig sammenhæng taler om progression betyder det en periodiseringmodel hvor man bygger vægtene op over en periode (eks. 6-20 uger) for at udnytte at man efter dekonditionering vil have mindre work capacity og derfor kan få resultater med mindre vægte end man max kan løfte (men endnu ikke er konditioneret til).

Det er efter min mening den eneste langsigtede model (hvis man ikke bruger kemi/ASS) som undgår plateau'er.

Man skal dog skelne mellem hvor længe man har trænet. Det første år eller to vil næsten alt virke, da man som regel starter med så lille work capacity og dårlige neurale tilpasninger, at man stiger næsten lige meget hvad.

Jeg har set (unge) fyre som har kørt så hårdt på det første halve år med forced reps og hele molevitten, at de allerede når et plateau efter seks måneder.

Med hensyn til at HIT tankegangen, at manglende resultater betyder overtræning og man derfor skal træne med endnu mindre hyppighed, måske kun hver muskel hver 7 eller 9 dag, burde jo fortælle alle er her er noget helt galt. Når videnskabelige undersøgelser viser at proteinsyntesen kun er hævet (opbygning af nye aminosyrestrukturer i musklerne) i 36-48 timer, så burde det være åbenlys at en træningsform som kræver 3-4 gange så længe restitutionstid, er helt galt afmarcheret. Man bruger jo næsten alt tiden på at vente på at CNS er klar igen mens musklerne stille og roligt begynder at blive mindre og/eller svagere igen.

Lidt groft sagt vil jeg påstå, at man ved HIT træning efter de første år kun får 1/3 eller 1/4 af de resultater man kan opnå med en fornuftig periodiserings-/progresssionmodel. Se det er virkelig spild af tid i centeret, præcis modsat det HIT folkene siger om at spare tid.

mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Njae, nu har jeg så søgt. HIT er altså en form for træning hvor man kører 1-3 sæt med reps til failure?
Er det ikke kun sidste sæt til failure ?

Er det ikke sådan vi gør ?

PlayboY, f.eks. ?

Og Lungbrush ?

Når de kører i www.pro-forced.dk stil ?

I min træning i dag kunne jeg ikke tage en rep mere

i sidste sæt i øvelserne :cry:

Henning :showoff:

Edited by Henning
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Er det ikke kun sidste sæt til failure ?

Er det ikke sådan vi gør ?

PlayboY, f.eks. ?

Og Lungbrush ?

Når de kører i www.pro-forced.dk stil ?

I min træning i dag kunne jeg ikke tage en rep mere

i sidste sæt i øvelserne

Henning

Nej det er nu vist alle sæt til failure...

Link to comment
Share on other sites

JJ1> Næh, overhovedet ikke. Selve ordet progression i træningsmæssig sammenhæng betyder blot øgning af belastning (være det vægt, reps eller sæt) over tid. Din opfattelse af ordet lyder nærmest som et færdigpakket træningssystem med periodisering, superkompensation og det hele. Du lægger alt for meget i ordet efter min mening :smile:

Her er iøvrigt et interview med dr. Ellington Darden, som har 'genoplivet' HIT dette år. Det ku' jeg også have gjort, eftersom jeg kørte det på den måde :laugh:

The Rebirth of HIT

Link to comment
Share on other sites

JJ1> Næh, overhovedet ikke. Selve ordet progression i træningsmæssig sammenhæng betyder blot øgning af belastning (være det vægt, reps eller sæt) over tid. Din opfattelse af ordet lyder nærmest som et færdigpakket træningssystem med periodisering, superkompensation og det hele. Du lægger alt for meget i ordet efter min mening :smile:

Her er iøvrigt et interview med dr. Ellington Darden, som har 'genoplivet' HIT dette år. Det ku' jeg også have gjort, eftersom jeg kørte det på den måde  :laugh:

The Rebirth of HIT

<{POST_SNAPBACK}>

Så forstår jeg ikke hvorfor du skriver tidligere at manglende progresssion skyldes overtræning. Træning med progression er jo netop noget man planlægger, dvs. en måde at periodisere på, hvilket jo er i direkte modstrid med HIT hvor progression (forstået som øgning af vægt, reps el.lign) jo nærmest skal kommer af sig selv "når man bare har trænet hårdt nok". :wink:

PS. Jeg har tidligere læst artiklen af Dr. Darden. I en tidligere tråd om denne kommenterede jeg den med at Dr. Darden nu ændrer HIT mere over i retning af noget HST og det er jo nok fordi det videnskabelige grundlag for HST er langt mere fyldestgørende end HIT nogensinde har været :bigsmile:

mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Selve belastningsøgningen (progressionen) er en af meningerne med HIT og dermed 'planlagt', selvom størrelsen af denne fra gang til gang ikke er fastlagt på forhånd. Kan man ikke progrediere hver eller hveranden gang, så er man på vildspor, hvilket som regel betyder at man har ristet CNS ved at køre for tungt (< ca. 8-10 reps til failure). HIT's effektivitet afhænger meget af, om brugeren kan kende forskel på 'neural' failure og 'muskulær' failure, og holde sig til sidstnævnte.

Egentlig ret nemt, eftersom sidstnævnte gør ondt :devil:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke kun sidste sæt til failure ?

Er det ikke sådan vi gør ?

PlayboY, f.eks. ?

Og Lungbrush ?

Når de kører i www.pro-forced.dk stil ?

I min træning i dag kunne jeg ikke tage en rep mere

i sidste sæt i øvelserne

Henning

Nej det er nu vist alle sæt til failure...

<{POST_SNAPBACK}>

Og alle reps til failure :smile::smile:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share