Rødt kød


Jørgen L
 Share

Recommended Posts

Dagens medicin skriver:

Rødt kød øger risiko for ledegigt

Af Niels-Bjørn Albinus

08-12-2004: Personer, der dagligt spiser rødt kød som okse- eller lammekød, har en dobbelt så høj risiko for at få ledegigt, i forhold til dem, der kun spiser kød én til to gange ugentligt. Det viser en britisk undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Arthritis & Rheumatism.

For at undersøge kostindtag rekrutterede en britisk forskergruppe i samarbejde med praktiserende læger 25.000 frivillige, der blev bedt om at føre dagbog over deres fødevareindtag. Deltagerne blev bedt om at beskrive præcis, hvad de spiste, og i hvor store portioner.

Undersøgelsen viste en tydelig sammenhæng mellem højt kødindtag og risiko for at udvikle ledegigt. Forskerne foreslår, at nogle af kødets bestanddele – måske kollagen – kan udløse en reaktion i kroppens immunsystem, som også kan påvirke ledene. En anden mulighed er kødets indhold af jern, som kan ophobes i kroppen og give vævsskader.

Blandt de deltagere, der udviklede ledegigt, så forskerne også en overvægt af tidligere rygere og personer med et lavt indtag af c-vitaminholdig føde. Den mest signifikante forskel var dog fortsat sammenhængen med personernes kødforbrug.

Link to comment
Share on other sites

Blandt de deltagere, der udviklede ledegigt, så forskerne også en overvægt af tidligere rygere og personer med et lavt indtag af c-vitaminholdig føde. Den mest signifikante forskel var dog fortsat sammenhængen med personernes kødforbrug.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg gad nok vide hvor stor en rolle disse faktorer også spiller. Jeg tror ikke det er helt uvæsentligt.

Og hvem i alverden spiser dog rødt kød hver dag? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Blandt de deltagere, der udviklede ledegigt, så forskerne også en overvægt af tidligere rygere og personer med et lavt indtag af c-vitaminholdig føde. Den mest signifikante forskel var dog fortsat sammenhængen med personernes kødforbrug.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg gad nok vide hvor stor en rolle disse faktorer også spiller. Jeg tror ikke det er helt uvæsentligt.

Og hvem i alverden spiser dog rødt kød hver dag? :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Tjaeh - umiddelbart står der at den mest betydende enkelt faktor er hvorvidt man spiser rødt kød hver dag. Og det giver en fordobling af risikoen.

Så rygning og mangel på c-vitaminholdig føde bør altså (hvis det er citeret korrekt - og skrevet korrekt i artiklen) give en øgning af risikoen, - men en øgning der er mindre end en fordobling.

Link to comment
Share on other sites

Man dør sku af stress før man får ledgigt, hvis man konstant skal tænke over hvad giver forhøjet risiko for en eller anden tilfældig sygdom. Hvis du nu undersøgte hvad rødt kød eller kød generelt var sundt for vil du sikkert kom frem til et eller andet ligegyldigt resultat, om at kød mindsker risikoen for blindtarmsbetændelse eller lign. Min ædefilosofi er nu æd hvad jeg har lyst til, og hvad jeg syntes smager godt (selvfølgelig til en hvis grænse, hvad angår fedt og prot osv), alt den snak om sygdom, er da til at blive syg af.

Undskyld hvis det tråd-destruerende :blush:

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Og hvem i alverden spiser dog rødt kød hver dag?

Det gør jeg skam. :blush: Måske det skulle erstattes med noget mere fjerkræ, når jeg engang får lidt bedre råd, men så er der sikkert andre farer ved det.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad er det for noget rødt kød du køber der er billigere end fjerkræ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiste over et halvt kilo rødt kød om dagen i 3 måneder i træk.

Det gør dig leee'...

<{POST_SNAPBACK}>

Aij, det er fandme for ulækkert, Fist. Du har jo ædt (som) et mellemstort svin :nissegrin:

Ziggymund :bike:

<{POST_SNAPBACK}>

Yes, i know!

Jeg er herre klam! :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Og så igen. Kun kød lyder da ikke skræmmende på mig. Ikke nær så skrammende som ingen kød!

Min lavkaloriediæt jeg kører i øjeblikket giver mig nogle dage med meget lidt andet end kød.

I går spiste jeg kyllingefilet pakket ind i slankeost - som det eneste, - uden brød eller kartofler til. Og det gør egentligt ikke mig noget :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiste over et halvt kilo rødt kød om dagen i 3 måneder i træk.

Det gør dig leee'...

<{POST_SNAPBACK}>

Aij, det er fandme for ulækkert, Fist. Du har jo ædt (som) et mellemstort svin :nissegrin:

Ziggymund :bike:

<{POST_SNAPBACK}>

Yes, i know!

Jeg er herre klam! :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Og så igen. Kun kød lyder da ikke skræmmende på mig. Ikke nær så skrammende som ingen kød!

Min lavkaloriediæt jeg kører i øjeblikket giver mig nogle dage med meget lidt andet end kød.

I går spiste jeg kyllingefilet pakket ind i slankeost - som det eneste, - uden brød eller kartofler til. Og det gør egentligt ikke mig noget :4mewantfood:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jo også helt perfekt på en slankekur. Jeg glæder mig helt til slankekur, når jeg læser hvor godt det kører for dig. :smile:

Jeg skal bare have nogen flere grønsager i min kost næste gang (som er om 2 måneder). Det er jeg MEGET dårlig til at få spist.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst flere af de "gamle" BB, såsom Bill Pearl, som kunne berette om, at deres led blev meget bedre efter at de efter deres aktive karriere blev vegetarer. Men de har så også sagt, at de aldrig ville have bygget deres masse, hvis de ikke havde spist deres kød i de unge dage.

En del ernæringsguruer har også rapporteret, at deres protegéer (BB'ere) har fået fremgang efter stagnering, vægtmæssigt, efter de har skiftet den kogte kylling ud med rødt kød. Uden at de kune forklare det ud fra ernæringsprofilen.

Noget jeg ville være mere bekymret over er cancer i tarm og ass på grund af et forhøjet kødindtag.

Jeg læste en artikel, hvor man havde sammenholdt indtaget af kød med frekvensen af colorectalcancer. Der var en liniær sammenhæng.

Jeg husker tydeligt, at jeg sad og kastede mentale håndtegn til de New Zealandske kvinder (de havde kigget kvindelige befolkninger overalt i verden), der toppede med 300g om dagen. Min begejstring lagde sig lidt, da jeg fandt ud af, at det jo var gram KØD, ikke PROTEIN :wink:

Men forfatterne af artiklen teoretiserede, at det kunne skyldes at man ikke fik nok fibre og at kødet lå for længe i tarmen og så gærede og udsendte karciogene/kræftfremkaldende stoffer.

Svaret for dem, der indtager store mængder kød og ikke spiser vandvittigt meget grønt, er HUSK. Et loppefrøkosttilskud, der sender maden gennem tarmen i ekspressfart og man undgår den der hæmoridefremkaldende hårde mave, der ofte ledsager høj prot/lav kulhydrat diæter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Svaret for dem, der indtager store mængder kød og ikke spiser vandvittigt meget grønt, er HUSK. Et loppefrøkosttilskud, der sender maden gennem tarmen i ekspressfart og man undgår den der hæmoridefremkaldende hårde mave, der ofte ledsager høj prot/lav kulhydrat diæter wink.gif

jsc hvad er disse loppefrø kosttilskud? Har du nogen eks. og hvor kan man købe dem? Jeg spiser nemlig meget kød, og har haft hæmoride et par gange :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share