Træningstid?


Jazz
 Share

Recommended Posts

Der er sikkert lavet mange undersøgelser, der viser hvornår det er optimalt at træne, jeg erindrer en der sagde at man skulle træne om morgenen da det var her at kroppens testetoron niveau var højest.

Om det så holder i praksis ved jeg ikke, jeg ved bare at min krop overhovedet ikke fungerer til hård styrketræning, før jeg har haft mine små øjne åbne i mindst 2 -3 timer !.

Min egen konklusion er derfor, træn når du har tid, der er ikke noget ved at lave styrketræning hvis man skal stresse videre bagefter, og træn når din krop er "klar", kort sagt når der passer DIG bedst.

Link to comment
Share on other sites

Hey Jazz.

jeg træner på meget forskellige tidspunkter. Men mandag og Torsdag træner jeg også altid om aftenen.

Jeg tror det største problem er at finde energi til det. For man kan tit være ret ukørt, om aftenen, og så kan det være svært atgennemføre en træning.  Jeg tror du har ret i at det er meget smart at træne om aftenen. Men aligevel ikke. For det er klogt at spise omkring 1 timer efter din træning er afsluttet, for der begynder kroppen at optage protein, og fedt. Men jeg tror faktisk det er bedst at træne om eftermiddagen, der har du massere af energi, du har spist, og du har overskud til det. Med hensyn til at kunne gå i seng bagefter, er det ihvertfald rart at kunne slappe af når man er færtig. Så det er så en af de gode ting ved at træne om aftenen. Men fysisk tror jeg ikke det gør den store forskel, hvis du vel og mærke har energi nok til det.

BLACKICE

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker at have læst, at det optimale træningstidspunkt for en gennemsnitsperson er eftermiddag lige før spisetid. Dvs. fra kl. 17.00 af og et par timer fremefter.

Og hvorfor skulle det så være det - tjaaaa, det kan jeg ikke huske:o)

Men hvis det er for at tabe sig, må det intuitivt være fra morgenstunden af...

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart vil jeg også mene morgenstunden da man efter musklerne efter en gods nats søvn har fået opbygget deres glykogen depoter og restitueret, dog tror jeg det optimale vil være en time efter morgenmad da man ikke skal styrketræne på tom mave, men alt dette er spekulation, jeg er absolut ikke sikker.

Link to comment
Share on other sites

Den eneste rationelle måde at besvare spørgsmålet om optimalt træningstidpunkt er naturligvis at foranstalte et eksperiment. Prøv at træne det samme program hhv. morgen, middag og aften. Det tidspunkt, hvor styrken er størst, vil også være det optimale tidspunkt, da man på dette tidspunkt vil kunne generere den højeste intensitet, og derved opnå den mest effektive træning. For langt de fleste vil det gælde, at sidst på eftermiddagen eller først på aftenen vil være det bedste tidspunkt. Først da vil man have indtaget tilstrækkeligt med måltider til at være optimalt "carboloaded". Det med, at glykogendepoterne fyldes om natten holder ikke, tværtimod forbruges de under den lange periode uden indtag.

Til gengæld vil det normalt ikke være smart at træne lige inden sengetid: For det første vil det for mange forstyrre søvnen, for det andet vil det bidrage til maksimalt udbytte af anstrengelserne, hvis man når at blive fodret godt og grundigt - gerne et par gange - inden natten, så der er krudt til de anabolske processer, som træningen forhåbentligt har stimuleret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share