Front raises


sas
 Share

Recommended Posts

1)

Hvordan bør man instruere folk i at udføre øvelsen optimalt? (med hensyn til at undgå skader og få mest muligt ud af øvelsen)

Når undertegnet kører skulderlaterals med håndvægte finder jeg det optimalt at fixere skulderblade og holde skuldrebladende nede/tilbage og "forankret". På den måde flytter undertegnet mest vægt og uden mislyde etc. i skuldre..

Hvad angår frontraises: Hvordan gør i? Udfører i øvelsen ved at spænde godt op på bagsiden og holde skulderbladet "forankret"?

eller

skyder i skuldrene frem og strækker, lidt ala det her når i har løftet vægten til over vandret?

(forestil jer manden stående)

BBInclineShoulderRaise.gif

--------

2)

Desuden kunne jeg godt tænke at vide lidt om hvor i er stærkest?

Front raises?

Laterals?

Eller i det plan der ligger lige-midt-i-mellem (vægten løftes skråt ud for kroppen)?

(af ren nysgerrighed jeg spørger)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

SAS:

Hvad angår frontraises: Hvordan gør i? Udfører i øvelsen ved at spænde godt op på bagsiden og holde skulderbladet "forankret"?

eller

skyder i skuldrene frem og strækker, lidt ala det her når i har løftet vægten til over vandret?

(forestil jer manden stående)

Jeg er et dårligt eksempel på frontraises da jeg faktisk ikke er særlig vild med den, fordi den netop provokerer min ene skulder hvis prøver at køre tungt - derfor er det en forholdsvis strict øvelse for mit vedkommende.

Jeg gør som du beskriver først, dog twister jeg hånden en anelse i toppen af løftet og hånden kører en anelse ind foran kroppen - således at toppositon er direkte udfra adamsæblet.

Den .gif du har postet der - hvad hedder den øvelse ?

SAS:

2)

Desuden kunne jeg godt tænke at vide lidt om hvor i er stærkest?

Front raises?

Laterals?

Eller i det plan der ligger lige-midt-i-mellem (vægten løftes skråt ud for kroppen)?

(af ren nysgerrighed jeg spørger)

Er stærkest i "lige-midt-i-mellem", derefter er det sidelaterals, og til sidst frontraises - hvilket faktisk er atypisk når jeg kigger omkring mig i centeret.

Men som sagt, det er en problemøvelse for mig så det kan være du bare skal ignorere dette indlæg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg plejer at lave Plate Raise og laver den sjældent med stang eller håndvægte. Der kører jeg med en 25kgs skive for 12reps. Hvis jeg brugte håndvægte kunne jeg nok kører med 20kgs håndvægte.

Jeg kendte en i mit gamle center i Fredericia, der var sindsygt stærk i front raise med håndvægte. Han vejede 75kg og var omkring 20år gammel og kørte Front Raise med 30kgs håndvægte(Som var centrets største) for en god røvfuld reps :blink: Jeg har ikke set nogen siden der matcher den front raise styrke. Han var iøvrigt god for et bænkpres omkring de 145-150 stykker RAW dengang. :devil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig rigtig gjort i den øvelse, da jeg nok altid har set den lidt som overflødig hvis man både kører pushpress og stående stem osv ved siden af.. Men det kan da godt være at den har nogle fordele som jeg ikke har fået øjnene op for endnu? hehe..

Men jeg er næsten med sikkerhed stærkere i front raises end til lateral raises.. Dog uden at have testet det!

Link to comment
Share on other sites

1)

Hvordan bør man instruere folk i at udføre øvelsen optimalt? (med hensyn til at undgå skader og få mest muligt ud af øvelsen)

Hvad angår frontraises: Hvordan gør i? Udfører i øvelsen ved at spænde godt op på bagsiden og holde skulderbladet "forankret"?

<{POST_SNAPBACK}>

- let bøgede knæ

- ryggen mod en mur

- let flex. i albuen

Jeg har aldrig kunne li øvelsen med proneret greb (håndryggen opad) men derimod med hammergreb... Så man får samme greb som ved OnkelTroels plate raises...

Link to comment
Share on other sites

Takker for responsen!

Troels:

Jeg kendte en i mit gamle center i Fredericia, der var sindsygt stærk i front raise med håndvægte. Han vejede 75kg og var omkring 20år gammel og kørte Front Raise med 30kgs håndvægte(Som var centrets største) for en god røvfuld reps
Det er netop det jeg synes kan være imponerende! Endnu mere imponerende når håndvægtene er erstattet af en kone eller kæreste :wink:
Jeg har aldrig rigtig gjort i den øvelse, da jeg nok altid har set den lidt som overflødig hvis man både kører pushpress og stående stem osv ved siden af.. Men det kan da godt være at den har nogle fordele som jeg ikke har fået øjnene op for endnu? hehe

Jeg har førhen betragtet front raises som tidspilde men jeg mener rent faktisk at øvelsen er funktionel og er blidere mod skuldrene end f.eks. skulderpress i et program hvor man sideløbende kører bænk.

Som tidl. lager/flyttemand kan jeg også attestere at det er langt fra altid man kan hente hjælp fra benene (pushpresses) når man bakser rundt med tunge ting - f.eks. et piano :wink: på vej op af en trappe og på et snævert område skal vende rundt på repo'en. Der takseres overkroppen sgu :nissetunge:

Noget andet er, jeg mener faktisk heller ikke at den styrke opbygget i militærpres bare uden videre kan overføres til det når man skal bære/løfte noget fremme foran kroppen. Jeg havde ihvertfald et rimeligt habilt mili press omkring de hundrede og alligevel var jeg en skovl til at løfte håndvægte i det plan foran kroppen da jeg begyndte at køre øvelsen for 6-7 måneder siden. Hvad jeg startede på nævner jeg ikke da det næsten er pinlig :tongue:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg har førhen betragtet front raises som tidspilde men jeg mener rent faktisk at øvelsen er funktionel og er blidere mod skuldrene end f.eks. skulderpress i et program hvor man sideløbende kører bænk.

Det er også grunden til at jeg kører front raise da jeg i forvejen bænkpresser 3 gange om ugen. Tror ikke at en gang front Raise taksere så meget som en gang tung militær press.

Desuden kan jeg faktisk godt følge dig i det funktionelle i øvelsen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er da for langt ude at køre med 30 kg håndvægte i frontraises. Han må da have været sindsygt stærk. Jeg tror jeg kører med 9 kg vægte, og andre folk i mit center kører ikke meget mere, måske 12/14 for de stærkeste, af hvad jeg da lige kan huske.

Hvordan kan overhovedet holde sin arm strakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er da for langt ude at køre med 30 kg håndvægte i frontraises. Han må da have været sindsygt stærk. Jeg tror jeg kører med 9 kg vægte, og andre folk i mit center kører ikke meget mere, måske 12/14 for de stærkeste, af hvad jeg da lige kan huske.

Hvordan kan overhovedet holde sin arm strakt.

Ja, det var sgu sindsygt :blink: Men den er god nok. Han var virkeligt unreal stærk i den øvelse. Der var heller ikke andre i centret der kunne kører med nær de samme selvom de vejede 30-40kg mere i kropsvægt. :devil:

Link to comment
Share on other sites

Efter jeg havde læst lidt herinde, om Lateral Raises liggende på siden, på en inc. bænk, kørte jeg dem i et stykke tid. Synes de er gode, men har imidlertid skiftet den ud, for forandringens skyld.

Men jeg prøvede også at lave Front Raises siddende på en skrå bænk og det synes jeg faktisk også er meget godt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Efter jeg havde læst lidt herinde, om Lateral Raises liggende på siden, på en inc. bænk, kørte jeg dem i et stykke tid. Synes de er gode, men har imidlertid skiftet den ud, for forandringens skyld.

Men jeg prøvede også at lave Front Raises siddende på en skrå bænk og det synes jeg faktisk også er meget godt.  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja den variant er også helt fin men hård!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share