CNS test


ptpoul
 Share

Recommended Posts

Fra: www.t-nation.com

Today’s training tip comes from Chad Waterbury:

Test your CNS

When training for limit strength or power (as most athletes and powerlifters do), the state of the central nervous system is of paramount importance when planning a workout.

For example, if your CNS is drained, you’d be ill-advised to resort to CNS-demanding methods such as heavy load training, explosive lifting, maximum speed sprinting and plyometric drills. On the other hand, if your CNS is in overdrive. it might be time for a CNS intensive session, even attempting new maxes!

One simple way of assessing CNS state is a method I learned from former Soviet coaches. It doesn't require any special equipment.

What you want to do is test your vertical jump before every training session (first establish a baseline: test your VJ after at least 2-3 days of rest--this is your base value). If your VJ is down by 10-15% compared to your baseline, your CNS is not in optimal working state. You can still perform some relatively heavy lifting (not over 90%) and some explosive lifts, but keep the volume very low and use longer rest intervals.

If your VJ is down more than 15%, your CNS is drained and I suggest taking at least one day off from training. Don't train again until your VJ is at baseline or at the most, 5% below baseline. If your VJ stays in the minus 10-15% range for a few days in a row, it's time to move on to less intensive training technique: one week of lower intensity/higher volume training (bodybuilding type training) might be a good idea.

On the other hand, if your VJ is 10%+ above your baseline value, your CNS is revved up and it's time to go all out! Either do more high intensity work (more sets of heavy lifting or explosive lifting) or test your max on 1-2 compound lifts (warm-up properly though!).

Dette er almindeligt anerkendt, Siff, Christian Thibudeau, Dan John har omtalt det.

Lækkert med klare retningslinier ifht. hvonår træningen skal ændres pga. overtræning etc..

Link to comment
Share on other sites

If your VJ is down by 10-15% compared to your baseline, your CNS is not in optimal working state.
Hvordan udfører man den ?

Og hvordan tester man det ?

Lækkert med klare retningslinier ifht. hvonår træningen skal ændres pga. overtræning etc..
Klare retningslinier, ja, hvis man kan teste vertikal jump,

og den ikke er mere tilfældigt svingende end 15 %

Jeg synes styrken kan vareire så meget bare fra dag til dag.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Det optimale er en vertec, men ellers tager man kridt på fingerne og hopper og rækker maksimalt op og markerer på en væg.

Kan man ikke nå dette punkt, ja så tyder det på overtræning er på vej.

Med dine lette vægte kommer du aldrig i nærheden af overreaching med mindre din træning til failure er så ødelæggende som man kunne frygte.

Fra mine basketballdage kan jeg garantere ens spring yderst sjældent varierer meget.

Enkelte dage hopper man dog svine højt. Men det er sjældent desværre.

Link to comment
Share on other sites

Det optimale er en vertec, men ellers tager man kridt på fingerne og hopper og rækker maksimalt op og markerer på en væg.

Kan man ikke nå dette punkt, ja så tyder det på overtræning er på vej.

Med dine lette vægte kommer du aldrig i nærheden af overreaching med mindre din træning til failure er så ødelæggende som man kunne frygte.

Fra mine basketballdage kan jeg garantere ens spring yderst sjældent varierer meget.

Enkelte dage hopper man dog svine højt. Men det er sjældent desværre.

<{POST_SNAPBACK}>

Prøvede i centeret i dag.

Der var også en anden, der prøvede, og vi hoppede næsten lige højt.

Jeg havde troet, at han hoppede noget højere.

Du har ret, det varierer kun nogle få cm. altså inden for ca 1 %

Så hvis det er 15 cm lavere, så er der en tydelig ændring.

God ide at bruge det som mål, men du har nok ret,

problemet opstår vist ikke for mig :smile:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

den holder ikke helt... Der er osse et adaptationsmoment i det. Hvis man er vant til at træne tungt og/eller eksplosivt og så skifter til noget mindre styrke/eksplosivitet specifik træning, kan det sagtens koste 10-15% eller mere uden at man er overreachet.

<{POST_SNAPBACK}>

Ville det så ikke tage en del tid før det skete? Man mister nok ikke sin eksplosivitet lige med det samme. Men at springhøjde og CNS's tilstand hænger sammen tror jeg gerne på. Jeg kan hvertfald tydeligt mærke hvornår jeg er "tung i røven" og hvornår der er bounce i en :smile:

Gad vide hvad det siger om mit CNS, når jeg følte mig tonstung og nærmest antieksplosiv tilsidst i min diæt :blink::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert nogle udemærkede guidelines ift. hvor restitueret man er og hvornår man kan træne hårdt.

Men jeg kan ikke se hvorfor vertical jump skulle kunne udskille centrale træthedsfaktorer fra perifære.

Jeg mener fortsat at vi ved for lidt til i daglig tale at snakke om træthed i CNS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share