Pause fra styrketræning


John Johnson
 Share

Recommended Posts

Hey MOL'ere derude

Jeg er i den uheldige situation at jeg har fået fjernet min blindtarm og at jeg så har fået næsten alle komplikationer der står i bogen... Det betyder at jeg ikke har styrketrænet siden den 20. december og at jeg først lige så stille kan begynde at træne igen den 1. februar. Jeg regner med at jeg først kan begynde at gå rigtigt til den hen mod slutningen af februar eller starten af marts. Så ville jeg bare høre om der er nogen herinde der har nogle gode råd til genoptræning? Er det præcist det samme som optræning eller er der "genveje" når man skal genoptræne? Går det hurtigere at genoptræne end at optræne?

Jeg har trænet siden sommerferien sluttede, dvs lige under 5 måneder, så jeg regner med at efter 1½-2½ måneders pause så vil jeg være tilbage til point zero :unhappy:

hvis nu en af jer derude skulle være satan og I har en kontrakt så jeg kan få det tabte tilbage lidt hurtigere så må I godt kontakte mig :wink:

Jeg går ikke ind for nogen former for pulver eller steroider, så den slags forslag behøver I ikke komme med :tongue:

Jeg havde tænkt mig at bare begynde på det program jeg altid har kørt efter (stort set), det er et to dags split hvor jeg træner 3 gange om ugen.

OT: Jeg træner sammen med nogle fra min klasse og jeg plejer da at ligge i den gode ende (synes jeg selv :wink:) men det er jo nok ikke tilfældet mere... Så jeg har tænkt mig at give træningen en skalle for at prøve at indhente i hvert fald noget af det tabte

håber der er nogen der gider læse det hele og svare på det :smile:

EDIT: jeg træner forresten både for styrke og for udseende... men jeg vil til enhver tid fortrække at være mindre end andre, men have den samme styrke. Jeg ved ikke helt om I forstår hvad jeg mener...

Edited by John Johnson
Link to comment
Share on other sites

i din situation er der ikke nogen forskel på optræning og genoptræning, rent planlægningsmæssigt. Start langsomt og byg gradvist op.

Med din relativt begrænsede træningserfaring taget i betragtning og din forhåbentligt overståede operation/komplikationer, skal du være ekstra opmærksom på at det ikke er nødvendigt med særligt meget eller særlig tung træning for at få resultater. Og husk så på at det er i køkkenet det sker.

Link to comment
Share on other sites

Der er altså stor forskel på at træne for styrke og at træne for muskelvækst.

Hvis du træner for styrke kan du sagtens holde dig meget langt fra failure.

Du kan jo studere Simmons cycle for bænkpres (bl.a. i min log). Det er så let, at man tror, det er løgn. (i hvert fald den tunge del)

Jeg tror ikke der er sæt, hvor man ikke er mindst 3 reps fra failure, selvom man får løftet tunge vægte undervejs.

Selvfølgelig skal man stoppe så snart man mærker noget i såret, hvis man er under genoptræning efter en operation, og derfor er det måske en dårlig ide at træne efter et program overhovedet i starten.

Link to comment
Share on other sites

Nå for satan, jeg troede at det var lige vigtigt at træne tæt til failure ligemeget om man trænede for masse eller styrke. :blush:

Forresten har jeg et lille spørgsmål... normalt når jeg træner plejer jeg bare at løfte så tungt som jeg kan uden at nå failure. dvs. at jeg nemt kan komme til at ligge stille på den samme vægt i et par uger. ville det så være smartere at gå f.eks. 5 kg ned (bænkpres som eks.) og så øge med 2,5 kg ved hver træning istedet? så man får en træning der ligner

45-47,5-50-52,5

47,5-50-52,5-55

50...

Det der skulle så være et skema over 9 bænkpres-trænings-dage hvor man ved starten lige præcis kan løfte 50 kg. Selvfølgelig så lave det noget mere løst så man bare går nogle kg ned når man føler at man har svært ved at løfte det man tager.

Er jeg helt ude i hampen nu, eller har jeg fat i noget rigtigt?

EDIT: Når jeg skriver lige præcis kan løfte 50 kg så mener jeg 3 sæt x 8 gentagelser x 50 kg

Edited by John Johnson
Link to comment
Share on other sites

Nå for satan, jeg troede at det var lige vigtigt at træne tæt til failure ligemeget om man trænede for masse eller styrke.  :blush:

Forresten har jeg et lille spørgsmål... normalt når jeg træner plejer jeg bare at løfte så tungt som jeg kan uden at nå failure. dvs. at jeg nemt kan komme til at ligge stille på den samme vægt i et par uger. ville det så være smartere at gå f.eks. 5 kg ned (bænkpres som eks.) og så øge med 2,5 kg ved hver træning istedet? så man får en træning der ligner

45-47,5-50-52,5

47,5-50-52,5-55

50...

Det der skulle så være et skema over 9 bænkpres-trænings-dage hvor man ved starten lige præcis kan løfte 50 kg. Selvfølgelig så lave det noget mere løst så man bare går nogle kg ned når man føler at man har svært ved at løfte det man tager.

Er jeg helt ude i hampen nu, eller har jeg fat i noget rigtigt?

EDIT: Når jeg skriver lige præcis kan løfte 50 kg så mener jeg 3 sæt x 8 gentagelser x 50 kg

<{POST_SNAPBACK}>

nu hvor du er igang med genoptræning, ville jeg nok ikke gå under 8 reps i starten, hvis du kører 3 reps kan det nemt resultere i overbelastning.

når du skal kører bænk så kør pyramiden, så i stedet for 47,5-50-55-60 så kør 52,5-55,5-60-50(bare et eks.), jeg vil mene man er stærkest ved 3 sæt.

Link to comment
Share on other sites

nu hvor du er igang med genoptræning, ville jeg nok ikke gå under 8 reps i starten, hvis du kører 3 reps kan det nemt resultere i overbelastning.

når du skal kører bænk så kør pyramiden, så i stedet for 47,5-50-55-60 så kør 52,5-55,5-60-50(bare et eks.), jeg vil mene man er stærkest ved 3 sæt.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm det kunne godt være jeg skulle prøve det på den måde, men det var nu ikke det jeg mente. Jeg mente at man skulle køre 3 sæt af 45 kg den første dag 3 sæt af 47,5 den næste osv. indtil man nåede et punkt hvor man kun lige præcis kunne tvinge vægten op... så skulle man så gå 5 kg ned næste træning og derefter lægge 2,5 kg på ved hver træning igen. Ideen fra min side var noget i stil med 3 skridt frem og 1 tilbage.

Er det "bedre" at køre f.eks. 45-50-52,5 end 50-50-50 i de tre sæt på en given dag?

EDIT: Jeg har ingen planer om at gå under 8 reps alligevel, så det lyder fint for mig :4thumbup:

Edited by John Johnson
Link to comment
Share on other sites

nu hvor du er igang med genoptræning, ville jeg nok ikke gå under 8 reps i starten, hvis du kører 3 reps kan det nemt resultere i overbelastning.

når du skal kører bænk så kør pyramiden, så i stedet for 47,5-50-55-60 så kør 52,5-55,5-60-50(bare et eks.), jeg vil mene man er stærkest ved 3 sæt.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm det kunne godt være jeg skulle prøve det på den måde, men det var nu ikke det jeg mente. Jeg mente at man skulle køre 3 sæt af 45 kg den første dag 3 sæt af 47,5 den næste osv. indtil man nåede et punkt hvor man kun lige præcis kunne tvinge vægten op... så skulle man så gå 5 kg ned næste træning og derefter lægge 2,5 kg på ved hver træning igen. Ideen fra min side var noget i stil med 3 skridt frem og 1 tilbage.

Er det "bedre" at køre f.eks. 45-50-52,5 end 50-50-50 i de tre sæt på en given dag?

EDIT: Jeg har ingen planer om at gå under 8 reps alligevel, så det lyder fint for mig :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

ja kør feks 45-50-52,5 det vil give bedre end 50-50-50

Link to comment
Share on other sites

ja kør feks 45-50-52,5 det vil give bedre end 50-50-50

<{POST_SNAPBACK}>

Jamen det skal da klart være en del af mit nye program så :D

kan man så også "snyde" lidt og kalde 45 sættet for et opvarmningssæt? :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

altså jeg synes du skal have 3-4 sæt, + mindst 2 opvarmningssæt, feks. stangen også bagefter 40 kg 4 gange eller sådan noget.

Link to comment
Share on other sites

Ked af at sige det korsager, men du er forkert på den. Pyramide-træning er et levn fra fortiden, og andre træningsmetoder underlegen.

Det er de tunge sæt der stimulerer vækst, og når du først kommer til de sæt til sidst efter de andre, vil du være mere træt, og ikke kunne yde dit max her.

Jeg mener der ligger en artikkel om det på getbig.dk, men jeg kan ikke lige finde den :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Ked af at sige det korsager, men du er forkert på den. Pyramide-træning er et levn fra fortiden, og andre træningsmetoder underlegen.

Det er de tunge sæt der stimulerer vækst, og når du først kommer til de sæt til sidst efter de andre, vil du være mere træt, og ikke kunne yde dit max her.

Jeg mener der ligger en artikkel om det på getbig.dk, men jeg kan ikke lige finde den :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

tror jeg ikke der gør selv om det sikkert er nævnt i bla. Fundamenttræning

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror altså ikke på den der med at det kun er de tungeste sæt der stimulere vækst. Det er set med talrige programmer som BEAR og WSB plus hatfield, sheiko osv at det ikke kun er de tungeste sæt i en øvelse der giver hypertrofi

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror altså ikke på den der med at det kun er de tungeste sæt der stimulere vækst. Det er set med talrige programmer som BEAR og WSB plus hatfield, sheiko osv at det ikke kun er de tungeste sæt i en øvelse der giver hypertrofi

<{POST_SNAPBACK}>

Grunden til du vokser af dem er jo den enorme røvfuld sæt du får lavet - særligt i BEAR-programmet, som jeg også har kørt.

Link to comment
Share on other sites

ja men så er det vel også forkert at sige at det kun er de tunge sæt der stimulere hypertrofi.

skal prøve BEAR i aften. glæder mig vildt  :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

Det med det kun er de tunge sæt der stimulerer er så også noget af en generelisering vil jeg godt indrømme. Selvfølgelig giver de andre også - men i det pyramide-system hvor antallet af sæt er begrænset, er det stadigvæk dem der vil 'give mest' i mine øjne.

Og glæd dig til BEAR! Jeg har selv kørt det med rigtig, rigtig gode resultater! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share