Læge advarer imod bodybuilderbørn


EggFace
 Share

Recommended Posts

Ifølge lægen er fænomenet så nyt, at der hverken nationalt eller internationalt findes videnskabelige undersøgelser til at understøtte hendes feltobservationer om en mulig sammenhæng mellem hård styrketræning og lavere sluthøjde hos drengene.

Hvad f..... advarer hun så imod bb for???

Link to comment
Share on other sites

Der er heldigvis lidt nuancering sidst i den fulde artikel:

Cand. scient. Morten Zacho fra Center for Muskelforskning tager Vibeke Manniches observationer alvorligt, men han mener ikke, at der er belæg for at slå alarm på det foreliggende grundlag:

»Der findes ikke gode studier, der direkte har undersøgt på styrketræning, men på for eksempel gymnaster er der undersøgelser. Her har man også haft den opfattelse, at den hårde træning kunne hæmme væksten.«

»Undersøgelser viser imidlertid, at de i givet fald kan få en forsinket vækst, men at de alligevel ender, hvor de skulle være endt. Derfor er der ikke noget, der indikerer, at det skulle forholde sig som Vibeke Manniche siger, og fysiologisk er det heller ikke logisk,« siger Morten Zacho, der er enig i, at der er behov for mere forskning på området.

Link to comment
Share on other sites

"...Jeg har set flere drenge, der falder hurtigt på højdekurven - bl.a. i forhold til deres forældres højde. Når de så tager tøjet af, har de en torso, som kunne få Arnold Schwarzenegger til at blegne af misundelse,«...

Må give Crawdaddy ret.

Nu har jeg ikke den fulde artikel, men jeg ville mene, at ovenstående var mere symptomatologisk for misbrug af mandlige kønshormoner end for hård træning og proteindrik i sig selv. Hun har glemt at kigge efter kanylemærker på podernes bagdel :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er muligt at jeg tager fejl, men har teenagedrenge ikke et enormt spisepotentiale? Noget i stil med 5-6 skriver rugbrød med pålæg til frokost og videre i den stil? Hvordan i alverden vil en par glas proteindrik så kunne have den store indflydelse i den mængde kost de ellers får, i en negativ retning vel at mærke?

Jeg forstår det ikke, men synes at den gode doktor ofte har nogle stejle postulater, også i andre tilfælde.

Link to comment
Share on other sites

Til grin :laugh:

Måske krudter de den allerede i 7 klasse? Det ville nok være en mere nærliggende forklaring på at væksten stopper end vægttræning.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det er nok ikke helt usandsynligt det har noget med AS at gøre. Jeg har desværre ingen links til at underbygge det, men ved at i Vejle har skolelærere og politiet gennem SSP-samarbejdet slået alarm pga. AS-misbrug hos en gruppe drenge ned til 7. klasse.

En skræmmen tanke at de starter så tidligt.

Link to comment
Share on other sites

Tror at JENS GRUND OG CHR. THYE-PETERSEN ser for meget tv-shop og lytter til for mange kvinder der træner deres muskler lange og ikke store og bøffelagtige :blahblah:

--->

drenges ekstreme styrketræning og samtidige brug af muskelopbyggende proteindrikke hæmmer måske væksten.

:laugh: Nå ja nu er det kun i protein drikke der findes protein :blink: og de proteiner der er i dagligvarer kan ikke bruges til muskel opbygning eller hvad :laugh:

Link to comment
Share on other sites

»Teenagere skal være høje og ranglede, ikke muskelbøffer. Når de så tager tøjet af, har de en torso, som kunne få Arnold Schwarzenegger til at blegne af misundelse,« siger Vibeke Manniche.

:laugh:  :laugh:  :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad sker der for hendes målestoksforhold :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Givet man nu rent faktisk ender med at blive lidt lavere, Hvorfor skulle det så være et problem ?

<{POST_SNAPBACK}>

De fleste fyre jeg kender der ikke er specielt høje ville meget gerne have lidt ekstra cm - dels fordi de fleste ellers føler at udvalget af piger begrænses, da de jo helst skal være lavere - samt man slipper for at gå i Buffalo-støvler... :wink:

Når det er sagt tror jeg desværre det med AS i tidlig alder desværre er det mest sandsynlige.

Jeg har tit overhørt "smarte" poder stå og snakke om hvor meget pot, kokain m.m. de skulle have i weekendens fester - sikkert pral noget af det, men jeg tvivler nu - så hvorfor ikke også AS... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hvor skulle proteien i proteindrikke hæmme væksten, i forhold til alt andet mad der indeholder protein? :blink: :blink: :blink:

Tror faktisk at der er et problem i at børn/unge bliver forbudt at styrketræne. Jeg har en ven, hvis forældre har forbudt ham at røre vægte. Så han var "tvunget" til at træne alene hjeme og uden vejledning.

Edited by pelle reiff
Link to comment
Share on other sites

Manniche er en meningsmaskine ligesom Hanne Vibeke Holst.

Men det er da flot klaret at hun kommer i avisen bare ved at åbne munden.

Måske skulle hun ringe og tale med Morten Zacho inden hun udtaler sig så skråsikkert næste gang.

(jeg begyndte at træne vægtløftning som 11 årig-blev 7 cm højere end min bror)

Link to comment
Share on other sites

Skod ik at kunne læse hele artiklen....

Jeg skrev til hende. Linkede til Mortens artikel omkring børn og vægttræning.

Svaret var som følger:

Tak for din mail. Jeg kender godt siden - og problemet er, at det er misvisende på foreliggende grundlag hvad Morten Zacho skriver. Det er ganske enkelt ikke rigtigt, at man kan udelukke at styrketræning påvirker højden.

Mit svar:

Kære Vibeke

Så fordi det ikke kan udelukkes, skal der advares ? Det lyder for mig meningsløst.

Der har jo tidligere været spekulationer omkring gymnastik, og højdeudviklingen hos teenagere. Dette er jo så blevet undersøgt, og svaret var negativt. Som Zacho skriver, så er udviklingen kun i værste tilfælde, forsinket.

At du ser nogle unge mennesker fra 7. klasse være lidt større end du mener er sundt, kan jeg ikke se skulle kunne ligge til grundlag for nogen advarsel. Som du jo nok er bekendt med, har man i Vejle observeret børn helt ned til netop 7. klasse som man mistænkte for AAS misbrug. Dette hæmmer jo netop væksten. Skulle det så ikke også kunne være grunden bag hos de du har undersøgt ?

Derudover forstår jeg ikke hvorfor proteindrikke skal sættes i et dårligt lys hos forældre og bedsteforældre. I artiklen står der: muskelopbyggende proteindrikke. I konteksten lyder det helt farligt. Skal forældre så også undgå at servere bøffer for de små poder, og hvad med mælk ?

<{POST_SNAPBACK}>

Nu er det jo vist ogs¨journalisterne der skriver det med muskelopbyggende proteindrikke? (kan desværre ik se om de citerer hende for det da jeg ik kan se hele artiklen)

Teenagere skal være høje og ranglede, ikke muskelbøffer. Jeg har set flere drenge, der falder hurtigt på højdekurven - bl.a. i forhold til deres forældres højde

De skrumper sgu da ik :laugh: OG f.... en latterlig udtalelse, skal være høje og ranglede, DO'H :raisebrow:

Hvis hun IKKE ER I TVIVL hvorfor sætter man så ik de mennesker med den sygdom der forhindrer deres epifyseskiver i at vokse som til at lave VILD/MEGA/TOTAL meget træning..

Link to comment
Share on other sites

De skrumper sgu da ik  OG f.... en latterlig udtalelse, skal være høje og ranglede, DO'H

En høj ranglet fyr skal kæmpe noget mere for sagen, end en lille kompakt fyr - mon ikke bare det er her filmen knækker for hende ?

<{POST_SNAPBACK}>

Hun kender måske ik noget til de 3 kroptyper eller hvor mange det nu lige er :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share