Læge advarer imod bodybuilderbørn


EggFace
 Share

Recommended Posts

Jeg kan kun gentage mig selv - det er reelt ikke dokumenteret, at overdreven styrketræning (og gymnastik for den sags skyld) IKKE påvirker sluthøjden. At det kun risikere at forsinke sluthøjden er ganske enkelt ikke rigtigt udfra foreliggende videnskabelige dokumentation

Et eller andet sted har hun da fundet de vises sten henne :tongue:

Link to comment
Share on other sites

det er reelt ikke dokumenteret, at overdreven styrketræning (og gymnastik for den sags skyld) IKKE påvirker sluthøjden. At det kun risikere at forsinke sluthøjden er ganske enkelt ikke rigtigt udfra foreliggende videnskabelige dokumentation.

Er det ik en total modsigelse :blink::blink: først er det ikke dokumenteret, men så er det ikke rigtigt at det kun kan forsinke :blink:

Nu har jeg selv været med i MOL's debat om det med unge og styrketræning, og holdt mig til mit eget weirde standpunkt om at man ik tildeler større belastning end kropsvægt. (og det gidet jeg ik høre noget om nu)...

Jeg sys det er en kæmpe gråzone, når parterne arbejder med begreber så spekulative som forventet højde, overdreven styrketræning (hvordan dælen måler man det, der er hyppighed, der er tonnage, der er %af max osv. :blink: )

Om hun også snakker om den OMTALTE (men aldrig beviste, hvilket jeg engang troede var bevist :blush: ) konkurrence situation mellem restition og længdevækst ved jeg ik, men det er vel det det handler om :poking: ?

Vi kan jo tage de yngre MOL'ere herinde, de snakker lige sammen med deres forældre og forhører sig om deres højde, dem sender vi til Mrs. Fancy pansi, og så vil vi gerne have nogle forventede højder på vores unge mol'ere...

devito

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev til hende.

<{POST_SNAPBACK}>

Indian Spirit---> gider du sende dette spørgsmål til hende(du har jo established contact :tongue: ): Hvordan regner i jer frem til en forventet højde? hvilke oplysninger søger i, og bruges der beregninger....

devito

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Jeg sys det er en kæmpe gråzone, når parterne arbejder med begreber så spekulative som forventet højde, overdreven styrketræning (hvordan dælen måler man det, der er hyppighed, der er tonnage, der er %af max osv. :blink: )

Om hun også snakker om den OMTALTE (men aldrig beviste, hvilket jeg engang troede var bevist :blush: ) konkurrence situation mellem restition og længdevækst ved jeg ik, men det er vel det det handler om  :poking: ?

Vi kan jo tage de yngre MOL'ere herinde, de snakker lige sammen med deres forældre og forhører sig om deres højde, dem sender vi til Mrs. Fancy pansi, og så vil vi gerne have nogle forventede højder på vores unge mol'ere...

devito

<{POST_SNAPBACK}>

Der er vist en tommelfingerregel med at man kan tage højden som 2 årig og gange med 2. Det skulle så give den endelige højde som voksen. Det er vist en rimelig udbredt praksis hos børnelæger at benytte den metode, om det er den måde der henvises til ved jeg ikke.

Ved et rent lykketræf har det faktisk passet på centimeteren for min bror og jeg, men har også hørt om personer hvor den er ramt 5-8cm ved siden af.

Edited by Quantum
Link to comment
Share on other sites

Jeg sys det er en kæmpe gråzone, når parterne arbejder med begreber så spekulative som forventet højde, overdreven styrketræning (hvordan dælen måler man det, der er hyppighed, der er tonnage, der er %af max osv. :blink: )

Om hun også snakker om den OMTALTE (men aldrig beviste, hvilket jeg engang troede var bevist :blush: ) konkurrence situation mellem restition og længdevækst ved jeg ik, men det er vel det det handler om  :poking: ?

Vi kan jo tage de yngre MOL'ere herinde, de snakker lige sammen med deres forældre og forhører sig om deres højde, dem sender vi til Mrs. Fancy pansi, og så vil vi gerne have nogle forventede højder på vores unge mol'ere...

devito

<{POST_SNAPBACK}>

Der er vist en tommelfingerregel med at man kan tage højden som 2 årig og gange med 2. Det skulle så give den endelige højde som voksen. Det er vist en rimelig udbredt praksis hos børnelæger at benytte den metode, om det er den måde der henvises til ved jeg ikke.

Ved et rent lykketræf har det faktisk passet på centimeteren for min bror og jeg, men har også hørt om personer hvor den er ramt 5-8cm ved siden af.

<{POST_SNAPBACK}>

:blink: Jeg håber ikke for lægerne at de har en tommelfingeregel som deres "bevis"...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev til hende.

<{POST_SNAPBACK}>

Indian Spirit---> gider du sende dette spørgsmål til hende(du har jo established contact :tongue: ): Hvordan regner i jer frem til en forventet højde? hvilke oplysninger søger i, og bruges der beregninger....

devito

<{POST_SNAPBACK}>

Arh tror hun er lidt træt af mig :poking: Men ved i hvert fald at den måde de benyttede på min skole var at plotte min højde ind i et skema, og så ud fra min alder så hvor jeg lå i forhold til et eller andet gennemsnit. Kan så sige at den forventede højde altså ændre sig en del gange i løbet af ens folkeskoleår. Giver ikke meget for den slags.

Edited by Indian Spirit
Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev til hende.

<{POST_SNAPBACK}>

Indian Spirit---> gider du sende dette spørgsmål til hende(du har jo established contact :tongue: ): Hvordan regner i jer frem til en forventet højde? hvilke oplysninger søger i, og bruges der beregninger....

devito

<{POST_SNAPBACK}>

Arh tror hun er lidt træt af mig :poking: Men ved i hvert fald at den måde de benyttede på min skole var at plotte min højde ind i et skema, og så ud fra min alder så hvor jeg lå i forhold til et eller andet gennemsnit. Kan så sige at den forventede højde altså ændre sig en del gange i løbet af ens folkeskoleår. Giver ikke meget for den slags.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor kan man finde hendes mail, så gør jeg det selv :smile:

Link to comment
Share on other sites

(slettet)

Hmm, skal blive :blink: går man nu ind og bestemmer hvor høje vi skal være :poking:

Tidligere end forventet, det holder altså bare ik... Hvis jeg kigger på mine kammerater var vi vidt forskellige. Der var de små, mellem(bl.a mig) og så de høje.

Det sjove er så at de fleste af de små er blevet mellem, de høje stoppede hurtigt med at vokse, og de mellemste skød i vejret... Nogen når deres sluthøjde hurtigere end andre, så fatter jeg ik hvordan man kan sige at

at væksten aftager tidligere end

forventet. Og sluthøjden bliver mindre end forventet.

Tror ik jeg kan få hende til at komme med meget mere detaljerede udregninger, selvom jeg sgu gerne vil se et eksempel...

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share