Udstrækning efter hård styrketræning


treasure
 Share

Recommended Posts

Har søgt i forumet for at finde svar på mit spørgsmål men det er ikke lykkes mig at finde noget tilfredsstillende svar. Derfor – er der nogen der kan komme med en videnskabelig forklaring på om det er hensigtsmæssigt at strække ud efter hård styrketræning? Et link ville være meget velkomment!

Det som jeg har hørt er at hvis man strækker ud lige efter hård styrketræning bliver der sendt nogle signalstoffer rundt i kroppen som hæmmer muskelvæksten.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du strækker ud får du lange og slanke muskler i stedet for store og klumpede muskler..

.. ej ok, pis til side..

Mener at have hørt der ikke er noget videnskabeligt bevis på at udstrækning hjælper. Flere maraton-løbere strækker ikke ud, fordi de ikke synes det hjælper eller er dejligt.

Men hvis du synes det er godt og hjælper, så stræk endelig ud :)

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Kan huske at jeg engang læste, at udstrækning skulle være godt for muskelvækst.

Træning af musklerne er en slags overbelastning, som kroppen svarer på ved at

få musklerne til at vokse, så de bedre kan klare denne belastning.

Hvis man strækker ud i pauserne mellem hver sæt, giver det musklerne

en ekstra belastning, som kroppen også forsøger at leve op til med endnu

mere muskelvækst.

Hvis det er rigtigt, kan man lige så godt tage det med :4thumbup:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Bruger det stort set kun for at være smidig men også lidt opvarmnign.. Syntes det er dejligt at have kontrol over sin krop og vide hvad den kan klarer, desuden bruger jeg det til opvarmning af senerne og led nede omkring lysken hvor jeg har lidt problemer

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået at vide af en tidligere Danmarksmester i squat (kan selvfølgelig ikke huske hans navn :dry: ) at det ikke er godt at strække ud efter styrketræning, men at det derimod er godt at gøre det inden man går i gang, fx i forbindelse med opvarmning. Dermed bliver man lidt mindre stivbenet og personlig synes jeg det er nemmere at squatte efter udstrækning. Men det er en smagssag.

Efter sport som fx fodbold o.lign. mener jeg dog at man altid bør strække ud, men det er selvfølgelig endnu engang en smagssag og det varierer fra person til person hvor meget man går op i udstrækning, og om man overhovedet tror det hjælper... Har hørt fra nogle fysioterapeuter at det kun er langdistanceløbere der kan vinde noget hurtighed ved ikke at strække ud, men alle andre sportsfolk bør gøre det.

Min buddy JesperT er dog dybt uenig med mig omkring udstrækning, og han siger at det ikke hjælper en hat!

Link to comment
Share on other sites

hvis formålet med din træning er BB/fitness er det pisseligegyldigt. Hvis du dyrker andet sport kan det være en god ide.

<{POST_SNAPBACK}>

Selvom man kun BB'er så kan det da stadig være rart at forsøge at vedligeholde sin oprindelige bevægelighed.

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, så Markus ruhl har den samme bevægelighed nu, som der han startede ?

Stakkels mand. :)

Ej..

Der er mange fordele ved at styrketræne, det er ikke kun at blive stor, der er også balanceevne, reaktionsevne og fleksibilitet.

Dengang jeg startede med at træne, der kunne jeg ikke engang klø mig selv på ryggen (jeg var helt stiv, jeg sad ned dagen lang) nu har jeg større overarme og skuldere, og jeg kan godt klø mig på ryggen :) (det var bare 1 eksempel)

Jeg tror ikke det er vigtigt at strække ud under og efter træning af mange grunde.

Som jeg ser det, så er der ingen grundt til at strække en allerede udstrække muskel ud. kender i det når man vågner engang i mellem og er helt stiv i kroppen, men rejser sig op og så siger alle led "knæk" og man kan nærmes mærke at alle led og muskler er stive/kolde/ubevægelige. - efter 10 minutter, så er det væk, for så har man rørt på sig og fået varmet et par led og musker op.

Efter 3 timers bodybuilding, der tror jeg ikke at jeg har nogen led / muskler som jeg ikke har strukket HELT ud, så hvorfor strække ud bagefter ?

Jeg kender mange der siger til mig (folk der enten træner meget useriøst eller kun 2 uger af gangen) at de ikke har ondt i musklerne og led dagen efter en omgang træning hvis de strækker ud efter træning - jeg vil mene at de de har er DOMS som ikke kan lindres ordenligt ved mindre man massere musklen grundigt (henviser til samtlige professionelle / meget kendte bodybuildere - Ronnie viser det endda på sine videoer) eller tager piller imod det.

Det er sjældent jeg har ondt i muskler eller led dagen efter en omgang træning, det er kun hvis jeg tvinger mig selv til at afprøve et nyt 1RM og en omgang hård træning bagefter.

Link to comment
Share on other sites

Roder man rundt med tunge vægte på grænsen af hvad smidigheden kan klare, så skal det nok vise sig problemer før eller senere... :wink: Hvad der nok er klogere er at oparbejde en smidighed så man har en buffer/har nogle cm i reserve til når man kører vægttræning. Så undgår man at disse små-traumer på sener/muskler og som akkumuleres f.eks. specielt i øvelser som bænkpres/flyes og dips. Det er jo nok en af de tungestvejende faktorer til at så mange døjer med skulderprobs.

Det er også fakta at usmidigheden sætter ind med alderen. Især hvis man ikke gør noget for at vedligeholde den.

Hvis ens smidighedstræning udgør 10 sæt dips om ugen med 30 kg skiver mellem benene så tør jeg godt spå det går galt :4thumbup:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene, men det var nu ikke helt det jeg søgte. Det er jo altid godt med eksempler, men jeg ville gerne have en fysiologisk forklaring på om det er hensigtsmæssigt at strække ud efter hård styrketrængning og kun hård styrketræning.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor lige efter? Hvad skulle det gavne? Det kan ihvertfald ikke nedsætte træningsømheden.

Det som jeg har hørt er at hvis man strækker ud lige efter hård styrketræning bliver der sendt nogle signalstoffer rundt i kroppen som hæmmer muskelvæksten.

Hvor har du hørt det henne? og hvad er logikken i det?

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene, men det var nu ikke helt det jeg søgte. Det er jo altid godt med eksempler, men jeg ville gerne have en fysiologisk forklaring på om det er hensigtsmæssigt at strække ud efter hård styrketrængning og kun hård styrketræning.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor lige efter? Hvad skulle det gavne? Det kan ihvertfald ikke nedsætte træningsømheden.

Det som jeg har hørt er at hvis man strækker ud lige efter hård styrketræning bliver der sendt nogle signalstoffer rundt i kroppen som hæmmer muskelvæksten.
Hvor har du hørt det henne? og hvad er logikken i det?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det er jo lige præcis det jeg gerne vil have en forklaring på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det eneste man opnår med udstrækning er at nedsætte smertetersklen i musklen, således at man smertesfrit kan nå længere ud i yderpositioner, uden at det gør ondt. Smerten er en sikkerhedsmekanisme fra musklernes side, således at man ikke "river" mere i musklerne, end de kan holde til.

Så med mindre man har problemer med at dyrke sin idræt, af hvilken art den end måtte være, pga manglende bevægelighed, så er der INGEN grund til at udføre disse tåbelige udstrækninger.

Link to comment
Share on other sites

Så med mindre man har problemer med at dyrke sin idræt, af hvilken art den end måtte være, pga manglende bevægelighed, så er der INGEN grund til at udføre disse tåbelige udstrækninger.

<{POST_SNAPBACK}>

De fleste massører anbefaler udstrækning efter vægttræning for at reducere myoser. Nogen kommentarer til dette?

Link to comment
Share on other sites

Så med mindre man har problemer med at dyrke sin idræt, af hvilken art den end måtte være, pga manglende bevægelighed, så er der INGEN grund til at udføre disse tåbelige udstrækninger.

Tåbelige udstrækninger?

Hvorfor er udstræk tåbeligt når det gavner?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået at vide af en tidligere Danmarksmester i squat (kan selvfølgelig ikke huske hans navn :dry: ) at det ikke er godt at strække ud efter styrketræning, men at det derimod er godt at gøre det inden man går i gang, fx i forbindelse med opvarmning. Dermed bliver man lidt mindre stivbenet og personlig synes jeg det er nemmere at squatte efter udstrækning. Men det er en smagssag.

Efter sport som fx fodbold o.lign. mener jeg dog at man altid bør strække ud, men det er selvfølgelig endnu engang en smagssag og det varierer fra person til person hvor meget man går op i udstrækning, og om man overhovedet tror det hjælper... Har hørt fra nogle fysioterapeuter at det kun er langdistanceløbere der kan vinde noget hurtighed ved ikke at strække ud, men alle andre sportsfolk bør gøre det.

Min buddy JesperT er dog dybt uenig med mig omkring udstrækning, og han siger at det ikke hjælper en hat!

<{POST_SNAPBACK}>

Udstrækning inden tunge løft ER flere gange blevet identificeret som en faktor der nedsætter eksplosivitet og maximal kraftudvikling.

Bla. igennem neurale faktorer. Så det er ikke en god idé inden maxforsøg f.eks. til konkurrencer!

I mine øjne handler det om specificitet. Hvilken muskel hæmmer en korrekt teknisk udførsel? Denne og kun denne skal udstrækkes.

Hvilken type bevægelighed er nødvendig?

Ballistisk, dynamisk, statisk, passiv, aktiv?

Når først man har tænkt over, og sat sig ind i, disse faktorer er man kommet langt.

Mvh Poul

Link to comment
Share on other sites

Som andre siger, så kan det være rart rent bevægelsesmæssigt at kunne klare nogle yderpositioner, både i forbindelse med anden idræt, samt ikke mindst i dagligdagen!!

Derfor synes jeg godt at kunne se det fornuftige i at strække lidt engang imellem. Det er i hvert fald MEGET hæmmende for en hel del idrætsgrene ikke at være smidig. (hva enten det er forflyttelse af smertetærskel eller ej, kan vi vist godt blive enige om, hvad der liggger i at være smidig) Om det ændrer noget mht ømhed ved jeg ikke, men føler derimod det kan hjælpe gevaldigt, hvis der allerede ER opstået DOMS i musklerne, altså til at få ømheden væk igen.

Link to comment
Share on other sites

De fleste massører anbefaler udstrækning efter vægttræning for at reducere myoser. Nogen kommentarer til dette?
Myoser opstår ud fra biomekaniske muskelubalancer, og vil man for alvor gøre noget for at undgå myoser, så skal der arbejdes med skulderfunktion, løbeteknik og andet kedeligt fysioterapi-gejl :wink: hvilket er ikke så lidt mere effektivt end at strække musklerne igennem tre - fire gange i ugen for at øge en blodgennemstrømning. Desuden er det ofte uhyre svært at ramme lige præcis der, hvor myosen sidder eller evt vil blive dannet.

Hár man erhvervet sig en myose, så er det klart mest effektivt at jage en tommeltot lige midt ned i. Om man kan forebygge og helbrede myoser med udstrækning findes der i hvert fald ikke klare undersøgelser for.

Om det ændrer noget mht ømhed ved jeg ikke, men føler derimod det kan hjælpe gevaldigt, hvis der allerede ER opstået DOMS i musklerne, altså til at få ømheden væk igen.

så virker det heldigvis for dig (ikke ment nedladende :smile: ), selv om talrige undersøgelser viser, at man ikke kan få microtrauma til at forsvinde ved at trække i musklen, uanset om det drejer sig om hypertrophy eller hyperplasia.

Det svarer lidt til at brække et ben og så prøve at få det til at gro hurtigere sammen igen ved at trække i det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er vigtigt - man har da aldrig hørt om at de gamle vikinger rendte rundt og strækkede ud efter at de havde flyttet rundt på nogle store sten? Min pointe er at kroppen er bygget til sådan noget og (tror jeg) ikke har brug for hverken udstrækning eller opvarmning.

Edited by Birch
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået at vide af en tidligere Danmarksmester i squat (kan selvfølgelig ikke huske hans navn :dry: ) at det ikke er godt at strække ud efter styrketræning, men at det derimod er godt at gøre det inden man går i gang, fx i forbindelse med opvarmning. Dermed bliver man lidt mindre stivbenet og personlig synes jeg det er nemmere at squatte efter udstrækning. Men det er en smagssag.

Efter sport som fx fodbold o.lign. mener jeg dog at man altid bør strække ud, men det er selvfølgelig endnu engang en smagssag og det varierer fra person til person hvor meget man går op i udstrækning, og om man overhovedet tror det hjælper... Har hørt fra nogle fysioterapeuter at det kun er langdistanceløbere der kan vinde noget hurtighed ved ikke at strække ud, men alle andre sportsfolk bør gøre det.

Min buddy JesperT er dog dybt uenig med mig omkring udstrækning, og han siger at det ikke hjælper en hat!

<{POST_SNAPBACK}>

Udstrækning inden tunge løft ER flere gange blevet identificeret som en faktor der nedsætter eksplosivitet og maximal kraftudvikling.

Bla. igennem neurale faktorer. Så det er ikke en god idé inden maxforsøg f.eks. til konkurrencer!

I mine øjne handler det om specificitet. Hvilken muskel hæmmer en korrekt teknisk udførsel? Denne og kun denne skal udstrækkes.

Hvilken type bevægelighed er nødvendig?

Ballistisk, dynamisk, statisk, passiv, aktiv?

Når først man har tænkt over, og sat sig ind i, disse faktorer er man kommet langt.

Mvh Poul

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er ikke i tvivl om at du har ret i det du siger, Poul, eftersom du har en langt større fysiologisk og anatomisk viden end jeg selv. Men mine personlige erfaringer er at det hjælper en smule i squat og dødløft hvis jeg lige laver et par strækøvelser inden jeg går igang, ikke mere end 8-10 sek. pr. stræk. Men det kan jo selvfølgelig være det bare er psykisk... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst undersøgelser, der viser, at man er op til 16 % langsommere i op til en time efter udstrækning. Og når man ved hvor vigtig hurtighed er for et tungt løft, så er det næppe nogen god ide at strække ud før tung basistræning.

Men mine personlige erfaringer er at det hjælper en smule i squat og dødløft hvis jeg lige laver et par strækøvelser inden jeg går igang, ikke mere end 8-10 sek. pr. stræk. Men det kan jo selvfølgelig være det bare er psykisk...

Du kunne i stedet vælge fx at varme musklerne op med et par sæt submaksimale løft, inden du hopper på workloaden - det man poplært kalder opvarmning :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share