Wellness centre


nightbringer
 Share

Recommended Posts

en artikel om udviklingen i retning af mere exclusive fitness centre.

Lidt fordomme er der dog også blevet plads til:

Og er der nogen, der kan sige sig fri af i det stille at have væmmedes indvendigt over de store brølende muskelmænd med deres kæder og tatoveringer og kulør, der enten er brun af dåse-sol eller så hvid, som den kun kan være det efter en betragtelig periode bag tremmer.

Skidt eller god udvikling ? vil det få flere folk igang med at motionere der ellers ikke ville ?

Link to comment
Share on other sites

Centre med børnepasning er en alletiders idé (omend jeg ikke tilhører målgruppen) - det kunne afhjælpe en del praktiske problemer hos mange, som gerne vil holde formen.

Og selv ville jeg da gerne gi' lidt ekstra for tyrkisk bad og et lækkert omklædningsrum :tongue:

Men problemet er, at frivægtstræningen som regel forsvinder fra disse centre - at man indfører luxus på bekostning af muligheden for effektiv styrketræning er - også set ud fra et helsemæssigt perspektiv - ulogisk (mit ondeste FY-ord :blink: ).

Når der nu findes flere maskinsale og aerobics/spinningssale, så kunne man også tage at lave et simpelt (lydisoleret) frivægtslokale med Eleikostænger, håndvægte i en passende størrelse, dips- og chinupsstativer til pæne folk, der ikke vil spilde tiden? Ikke nogen økonomisk belastning, ligefrem.

Men det er økonomien der styrer, og så er centret ligeglad med, om det kan tilbyde effektiv styrketræning, så længe folk betaler... Uproffesionelt!

Link to comment
Share on other sites

Syntes det snart grænser op ad diskrimination.

Som nævnt i de nævnte tråd, tror jeg der ville lyde et ramaskrig hvis man vendte den 180 grader og åbnede et center og offenligt udtalte at man ikke ville se gamle klamme motionister, og belastende børnefamilier. (Bare som et eksempel, ikke min mening)

Jeg postede engang en ligende tråd.

Anden tråd om emnet.

Link to comment
Share on other sites

Syntes det snart grænser op ad diskrimination.

Som nævnt i de nævnte tråd, tror jeg der ville lyde et ramaskrig hvis man vendte den 180 grader og åbnede et center og offenligt udtalte at man ikke ville se gamle klamme motionister, og belastende børnefamilier. (Bare som et eksempel, ikke min mening)

Jeg postede engang en ligende tråd.

Anden tråd om emnet.

<{POST_SNAPBACK}>

Lyder som et godt sted? Hvor er det henne?

Nå nej... Øv :dry::innocent:

Link to comment
Share on other sites

http://www.berlingske.dk/viden/artikel:aid=532954/

Her bliver de såkaldte welness-centre anmeldt af den samme journalist!

Jeg må sige, det ser meget skidt ud for de nye centre fra et træningsmæssigt synspunkt.

Udover det, har jeg været så venlig, at forfatte en e-mail til journalisten og spurgt frem til, hvorfor han kommer med diskriminerende udtalelser om body-buildere eller rettere folk der rent faktisk får synlige resultater af deres anstrengelser.

Link to comment
Share on other sites

der ville lyde et ramaskrig hvis man vendte den 180 grader og åbnede et center og offenligt udtalte at man ikke ville se gamle klamme motionister, og belastende børnefamilier.

Bortset fra at der ikke lige bruges den formulering (ingen grund til at synke ned på wellness-folkets niveau :wink: ) er det vel virkeligheden, at sådanne typer ikke er velsete i ordentlige jernhuler; heldigvis holder de sig som regel væk af sig selv.

Men det er da noget af en generalisering, de foretager. Nu har jeg hverken tatoveringer eller guldkæder, men jeg pumper jern; må jeg så godt komme der :unsure:

Og det kunne da være fedt at få målt sit blodtryk i centret; især efter en gang tung dødløft, eller når en diskopumper skifter til the noise :laugh:

Link to comment
Share on other sites

der ville lyde et ramaskrig hvis man vendte den 180 grader og åbnede et center og offenligt udtalte at man ikke ville se gamle klamme motionister, og belastende børnefamilier.

Bortset fra at der ikke lige bruges den formulering (ingen grund til at synke ned på wellness-folkets niveau :wink: ) er det vel virkeligheden, at sådanne typer ikke er velsete i ordentlige jernhuler; heldigvis holder de sig som regel væk af sig selv.

Men det er da noget af en generalisering, de foretager. Nu har jeg hverken tatoveringer eller guldkæder, men jeg pumper jern; må jeg så godt komme der :unsure:

Og det kunne da være fedt at få målt sit blodtryk i centret; især efter en gang tung dødløft, eller når en diskopumper skifter til the noise :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Det var selvfølgelig også en joke :wink:

(bare lige for at få det på det rene)

Link to comment
Share on other sites

Når der nu findes flere maskinsale og aerobics/spinningssale, så kunne man også tage at lave et simpelt (lydisoleret) frivægtslokale med Eleikostænger, håndvægte i en passende størrelse, dips- og chinupsstativer til pæne folk, der ikke vil spilde tiden? Ikke nogen økonomisk belastning, ligefrem.

Men det er økonomien der styrer, og så er centret ligeglad med, om det kan tilbyde effektiv styrketræning, så længe folk betaler... Uproffesionelt!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror Armoured har ret, der er ikke penge i bb/styrke, det er der til gengæld i fitness, eller som Butler og Gaines skriver i Pumping Iron:

"The very best places to do bodybuilding, though, are the few gyms run just for bodybuilding by someone who doesn´t care particularly about overweight businessmen. These places, like the very best bars, never make all the money they could make, and sometimes they don´t make any money at all, which probably accounts for why there are so few of them."

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt forstå jeres "frustration", men jeg kan også godt forstå centrene....

Derudover synes jeg man lige skal huske på hvad Wellness egentligt er inden man begynder at kritisere alt for meget.

Wellness er jo ikke kun vægttræning.

Med venlig hilsen

Link to comment
Share on other sites

jeg ville personligt elske ideen om at ligge og flyde ud i en spa efter en god træning. :bubblebath:

Men til de priser de tager tror jeg bare jeg holder mig til mit nuværende motionscenter til 90kr/måned.

Som fkp gør opmærksom på, så træner de fleste jo lidt allround cardio + styrke primært for at komme i lidt bedre form og forbedre helbreddet.

Til det formål er de nævnte centre vel fremragende, specielt hvis de rent faktisk kan gøre så meget oplevelse og fornøjelse ud af det at folk hænger ved.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt forstå jeres "frustration", men jeg kan også godt forstå centrene....

Derudover synes jeg man lige skal huske på hvad Wellness egentligt er inden man begynder at kritisere alt for meget.

Wellness er jo ikke kun vægttræning.

Netop, men wellness er måske slet ikke det, de fleste egentlig gerne ville have, hvis de kendte alternativerne.

Og læser man bare det, wellness'erne (eller deres lakajer i pressen) skriver om, var det ikke, "tatoverede folk med guldkæder, der pumper jern", ja, så har de vel selv slået tonen an :smile:

Link to comment
Share on other sites

Wellness er ikke kun vægttræning, som de fleste i denne tråd hele tiden kommenterer......

Wellness er et koncept der omfatter alt hvd der har med velvære at gøre, herunder styrketræning, konditionstræning, sauna, spa m.m.

Jeg har det bare sådan, at hvis de ikke ønsker mig der.....så lægger jeg da bare mine penge et andet sted...... Så giderjeg da ike bruge tid og energi på at ændre deres synspunkt...om det så er rigtigt eller forkert....

Man kan jo altid finde et sted, der passer på ens behov....Eller hvad???

Jeg mener bare, at alle herinde får da trænet alligevel, trods deres nægtede adgang til wellnesscentrene.

Hvis jeg havde et wellness center og havde mulighed for at få mange kunder blot på at det var lækkert og at der ikke var en vis kundegruppe.... Så tror jeg da også, at jeg nok ville vælge at gøre det på den måde.....

Hvis folk gerne vil have et sted, hvor der KUN er frivægtsudstyr ville jeg overveje (NÅR JEG NU ALLIGEVEL TJNER ALLE DE PENGE) at starte et center mere, hvor der både er frivægtsudstyr, store jern med guldkæder og vandskade....... Måske jeg ville åbne mit kælderrum... :laugh: Så skal jeg kun finde de store jern med guldkæder....... (Spøg til side).... Jeg kan udemærket godt forstå "frustrationen", men igen mener jeg ikke det er værd at bruge sin energi på....... Eller penge, hvis de ikke ønsker det.......

Muligheden er jo også selv at starte et center op, som man gerne vil have det..

Prøv at se City-fitness....... Der er helt sikkert noget lige i jeres smag.... BARE HUSK AT BETALE TIL TIDEN :devil:

Med venlig hilsen

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel ikke så meget at der er nogen der ønsker noget andet end os. Problemet er at det er ret o.k. at komme med nedsættende bemærkninger om os, - som Nightbringer og Skjold nævner. I testen ses denne holdning også ret klart

Frivægtsområdet i Parken-filialen er ret stort, hvilket er ensbetydende med en relativ stor andel af muskelmænd.
(Det står ikke direkte det er skidt, - men det er dog relativt klart at han anser det for en minus)
Sjovt er det i den mindste afdeling, nemlig den med frivægte, at man finder de fleste gæster, her kan det faktisk godt være svært at komme til for guldkæder, tatoveringer og kraftige overarme

Dog ser det ud til at hans überklasse wellness jet-set wannabe idal også kan blive for meget :bigsmile:

I omklædningsrummet er der mange forskellige regler, som skal følges, grænser mellem tør- og vådområder, barfods- og skoarealer, som ikke må overtrædes. Det meget civiliserede klientel går meget op i at disse regler efterleves, i modsat fald risikerer man at få et rap over nalderne med Jaguarnøglerne.
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg havde en million vil jeg (næsten) vædde med at det var muligt at lave et center der kunne være økonomisk rentabelt samtidig med at være ret hardcore. Synd at der ikke findes flere af de steder.  :dry:

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

Fremlæg din ide???? :bigsmile:

Fitness.dk, Egiunox, finform og hvad der nu ellers er af centre, har i mine øjne, samme kvalitet som Tv-shoppen, og er efter min menig, fup og humbug.

Af andre Eks. kan man tage knock-out fitness(tøj og kosttilskud) i Århus, der tillader sig at tage 699;- for en 2500gr Protein dunke( 81% rent valle) Fupper mere eller mindre folk, og tager deres uvidenhed til udnyttelse, så det mindste de kunne have gjort var at sætte kompetent personale på( istedet for en eller anden overvægtig kvinde, der tror at protein pulver kun skal tages i kurer :dry: ), og det er det samme med disse wellness centre osv., ukompetente og latterlige.

Men man kan dog sige at i det mindste får de da folk til at dyrke en smule motion.

Men det rører mig ikk at de ikke ønsker mig der, fordi jeg ønsker heller at være der.

Link to comment
Share on other sites

Fremlæg din ide???? 

Der har vidst været en tråd med hvordan det perfekte center kunne se ud.

Men here goes: :smile:

Styrke:

Eleiko stænger, ditto skiver, håndvægte op til 60-70 kg, powercages, ER racks nogle få maskiner som rotatorcuff, cabeltræk, hasecurls osv.

Og selvfølgelig nogle frivægtsplatforme hvor man måtte larme og droppe vægtene fra øverste etage.

Som jeg har opfattet det er det maskinerne der er den klart største udstyrspost når man starter et center, så her er der nok mange penge at spare.

Cardio:

Ordenlige spinningscykler og nogle gode ro-ergometre.

Hvis man så var et par stykker med en hvis viden og træningsbaggrund der kunne agere instruktører kunne det ikke gå helt galt.

Det ville nok ikke tiltrække de mest fæle wellnes typer, men jeg er sikker på at der er et market for noget mere hardcore træning.

Selvfølgelig skulle centret også være medlem af ADD!

Rommel

Link to comment
Share on other sites

umiddelbart, ville man jo tro at vis man forpagtede lokalerne, kunne det nok klares til 5-6 hundre tusser, og vis man( som du siger) er to-tre personer med de fornødende efaringer, ville der self. ikke være de vilde udgifter til personale( forudsat at ejerne arbejder ved siden af), og likvideten ved et center skal vel ikk være synderlig vildt, da elektricitet og vand/varme vel er de eneste måndelige og variable omkst.

Link to comment
Share on other sites

umiddelbart, ville man jo tro at vis man forpagtede lokalerne, kunne det nok klares til 5-6 hundre tusser, og vis man( som du siger) er to-tre personer med de fornødende efaringer, ville der self. ikke være de vilde udgifter til personale( forudsat at ejerne arbejder ved siden af), og likvideten ved et center skal vel ikk være synderlig vildt, da elektricitet og vand/varme vel er de eneste måndelige og  variable omkst.

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh: Ja, det er så let, så let...

I må meget undskylde, men jeg har siddet og administreret sådan et sted i godt et år, og jeg kan stadig blive overrasket over hvor utrolig simpelt det tilsyneladende altsammen er - især for dem der aldrig har prøvet det selv. "I skal da bare...", "Hvorfor gør I ikke...", "Hvis det var mit center..." :blahblah::violin:

elektricitet og vand/varme vel er de eneste måndelige og  variable omkst.

Her mener du sikkert faste omk. i og med at man betaler et á conto beløb, men alligevel...hvad tror du helt ærligt selv?

Edited by Unclebully
Link to comment
Share on other sites

umiddelbart, ville man jo tro at vis man forpagtede lokalerne, kunne det nok klares til 5-6 hundre tusser, og vis man( som du siger) er to-tre personer med de fornødende efaringer, ville der self. ikke være de vilde udgifter til personale( forudsat at ejerne arbejder ved siden af), og likvideten ved et center skal vel ikk være synderlig vildt, da elektricitet og vand/varme vel er de eneste måndelige og  variable omkst.

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh: Ja, det er så let, så let...

I må meget undskylde, men jeg har siddet og administreret sådan et sted i godt et år, og jeg kan stadig blive overrasket over hvor utrolig simpelt det tilsyneladende altsammen er - især for dem der aldrig har prøvet det selv. "I skal da bare...", "Hvorfor gør I ikke...", "Hvis det var mit center..." :blahblah::violin:

elektricitet og vand/varme vel er de eneste måndelige og  variable omkst.
Her mener du sikkert faste omk. i og med at man betaler et á conto beløb, men alligevel...hvad tror du helt ærligt selv?

<{POST_SNAPBACK}>

Vis du læser den igennem igen, vil du se at det er i 'spørgende' tone, og når du aligevel er her kunne du jo istedet for at side på din pedestal, så Evt. tilføje, F.eks hvilken slags omkst. der kommer?, hvilken faldegruber der er osv.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg havde en million vil jeg (næsten) vædde med at det var muligt at lave et center der kunne være økonomisk rentabelt samtidig med at være ret hardcore. Synd at der ikke findes flere af de steder.  :dry:

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

Det ku' godt lyde som Gold's Gym. Problemet er bare, at det kræver en startkapital på minimum $800,000 at starte sådan ét!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share