Programmet der gør lægen glad?


Stryger2
 Share

Recommended Posts

Hey,

Min læge har lige beordret mig til at skrue væsentligt ned for min træning. Problemet er at jeg får migræneanfald af øvelser der fører til stigning i blodtrykket, og at alt hvad der kræver høj puls.

Det vil sige at jeg skal prøve at stykke et træningsprogram sammen, hvor jeg ikke udsætter mig for de 2 faktorer. Det er bare som jeg ser det et helvedes problem. Punkt 1) fordi jeg synes det er fedt at løfte tungt, og punkt 2) fordi uden puls og belastning har jeg svært at se hvordan jeg kan træne og få fremgang.

Nu håber jeg nogen herinde kan løfte mit humør lidt med nogen foreslag til hvordan jeg kan træne. Udgangspunktet er træning 3 gange om ugen, og lægen siger helst ikke træningspas på mere end en times tid.

Jeg forestiller mig fullbody, vil gerne dødløfte, bænke og squatte, men samtidig ved jeg at dødløft og squat er det 2 store syndere i forhold til migrænen. Er der overhovedet nogen mening i at træne med lav intensitet, eller kan det så bare være det samme? Mange reps = høj puls, tung vægt = højt blodtryk.

Damn hvor er jeg frustreret.

Link to comment
Share on other sites

Tror du at et program, der basserer sig på en eller anden singlecyklus i de store "grimme" løft vil afhjælpe problemet? Det er ikke min oplevelse med sådanne programmer, at de ligefrem for sveden til at springe og pulsen til at hamre derudaf .

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Incog: Jeps, har prøvet, og det hjælper desværre ikke

Rommel: Så et sæt i stedet for 3 kunne måske hjælpe? Tjoh, værd at overveje i hvert fald.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tænkte mere på at køre en cyklus der baserede sig på enkeltløft, fx lige som TJ singlecyklus. På den måde kan du ihvertfald gaine i styrke uden at have den vilde tonnage.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

må man spørge hvordan problemet overhovedet er dukket op??

Har du altid haft migræneanfald eller blodtryksproblemer eller er det noget der er kommet af at dyrke styrketræning?

til dit spørgsmål: du kan som rommel foreslår måske prøve med nogle single cyklusser og forsøge at begrænse de tunge løft til et minimum og istedet køre noget CAT-like træning.

Link to comment
Share on other sites

må man spørge hvordan problemet overhovedet er dukket op??

Har du altid haft migræneanfald eller blodtryksproblemer eller er det noget der er kommet af at dyrke styrketræning?

til dit spørgsmål: du kan som rommel foreslår måske prøve med nogle single cyklusser og forsøge at begrænse de tunge løft til et minimum og istedet køre noget CAT-like træning.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er kommet hen ad vejen, har altid været disponeret for migræne desværre, men det er blevet værre på det sidste, og der har været sammenfald med at jeg startede på squat og dødløft.

Mit blodtryk er der ikke problemer med, det ligger på 130/80.

CAT, TJ-single cyclus. - Glad for at se nogen foreslag komme på bordet!!! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hey,

Min læge har lige beordret mig til at skrue væsentligt ned for min træning. Problemet er at jeg får migræneanfald af øvelser der fører til stigning i blodtrykket, og at alt hvad der kræver høj puls.

Det vil sige at jeg skal prøve at stykke et træningsprogram sammen, hvor jeg ikke udsætter mig for de 2 faktorer. Det er bare som jeg ser det et helvedes problem. Punkt 1) fordi jeg synes det er fedt at løfte tungt, og punkt 2) fordi uden puls og belastning har jeg svært at se hvordan jeg kan træne og få fremgang.

Nu håber jeg nogen herinde kan løfte mit humør lidt med nogen foreslag til hvordan jeg kan træne. Udgangspunktet er træning 3 gange om ugen, og lægen siger helst ikke træningspas på mere end en times tid.

Jeg forestiller mig fullbody, vil gerne dødløfte, bænke og squatte, men samtidig ved jeg at dødløft og squat er det 2 store syndere i forhold til migrænen. Er der overhovedet nogen mening i at træne med lav intensitet, eller kan det så bare være det samme? Mange reps = høj puls, tung vægt = højt blodtryk.

Damn hvor er jeg frustreret.

Meget interessant emne.

Ved du om blodtryksstigningen eller stigning i puls er synderen ?

Og hvor meget du evt. skal reducere dine træningsvægte i squat og DL

for at det er OK ?

Alt andet lige, skulle det være sundt, så længe det ikke er for meget.

Hvad med noget HST eller lignende 3 x 1 time og så en uges pause

for at få lavere vægte til at "bide på kroppen" ?

Eller dette her program med pause hver fjerde uge.

Det forsøger jeg, (men er næsten kun kommet til pausen :laugh: )

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Henning: Begge dele udløser det, men blodtryk er langt den værste synder.

Krumborg: http://www.hovedpine.dk/

Doktoren siger at høj puls i længere tid kan få blodkarrene i hjernen til at udvide sig i mit tilfælde, og det er derfor jeg skal holde mig fra det. Så 5-10 minutter er ok, men tager jeg en halv eller en hel times cardio inden jeg starter på styrketræning går det galt.

Link to comment
Share on other sites

må man spørge hvordan problemet overhovedet er dukket op??

Har du altid haft migræneanfald eller blodtryksproblemer eller er det noget der er kommet af at dyrke styrketræning?

til dit spørgsmål: du kan som rommel foreslår måske prøve med nogle single cyklusser og forsøge at begrænse de tunge løft til et minimum og istedet køre noget CAT-like træning.

<{POST_SNAPBACK}>

Nogen der har et link til CAT-programmer? Synes ikke lige jeg kunne finde noget i den tråd der er pinned.

Link to comment
Share on other sites

Lyder umiddelbart dumt at du bare skal undgå at træne hårdt, fremfor at afhjælpe problemet.

Holder du vejret under tunge løft? Havde en makker der ikke træk vejret de sidste par hårde reps, og han oplevede perioder med migræner der gik væk når han arbejde med en belastning der tillod ham at styre vejrtrækning som på normal vis.

Som nævnt i linket, så er spændinger tit vejen til hovedpine - har du prøvet udstræk kombineret med massage i en periode? Hvis du har mange myoser siddende i nakken kan det også komme til udtryk i form af hovepine.

God bedring.

Link to comment
Share on other sites

For ikke så længe var jeg på et migræneforedrag hos en professor (neorolog) som er chef for Norges eneste migræneklinikk.

Migræne skyldes at blodårene i hjernehinden svulmer op, hvilket gør nas. Den egentlig årsag til dette skyldes en fejl i cellernes kalciumkanaler noget lig den fejl som forefindes hos epilepsipatienter. Man kan derfor ved intensiv medisinering med epilepsimedicin faktisk forebygge anfald helt eller delvist. Denne metode blev dog kun anbefalt ved hyppige anfald (2-4) gange i ugen (pga. den kraftige medisinering).

Ellers er der i dag god og ny medicin på markedet (eletriptaner) med meget få bivirkninger og god effekt, som skal tages når man mærker anfaldet begynde. De gør at man ikke bliver totalt ukampdygtig, men kan fortsætte de daglige opgaver. Der er desværre en del læger som ikke har kendskab til denne nye medisin og derfor er tilbageholdne med at ordinere medisin eller ordinerer farlig og uvirksom medisin.

Migræne findes i et utal af former og hyppighed. Smerterne kan være intense, svage, med kvalme, med synsforstyrrelser osv.

Det er også meget individuelt hvad som trigger migrænen hos den enkelte. Nogen tåler ikke stærke dufte, bestemt mad eller stress. Spændingshovedpine kan også være en udløser, f.eks. hvis man skærer tænder om natten osv. Personligt har jeg ikke fundet nogen sammenhæng med hverken det jeg gør eller spiser før jeg får ondt i håret - det synes helt tilfældigt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Simmons cycle er rimeligt afslappende, og man kunne jo prøve med lidt længere pauser. Mine pauser er reelt under 2 minutter, men man kan nok godt træne med 2-3 minutters pauser, og så burde det jo føles endnu lettere. (altså de første tre dage)

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Henning: Begge dele udløser det, men blodtryk er langt den værste synder.

Krumborg: http://www.hovedpine.dk/

Doktoren siger at høj puls i længere tid kan få blodkarrene i hjernen til at udvide sig i mit tilfælde, og det er derfor jeg skal holde mig fra det. Så 5-10 minutter er ok, men tager jeg en halv eller en hel times cardio inden jeg starter på styrketræning går det galt.

<{POST_SNAPBACK}>

I linket har de bare Imigran med som migrænemedisin :crazy: Gammel, uvirksom og mange bivirkninger.

Link to comment
Share on other sites

Michael Soerensen:

Tak for indlægget.

Ang Imigran, så sagde jeg selv til lægen at jeg var villig til at prøve hvad han havde af ideer før vi begyndte at snakke medicin. Han var helt enig i denne holdning. Jeg vil hellere leve med migræneanfald i et stykke tid mens jeg prøver nogen træningsmetoder etc, i håbet om at slippe helt for medicin.

Imigran har jeg fået som en "sikkerhedsline", så det skal altså kun bruges hvis anfaldet skulle komme.

Men det er rart at høre at der da findes løsninger, i fald jeg i sidste ende bliver nødt til at få medicin for at komme af med det, men for nu tror jeg det er en tand for drastisk.

Krumborg:

Jeg holder ikke vejret under de tunge løft, trækker det ind, og puster kontrolleret ud under selve udførelsen. Ændrede din kammerat kun vejrtrækningen, eller gik han samtidig ned i vægt? Lyder lidt som noget af det jeg har problemer med. Du har ikke evt en kopi af hans træningsprogram?

xjyden & Poulunda:

Simmonds hermed tilføjet listen over programmer jeg overvejer :smile:

Link to comment
Share on other sites

Migræne skyldes at blodårene i hjernehinden svulmer op, hvilket gør nas. Den egentlig årsag til dette skyldes en fejl i cellernes kalciumkanaler noget lig den fejl som forefindes hos epilepsipatienter. Man kan derfor ved intensiv medisinering med epilepsimedicin faktisk forebygge anfald helt eller delvist. Denne metode blev dog kun anbefalt ved hyppige anfald (2-4) gange i ugen (pga. den kraftige medisinering).

<{POST_SNAPBACK}>

Det er altså kun en del af historien...

Der er tre gængse teorier for migræne

-den vaskulære teori er den ældste og over 50 år gammel. Den dikterer at auraen (de karakteristiske synsforstyrrelser) er betinget af en intracerebral vasokonstriktion i meninges og selve hovedpinen skyldes en efterfølgende vasodilation. Dog viser nyere studier at hovedpinen begynder allerede under vasokonstriktionen og at nedsat gennembkødning af andre årsager ikke giver lignende symptomer, hvilket får selve vasokonstriktionen til at ligne et symptom og ikke en årsag. Denne teori er kommet alvorligt i modvind i nyere tid.

-"hjerne"-hypotesen dikterer at fokalt kalium efflux med progressiv spredning over cortex over minutter-timer forårsager migrænen. Dette kalium efflux giver generel neural hæmning og voldsomt forstyrrede extracellulære elektrolytter.

-"sansenerve" hypotesen dikterer at smerten skyldes autonom aktivering af smertesensorisk aktivitet i trigeminus kranienerven, hvilket fører både smerten og frisætning af imflammatoriske neuropeptider

de aktuelle behandlinger, som er serotonin 1D-receptor agonister påvirker alle 3 veje i et eller andet omfang ved at virke vasokonstriktoriske, hæmmende på smerteneuroner og hæmmer neuropeptid frisætning.

Link to comment
Share on other sites

Migræne skyldes at blodårene i hjernehinden svulmer op, hvilket gør nas. Den egentlig årsag til dette skyldes en fejl i cellernes kalciumkanaler noget lig den fejl som forefindes hos epilepsipatienter. Man kan derfor ved intensiv medisinering med epilepsimedicin faktisk forebygge anfald helt eller delvist. Denne metode blev dog kun anbefalt ved hyppige anfald (2-4) gange i ugen (pga. den kraftige medisinering).

<{POST_SNAPBACK}>

Det er altså kun en del af historien...

Der er tre gængse teorier for migræne

-den vaskulære teori er den ældste og over 50 år gammel. Den dikterer at auraen (de karakteristiske synsforstyrrelser) er betinget af en intracerebral vasokonstriktion i meninges og selve hovedpinen skyldes en efterfølgende vasodilation. Dog viser nyere studier at hovedpinen begynder allerede under vasokonstriktionen og at nedsat gennembkødning af andre årsager ikke giver lignende symptomer, hvilket får selve vasokonstriktionen til at ligne et symptom og ikke en årsag. Denne teori er kommet alvorligt i modvind i nyere tid.

-"hjerne"-hypotesen dikterer at fokalt kalium efflux med progressiv spredning over cortex over minutter-timer forårsager migrænen. Dette kalium efflux giver generel neural hæmning og voldsomt forstyrrede extracellulære elektrolytter.

-"sansenerve" hypotesen dikterer at smerten skyldes autonom aktivering af smertesensorisk aktivitet i trigeminus kranienerven, hvilket fører både smerten og frisætning af imflammatoriske neuropeptider

de aktuelle behandlinger, som er serotonin 1D-receptor agonister påvirker alle 3 veje i et eller andet omfang ved at virke vasokonstriktoriske, hæmmende på smerteneuroner og hæmmer neuropeptid frisætning.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad er vi oppe på i LIX-tal her? :4smartass:

Baloo > Nej, desværre, ham og hans nuværende makker lægger nyt program hver uge, ikke noget de holder track på. Men han er nu helt udenom problemet. Han kører stadig heavy weight til failure og problemer med at styre sin vejrtrækning. Han squatter dog ikke mere, hvilket er det eneste der er langt om - hen benpresser derimod lidt over ½ ton :blink:

Edited by Krumborg
Link to comment
Share on other sites

Incognito:

Tak for det, desværre er det rimelig sort for mig. Kan noget af det omformuleres til nogen råd jeg kan bruge i forhold til styrketræning?

Krumborg:

Sjovt nok har jeg selv opdaget at benpres ikke udløser migræne på samme måde som squat. Kunne være der var noget at arbejde med der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share