Programmet der gør lægen glad?


Stryger2
 Share

Recommended Posts

Migræne skyldes at blodårene i hjernehinden svulmer op, hvilket gør nas. Den egentlig årsag til dette skyldes en fejl i cellernes kalciumkanaler noget lig den fejl som forefindes hos epilepsipatienter. Man kan derfor ved intensiv medisinering med epilepsimedicin faktisk forebygge anfald helt eller delvist. Denne metode blev dog kun anbefalt ved hyppige anfald (2-4) gange i ugen (pga. den kraftige medisinering).

<{POST_SNAPBACK}>

Det er altså kun en del af historien...

Der er tre gængse teorier for migræne

-den vaskulære teori er den ældste og over 50 år gammel. Den dikterer at auraen (de karakteristiske synsforstyrrelser) er betinget af en intracerebral vasokonstriktion i meninges og selve hovedpinen skyldes en efterfølgende vasodilation. Dog viser nyere studier at hovedpinen begynder allerede under vasokonstriktionen og at nedsat gennembkødning af andre årsager ikke giver lignende symptomer, hvilket får selve vasokonstriktionen til at ligne et symptom og ikke en årsag. Denne teori er kommet alvorligt i modvind i nyere tid.

-"hjerne"-hypotesen dikterer at fokalt kalium efflux med progressiv spredning over cortex over minutter-timer forårsager migrænen. Dette kalium efflux giver generel neural hæmning og voldsomt forstyrrede extracellulære elektrolytter.

-"sansenerve" hypotesen dikterer at smerten skyldes autonom aktivering af smertesensorisk aktivitet i trigeminus kranienerven, hvilket fører både smerten og frisætning af imflammatoriske neuropeptider

de aktuelle behandlinger, som er serotonin 1D-receptor agonister påvirker alle 3 veje i et eller andet omfang ved at virke vasokonstriktoriske, hæmmende på smerteneuroner og hæmmer neuropeptid frisætning.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er godt der er nogen som gider supplere lidt :4thumbup:

Efter den 1. teori lyder det som om der menes at man får uara ved anfald, hvilket ikke behøver at være tilfældet.

Link to comment
Share on other sites

Submaksimale singles udført dynamisk må være vejen frem. Som flere har nævnt, så kunne min singles cyklus være svaret. Simmons har en lignende singles cyklus som også kan fuingere.

Fordelen ved singles er at pulsen ikke kommer ret langt op. Fordelen ved submaksimal dynamisk træning er at blodtrykket ikke stiger voldsomt meget, hvis man samtidig holder sig fra valsalva manøvren.

Du bør dog nok holde lidt længere pause end normalt anbefalet, da singles udført med korte pauser, giver anledning til højere puls (no shit Einstein) :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

TJ: Har også besluttet at prøve dit program, og så bare holde "pensionistpauser" mellem sættene.

Jeg har tidligere fået at vide at jeg holder for korte pauser mellem sættene, så det er forhåbentlig lidt at hente der.

Har jo i øvrigt set singles cyclus anbefalet før, så det bliver da spændene at se om jeg kan få lidt resultater ud af den.

Link to comment
Share on other sites

det gør man vel osse som regel? nu kan jeg ikke helt huske hvordan det er, men jeg mener at migræne er en differentialdiagnose og aura er en af de ting, der skal til for at det er migræne og ikke bare hovedpine.

<{POST_SNAPBACK}>

Aura kan ikke være en betingelse for at give diagnosen migræne. Jeg oplever selv ingen aura, men migrænemedicinen hindrer anfald, og så vidt jeg er oplyst hjælper migrænemedicin kun på migræne. Ergo må jeg have migræne. Hvis jeg bytter migrænemedicinen ud med et par panodil, så er det stensikkert at jeg ligger med hovedpine og kvalme inden for et par timer indtil næste dag.

Man kan også spørge sig selv om hvad "bare hovedpine" er for en størrelse. "Bare hovedpine" kommer jo også af en unormal tilstand.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lige indskyde, at det ikke var Simmons singles cycle, jeg forsøgte at anbefale.

Jeg startede en gang på TJ's lange singles cycle, og den var temmelig hård på de lette dage for en med mit kondital.

Simmons singles cycle er jo også på 15 singles med kort pause de første dage, og det kan måske godt være for hårdt.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

90% af migrænikere har migræne uden aura, og migræne forværres af fysisk aktivitet (i modsætning til spændingshovedpine).

Baloo: Der findes en række faktorer, som kan provokere anfald hos mange: Alkohol (især rødvin), chokolade, citrusfrugter, glutamat, nitritholdige fødemidler, stærkt sollys, stress, mangel på eller for meget søvn og faste, og sikkert flere ting.

Registrering af eens kost og andre aktiviteter kunne måske være en idé til at undgå sådanne faktorer, hvis der er sådanne :smile:

Sørg for, at nakken er i orden, da man godt kan have et mix af spændingshovedpine og migræne.

Har du forsøgt at spise Pamol e.l. som forebyggende inden træning?

Link to comment
Share on other sites

Armoured female:

Nitritholdige? Er det konserveringsmidler vi taler om? Jeg undgår så vidt muligt de nævnte faktorer, incl alt hvad der indeholder konserveringsmidler, men for tiden prøver jeg at skære yderligere så ting som koffein og den slags også bliver noget jeg holder mig fra.

Har prøvet den med 2 Pamol før træning, og det har faktisk en ganske rimelig effekt, problemet er at begynder jeg at bruge det fast løber jeg ind i helt andre problemer. Medicin er sidste udvej.

Jørgen L:

Tror heldigvis ikke det er så galt at jeg er nødt til det.

En god ting er at træningen i går gik helt fint, jeg satte tempoet ned og droppede dødløft, samt udskiftede squat med benpres. - Ingen efterfølgende migræne. Planen er langsomt at øge workload, det må jo være måden at finde ud af hvor meget jeg kan tillade mig.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvet den med 2 Pamol før træning, og det har faktisk en ganske rimelig effekt, problemet er at begynder jeg at bruge det fast løber jeg ind i helt andre problemer.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilke problemer?? Er du også leversyg, da? :wink:

Vedr. nitritten er jeg lidt blank :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Har hørt at et fast forbrug af Pandoil/Pamol dels kan skade leveren, og dels tilvænner kroppen til de virksomme stoffer, sådan at effekten af pillerne reduceres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg taler ikke om et dagligt forbrug - man kan iøvrigt godt have et forbrug på 2 tabl. x 4 i døgnet og lidt til, uden leverskade. Der er heller ikke tilvænning ved paracetamol - her skal vi op i morfinpræparater :smile:

Dagligt forbrug af selv noget så uskadeligt som paracetamol er alligevel ikke nogen god ide ved hovedpine, gr. risiko for medicininduceret hvp., når man holder op med at spise dem igen. Men 2 pamoler før træning 3x ugentligt skader ingen steder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share