Madproblemer med forældrene


Hansen0109
 Share

Recommended Posts

Jeg er 19 og bor stadig hjemme... Jeg er begyndt ikke at være så usund mere og tænker derfor mere over jeg hvad jeg putter indenbords... Problemet er så at min far og hans kæreste er gode til at lave fed mad, hvilket resultere i at jeg selvfølgelig ikke har lyst til at indtage der mad... De blir så sure over jeg tar noget andet at spise, men kan det være rigtig? Bare fordi man har lyst til at være sund og ikke ligne en stor del af befolkning med overvægt... De er selv af den store kaliber og jeg har desværre generne :-(

Men er det bare mig , eller er det latterligt de blir sure over det??

Er der andre som stadig bor hjemme og har det samme problem som mig?

Håber at få noget respons på dette

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Muligvis trådkaprer jeg lidt - men man behøver ikke at bo hjemme for at have problemet med at skåne forældrenes følelser i forbindelse med måltider. I Danmark som i resten af verden er måltiderne traditionelt en hyggestund - og at afvise maden er at afvise hyggen, mener mange. Mine forældre insisterer på at stopfodre børnebørnene=mine unger med slik i rå mængder, og jeg kan ikke uden at skabe ufred i stor stil gøre dem begribeligt, at det ikke er til ungernes gavn. Jeg føler med dig - men jeg kan ikke give dig andre råd end at flytte hjemmefra - og det er måske trods alt for drastisk.

NB: Jeg flyttede hjemmefra i 1977!

Link to comment
Share on other sites

Du kunne jo tilbyde at lave mad derhjemme evt 2 gange om ugen for at introducere dem for nogle sunde og velsmagende alternativer.. Forstår et eller andet sted godt, hvis dine foældre brokker sig over at du ikke gider æde den mad de laver til dig..

Det er oftest for "let" bare at sige at den er for usund. Du må selv komme på banen med nogle alternativer.. Det er trods alt ofte tidskrævende at skulle lave nye, spændende og sunde retter, men her kommer du jo ind i billedet :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg laver i forvejen mad 1-2 gange om ugen, sundt selvfølgelig... Men når de ser der ingen sovs er så overdynger de maden med dressing og lignende ting...

Meget af deres mad bruger de bacon til eller i... Bacon smager godt, men det er squ for fedt og de kan ikke bare lave det ved siden af... Altså så man selv kan vælge om man har lyst til det eller ej...

Når de f.eks steger kyllingefilleter, så svømmer de nærmest i margaringe... FØJ...

De burde også tænke sig lidt om, for min paplillebror på 9 blir større og større... Hvorfor mon?! Hmm...

Det er bare belastende at de skal blive sure over man vil leve sundt!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heldigvis ikke været i helt samme situation, da jeg flyttede hjemmefra inden jeg begyndte at træne og gå lidt op i kosten osv. Men det er stadig tydeligt at høre på dig og andre i samme situation, at det kan være meget frustrerende.

Jeg laver i forvejen mad 1-2 gange om ugen, sundt selvfølgelig... Men når de ser der ingen sovs er så overdynger de maden med dressing og lignende ting...

Det kan nu godt lade sig gøre at lave sovs uden at det er et rent fedtorgie.

Ang kyllingefileterne, så synes jeg de smager 8 gange bedre i ovnen, og de kan laves stort set som man har lyst, dvs grøntsager ved siden af og noget krydderi. OG INGEN FEDTSTOF.

Jeg tror det kunne hjælpe på situationen hvis du kom med sundere alternativer så tæt som muligt på det de plejer at lave. Få dem til at købe non-stick kogegrej i stedet for at lade tingene sejle i fedt.

Og husk også at selv det bedste budskab kan være ilde hørt (eller misforståes), hvis det præsenteres forkert. :wink:

Fortæl dem at det virkelig ville betyde meget for dig, hvis det ændrede det og det, og at det også kunne gøre dem sundere.

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Bare sig til din far og hans kæreste at de fremover ikke behøver lave mad til dig, men de må gerne gemme lidt råvarer. Dem + hvad du selv køber af råvarer kan du så selv lave sund og dejlig mad af 

Det sagde jeg også til dem, men så fik jeg bare smidt i hovedet at de ikke ville lave særkost til mig... Sagde så at det er da ikke noget med særkost at gøre, vil bare spise fedtfattigt...

Far sagde så: Hvis det var så stort et problem var jeg hjertelig velkommen til at flytte...

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at de siger, hvis sovsen ikke så fed så smager det ikke af det samme.... Hvis kødet ikke blir stegt i margaringe så får det ikke den samme kulør.... OG HVA SÅ? hellere det end at kolesterol tallet eksplodere og vægten det samme... Men det kan man ikke få banket ind i deres hoveder

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at de siger, hvis sovsen ikke så fed så smager det ikke af det samme.... Hvis kødet ikke blir stegt i margaringe så får det ikke den samme kulør.... OG HVA SÅ? hellere det end at kolesterol tallet eksplodere og vægten det samme... Men det kan man ikke få banket ind i deres hoveder

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan jo glæde dig over, at det kun er lidt af stegefedtet, der bliver optaget i kødet: http://www.foedevarestyrelsen.dk/Presserum...fedt_er_det.htm

Hvis du så lader sovsen stå og sørger for at der er godt med grønt tilbehør, så har du et helt hæderligt måltid, og I kan spise det samme til aften :smile: .

Panda

Link to comment
Share on other sites

Har du fundet ud af hvad du gerne vil? Det er trin 1..

Hvis du gerne vil have dem til at ændre deres madvaner (rimeligt optimistisk), er du nødt til at have et alternativ til dem: Hvordan skal de lave maden istedet - lav den eventuelt sammen med dem.

Alternativt: Tilbyd at købe din egen mad - og lav den selv.

Man er nødt til at have noget at tilbyde - ellers er man bare en krævende "punk" :wink:

De blir så sure over jeg tar noget andet at spise, men kan det være rigtig?

Vel ikke hvis du selv har købt det?

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Hvis du gerne vil have dem til at ændre deres madvaner (rimeligt optimistisk), er du nødt til at have et alternativ til dem: Hvordan skal de lave maden istedet - lav den eventuelt sammen med dem.
Det har jeg prøvet, men så siger de: "Nej smagen er ikke den samme når det er fedtfattigt" Jeg vil da selvfølgelig godt hjælpe med at ændre deres kostvaner, men det er squ svært når de ikke er samarbejdsvillige...
Alternativt: Tilbyd at købe din egen mad - og lav den selv.

Jeg er som sagt i lære, har ikke det ville budget til rådighed, så det blir nok lidt svært på den måde.

Edited by Hansen0109
Link to comment
Share on other sites

Hvor mange af dagens måltider drejer det sig om?

Hvis det kun er aftensmaden er det jo ikke det som eventuelt ville ødelægge din sundhed, såfremt du spiser fornuftigt på alle andre måltider. At din familie så måske gør er naturligvis ærgeligt, men det lyder ikke som om du kan få dem på andre tanker.

Link to comment
Share on other sites

Hvad med din rigtige mor, kunne du ikke flytte hjem til hende?

Hun bor et godt stykke fra mig , det kan godt lade sig gøre men blir så nød til at investere i en bil... Men må lige sætte mig ned og snakke med dem og så vi blir enige om en løsning... Det her holder man jo ikke til...

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvad med din rigtige mor, kunne du ikke flytte hjem til hende?

Lyder da som et helvede for dig!

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, hvis helvede er lig med ikke at kunne få præcis den ultra fedtfattige aftensmad man ønsker sig, så jo.

Helt ærligt, så er problemet sgu da heller ikke større.

K

Link to comment
Share on other sites

Alternativt: Tilbyd at købe din egen mad - og lav den selv.

Jeg er som sagt i lære, har ikke det ville budget til rådighed, så det blir nok lidt svært på den måde.

<{POST_SNAPBACK}>

Betaler du for at bo hjemme? Hvis ikke, så - excuse my french - tør øjnene :wink:

Du må sq nok afgøre med dig selv, hvor meget du ønsker at ofre på en sund livsstil. Det kan jo også give dig et hint om, hvad det koster at bo selv :smile:

Jeg har selv været i lære, og betalte 1200 af min løn for at bo hjemme. (Havde iøvrigt bil samtidigt)

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke tag dig at de få men hårde ord jeg synes at kunne spotte her i tråden.... Måske har folk glemt hvordan det var at bo hjemme, være ung og ikke have råd til at flytte hjemmefra...

Jeg er 37 og kan sagtens forstå problematikken .

Det er alt for cool du gerne vil leve et sundt liv .. synd er det at din Far og hans bedre halvdel ikke kan se hvilken fornuft der præcis er i dine mål.

Herefter kan jeg kun sige du ikke skal regne med du kan lave om på deres madvaner, det skal de selv have et ønske om!

Din Fars hårde ord om du bare kunne flytte ... siger mere om ham end om dig...selvom der altid er to sider til en sag så bør ingen forældre true deres børn på den måde!

Ryster opgivende på hovede!

Er der en i familien som du kan rette hendvendelse til som har en fornuftig måde at mægle imellem dig og din Far?

Hvis du ikke har kunne gøre dig forståeligt overfor ham er der måske en anden der kan ??

Forældre kan være lidt af "A pain in the ass" De vil ikke belæres af deres børn men lytter gerne til en anden voksen???

Ja ja der er ingen logik i det men dog værd at prøve.

Jeg håber sku det her lykkes for dig...

:cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, at grunden til den hårde reaktion fra dine forældre er, at du spidder deres dårlige livsstils-samvittighed lige mellem øjnene med en 5" hegnspæl...

At fortsætte med at tvære rundt i det gør kun jeres forhold værre - du kan sagtens nøjes med en mindre portion af den samme aftensmad som dem, og så ellers spise sundt resten af dagen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share