Madproblemer med forældrene


Hansen0109
 Share

Recommended Posts

Rigtig mange gode indlæg. Her kommer så lige et fra den modsatte grøft bare for at sætte lidt perspektiv i det.

jeg harr tabt mig en del kilo fordelt over de sidste tre år. det er helt bevidst og jeg prøver at holde en rimelig diæt. Træner dog en del for at engang imellem at kunne give lidt efter og forsøde hverdagen. Men, jeg er stædig og det ved mine forældre godt.

Dette vægttab syntes de er helt ude af proportioner. Der så resulteret i at hvergang jeg så kommer hjem for at besøge mine forældre, har min mor altid bagt kage. desuden består aftensmaden altid af noget der indeholder stort set lige så mange kalorier som jeg ville indtage på en uge..

Jamen, så står man jo lidt i et dilemma. Normalt siger man jo at gratis mad er det bedste, men jeg er nu ikke helt sikker. det er faktisk både irriterende og det er endnu mere skørt at min mor har indrømmet at hun gør dette for at provokere mig...

Camilla

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

At fortsætte med at tvære rundt i det gør kun jeres forhold værre - du kan sagtens nøjes med en mindre portion af den samme aftensmad som dem, og så ellers spise sundt resten af dagen :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle selv til at skrive det citerede...

Der er jo ingen der siger du skal spise 14 stykker bacon. Eller putte 8 lag brun sovs over kartoflerne. Desuden kan du vel spise et stykke rugbrød ved siden af. På den måde kan jeg umuligt se at det skulle udgøre et problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes måske at du overdriver en anelse. Selvfølgelig er det ikke optimalt med fed mad, men hvis du bare spiser lidt mindre portioner er du jo stadig sund.

Ingen grund til at være så fedtforskrækket efter min mening  :smile:

Q

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis hans forældre er store og lillebroren er begyndt at svulme op, så syndes jeg der er nogle alarm klokker der burde ringe, så er det helt på sin plads at ”belære” ens forældre om bederer og sundere kost vaner

Men jeg kan selv huske hvordan det var at bo hjemme, men kunne overhoved ikke lære ens forældre noget som helst, man kunne bare flytte hvis der var noget man var utilfreds med, så det gjorde jeg :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis hans forældre er store og lillebroren er begyndt at svulme op, så syndes jeg der er nogle alarm klokker der burde ringe, så er det helt på sin plads at ”belære” ens forældre om bederer og sundere kost vaner

Jeg er for så vidt enig, men det er jo i høj grad portionsstørrelsen og antallet af portioner der er afgørende for om de svulmer. Hvis Hansen er interesseret i deres sundhed er det selvfølgelig oplagt at fortælle dem om sundere kost. Hvis de ikke vil lytte til ham eller han mest går op i egen sundhed er og bliver det et spørgsmål om at spise lidt mindre. :smile:

Q

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at de heller ikke vil nøjes med en enkelt portion... Min far spiser stort set ikke hele dagen og til aften indtar han 2-3 portioner aftensmad... Den lille kan også klemme 2-3 ned, han spiser dog løber dagen i skolen og så'n. Men vi spiser omkring kl. 19 og han skal i seng kl. 20-20.30-tiden. så knægten når jo ikke at forbrænde noget... Papmoderen er så den som spiser mindst til aften, som regel én portion og også okay hele dagen. Hun har så et meget lavt stofskifte, det har jo også lidt at sige... Men næsten hver aften , når den lille er lagt i seng spiser de enten slik, chips, is eller kager... Forstår dem bare ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hej Hansen

jeg er fuldstændig enig med pivklar :clap:

de vil ikke belæres og det er synd, både for dem og dig, jeg har arbejdet på et julemærkehjem og ved at forældre kan være ret tunge og danse med, ofte kom børnene tilbage efter ferier ol og havde taget mange kilo på. tror meget det handler om traditioner og også at forældre gerne vil gøre noget godt for deres børn, des mere guf des gladere børn, at vi så er nogen der ved bedre er en anden sag. syns som mange af de andre at du skal prøve at spise mindre af det du ved er de rene bomber og så forsøge at spise fornuftigt resten af dagen

held og lykke med det :4mewantfood:

duenn

Link to comment
Share on other sites

Det kan være svært for overvægtige at lægge deres kost om. Det endda selvom deres helbred er truet.

Hvordan skulle en person som ikke selv mener at have et problem så pludselig blive motiveret, "bare" fordi hans/hendes barn siger det?

Sådan hænger verden bare ikke sammen.

Hvis man vil have en person til at ændre noget så fundamentalt som kosten, er man nok nødt til at gå helt anderledes til værks. Og det er spørgsmålet om et familiemedlem er i stand til det. (Jeg har abejdet med kost og træningsrådgivning, og har oplevet hvor svært det er at få familiemedlemmer til at "makke ret")

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 17 år, og har næsten samme problem som dig.

Mine forældre æder aldrig kager, slik eller noget, og de har heller ikke nogen tendens til at lave fed aftensmad. Men mine forældre bliver også sure hvis jeg ikke gider spise sammen med dem. Vi spiser typisk sammen frokost og aftensmad, og jeg er nu begyndt at skippe frokosten, og sige nej tak.

Primært fordi der ikke er andet pålæg end tarvelig leverpostej og kryddersild. En dag jeg kom med en hentydning til udvalget af pålæget fik jeg bare at hvide at så måtte jeg bare selv købe ind. Hvilket gør mig sur. Og nu føler jeg lidt at jeg kan give igen ved bare at sige NEJ når de spørger om jeg skal have frokost.

Hvad angår aftensmaden, så er kostvanerne meget ingroede og det er meget de 3-4 sammen retter der går igen uge efter uge. ALDRIG fisk, og aldrig noget med smag i. Dog er de gode til at lave salat til næsten hver aftensmåltid, men den bliver også kedelig i længden, da det bare er tomater, agurk og salatblade HVER gang.

Jeg kan intet gøre, da de bare vil sige at jeg selv skal købe det ind. Og så langt kommer man ikke på de ca. 1200 kr jeg får ind via. mit arbejde hver måned.

Der er vist ikke så meget andet at gøre end at holde ud. Jeg skal først flytte hjemmefra når jeg er færdig med gymnasiet (2.g'er), så vær du glad for at du snart er udlært og kan flytte hjemmefra.

Ja, det hjalp dig nok ikke særlig meget, men jeg ville lige være solidarisk, og sige at jeg var i lidt sammen situation, og at jeg forstår hvordan du har det, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Muligvis trådkaprer jeg lidt - men man behøver ikke at bo hjemme for at have problemet med at skåne forældrenes følelser i forbindelse med måltider. I Danmark som i resten af verden er måltiderne traditionelt en hyggestund - og at afvise maden er at afvise hyggen, mener mange. Mine forældre insisterer på at stopfodre børnebørnene=mine unger med slik i rå mængder, og jeg kan ikke uden at skabe ufred i stor stil gøre dem begribeligt, at det ikke er til ungernes gavn. Jeg føler med dig - men jeg kan ikke give dig andre råd end at flytte hjemmefra - og det er måske trods alt for drastisk.

NB: Jeg flyttede hjemmefra i 1977!

<{POST_SNAPBACK}>

Såfremt du ikke ønsker, at dine forældre stopfodre børnebørnene er det da bare at sige det til dem. Det har virket fint i mit tilfælde. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg synes, ærlig talt, at i lyder snotforkælede :wink:. Så længe i bor hjemme (og ikke bidrager til huslejen vel at mærke), har i 2 valgmuligheder:

- at spise hvad der bliver serveret

- at købe jeres egen mad

længere er den ikke, i følge mig.

K

Link to comment
Share on other sites

>De unge mennesker der brokker sig.

Det er selvfølglig fint nok, at I prøver at overbevise jeres forældre om at de bør spise sundere. Men husk på, at så længe I er hjemmeboende og ikke står for budget og husholdning er det forældrene der tager beslutningerne. De fleste af jer er jo aligevel nået en alder, hvor det der ville være sundest for jer var at flytte hjemmefra. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, ærlig talt, at i lyder snotforkælede :wink:. Så længe i bor hjemme (og ikke bidrager til huslejen vel at mærke), har i 2 valgmuligheder:

  - at spise hvad der bliver serveret

  - at købe jeres egen mad

længere er den ikke, i følge mig.

K

<{POST_SNAPBACK}>

Du har dá ret til at have din mening men jeg synes så personlæigt du ikke ahr en særlig nuanceret billede af problemet.. sorry men det er så min mening.

:cooldance:

Link to comment
Share on other sites

>De unge mennesker der brokker sig.

Det er selvfølglig fint nok, at I prøver at overbevise jeres forældre om at de bør spise sundere. Men husk på, at så længe I er hjemmeboende og ikke står for budget og husholdning er det forældrene der tager beslutningerne. De fleste af jer er jo aligevel nået en alder, hvor det der ville være sundest for jer var at flytte hjemmefra. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm... :dry:

En familie er ikke kun på forældres præmisser men en familie bør være hvor alle har deres ret til at komme med deres forslag.

Når vi taler omkring økonomi så er det en hel anden historie men det behøves ikke være så stort et problem at børn ønsker at spise sundt. Det er heller ikke en større omkostning.

Det er ikke fordi knægten forlanger hans forælder skal købe kosttilskud, protienpulver og diverse udstyr samt andre ting vi andre bruger gerne i forbindelse med vores træning.

Når man er 17 så har man ikke så meget styr over hvordan den daglig økonomi ser ud men medindflydelse vil gavne deres drengs fremtid i at være fornuftig i sin køb, planlægning og mm sådan som jeg ser det.

Med ansvar kan ikek være en ringe ting i en familie.

Jeg er dog helt enig med dig i man ikke kan ændre andre hvis de ikke ønsker ændringer da!

Vanens magt spiller en stor rolle i denne debat... synd er det blot vi ikke ser på fordelen i medansvar til vores teenager og dermed giver dem gode værktøjer med til deres voksen liv.

Link to comment
Share on other sites

Det er en underlig kultur hvor forældrene ikke vil være mere imødekommende over for deres poders madønsker, eller helt vælger ikke at købe nok mad ind.

Det ville aldrig være gået i et sydeuropæsisk land.

Måske er det fordi kommunikationen til forældrene ikke er god nok? Det er bedre at prøve at få dem til at sætte sig ind i ens situation, og få dem til at forstå det ikke er smagen der er noget i vejen med og at man værdsætter at de sætter mad på bordet.

Dog mener jeg at et enkelt måltid om dagen, ikke er så forbandet vigtigt i det samlede billede. De ekstra kcal fra "dårlig" mad skal nok sætte sig i mullerne, for et ungt menneske med høje testosteron niveauer og højt aktivitetsniveau. Lige i dit tilfælde hvor du forsøger at cutte er det lidt kedeligt. Det kan jeg godt se :raisebrow:

Fra et sundhedsmæssigt perspektiv er det begrænset hvad et enkelt måltid om dagen vil gøre af skade. Især hvis resten af din kost tilpasses en smule for at kompensere for det "syndige" måltid.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...  :dry:

En familie er ikke kun på forældres præmisser men en familie bør være hvor alle har deres ret til at komme med deres forslag.

Når vi taler omkring økonomi så er det en hel anden historie men det behøves ikke være så stort et problem at børn ønsker at spise sundt. Det er heller ikke en større omkostning.

Det er ikke fordi knægten forlanger hans forælder skal købe kosttilskud, protienpulver og diverse udstyr samt andre ting vi andre bruger gerne i forbindelse med vores træning.

Når man er 17 så har man ikke så meget styr over hvordan den daglig økonomi ser ud men medindflydelse vil gavne deres drengs fremtid i at være fornuftig i sin køb, planlægning og mm sådan som jeg ser det.

Med ansvar kan ikek være en ringe ting i en familie.

Jeg er dog helt enig med dig i man ikke kan ændre andre hvis de ikke ønsker ændringer da!

Vanens magt spiller en stor rolle i denne debat... synd er det blot vi ikke ser på fordelen i medansvar til vores teenager og dermed giver dem gode værktøjer med til deres voksen liv.

<{POST_SNAPBACK}>

Såfremt den resterende del af familien er godt tilfreds med den kost der serveres er knægten jo i mindretal. Familiens kost kan jo ikke sammensættes ud fra et enkelt medlems ønsker. Og jeg er da helt enig med dig i, at en sund kost ikke nødvendigvis er dyrere. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hmm...  :dry:

En familie er ikke kun på forældres præmisser men en familie bør være hvor alle har deres ret til at komme med deres forslag.

Når vi taler omkring økonomi så er det en hel anden historie men det behøves ikke være så stort et problem at børn ønsker at spise sundt. Det er heller ikke en større omkostning.

Det er ikke fordi knægten forlanger hans forælder skal købe kosttilskud, protienpulver og diverse udstyr samt andre ting vi andre bruger gerne i forbindelse med vores træning.

Når man er 17 så har man ikke så meget styr over hvordan den daglig økonomi ser ud men medindflydelse vil gavne deres drengs fremtid i at være fornuftig i sin køb, planlægning og mm sådan som jeg ser det.

Med ansvar kan ikek være en ringe ting i en familie.

Jeg er dog helt enig med dig i man ikke kan ændre andre hvis de ikke ønsker ændringer da!

Vanens magt spiller en stor rolle i denne debat... synd er det blot vi ikke ser på fordelen i medansvar til vores teenager og dermed giver dem gode værktøjer med til deres voksen liv.

<{POST_SNAPBACK}>

Såfremt den resterende del af familien er godt tilfreds med den kost der serveres er knægten jo i mindretal. Familiens kost kan jo ikke sammensættes ud fra et enkelt medlems ønsker. Og jeg er da helt enig med dig i, at en sund kost ikke nødvendigvis er dyrere. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Som jeg ser det er vi enig ... jeg ville bare gerne have jer til at se alt blot fordi denne unge knægt er ene og alene i sit hjem med et ønske er han langtfra den eneste knægt elelr ung pige med denne problemstilling.

Som jeg ser min rolle som forældre har et ansvar om at bakke mine børn 100 % op... hvis de ellers er på rette vej ellers er det min opgave at lede dem på rette vej.

Det er ikke deres opgave at have den voksen roller overfor mig eller belære mig men med en god portion fornuft kan jeg være meget villigt til at lytte og reflektere over mine børns ønsker.

Hvis jeg med vold og magt ikke vil ændre min kost fek til veganer hvis min datter nu fik den lyst....

Så vil min opgave være at imødkomme hende, lære om det og derefter se om vi kan finde en løsning sammen.

Så skal det lige siges jeg aldrig bliver veganer... men jeg vil klart sikre mig de nødvendig fødevarer men hun vil så også få ansvaret for at forberede og lave sine måltider selv til samme tid som vi andre skulle spise sammen.

For mig handler det i høj grad om at jeg udviser respekt for hendes ønsker sålænge det ikke sætter hende i fare elelr ødelægger hendes udvikling til voksen.

Min opgave er ikke at være diktator i hjemmet ej heller bare nikkedukke ... Jeg tror bare på jeg når længere med respekt end med at have triste børn som skal tvinges til noget jeg i bund og grund ved er usundt.

:tongue:

Edited by Pivklar i Odense
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Det er en underlig kultur hvor forældrene ikke vil være mere imødekommende over for deres poders madønsker, eller helt vælger ikke at købe nok mad ind.

Det ville aldrig være gået i et sydeuropæsisk land.

Hvad mener du? Jeg er selv af sydlandsk afstamning, og dernede har børn intet at sige når det kommer til mad - de spiser heller ikke ved samme bord som de voksne.

K

Link to comment
Share on other sites

Det er en underlig kultur hvor forældrene ikke vil være mere imødekommende over for deres poders madønsker, eller helt vælger ikke at købe nok mad ind.

Det ville aldrig være gået i et sydeuropæsisk land.

Hvad mener du? Jeg er selv af sydlandsk afstamning, og dernede har børn intet at sige når det kommer til mad - de spiser heller ikke ved samme bord som de voksne.

K

<{POST_SNAPBACK}>

Igen din ret.... men dig om det....... vi er nogen andre med nogen andre overbevisninger og det er også vores ret.

Link to comment
Share on other sites

Det er en underlig kultur hvor forældrene ikke vil være mere imødekommende over for deres poders madønsker, eller helt vælger ikke at købe nok mad ind.

Det ville aldrig være gået i et sydeuropæsisk land.

Hvad mener du? Jeg er selv af sydlandsk afstamning, og dernede har børn intet at sige når det kommer til mad - de spiser heller ikke ved samme bord som de voksne.

K

<{POST_SNAPBACK}>

Måske ved jeg ikke så meget om det som jeg selv bilder mig ind (min ekskæreste var dog 1/2 græker).

Det jeg havde på tanke (og ikke skrev), var at i sydeuropæiske lande sætter en ære i at gæster og familie pinedød skal mættes (og lidt til). Derudover havde jeg også den opfattelse af, at der blev sat en højere grad af ære i at leverer et måltid af høj standard 8fra et kulinarisk og mængdemæssigt synspunkt).

Mht. at tænke på sundhed og fedtfattig kost, så er det absolut ikke det der sættes højest :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Det er en underlig kultur hvor forældrene ikke vil være mere imødekommende over for deres poders madønsker, eller helt vælger ikke at købe nok mad ind.

Det ville aldrig være gået i et sydeuropæsisk land.

Hvad mener du? Jeg er selv af sydlandsk afstamning, og dernede har børn intet at sige når det kommer til mad - de spiser heller ikke ved samme bord som de voksne.

K

<{POST_SNAPBACK}>

Igen din ret.... men dig om det....... vi er nogen andre med nogen andre overbevisninger og det er også vores ret.

<{POST_SNAPBACK}>

Jamen, jeg mener skam ikke, at børn ikke skal spise sammen med de voksne - jeg skrev bare, at sådan ER det i syden.

Selvfølgelig skal man give børn en sund kost, MEN nu snakker vi altså om gutter på 17 år i den her tråd - hvis de absolut skal have super ultra fedfattig kost, er det da kun fair, at de selv skal købe det imo.

K

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Det er en underlig kultur hvor forældrene ikke vil være mere imødekommende over for deres poders madønsker, eller helt vælger ikke at købe nok mad ind.

Det ville aldrig være gået i et sydeuropæsisk land.

Hvad mener du? Jeg er selv af sydlandsk afstamning, og dernede har børn intet at sige når det kommer til mad - de spiser heller ikke ved samme bord som de voksne.

K

<{POST_SNAPBACK}>

Måske ved jeg ikke så meget om det som jeg selv bilder mig ind (min ekskæreste var dog 1/2 græker).

Det jeg havde på tanke (og ikke skrev), var at i sydeuropæiske lande sætter en ære i at gæster og familie pinedød skal mættes (og lidt til). Derudover havde jeg også den opfattelse af, at der blev sat en højere grad af ære i at leverer et måltid af høj standard 8fra et kulinarisk og mængdemæssigt synspunkt).

Mht. at tænke på sundhed og fedtfattig kost, så er det absolut ikke det der sættes højest :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, så misforstod jeg dig bare - jeg troede, at du postulerede at barnets ønsker blev sat højest i syden.

Du har hel ret i det at gæster ikke går sultne fra bordet :4mewantfood:

K

Edited by Kalkunen
Link to comment
Share on other sites

Det er en underlig kultur hvor forældrene ikke vil være mere imødekommende over for deres poders madønsker, eller helt vælger ikke at købe nok mad ind.

Det ville aldrig være gået i et sydeuropæsisk land.

Hvad mener du? Jeg er selv af sydlandsk afstamning, og dernede har børn intet at sige når det kommer til mad - de spiser heller ikke ved samme bord som de voksne.

K

<{POST_SNAPBACK}>

Igen din ret.... men dig om det....... vi er nogen andre med nogen andre overbevisninger og det er også vores ret.

<{POST_SNAPBACK}>

Jamen, jeg mener skam ikke, at børn ikke skal spise sammen med de voksne - jeg skrev bare, at sådan ER det i syden.

Selvfølgelig skal man give børn en sund kost, MEN nu snakker vi altså om gutter på 17 år i den her tråd - hvis de absolut skal have super ultra fedfattig kost, er det da kun fair, at de selv skal købe det imo.

K

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jeg selv rejst en del i syden og ja nogen områder er som du beskriver men de er deres kultur og overbevisninger som de lever med.

Nej jeg synes ikke en 17 årige skal selv betale... Vi som forældre fik dem og er ansvarlig for dem...

At han tjener penge til de ting som forældrene ikke kan eller vil betale for er helt ok men her taler vi om MAD

Det skal købes uanset om det er fedende varer eller fedtfattigt..

Så nej .........

Det skal ikke være en 17 årigs opgave at sikre sig mad i hjemmet efter min bedste overbevisning.....

Hvis knægten havde lavet en tråd om han synes det var vildt dårligt hans forældre ikke ville betale hans protien pulver osv til træning så havde mit svar også været meget anderleds.

:tongue:

Link to comment
Share on other sites

Her er så en konkret forslag;

dyb suuuuk...

Det alle bedste vil være at få din Far til at finde en fornuftig løsning med dig... hjælpe og støtte dig... men jeg er bange for du løber ind i skuffelser hvilken du bestemt ikke har brug for.

Det er vigtigt at spise og vigtigt du spiser sundt.

Det ved han også.

Hvis du flytter hejm til din Mor er du afhængig af en bil hvilken er en mega omkostning i forsikring, benzin og vægtafgifter. For slet ikek tale om reperationer.

Kan ikke i min vildeste fantasi forstille mig du skulle have råd til det. PS så skal du så også lige have et kørekort

Jeg tror jeg vil spørge om jeg kunne få lov at lave mad sammen med den der laver mad hverdag og måske endda tilbyde at være med til at handle ind.

De kunne skrive hvad der skulle købes, så give dig den budgettet kr til indkøb og derefter være op til dig at finde det billigste steder at handle.. alt overskud af budgettet skal så være frit for dig at købe sundt mad ind for ...

du bliver nød til at se bort fra din familie overvægt og være praktisk ja endda smart hvis det her skal lykkes dig.

Du skal blot bede din far om han lægger en indkøbs seddle og penge til indkøb som han normalt vil bruge på at handle ind.

Du skal derefter på tilbuds jagt og find de billigste steder at handle ind til deres skod mad.

Det du sparer ved at handle ind skal din Far give dig lov til at bruge på at handle sund mad ind til dig. Som du ja selv indkøber og tilbereder.

Han skal dermed ikke undvære de råvarer han normalt bruger til sin madlavning og du bliver en kanon indkøber samt får gevisten af muligheden for den mad du vil have.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg synes, ærlig talt, at i lyder snotforkælede :wink:. Så længe i bor hjemme (og ikke bidrager til huslejen vel at mærke), har i 2 valgmuligheder:

  - at spise hvad der bliver serveret

  - at købe jeres egen mad

længere er den ikke, i følge mig.

K

<{POST_SNAPBACK}>

Sludder og vrøvl, et barn har ret til at sige "nej tak" til mad, og ret til at skippe måltider. Det er logik for en perlehøne. Man er da en elendig far eller mor hvis ikke man støtter en endda BEDRE livsstilsforandring. Jeg kunne forstå det hvis barnet begyndte at sulte sig selv eller æde kage og slik dagen lang, men at vælge noget sundere og bedre? Og så at forældrene sætter sig mod det? :blink:

Min far er heldigvis så skøn at han bare giver mig 400 kroner om ugen, så kan jeg købe al den mælk, brød, frugt og tun jeg skal bruge. Hvis han påtvang mig at spise noget ville jeg helt ærligt sige "rend og hop".

Som om man ikke har nogen bestemmelse?? :blink: Som om at "sådan er det, det er sådan fordi jeg siger det er sådan". Velkommen til stenalderen, siger jeg bare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share