Madproblemer med forældrene


Hansen0109
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg hurtigt skimmet denne her tråd igennem, og her er mit synspunkt.

Hansen --> Jeg kan godt forstå, at du gerne vil indtage en kost, der optimerer din træning. I denne sammenhæng er det selvfølgelig problematisk, at dine forældres mad ikke er af den type, men nu skal du heller ikke gøre det værre end det er.

For det første: Så længe du bor under dine forældres tag, kan du ikke stille krav om noget som helst. Det er deres hus, du er deres barn og længere er den ikke. Er du utilfreds, så må du hive pløkkerne op. Det er hårdt, men sådan ser jeg på det.

For det andet: Hvis det kun drejer sig om *eet* måltid om dagen, så er det altså begrænset, hvilken "skade" det har på din træning. Utallige styrkeløftere, old school bodybuildere, stærkmænd og hårdt arbejdende mennesker lever af en kost, der sikkert er langt fra "videnskabelig korrekt" og de vokser muskelmæssigt/træner/løfter/arbejder alligevel med fremragende resultater.

Jeg tror, du lider af fedtforskrækkelse. Jeg er sikker på, at dine forældre ikke har noget imod, at du skærer fedtet fra købet eller springer over sovsen, hvilket du fint kan gøre uden problemer. Det vigtigste for dig rent træningsmæssigt er, at du er i kalorieoverskud og får nok proteiner. Jeg har svært ved at se, hvordan dine forældres aftensmad kan være så elendig, at disse to punkter ikke kan opfyldes.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu har jeg hurtigt skimmet denne her tråd igennem, og her er mit synspunkt.

Hansen --> Jeg kan godt forstå, at du gerne vil indtage en kost, der optimerer din træning. I denne sammenhæng er det selvfølgelig problematisk, at dine forældres mad ikke er af den type, men nu skal du heller ikke gøre det værre end det er.

For det første: Så længe du bor under dine forældres tag, kan du ikke stille krav om noget som helst. Det er deres hus, du er deres barn og længere er den ikke. Er du utilfreds, så må du hive pløkkerne op. Det er hårdt, men sådan ser jeg på det.

For det andet: Hvis det kun drejer sig om *eet* måltid om dagen, så er det altså begrænset, hvilken "skade" det har på din træning. Utallige styrkeløftere, old school bodybuildere, stærkmænd og hårdt arbejdende mennesker lever af en kost, der sikkert er langt fra "videnskabelig korrekt" og de vokser muskelmæssigt/træner/løfter/arbejder alligevel med fremragende resultater.

Jeg tror, du lider af fedtforskrækkelse. Jeg er sikker på, at dine forældre ikke har noget imod, at du skærer fedtet fra købet eller springer over sovsen, hvilket du fint kan gøre uden problemer. Det vigtigste for dig rent træningsmæssigt er, at du er i kalorieoverskud og får nok proteiner. Jeg har svært ved at se, hvordan dine forældres aftensmad kan være så elendig, at disse to punkter ikke kan opfyldes.

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

100 % enig :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Sikke dog nogle mærkelig hjem i kommer fra :blink: At barnet ingen indflydelse har?? Hurra for jeres forældre, siger jeg bare.

Barnet har naturligvis ret til at bestemme hvad barnet spiser. Så kan barnet selv få pengene, selv hente maden, selv lave den. Det er løsningen. Men at "Jeg er FAR her i huset så hold kæft", den holder virkelig bare ikke. Der er slet intet godt argument for at barnet ikke må påvirker slagets gang, og da SLET ikke ved alderen 15 eller over :blink:

100% uenig

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Nå ja og begrundelsen for min uenighed er naturligvis, at det er barnets liv, og barnet har ret til at bestemme hvad der skal ind i munden og hvad der ikke skal.

Sålænge man ikke stiller større krav end den pris det er at spise deres mad (madudgifter, tilberedning) er der da virkelig ikke andet end et mærkeligt, gammeldags problem.

Link to comment
Share on other sites

Man burde sgu kunne diskutere den slags med sine forældre.

Hvis forældre slet ikke gider at høre deres børns argumenter, er det dårlige forældre. I hvert fald på det område.

Når man er 19 år gammel, bør forældre sgu behandle én som en voksen, og det også på trods af, at man stadig bor derhjemme.

Link to comment
Share on other sites

Spis hvad du for serveret og ellers gå op dit værelse mentaliteten burde være noget der hørefordumstid til .

Idag burde alle i famillien da være med til både indkøb og madlavning - og derfor naturligt med i beslutningen om hvad der kom på bordet.

Undersøgelser viser jo også - at hvis børn er med til tilberede fisken - spiser de den også gerne...

Link to comment
Share on other sites

Muligvis trådkaprer jeg lidt - men man behøver ikke at bo hjemme for at have problemet med at skåne forældrenes følelser i forbindelse med måltider. I Danmark som i resten af verden er måltiderne traditionelt en hyggestund - og at afvise maden er at afvise hyggen, mener mange. Mine forældre insisterer på at stopfodre børnebørnene=mine unger med slik i rå mængder, og jeg kan ikke uden at skabe ufred i stor stil gøre dem begribeligt, at det ikke er til ungernes gavn. Jeg føler med dig - men jeg kan ikke give dig andre råd end at flytte hjemmefra - og det er måske trods alt for drastisk.

NB: Jeg flyttede hjemmefra i 1977!

<{POST_SNAPBACK}>

Såfremt du ikke ønsker, at dine forældre stopfodre børnebørnene er det da bare at sige det til dem. Det har virket fint i mit tilfælde. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Du har naturligvis ret, i hvert fald i teorien. Jeg vil dog anføre, at der er forskel på forældre, lige som der er forskel på, hvor meget af den gode stemning man er parat til at sætte på spil for at hamre pointen hjem. Jeg bor selv 3,5 times motorvejskørsel fra forældrene og kan derfor tillade mig at være en smule eftergivende, når vi nu endelig er sammen, selv om det er mig imod - altså ikke princippet, men slet og ret selve omfanget af stopfodringen.

Én konsekvens har jeg dog taget: Ungerne får ikke lov til at komme på en uges sommerferie hos bedsteforældrene. Sidste gang det skete, kom ungerne hjem i synligt federe tilstand efter en uge med slik og inaktivitet.

Jeg mener i øvrigt stadig, at alt tyder på, at den eneste farbare vej for Hansen og andre er at flytte hjemmefra, hvis det har høj prioritet at få kontrol over kosten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share