5x5 vs 3x10


fune
 Share

Recommended Posts

Jeg træner i garage gym med frie vægte. Vil høre hvad der ville give bedst resultat 5x5 program eller 3x10?

Skal siges jeg tager ikke øvelser som squat og dødløft, da jeg er bange for at tage den forkert, skulle nødig smadre min ryg på det :innocent:

Hvis folk har overskud til det, ville det være en stor hjælp hvis i kunne skrive et forslag op til evt. træningsprogram eller link til noget som jeg kan bruge, altså frie vægte. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner i garage gym med frie vægte. Vil høre hvad der ville give bedst resultat 5x5 program eller 3x10?
5*5 er til styrkeløftere, men giver også gode resultater når målet er muskelvækst
Skal siges jeg tager ikke øvelser som squat og dødløft, da jeg er bange for at tage den forkert, skulle nødig smadre min ryg på det  :innocent:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=281

du skal næsten have de øvelser med, men sørg for at lære teknikken :4thumbup:

Hvis folk har overskud til det, ville det være en stor hjælp hvis i kunne skrive et

forslag op til evt. træningsprogram eller link til noget som jeg kan bruge, altså frie vægte.  :bigsmile:

alle træningsprogrammer fungere jo bedst med frie vægte.. det bedste ville være hvis du søgte lige på siden.. der er massere af træningsprogrammer, sikkert også et du ville kunne lide.. kig f.eks. her http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=12688

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner i garage gym med frie vægte. Vil høre hvad der ville give bedst resultat 5x5 program eller 3x10?

5*5 er til styrkeløftere, men giver også gode resultater når målet er muskelvækst

<{POST_SNAPBACK}>

Nonsens! 5x5 er fint til at pakke masse på. Desuden er det vist de færreste styrkeløftere der kører så mange reps. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner i garage gym med frie vægte. Vil høre hvad der ville give bedst resultat 5x5 program eller 3x10?

Skal siges jeg tager ikke øvelser som squat og dødløft, da jeg er bange for at tage den forkert, skulle nødig smadre min ryg på det  :innocent:

3 x 10, vil jeg foreslå, hvis du er helt nybegynder.

Og specielt når du ikke squatter og dødløfter.

Hvis folk har overskud til det, ville det være en stor hjælp hvis i kunne skrive et forslag op til evt. træningsprogram eller link til noget som jeg kan bruge, altså frie vægte.  :bigsmile:
Men det er ikke let at svare, da der er en masse, vi ikke ved.

Hvad har du af udstyr ?

Og hvor ofte træner du ?

Hvor længe har du trænet ?

Kender du øvelserne ?

Se evt. her På forsiden

Og her getbig.dk

Der står alt, havd du skal vide, og meget mere :smile:

God træning

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner i garage gym med frie vægte. Vil høre hvad der ville give bedst resultat 5x5 program eller 3x10?

5*5 er til styrkeløftere, men giver også gode resultater når målet er muskelvækst

<{POST_SNAPBACK}>

Nonsens! 5x5 er fint til at pakke masse på.

<{POST_SNAPBACK}>

er det ikke også det jeg skriver?!?!?!?!?! :raisebrow:

5*5 er også godt til muskelvækst!, dårlige formuleringer eller ej :innocent:

Edited by Leif Erikson
Link to comment
Share on other sites

Jeg træner i garage gym med frie vægte. Vil høre hvad der ville give bedst resultat 5x5 program eller 3x10?

5*5 er til styrkeløftere, men giver også gode resultater når målet er muskelvækst

<{POST_SNAPBACK}>

Nonsens! 5x5 er fint til at pakke masse på.

<{POST_SNAPBACK}>

er det ikke også det jeg skriver?!?!?!?!?! :raisebrow:

5*5 er også godt til muskelvækst!, dårlige formuleringer eller ej :innocent:

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, men det var nu mest henvendt til din bemærkning om at det var til styrkeløftere. Efter min overbevisning vil langt de fleste BBere have mere ud af at holde sig til 5x5 på basisøvelserne istedet for deres high-rep gejl. :smile:

Link to comment
Share on other sites

er det ikke også det jeg skriver?!?!?!?!?! :raisebrow:

5*5 er også godt til muskelvækst!, dårlige formuleringer eller ej :innocent:

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, men vi har vist skrevet på samme tid.

Jeg skrev inden jeg så Jeres svar :smile:

Og svaret et nok at 3 x 8 og 5 x 5 er lige godt for en begynder.

Men har man kørt 3 x 8 i et stykke tid, er 5 x 5 sikkert godt til

at skifte over til.

Men som helt begynder, hvorfor skal man så holde ved 5 reps

i stedet for at fortsætte til 8 eller 10 reps ?

Og så nøjes med 3 sæt.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Jo, men det var nu mest henvendt til din bemærkning om at det var til styrkeløftere. Efter min overbevisning vil langt de fleste BBere have mere ud af at holde sig til 5x5 på basisøvelserne istedet for deres high-rep gejl. :smile:

jojo godt klar over at det var den formulering var lidt risikabel, bruger også selv 5*5 i de tre store :tongue: og vil også forslå fune at gøre det :blush:

Link to comment
Share on other sites

Men som helt begynder, hvorfor skal man så holde ved 5 reps

i stedet for at fortsætte til 8 eller 10 reps ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo flere reps man kører i teknisk vansklige øvelser, jo større er chancen for at udførelsen bliver dårlige på de sidste. Derfor er det ofte en god ide, at lade begyndere holde sig på 5 reps i øvelser som squat og dødløft. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Men som helt begynder, hvorfor skal man så holde ved 5 reps

i stedet for at fortsætte til 8 eller 10 reps ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo flere reps man kører i teknisk vansklige øvelser, jo større er chancen for at udførelsen bliver dårlige på de sidste. Derfor er det ofte en god ide, at lade begyndere holde sig på 5 reps i øvelser som squat og dødløft. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Enig, men nu skriver han, i sit første indlæg, at han ikke

kører squat og dødløft.

Så derfor tænkte jeg på 8 - 10 reps, og tænkte på, at han måske

kørte overvejende håndvægtsøvelser.

Jeg skrev også nogle spørgsmål til hvordan han trænede :smile:

Og da jeg begyndte med mit første indlæg her, var der ingen, der

havde svaret.

Så gjorde jeg det.

Jeg svarer ofte begyndere, for jeg er nok en af dem, der har mest erfaring

i begynderprorammer.

Jeg har trænet i 18 år og er stadig ikke kommet ud over beynderstadiet :laugh::laugh:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Svarene kom overraskende hurtig :4thumbup:

Jeg har trænet godt 1 år, jeg kan lave chin-ups, bænkpres, træk til nakke, biceps curl, triceps øvelse(kan ikke huske hvad den hedder)

Jeg træner 3 gange i ugen, træner normalt fullbody program.

Jeg har ikke muligheden for at tage squat øvelsen, men dødløft kan jeg godt tage, men skal lige have teknikken på plads.

Skal jeg køre 5x5 i bænkpres og dødløft, og så 3x10 i biceps og triceps øvelserne eller skal jeg også køre 5x5 der? :confused:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke muligheden for at tage squat øvelsen

selvom det ikke er det samme, kan du så træne benpres i stedet?

Skal jeg køre 5x5 i bænkpres og dødløft
ja
og så 3x10 i biceps og triceps øvelserne

ja

:cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor ikke også variere isolationsøvelserne, så eksempelvis biceps og triceps også tæskes igennem med nogle rigtigt tunge vægte.

Mange anbefaler kun at træne basisøvelserne tungt, hvorfor ikke også andre øvelser. Hvorfor ikke ogsåå træne disse øvelser omkring 80-90% af 1RM

læs en masse guldklumper her

http://t-nation.com/readTopic.do;jsessioni...titan?id=542277

Link to comment
Share on other sites

Men som helt begynder, hvorfor skal man så holde ved 5 reps

i stedet for at fortsætte til 8 eller 10 reps ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo flere reps man kører i teknisk vansklige øvelser, jo større er chancen for at udførelsen bliver dårlige på de sidste. Derfor er det ofte en god ide, at lade begyndere holde sig på 5 reps i øvelser som squat og dødløft. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Kunne man ikke omvendt argumentere for at man ved flere reps bruger en lavere vægt og derved har lettere ved at udføre øvelsen korrekt? Altså som begynder, jeg træner selv 5x5. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men som helt begynder, hvorfor skal man så holde ved 5 reps

i stedet for at fortsætte til 8 eller 10 reps ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo flere reps man kører i teknisk vansklige øvelser, jo større er chancen for at udførelsen bliver dårlige på de sidste. Derfor er det ofte en god ide, at lade begyndere holde sig på 5 reps i øvelser som squat og dødløft. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Kunne man ikke omvendt argumentere for at man ved flere reps bruger en lavere vægt og derved har lettere ved at udføre øvelsen korrekt? Altså som begynder, jeg træner selv 5x5. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Så længe tekniken ikke er på plads anbefaler jeg under alle omstændigheder, at folk holder vægten moderat. Såfremt tekniken er virkligt skidt vil jeg mene, at man skal kører endnu flere set med færre reps, feks. 10x2. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke også variere isolationsøvelserne, så eksempelvis biceps og triceps også tæskes igennem med nogle rigtigt tunge vægte.

Mange anbefaler kun at træne basisøvelserne tungt, hvorfor ikke også andre øvelser. Hvorfor ikke ogsåå træne disse øvelser omkring 80-90% af 1RM

læs en masse guldklumper her

http://t-nation.com/readTopic.do;jsessioni...titan?id=542277

<{POST_SNAPBACK}>

Her i dette programkøres 3 x 8 i nogle øvelser og singles ig 5 x 5 i de store.

Kan ikke lige finde det i teksten, men jeg mener at have læst

at hvis man går så langt op mod max. i isolationsøvelser,

at man ikke kan tage 8 reps, så er chancen for skader stor.

Jeg prøvede lige før jul mit 3 rep max. i bænkpres med håndvægte,

og mistede kontrollen over den ene håndvægt.

Det overbelastede højre skulder og biceps, og det har jeg fornøjelse endnu.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Fune:

Hvis du har mulighed for bænkpres og dødløft, har du vel også for squat.

K

<{POST_SNAPBACK}>

Skal jeg ikke have stativ for at lave squat, lidt risikablet at tage den øvelse med frie vægte:)?

kan da forestille mig at den er lidt svær at køre i et garage gym?

Link to comment
Share on other sites

Du skal da også have et stativ for at kunne lave bænkpres..

Kan du ikke bare flytte bænken fra stativet? Så kan du sagtens lave squat.  :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Det stativ jeg har til bænkpres er sådan en som der er vist på billedet: http://www.motion-online.dk/styrketraening...iste/baenkpres/ dog er det lidt mere ustabilt. Det kan jeg da ikke bruge til squat? :confused:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Fune:

Hvis du har mulighed for bænkpres og dødløft, har du vel også for squat.

K

<{POST_SNAPBACK}>

Skal jeg ikke have stativ for at lave squat, lidt risikablet at tage den øvelse med frie vægte:)?

kan da forestille mig at den er lidt svær at køre i et garage gym?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du har et garagegym, er det vel ikke noget problem at bikse et hjemmelavet stativ - få sat et eller andet træ/jern/whatever op på væggen ud for din skulderhøjde, som du så kan stille vægtstangen på. Eneste krav er, at det er holdbart.

Link to comment
Share on other sites

Du skal da også have et stativ for at kunne lave bænkpres..

Kan du ikke bare flytte bænken fra stativet? Så kan du sagtens lave squat.  :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Det stativ jeg har til bænkpres er sådan en som vist på billedet: http://www.motion-online.dk/styrketraening...iste/baenkpres/ dog er det jeg bruger lidt mere ustabilt, men det kan jeg da ikke bruge til squat? :confused: ?

Link to comment
Share on other sites

Du skal da også have et stativ for at kunne lave bænkpres..

Kan du ikke bare flytte bænken fra stativet? Så kan du sagtens lave squat.  :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Det stativ jeg bruger er et ganske normalt bænkpres stativ, det kan jeg da ikke brugte til squat? der skal jeg da have et specielt stativ ikke? :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Skvatfaderen kommer som altid med et par guldkorn, denne gang til begyndere:

*Hold vægten moderat

*Tag ikke for mange reps, da teknikken vil blive dårligere ved flere reps

*Tag flere sæt for at kompensere for det ellers for lave totale antal gentagelser pr øvelse pr gang (volumen)

Mvh Polle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share