Trapezius


thomas20
 Share

Recommended Posts

Trapezius er en del af ryggen, så det er fornuftigt nok at du træner den med ryg. Hvis du træner tunge dødløft, shrugs og rows, så vil du ramme alle dele af trapezius musklen. Men der er selvfølgelig mange andre at vælge imellem. Power cleans, high pulls, upright rows (som dog er hårde ved skulderleddet), dumbell shrugs osv.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hehe. Jeg har fået stor respekt for disse øvelser efter jeg har set løfterne i vores klub, og på Eurosport.

Jeg skulle lige prøve at lave et frivend med sølle 40kg bare for at prøve øvelsen............

Lad os sige det sådan at det gik ikke særlig godt...... Hehe, godt der ikke var nogen der så det. Mine håndled er simpelthen så stive så det er umuligt at vende noget som helst.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg jo ikke ekspert på VL-området, men jeg plejer at køre Power Clean & Press med en lille rep-range. Jeg bevæger mig i mulighedsrummet: singles - 5 reps, da jeg træner for eksplosivitet.

Er der gode VL-faciliteter i AaSk, Thomas B? Jeg er ved at være træt af mine smedejernskiver og betongulv.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Los- AaSK er en "rendyrket" styrkeløfter klub, så faciliteterne er ikke optimale når det kommet til OL vægtløftning. Der er dog en enkel OL VL stang, nogle gummiskiver samt et podie, så mulighederne er der da. Måske det var noget for dig at komme ned og træne i AaSK?

Det kan da være jeg skal prøve clean & press, for den må kunne fungere som støtteøvelse for både dødløft og bænkpres. Jeg er dog ikke helt fortrolig med teknikken. Er det ikke meningen at stangen skal "eksploderes" i clean position, først ved hjælp af ben power, derefter ved hjælp af traps og tilsidst ved hjælp af armene?

Link to comment
Share on other sites

For at lave et korrekt vend (clean) starter man lidt som i dødløft. Skuldrene er lige over stangen eller lidt foran stangen, skinnebenene er nogle centimeter fra stangen og holdes så lodret så muligt. Lårene er typisk en lille smule over parallel (i forhold til gulvet). Når man løfter stangen fra gulvet kigger man frem (ell. lidt opad) og ryggen holdes i SAMME position som udgangspunktet i hele 1. hiv fasen (til stangen når over knæhøjde). Denne fase udføres altså alene ved hjælp af benene (altså ingen hjælp fra ryggen).

Når stangen er nået over knæhøjde retter man op i ryggen i en flydende bevægelse. Når stangen er nået til ca. midten af låret (eller den øverste 3-del) laver man et eksplosivt træk vha. ben (strækkes helt ud), hoften (skubbes voldsomt frem) og ... netop trapezius-musklerne (ved at trække skuldrene helt op til ørene). Typisk giver man stangen et ekstra lille nøk opad ved at gå helt op på tæerne.

Først når det er sket og stangen er i opdrift kommer armene på banen... men ikke til at trække med, blot til at guide stangen opad (gøres ved at vride albuerne udad). Når stangen har nået maks.højde laver man et lynhurtigt vend med albuerne samtidigt med at man enten bøjer i knæene - frivend (powerclean ell. "gammeldags" clean) eller går helt ned i en dyb benbøjning (rent faktisk gælder det hér om at være så hurtigt at man "trækker" sig ned under stangen) hvis man laver et egentligt stødvend (clean/squat clean).

Det siger sig selv at man med tiden kan håndtere LANGT større vægte med et stødvend end et frivend (da man ikke behøver at få den samme højde på førstnævnte version for at kunne vende albuerne).

Håber ikke ovenstående er for uoverskueligt - men ellers søg lidt på nettet - der er MASSER af gode beskrivelser/illustrationer/fotoserier/videofiler af ovennævnte teknikbeskrivelse.

En god måde at lære hhv. frivend/stødvend på er at starte med :

hiv med samme fatning som FV/SV

Rumænsk dødløft

Benbøjninger foran

Derfra avancerer man til frivend og slutteligt stødvend.

En anden god hjælpeøvelse til stødvend er at stå med stangen (uden vægt) i samme position som den ville være når man er færdig med 1. og 2. hiv (altså helt udstrakt, på tæer og skuldrene trukket op til ørene) - derfra øver man sig i at hoppe ned under stangen i en dyb knæbøjning samtidigt med at man vender albuerne.

Øvelsen er godt til at indøve bevægelsesmønstret og træne på sin hurtighed.

Nå, men det må vist være nok vægtløftningspladder for idag...

hej...

Link to comment
Share on other sites

Spændende læsning MILO :)

Jeg har forsøgt mig med high-pulls, hvilket har forvoldt mig rigeligt besvær, så jeg tør slet ikke at tænke på hvordan jeg kommer til at se ud, når jeg skal forsøge mig med frivend eller stødvend :D

Link to comment
Share on other sites

Thomas B:

Øve øve øve - træne lidt smidighed - øve øve og atter øve så kommer øvelserne lige så stille. "Hands on coaching" fra en erfaren vægtløfter eller træner er guld værd!

Dermed er ikke sagt at man ikke kan lære frivend/stødvend uden - det kræver bare en masse øvelse og at man studerer lidt videoer/bøger etc. - og tager formentligt noget længere tid end hvis man havde en træner fra starten.

hej...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share