Push-ups vs. bænkpress


Schroinx
 Share

Recommended Posts

Sådan som jeg har forstået det rammer de cirka samme muskler, da push-ups jo egentligt bare er omvendt bæbkpress. Push-ups rammer så en del andet også. Jeg kunne godt tænke mig en diskussion af fordele og ulemper ved de to øvelser, og forskelle.

Det som undrer mig mest er at jeg kan lave 3x8 push-ups, mens at jeg i bænkpres kun kan tage 5x5x20kg. Jeg vejer 88kg, så det er jo noget mere.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Når du kan tage 3 x 8 armstrækkere er det ikke ensbetydende med, at du også kan tage 3 x 8 x 88 kg i bænkpres. Alm. armstrækkere på en lodret flade fordeler kun omkring 40% af din kropsvægt på armene.

Prøv at hæve et af dine ben, eller placér dine ben højere i forhold til armene, så kan du måske få en vægtfordeling på 60% på armene. Noget nær 100% får du kun ved at tage armstrækkere på hovedet (håndstand).

Armstrækkere er en fantastisk øvelse - dels fordi det er forholdsvis nemt at øge vægten og dels fordi den kan udføres overalt.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Det som undrer mig mest er at jeg kan lave 3x8 push-ups, mens at jeg i bænkpres kun kan tage 5x5x20kg. Jeg vejer 88kg, så det er jo noget mere.

/Schroinx

<{POST_SNAPBACK}>

Desuden er der den lille ting at 5x5x20 (går udfra at det er med håndvægte), kræver mere af de stabiliserende muskler, og derfor vil føles tungere.

Hvis du f.eks kan bænkpresse 100 kg., er det bestemt ikke ensbetydende med at du også kan bænke med 2x50 kg. håndvægte.

Så i mine øjne lyder det meget rimeligt med de 20 kg. Prøv teddys råd med badevægten... og prøv at se hvor vægtfordelingen ændres når du hæver benene op på en skammel. :cooldance:

Push-ups er en feeed øvelse.

-kajakroer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share