Military press


simondj
 Share

Recommended Posts

Jeg har før haft problemer med hold i nakken under tung military press / push-press.

Jeg kunne godt tænke mig at komme i gang med denne øvelse igen, men ville gerne vide, hvordan jeg kunne undgå dette skete igen.

Har forbedret min stil lidt, så det ikke er stående bænkpres mere (så stangen ikke er foran hoved ved lockout.)

Tror jeg læste noget om overhead shrugs? Håber i har nogle forslag, for jeg har set mig gal på en træstamme ned på stranden som jeg helst gerne skulle kunne smide over hoved :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har før haft problemer med hold i nakken under tung military press / push-press.

Jeg kunne godt tænke mig at komme i gang med denne øvelse igen, men ville gerne vide, hvordan jeg kunne undgå dette skete igen.

Har forbedret min stil lidt, så det ikke er stående bænkpres mere (så stangen ikke er foran hoved ved lockout.)

Tror jeg læste noget om overhead shrugs? Håber i har nogle forslag, for jeg har set mig gal på en træstamme ned på stranden som jeg helst gerne skulle kunne smide over hoved :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Bare motorsaven med på stranden og så skær lortet i stykker, så tror jeg du kan løfte den :tongue:

Nej har også selv haft det problem en gang imellem for nogle år tilbage, men fanst aldrig rigtig ud af hvad grunden var andet end hvis jeg nogle gange fik presset mig selv lidt for tæt på failure, så kunne jeg mærke det med det samme, så tror det er gået væk efter min teknik er blevet bedre....

Link to comment
Share on other sites

prøv at undersøg om du ender med at kigge lige ud eller op på stangen. for det sidste er et no-no, og kunne måske godt være lidt hård for nakken.. Men det er mest "naturligt" at følge stangen med øjnene (og dermed hovedet), så hvis du ikke har været opmærksom på det tidligere gør du det højst sandsynligt.. :smile:

Ps. når du siger hold i nakken, mener du så helt oppe i selve nakken eller længere nede ved traps. og er det sådan i sidevers forstand eller er det ved op- og nedbevægelser af hovedet? Bare lige for at få det præciseret lidt

Link to comment
Share on other sites

I hvilken forstand er mili en nakkedræber  ?

:wink: på den måde at helt vild mange ender med hold i nakken og myoser i den øverste del af ryggen.

<{POST_SNAPBACK}>

Og såfremt de følger Francis´s råd om ikke at følge stangen med øjnene vil de fleste af dem der får disse problemer undgå dem. :wink:

Link to comment
Share on other sites

tror jeg squattie har ret i - i langt de fleste tilfælde i hvert fald..

Hvis man står og kæmper med en nær-maks vægt, er det klart det klogeste at holde nakken fikseret istedet for at stå og spænde og trække hovedet bagover. Kunne jeg godt forestille mig kunne føre til problemer i længden..

Desuden har det også den uheldige egenskab, at når man følger stangen med øjnene har man gerne en tendens til at have stangen til at "svæve" ude foran kroppens tyngdepunkt, hvor god øvelsesfunk er at få stangen indover hovedet hurtigst muligt! :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

I hvilken forstand er mili en nakkedræber  ?

:wink: på den måde at helt vild mange ender med hold i nakken og myoser i den øverste del af ryggen.

<{POST_SNAPBACK}>

Og såfremt de følger Francis´s råd om ikke at følge stangen med øjnene vil de fleste af dem der får disse problemer undgå dem. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nede i AUS er mili pres oplagt at køre foran et spejl, det er vist en fin måde at undgå at følge stangen med øjnene på.

Edit: komma helvede :raisebrow:

Edited by Tind
Link to comment
Share on other sites

I hvilken forstand er mili en nakkedræber  ?

:wink: på den måde at helt vild mange ender med hold i nakken og myoser i den øverste del af ryggen.

<{POST_SNAPBACK}>

Og såfremt de følger Francis´s råd om ikke at følge stangen med øjnene vil de fleste af dem der får disse problemer undgå dem. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nede i AUS er mili pres oplagt at køre foran et spejl, det er vist en fin måde at undgå, at følge stangen med øjnene på.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er så af den overbevisning, at træning foran et spejl er noget skidt. Bare se på alle dem der squatter foran et spejl, i 9 ud af 10 tilfælde ligner deres teknik noget der er løgn. :wink:

Link to comment
Share on other sites

personligt vil jeg helst træne så meget som muligt uden et spejl.. Man skal gerne kunne klare sig til stævne/i "the real world" uden et spejl, og da jeg ser træning som netop det - træning/øvelse i funktioner, er det med at vænne sig til så få ting som muligt..

Men selvfølgelig sker der intet ved at bruge et spejl fra tid til anden til at tjekke sin teknik o.lign.. :smile: Men en makker til at tjekke det var nok at foretrække. Eller evt optage det på video(digitalkamera/mobiltlf) så man selv kan se det bagefter. Er ofte at foretrække fremfor at stå og tjekke teknik under selve udførslen af løftet!

Link to comment
Share on other sites

I hvilken forstand er mili en nakkedræber  ?

:wink: på den måde at helt vild mange ender med hold i nakken og myoser i den øverste del af ryggen.

<{POST_SNAPBACK}>

Og såfremt de følger Francis´s råd om ikke at følge stangen med øjnene vil de fleste af dem der får disse problemer undgå dem. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nede i AUS er mili pres oplagt at køre foran et spejl, det er vist en fin måde at undgå, at følge stangen med øjnene på.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er så af den overbevisning, at træning foran et spejl er noget skidt. Bare se på alle dem der squatter foran et spejl, i 9 ud af 10 tilfælde ligner deres teknik noget der er løgn. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nu ret svært at undgå hvor jeg træner, der er spejle overalt ... men der er selvfølgelige også en del forfængelige disko´er :tongue:

Jeg kan også sagtens genkende den dårlige squat teknik fra mig selv (50%squat/50%goodmorning under tunge løft).

Men lige med milipres kunne jeg da se at spejlet gør, at folk har en del bedre teknik i løftet uden de har modtaget instruktion, så længe de kan følge stangen på anden vis :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015
I hvilken forstand er mili en nakkedræber  ?

:wink: på den måde at helt vild mange ender med hold i nakken og myoser i den øverste del af ryggen.

<{POST_SNAPBACK}>

Og såfremt de følger Francis´s råd om ikke at følge stangen med øjnene vil de fleste af dem der får disse problemer undgå dem. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nede i AUS er mili pres oplagt at køre foran et spejl, det er vist en fin måde at undgå, at følge stangen med øjnene på.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er så af den overbevisning, at træning foran et spejl er noget skidt. Bare se på alle dem der squatter foran et spejl, i 9 ud af 10 tilfælde ligner deres teknik noget der er løgn. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ved squat:

Tror også det har noget at gøre med man ser sig selv forfra. Det kan man ikke rigtigt bruge til noget i forhold til at rette sin teknik ind. Man skal se sig selv fra siden, og alligevel er det jo dumt at begynde at dreje hovedet når man står med mange kilo på ryggen. Men en enkelt kigger til siden når man har gang i de lette vægte skader ikke indtil at fornemmelsen sidder på rygraden.

Her er virkelig et punkt hvor Vlére har det nemmere end styrkeløftere. Bare så langt ned som muligt.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

Enig med Jesper, milipress kan af åbenlyse årsager give spændinger i nakken. Når det er sagt må det være mindre skadeligt end skulderpres bag nakken hvor man har tendens til at runde nakken...

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Ud over at kigge ligeud, så hjælper det også at rette nakken ud (trække hovedet lidt bagud og kippe panden lidt forover, så man laver dobbelthage). Øvre trapezius medvirker til milipres og udspringer fra halshvirvelsøjlen, så hvis der er for meget svaj i nakken mens man laver den, kommer der et uforholdsmæssigt stort tryk på bagerste halvdel af nakkens disci, og de små intervertebrale led.

Det er en pendant til den stabilisering man laver i lænden under squat og dødløft, hvor man heller ikke skal have et overdrevet svaj i lænderyggen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Enig med Jesper, milipress kan af åbenlyse årsager give spændinger i nakken. Når det er sagt er det da bedre end skulderpres bag nakken hvor man har tendens til at runde nakken!??

<{POST_SNAPBACK}>

Det værste ved pres bag nakken er vel, at skuldrene drejes helt ud i en lidt kompromitterende yderstilling. Det giver i hvert fald mange problemer i netop den øvelse.

Selvom jeg til tider mili.presser rigtig meget og (relativt) tungt, "dræbes" min egen nakke ikke af den grund :smile:

DJ> Fedt at du ikk lader dig slå ud, men vil prøve at tage mili press op igen :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Enig med AF.. Når jeg tænker over det, gør jeg jo det samme, idet jeg trækker hovedet bagud for at få det væk fra stangens bane. Altså, jo længede hovedet er bagud, jo mindre "omvej" skal stangen på for at ende op over hovedet!! :4thumbup: (feeeed forklaring.. Hmm)

Mht svaj i lænden, mener jeg klart at det er en fordel at stå i en "forskudt" stand - altså med dit ene ben lidt foran det andet. Har jeg læst flere steder og efter at have prøvet det et par gange, må jeg sige at det virker ganske fortræffeligt for mig!! Derudover spænder jeg op i maven inden løftet og ligesom trækker hoften en smule frem. Dette synes jeg "sparer" min ryg lidt, når man stemmer ofte og relativt tungt.. Kan jo ligeså godt få så mange tips og tricks med som muligt, når man nu alligevel er igang. hehe..

Link to comment
Share on other sites

Tak for rådene! :smile:

Prøvede at køre MP idag med bedre stil (ind over hoved i stedet for foran) og prøvede også at bruge AF's råd. Det tager nok lidt at vende sig til det, men det er markant anderledes end dengang jeg kørte dem som stående bænkpres og grinding fra første rep. Så det skal nok hjælpe :smile:

Ps. når du siger hold i nakken, mener du så helt oppe i selve nakken eller længere nede ved traps. og er det sådan i sidevers forstand eller er det ved op- og nedbevægelser af hovedet? Bare lige for at få det præciseret lidt

Det er sidevers og for det meste i højre side. Er ikke lige så god til at vurdere om det er i nakken eller tráps..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share