Bodybuilding vs. vægtløftning


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Efter at have set vægtløftning i dag, og et par klip fra DM i BB 2002, er der en ting som springer mig i øjene. :0

Vægtløftere har ret store ben, navnling quads og lægge, i forhold til hvad jeg så i de DM klip. Selvfølgelig er der en forskel på niveauet begge steder, amatør vs. professionel, etc. . Det er dog almindelig velkendt at vægtløftning giver store lår.

Mit spørgsmål er så, er ben virkelig så svære at udvikle med natural bodybuilding træning, eller er det blot fordi BB'erne er fedtet med deres bentræning, underforstået mangel på squat? :dontgetit:

Link to comment
Share on other sites

Xax: Jeg vil nok give dig lidt ret. I BB og særligt amatør BB fokuseres der ret meget på overkroppen. Ikke at man glemmer benene, men at man ikke går ligeså meget op i dem. Du kan jo selv se ud fra min træningslog hvor på min prioriteringsliste at ben står :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke ligger lige meget vægt på sine ben, som man gør på sin overkrop, så er man ikke bodybuilder i ordets reneste forstand. En bodybuilder træner sine ben ufatteligt hårdt, da de i konkurrence øjemed er en af de muskelgrupper som tæller mest. Har du dårlige ben, så kan man godt pakke sammen og gå hjem, hvis vi snakker konkurrence BB.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

xax> nu skal man jo huske at ben for mange faktisk er en problematisk muskelgruppe at træne voldsomt stor. Der er nogen få personer som eksplodere i vækst og får nogen kæmpemæssige træstammer, men der er også mange som knokler med squat og andre tunge benøvelser, og så kun får en middelmådig udvikling af lårmuskulaturen. Man kan klandre folk for ikke at træne hårdt nok, men man kan ikke klandre dem for deres gener. Og det er jo egentlig ironisk. Mange kommer med den sædvanelig sætning: "Jeg træner ikke ben, fordi jeg ikke vil have dem for store". Sjovt egentlig, når det faktisk slet ikke er så nemt at få store ben.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Når jeg har studeret div. træningsprogrammer har jeg altid undret mig over at mange gange prioriteres squat pålige fod med benpres og leg extension, typisk 3 sæt af hver, hvilket efter mine gode overbevisning klart er forkert.

Selvfølgelig spiller generne en stor rolle, men jeg er stadigvæk overbevist om at bentræning er en misforstået størrelse på mange måder. Det kan vitterlig ikke passe at næsten samtlige naturlige BB'er har dårlige ben-gener, men nogenlunde overkropsgener. Det er ikke altid bare et spørgsmål om at træne hårdt, men også effektivt og smart.

Sjovt nok siger folk aldrig "Mine biceps er for store, så dem vil jeg ikke træne". :biggrin2:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share