At bage med proteinpulver


Twisttmann
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg har været så dygtig at købe 2 kilo proteinpulver som i den grad smager så fælt at jeg er ved at vende indersiden udaf hver gang jeg smager det.... i starten kunne jeg dog klemme det ned... Jordbærsmag.... føj

Jeg snakkede med en kammerat som mente jeg kunne prøve at bage noget med det, da det jo ikke kunne smage meget værre end det gør nu, hehe :4mewantfood:

Mit spørgsmål er så hvad jeg kan bage og hvordan det kan gøres? Er der nogle af jer der har nogle gode opskrifter og som måske netop har prøvet at bage med jordbærsmag med gode resultater... en ting er sikkert... jeg kan ikke drikke resten af det :w00t:

Håber at I kan hjælpe

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig prøvet at bage med prot-pulver, men det lyder da som en meget sjov idé! :smile:

Mon ikke man bare kan bruge en almindelig opskrift på nogle boller og så bare smide en røvfuld pulver i blandingen... :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Har hørt om pandekager og klatkager med prot pulver, men har dog ingen opskrifter at diske op med. Har heller ikke prøvet det selv, men har hørt at det skulle fungere udemærket.

Link to comment
Share on other sites

I skal passe på med at bruge proteinpulver... Mange siger de har erfaringer med at proteinerne ikke kan tåle varmen.

Køb istedet nogle kilo æggehvider af bageren og hæld dem i.. fungerer perfekt.

<{POST_SNAPBACK}>

hvad skulle der ske ved at de blev lidt varme? og mht. æggehvider, så tror jeg at de er billigere i f.eks. inco end hos bageren.

edit: stavehat

Edited by spiceweasel
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lavet pandekager..

2 schoops proteinpulver ned i 3 dl mælk. Tilsæt mel til det er en lind (ikke for tyk) masse. 1 teskefuld bagepulver, lidt vaniljesukker og en spiseskefuld olie.. på en varm pande som små pandekager.

Smager MUMS!!!!

Link to comment
Share on other sites

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...ic=15106&st=120

diskussion mellem squatfather og stubbe omkring denatuering af valle protein

og lige for en god ordens skyld det vigtigeste :smile:

Valleprotein denaturerer nemmere end caseinprotein. Denaturering ændrer proteiners quaternary, tertiary og secondary struktur. Den primære struktur ændres ikke. Denaturering øger absorptionen af proteiner, da enzymerne i mave og tyndtarm nemmere kan komme til at spalte dem. Jeg har ikke fundet noget matriale overhovedet som tyder på at absorptionen af valleprotein bliver nedsat ved denaturering. Denaturering nedsætter proteinernes fysiske/køkkentekniske egenskaber, hvilket er ligemeget i denne diskution, men er en af grundene til at denatureret protein sælges billigere.

Ved bagning indgår proteiner og kulhydrater i en kemisk proces der hedder maillard reaktion. Det foregår på overfladen og er med til at danne skorpen- smag, farve, konsistens. Det er hovedsageligt aminosyren lysin som ødelægges i denne proces. I almindeligt brød er lysin den manglende aminosyrer, hvilket sænker den biologiske værdi. I brød tilsat mælk, mælkeproteiner eller æg bliver der tilført ekstra lysin, hvilket resulterer i at den biologiske værdi slet ikke eller kun lidt sænkes. Der vil dog være et større indhold af proteiner og derfor også et lidt større tab.

Jeg har nedenfor refereret nogle af de bøger der er fundet oplysninger i. Den første ref er en meget omfattende kilde, og med opdateret viden da den er fra 2003. Der er information om både det ernæringsmæssige og det mere tekniske på aminosyrer, proteiner og valle.

Ref:

Encyclopedia of food sciences and nutrition; 2003 Elsevier science Ldt.

Food theory and applications; Paul pc, Palmer HH.

The science of food; Bennion M.

Nutritional evalution of food processing; Harris K.

<{POST_SNAPBACK}>

Edited by jenz
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share