Bænktrøje, hva bør jeg vide ?


Mikkel leicht
 Share

Recommended Posts

Tjaa, jeg vil jo meget gerne give mine kære klubkammerater Moos og Poul ret. Og gør det da også langt hen ad vejen :wink:

Dog synes jeg der bliver lidt malet fanden på væggen. Hvis trøjen ikke er superstram så er det altså ikke overdrevet svært at bænke i en trøje. Måske hvis man skal have de optimale kg ud af den, men ligefrem superfarligt vil jeg da ikke sige.

Man skal jo starte et sted.

Jeg kan da huske i mit gamle center at Bla. Tonni og Thomas Jagd legede med trøjer hvor de ikke havde nogle erfaringer nogle af dem.

Også nogle andre gutter eksperimenterede uden nogle kyndige vejledere. Man skal jo starte et sted :smile:

Hvis du tager dine forholdsregler med en stærk spotter der kan tage stangen for dig om som hele tiden har hænderne på stangen når du sænker den og er 100%. (Hvilket du selvfølgelig siger han skal være). Så ser jeg ikke at det skulle være så vildt problematisk igen :smile:

Ps. Nu da jeg så Pouls kommentar så skal de selvfølgelig med at mine eksempler fra mit gamle center var med de gamle inzer trøjer som er noget lettere at styre :smile:

Edited by Onkel Troels
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hvis Mikkel mod alt forventning skulle få kg ud af trøjen, så kan forkert planlægning af træning i trøjen hurtigt føre til skulder/albue/håndledsskader.

Ligesom dårlig teknik kan føre til probelemer med det samme. Kern var tæt på at kværne sin skulder første gang han prøvede en fury.

<{POST_SNAPBACK}>

hvordan bør jeg da træne i trøjen efter din mening, hvis jeg beslutter mig for at prøve unden kyndig vejleder ved min side...

<{POST_SNAPBACK}>

Har du lavet board presses eller pin presses på regelmæssig basis?

Hvordan er din håndledsstillig når du bænker?

Har du et anstændigt opspænd?

Hvordan spænder du ryggen og "sætter" skulderbladende inden du bænker?

Baggio -teknik har også betydning for at få vægten ned i en stram trøje.

Hvis man ikke kan få sit max ned, så er den for stram.. Med mindre man gerne vil have alle sine løft underkendt :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

laver pin presses nogen gange, dog noget tid siden så nej

har et anstændigt opspænd - mener jeg :blush:

Plejer at skubbe bryst så langt frem som muligt uden at løfte røven og skubbe skulderblade sammen så meget som muligt så det spænder godt op

Link to comment
Share on other sites

Tjaa, jeg vil jo meget gerne give mine kære klubkammerater Moos og Poul ret. Og gør det da også langt hen ad vejen :wink:

Dog synes jeg der bliver lidt malet fanden på væggen. Hvis trøjen ikke er superstram så er det altså ikke overdrevet svært at bænke i en trøje. Måske hvis man skal have de optimale kg ud af den, men ligefrem superfarligt vil jeg da ikke sige.

Man skal jo starte et sted.

Jeg kan da huske i mit gamle center at Bla. Tonni og Thomas Jagd legede med trøjer hvor de ikke havde nogle erfaringer nogle af dem.

Også nogle andre gutter eksperimenterede uden nogle kyndige vejledere. Man skal jo starte et sted :smile:

Hvis du tager dine forholdsregler med en stærk spotter der kan tage stangen for dig om som hele tiden har hænderne på stangen når du sænker den og er 100%. (Hvilket du selvfølgelig siger han skal være). Så ser jeg ikke at det skulle være så vildt problematisk igen :smile:

Ps. Nu da jeg så Pouls kommentar så skal de selvfølgelig med at mine eksempler fra mit gamle center var med de gamle inzer trøjer som er noget lettere at styre :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

okay, men så har vi det med albue og håndleds skader? hvordan undgår jeg dem

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår stadig ikke hvorfor du vil i en bænktrøje, ingen licens?

Ingen konkurrencer at stille op i?

Ingen vejledning?

Just don't get it..

Mht håndleddene så er det vigtigt at du ikke træner i trøjen for hyppigt, og er tilvænnet de supramaksimale vægte via boardpresses og pin presses.

Håndleddenes stilling er også vigtig.

Det lyder fint med dit opspænd, men kan være svært at vurdere (umuligt) uden at have set dig irl.

Kan du ikke styre dine skulderblade/ryg med trøje på (gør det meget sværere) så risikerer du problemer.

De eneste mennesker der skal bruge trøje uden en kon kurrence i horisonten er folk med skulderproblemer, der har en løs trøje som bare støtter men ikke giver ekstra kg.

Dog skal man gøre alt hvad man an for at behandle de egentlige skulderproblem, frem for bare at maskere det med en trøje :smile:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår stadig ikke hvorfor du vil i en bænktrøje, ingen licens?

Ingen konkurrencer at stille op i?

Ingen vejledning?

Just don't get it..

Mht håndleddene så er det vigtigt at du ikke træner i trøjen for hyppigt, og er tilvænnet de supramaksimale vægte via boardpresses og pin presses.

Håndleddenes stilling er også vigtig.

Det lyder fint med dit opspænd, men kan være svært at vurdere (umuligt) uden at have set dig irl.

Kan du ikke styre dine skulderblade/ryg med trøje på (gør det meget sværere) så risikerer du problemer.

De eneste mennesker der skal bruge trøje uden en kon kurrence i horisonten er folk med skulderproblemer, der har en løs trøje som bare støtter men ikke giver ekstra kg.

Dog skal man gøre alt hvad man an for at behandle de egentlige skulderproblem, frem for bare at maskere det med en trøje  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

havde tænkt mig at stille op i fremtiden.. skal have snakket med thisted styrkeklub om medlemskab og licens..

Link to comment
Share on other sites

okay, men så har vi det med albue og håndleds skader? hvordan undgår jeg dem

Sørg for at holde med et fast greb om stangen og spænd godt til. Husk altid at have tomlen på modsatte side af de andre fingre. Ved ikke om du har det i forvejen.

Sørg for at syningerne sidder ens på begge arme. Start med at have syningerne, og her snakker jeg kun om en titan fury, til at flugte med albuen. Ærmerne skal være trukke helt op over albuen så man kan bøje fri i albueleddet.

Lad være med at læsse uhæmmet mange kg på stangen bare fordi du ikke kan få stangen ned til brystet første gang. Det kan være en god måde at udvide trøjen på men kan også være halv farlig hvis ikke spotterne er 100% klar. Her vil jeg anbefale man har en spotter i hver side der står klar.

Men jeg regner ikke med at din trøje er så stram.

Giv det tid. En helt ny titan trøje vil være meget stram de første par gange men vil også udvide sig en del. Sørg for at spotteren har hænderne på stangen hele tiden når du sænker den.

Man kan ikke helt sikre sig mod skulderskader, men det er meget individuelt om man føler det er hårdt for skulderen at bænke i trøje eller som nogle oplever, at den aflaster skulderen.

Min erfaringer er at at det kan være ret hårdt for skulderen at bænke i trøje da man ofte håndtere nogle tungere kg end man eller kan.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg vil sige, at en trøje er for stram, hvis man ikke selv kan få den på og få sit max uden trøje ned til brystet.

de fleste vil mene den er for løs hvis man kan. Og udfra dit synspunkt så vil det sige at stort set alle konkurrence styrkeløftere bænker i for stramme trøjer?? :blink::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Men jeg vil sige, at en trøje er for stram, hvis man ikke selv kan få den på og få sit max uden trøje ned til brystet.

Det er også en ret dum rettesnor vil jeg sige. Det afhænger da også i høj grad af trøjen.

Den gamle Inzertrøje jeg løftede i, kunne jeg da på ingen måder komme i selv, selvom den var supersikker at løfte i, og jeg kunne få 20kg under mit raw max til brystet.

Min Fury str. 44 kan jeg også tage på selv. Og den er faktisk for stram til mig. Kan slet ikke få i nærheden af mit trøjemax ned til brystet.

Link to comment
Share on other sites

Uha det er godt nok ved at blive en kompliceret sag det bænkpres!

Synes da bare de der vil prøve en trøje skal prøve den, men det bliver meget let som om, at det lette skal gøres svært :4smartass: er det sådan der i dansk styrkesport kører en konkurrence om, hvem der kan opremse flest faktorer der overhoved kan tænkes at kunne blokere for en positiv udvikling....

Bænkpress med eller uden trøje er en relativ simpel disciplin og jo stærkere man er jo mere løfter man :cooldance::cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Altså, helt ufarligt er det da ikke...erfaren eller ej,

det er da kun et par uger siden til NM Bænk at jeg på et par meters afstand var ved at se Jan Thøgersen

gøre et bravt forsøg på at slå sig selv ihjel i et par løft fordi han totalt kiksede løftene :raisebrow:

Selvfølgelig skal manden da prøve en trøje hvis han gerne vil,

men jeg kan da godt forstå at folk herinde i det mindste advarer ham om hvad der kan ske hvis han er uheldig...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du forklarer spotteren/spotterne at det kan gå galt, hvordan det går galt og hvor hurtigt det går galt, og så ellers prøver dig frem stille og roligt, så kan jeg ikke se, hvad det sindssyge i at prøve at løfte i trøje, uden at have otte landstrænere til at assistere, er. Det er sandt at der er sket en del uheld med fury'er på det seneste, men det er fordi folk har åndssvagt stramme trøjer på og har ærmerne drejet til ukendelighed, og som sagt har jeg kun set/hørt om det i forbindelse med fury'er.

Sjovt som det er to af de grønneste styrkeløft-rookies der lader til at vide mest om hvor farligt (uha) udstyr er. At udstyret i squat også skal udråbes til nærmest sindssygt at prøve på egen hånd er jo tåbeligt. Knæskader af forkert pålagte knæbind? Jamen please, det er jo ikke en reel risiko overhovedet. Med mindre man ligefrem gør sig umage kan man sgu da ikke komme til skade på den konto.

Jeg vil give folk ret i det måske er bedre at starte med en anden trøje end en fury, de er svære at løfte i. De giver så også flere kg. når først man kan styre dem. Prøv at se om du kan finde en ældre brugt sag og så lær at løfte i den først, sådan én vil også typisk være ret så billig.

Så længe man husker at bruge sin sunde fornuft skal det nok gå, det vigtigste her er at huske aldrig at løfte uden spottere, og sørg for de ved hvad det er der skal ske. Det er ikke nok med én eller anden tilfældig makker fra kabeltrækket ved siden af. Asbjørn ved helt sikkert hvad en bænkprestrøje er, så han er umiddelbart et fint valg.

Link to comment
Share on other sites

Altså, helt ufarligt er det da ikke...erfaren eller ej,

det er da kun et par uger siden til NM Bænk at jeg på et par meters afstand var ved at se Jan Thøgersen

gøre et bravt forsøg på at slå sig selv ihjel i et par løft fordi han totalt kiksede løftene  :raisebrow:

Selvfølgelig skal manden da prøve en trøje hvis han gerne vil,

men jeg kan da godt forstå at folk herinde i det mindste advarer ham om hvad der kan ske hvis han er uheldig...

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tager somsagt hensyn til sikkerhed både hvad angår spotter og med sikkerheds pins så jeg lige præcis kan ramme bryst det rigtige sted og kører op igen, den vil ikke kunne ramme FACE eller hals :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du forklarer spotteren/spotterne at det kan gå galt, hvordan det går galt og hvor hurtigt det går galt, og så ellers prøver dig frem stille og roligt, så kan jeg ikke se, hvad det sindssyge i at prøve at løfte i trøje, uden at have otte landstrænere til at assistere, er. Det er sandt at der er sket en del uheld med fury'er på det seneste, men det er fordi folk har åndssvagt stramme trøjer på og har ærmerne drejet til ukendelighed, og som sagt har jeg kun set/hørt om det i forbindelse med fury'er.

Sjovt som det er to af de grønneste styrkeløft-rookies der lader til at vide mest om hvor farligt (uha) udstyr er. At udstyret i squat også skal udråbes til nærmest sindssygt at prøve på egen hånd er jo tåbeligt. Knæskader af forkert pålagte knæbind? Jamen please, det er jo ikke en reel risiko overhovedet. Med mindre man ligefrem gør sig umage kan man sgu da ikke komme til skade på den konto.

Jeg vil give folk ret i det måske er bedre at starte med en anden trøje end en fury, de er svære at løfte i. De giver så også flere kg. når først man kan styre dem. Prøv at se om du kan finde en ældre brugt sag og så lær at løfte i den først, sådan én vil også typisk være ret så billig.

Så længe man husker at bruge sin sunde fornuft skal det nok gå, det vigtigste her er at huske aldrig at løfte uden spottere, og sørg for de ved hvad det er der skal ske. Det er ikke nok med én eller anden tilfældig makker fra kabeltrækket ved siden af. Asbjørn ved helt sikkert hvad en bænkprestrøje er, så han er umiddelbart et fint valg.

<{POST_SNAPBACK}>

kan købe en inzer rage istedet, den skulle efter sigende være lettere at løfte i... Kan få en brugt der er lidt for stor...

Link to comment
Share on other sites

Bare sørg for den er billig, for du kommer til at skifte den ud med en ny, hvis det er noget du finder ud af du vil fortsætte med, og så er det jo træls at have givet for meget for det. Men ellers lyder det fint med en brugt der ikke er for stram.

Link to comment
Share on other sites

Bare sørg for den er billig, for du kommer til at skifte den ud med en ny, hvis det er noget du finder ud af du vil fortsætte med, og så er det jo træls at have givet for meget for det. Men ellers lyder det fint med en brugt der ikke er for stram.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvofor kommer jeg til at købe en ny? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Bare sørg for den er billig, for du kommer til at skifte den ud med en ny, hvis det er noget du finder ud af du vil fortsætte med, og så er det jo træls at have givet for meget for det. Men ellers lyder det fint med en brugt der ikke er for stram.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvofor kommer jeg til at købe en ny? :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Tillader mig at svare for Søren. Nu er det tit sådan, at man relativt hurtigt vokser fra sin trøjen. I dag fortrækker de fleste titan, da der er mulighed for at hente fleste kg i denne trøje, men tilgengæld er der også flest der ikke får nogle løft godkendt i denne trøje.

Men du skal ikke regne med at bruge en trøje i mere end 1-2 år, så skal du nok have noget strammere derefter.

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Altså, helt ufarligt er det da ikke...erfaren eller ej,

det er da kun et par uger siden til NM Bænk at jeg på et par meters afstand var ved at se Jan Thøgersen

gøre et bravt forsøg på at slå sig selv ihjel i et par løft fordi han totalt kiksede løftene  :raisebrow:

Selvfølgelig skal manden da prøve en trøje hvis han gerne vil,

men jeg kan da godt forstå at folk herinde i det mindste advarer ham om hvad der kan ske hvis han er uheldig...

<{POST_SNAPBACK}>

Nu så jeg selvsamme løft og kan bekræfte, at der ikke var tale om nogen løs trøje. Det er en risiko som man tager, hvis man vil løfte i noget, der er så stramt og så oven i købet drejer syningerne.

Når det er sagt, så ved jeg, at Erik Rasmussen har lavet nogle sikkerhedsdimser, der skulle bruges til bænkpresstævner. Disse virker fint i min klub og forstår ikke helt, hvorfor der ikke kom længere end til diskussion på DFS's bestyrelsesmøde.

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi de vil modarbejde Eriks monopol på stativer til styrkeløft! :wink:

Hvis du starter med at løftee i en brugt og lidt for stor trøje vil du blive træt af ikke at få mest mulig ud af udstyret når du får styr på teknikken. Det er så her du går ud og køber en helt ny trøje. Jeg vil til enhver tid råde begyndere til at købe en gammel/brugt trøje til max et par hundrede og så løfte i den et stykke tid inden de går ud og bruger tusind kroner på en "rigtig".

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi de vil modarbejde Eriks monopol på stativer til styrkeløft!  :wink:

Hvis du starter med at løftee i en brugt og lidt for stor trøje vil du blive træt af ikke at få mest mulig ud af udstyret når du får styr på teknikken. Det er så her du går ud og køber en helt ny trøje. Jeg vil til enhver tid råde begyndere til at købe en gammel/brugt trøje til max et par hundrede og så løfte i den et stykke tid inden de går ud og bruger tusind kroner på en "rigtig".

<{POST_SNAPBACK}>

okay, tak for tippet :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt, så ved jeg, at Erik Rasmussen har lavet nogle sikkerhedsdimser, der skulle bruges til bænkpresstævner. Disse virker fint i min klub og forstår ikke helt, hvorfor der ikke kom længere end til diskussion på DFS's bestyrelsesmøde.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var da blevet vedtaget, at de måtte bruges ved JM bænk 2004 som et forsøg. Men Erik mente vist ikke, at systemet var færdigtudviklet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt, så ved jeg, at Erik Rasmussen har lavet nogle sikkerhedsdimser, der skulle bruges til bænkpresstævner. Disse virker fint i min klub og forstår ikke helt, hvorfor der ikke kom længere end til diskussion på DFS's bestyrelsesmøde.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var da blevet vedtaget, at de måtte bruges ved JM bænk 2004 som et forsøg. Men Erik mente vist ikke, at systemet var færdigtudviklet. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Nå ok, det var jeg ikke klar over. Der er da helt sikkert også noget, der kan gøres bedre, men det ville da være rart, hvis der snart kommer noget på plads, høre lige Erik til træning i dag :smile:

Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt, så ved jeg, at Erik Rasmussen har lavet nogle sikkerhedsdimser, der skulle bruges til bænkpresstævner. Disse virker fint i min klub og forstår ikke helt, hvorfor der ikke kom længere end til diskussion på DFS's bestyrelsesmøde.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var da blevet vedtaget, at de måtte bruges ved JM bænk 2004 som et forsøg. Men Erik mente vist ikke, at systemet var færdigtudviklet. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Nå ok, det var jeg ikke klar over. Der er da helt sikkert også noget, der kan gøres bedre, men det ville da være rart, hvis der snart kommer noget på plads, høre lige Erik til træning i dag :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det kunne være intressant, at hører om det er noget han er nået videre med. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du forklarer spotteren/spotterne at det kan gå galt, hvordan det går galt og hvor hurtigt det går galt, og så ellers prøver dig frem stille og roligt, så kan jeg ikke se, hvad det sindssyge i at prøve at løfte i trøje, uden at have otte landstrænere til at assistere, er.

Du mener lige som når man beder en tilfældig til at spotte sig, og de begynder at give en hjælp fra anden rep istedet for kun at redde en hvis man misser et løft? På trods af at man har givet dem instruktion om noget andet?

Hvis powerracket bruges kan jeg ikke forestille mig at der kan ske de store ulykker. Jeg forstår bare stadigvæk ikke, hvorfor man overhovedet skulle give sig i kast med projektet uden kompetent hjælp og stævne i udsigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share