"komplet atlet"


amarillo
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg vil virkelig gerne udvikle min eksplosivitet og hurtighed i fx boksning øjemed og sporter som kræver hurtighed.

Hvad ska man gøre????

Jeg er total på bar bund med det her.....

Jeg tænkte på følgende:

-  lave reps i styrkeøvelser. ska jo have stor styrke

-  ol løft, men er lidt i tvivl. nogen siger man bliver mere eksplosiv og har endda hørt historier om nogle af de store drenge i ol løft har en hurtigere start i 100 m sprint end eliten deri. Andre siger det farligt pga den høje fart man løfter i og det kan væv ikk klare...?????? ??? ???

-   specifik træning som selve det at løbe, levere slag,spark etc. man ska jo ha de motoriske færdigheder på plads for at udføre lortet.

ANY SUGGESTIONS???????

Det ville være rigtig fedt hvis i kunne komme med nogle goe erfaringer eller diske op med nogle goe dybdegående artikler.

Mange tak

Mvh KIM

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for hjælpen.

Det er godt nok nogle hårde artikler at læse igennem og håber jeg har forstået det.

Dvs for at jeg skal blive hurtigere og mere explosiv i sprint og boksning skal jeg træne på at øge absolut styrke,tung træning, og lidt lettere 60-90%1RM i CAT facon???????

men så der lige noget jeg har funderet på, hvis nu fx mit program består af basis øvelserne, squat, dødløft, press etc og jeg træner som dikteret ovenstående vil det så direkte kunne overføres til en bedre "performance" i sprint fx?????

Hvis jeg øger startstyrke og kraftudviklingsrate i squat vil disse attributter så også kunne ses i en øgning i sprint?????

Grunden til jeg spørger er fordi det at udvikle xplosivitet er det ikke er en specifik motorisk egenskab og når jeg skal til at bevæge mig anderledes end de bevægelser startstyrken og kraftudviklingsraten blev trænet på, at det så er helt anderledes med explosivitets-faktorerne????

Ok jeg undskylder hvis jeg så har misforstået noget men det var sgu osse nogle tunge artikler for mit lille sind!!!

Tak

Mvh KIm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Selvfølgelig kan du øge din styrke og eksplosionsevne vha. af styrketræning - især de store basisøvelser. Jeg har selv en del erfaringer med det (både gode og dårlige)

Det vigtigeste jeg har erfaret er, at man skal huske at træne meget specifikt efter den idrætsgren som man vil overføre det til. Groft sagt bliver du ikke en god (optimal) sprinter, hvis du træner squat men ikke træner sprints - osv.!

Især i boksning er det vigtigt at huske at forblive smidig, og passe på man ikke får langsomme/tunge slag! Jeg har selv ret store problemer med det, efter længere tids fokus på tung vægttræning!

I øvrigt skal du passe på squat og dødløft hvis du har en vægtklasse at holde - de giver muskelmasse som bare fanden ;)

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for Holyfield linket! Det var interessant nok. :bigsmile:

Hvis der ellers er nogen der havde noget om boksning og styrketræning (eller alt muligt andet træningsrelateret), ville jeg være meget glad hvis i ville smide nogen links. :4boxing:

Måske jeg skulle starte min egen tråd? :beatup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share