maks styrke


cartier
 Share

Recommended Posts

jeg går og spekulere på hvordan man kan maksimere sin styrke. Jeg vil gerne være rigtig stærk. Men hvordan skal man ligge sit program?

Jeg træner pt. 3 gange om ugen i splitprogram som jeg vil forsætte med men bar omlægge min program så jeg bliver total stærk..

Skal man ligge sit program så man tager 4 rep x 4 sæt ?eller skal man tag 4repx3sæt?

Hvad har virket for MOL´ere herinde? :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Det bedste råd jeg kan give dig er at prøve nogle af de styrkeløftprogrammer du kan finde her på MOL. De kan alle give gode resultater, på hver sin måde.

Det er meget forskelligt hvad der virker for forskellige personer, så prøv dig frem og find med tiden det der virker bedst for dig.

Held og lykke, og husk at man ikke bliver rigtig stærk bare sådan lige med ét.

Link to comment
Share on other sites

Det bedste råd jeg kan give dig er at prøve nogle af de styrkeløftprogrammer du kan finde her på MOL. De kan alle give gode resultater, på hver sin måde.

Det er meget forskelligt hvad der virker for forskellige personer, så prøv dig frem og find med tiden det der virker bedst for dig.

Held og lykke, og husk at man ikke bliver rigtig stærk bare sådan lige med ét.

<{POST_SNAPBACK}>

vil ikke være styrkeløfter eller lign. Vil bar være funktionel stærk..

Link to comment
Share on other sites

Tjah, jeg er startet på Sheiko med et formål lig dit. Er kun 1 uge inde i det, så jeg kan ikke vurdere om det virker for mig, men jeg ved en del andre har haft stor succes med det, og at dømme fra mine DOMS i den første uge så burde det også have en effekt for mig :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Tjah, jeg er startet på Sheiko med et formål lig dit. Er kun 1 uge inde i det, så jeg kan ikke vurdere om det virker for mig, men jeg ved en del andre har haft stor succes med det, og at dømme fra mine DOMS i den første uge så burde det også have en effekt for mig  :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

hvad går sheiko ud på?

Og hvormeget stærkere bliver man i forhold til alm træning?

Link to comment
Share on other sites

vil ikke være styrkeløfter eller lign. Vil bar være funktionel stærk..

Nu sagde jeg jo heller ikke at du skulle være styrkeløfter, vel?

Du spurgte efter et program som du ville blive "rigtig stærk" af og jeg svarede dig på hvilke typer programmer man kan opnå det med. Funktionaliteten af den styrke du opnår ved et styrkeløft program, kan du jo så selv tilpasse ved at træne det du skal bruge styrken til.

:raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Tjah, jeg er startet på Sheiko med et formål lig dit. Er kun 1 uge inde i det, så jeg kan ikke vurdere om det virker for mig, men jeg ved en del andre har haft stor succes med det, og at dømme fra mine DOMS i den første uge så burde det også have en effekt for mig  :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvornår er doms blevet en god måde at måle den slags på??? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Tjah, jeg er startet på Sheiko med et formål lig dit. Er kun 1 uge inde i det, så jeg kan ikke vurdere om det virker for mig, men jeg ved en del andre har haft stor succes med det, og at dømme fra mine DOMS i den første uge så burde det også have en effekt for mig  :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvornår er doms blevet en god måde at måle den slags på??? :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Klokken lidt over et lader det til :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Prøv at læse denne glimrende artikel. Den indeholder samtidig et forslag til et program:

http://www.bodyzone.dk/viewtopic.php?t=56

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

<{POST_SNAPBACK}>

Fra bodyzoneartiklen:

Max effort peaking cycle

Uge 1: 3 sæt x 3 reps med 85 % af 1RM

Uge 2: 3 sæt x 3 reps med 87,5 % af 1RM

Uge 3: 3 sæt x 3 reps med 90 % af 1RM

Uge 4: 3 sæt x 2 reps med 92,5 % af 1RM

Uge 5: 3 sæt x 2 reps med 95 % af 1RM

Uge 6: 2 sæt x 2 reps med 97,5 % af 1RM

Uge 7: 2 sæt x 2 reps med 100 % af 1RM

Uge 8: deload uge 3 sæt x 3 reps med 80 % af 1RM

Uge 9: max test

Den peaking cyklus er sgu noget af det mest optimistiske jeg har set på nettet om træning. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Prøv at læse denne glimrende artikel. Den indeholder samtidig et forslag til et program:

http://www.bodyzone.dk/viewtopic.php?t=56

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

<{POST_SNAPBACK}>

Fra bodyzoneartiklen:

Max effort peaking cycle

Uge 1: 3 sæt x 3 reps med 85 % af 1RM

Uge 2: 3 sæt x 3 reps med 87,5 % af 1RM

Uge 3: 3 sæt x 3 reps med 90 % af 1RM

Uge 4: 3 sæt x 2 reps med 92,5 % af 1RM

Uge 5: 3 sæt x 2 reps med 95 % af 1RM

Uge 6: 2 sæt x 2 reps med 97,5 % af 1RM

Uge 7: 2 sæt x 2 reps med 100 % af 1RM

Uge 8: deload uge 3 sæt x 3 reps med 80 % af 1RM

Uge 9: max test

Den peaking cyklus er sgu noget af det mest optimistiske jeg har set på nettet om træning. :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du sammenligner de foreslåede reps med tallene fra 1RM beregneren, så vil du se, at det kun er uge 7 og 8 der udover ens nuværende kapacitet, hvilket jo stemmer meget godt overens med princippet om progressive overload. Jeg vil antage at man med stor sikkerhed vil kunne gennemfore de 7 første uger. Det er så selvfølgelig et spørgsmål, om man formår at forøge sit 1RM nok til at man kan løfte denne vægt 2 gange i ottende uge.

Når dette så er sagt, så vil jeg istedet anbefale at lave sin MAX test i 9. uge køre deload herefter. Man vil i dette tilfælde nok ikke kunne løfte så meget i MAX, men vil i stedet være bedre rustet til endnu en cyklus.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

SaintPauli, programmet der fordrer jo også at man har en træningsmakker. Jeg skal i hvert fald ikke ud og køre reps med mit max uden en spotter. Det er da at bede om ulykker :blink:

Der har Sheiko jo den fordel at du ikke kommer højere end ca 85% af max, og dermed vægte man selv kan styre.

Link to comment
Share on other sites

SaintPauli, programmet der fordrer jo også at man har en træningsmakker. Jeg skal i hvert fald ikke ud og køre reps med mit max uden en spotter. Det er da at bede om ulykker  :blink:

Der har Sheiko jo den fordel at du ikke kommer højere end ca 85% af max, og dermed vægte man selv kan styre.

<{POST_SNAPBACK}>

har du et decideret sted at se mere til sheiko?hører mange herinde fra kører den stil!;) :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

SaintPauli, programmet der fordrer jo også at man har en træningsmakker. Jeg skal i hvert fald ikke ud og køre reps med mit max uden en spotter. Det er da at bede om ulykker  :blink:

Der har Sheiko jo den fordel at du ikke kommer højere end ca 85% af max, og dermed vægte man selv kan styre.

<{POST_SNAPBACK}>

har du et decideret sted at se mere til sheiko?hører mange herinde fra kører den stil!;) :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Har du ikke læst hvad PTPolle har skrevet? :poking:

Link to comment
Share on other sites

SaintPauli, programmet der fordrer jo også at man har en træningsmakker. Jeg skal i hvert fald ikke ud og køre reps med mit max uden en spotter. Det er da at bede om ulykker  :blink:

Der har Sheiko jo den fordel at du ikke kommer højere end ca 85% af max, og dermed vægte man selv kan styre.

<{POST_SNAPBACK}>

har du et decideret sted at se mere til sheiko?hører mange herinde fra kører den stil!;) :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Har du ikke læst hvad PTPolle har skrevet? :poking:

<{POST_SNAPBACK}>

Han vil jo have et link herinde, hvor hans 1RM'er allerede er skrevet ind så han bare kan trykke på print. Der skal desuden også være en instruktionsbog med der viser alle øvelserne i sekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Det bedste råd jeg kan give dig er at prøve nogle af de styrkeløftprogrammer du kan finde her på MOL. De kan alle give gode resultater, på hver sin måde.

Det er meget forskelligt hvad der virker for forskellige personer, så prøv dig frem og find med tiden det der virker bedst for dig.

Held og lykke, og husk at man ikke bliver rigtig stærk bare sådan lige med ét.

<{POST_SNAPBACK}>

vil ikke være styrkeløfter eller lign. Vil bar være funktionel stærk..

<{POST_SNAPBACK}>

At sige man vil være funtionelt stærk er noget af det vageste man kan sige om sit træningsmål. For at sige hvad der så skal trænes skal vi jo lige vide hvad funktionen du gerne vil være stærkere til er? Mit gæt er at der ikke er noget specielt du gerne vil være stærk til, hvorfor funktionel styrke er et forkert begreb, når nu det så er allround styrke der er tale om.

Man bliver stærk af tung træning, men hermed mener jeg ikke du skal stå og maxe hver gang. Personligt er jeg begyndt på at køre op til 5 tunge løft (over 85% af 1RM) og så bagefter 5x5 i samme øvelse, husk ikke at gå til failure eller at være helt løftet ud (i sidste sæt af de 5x5 er det ok at det er balls to the wall). Det her gør jeg i de store øvelser som squat og bænkpres, i dødløft gør jeg det lidt anderledes fordi den er hårdere i kadaveret end andre løft. Her kører jeg op til én single over de 85% og kører bagefter noget 5-10x1-3 (er det til at forstå?). I hjælpeøvelser som ryg, skuldre, mave mv. løfter jeg ikke så tungt, men laver noget 3-4x8-10.

Link to comment
Share on other sites

SaintPauli, programmet der fordrer jo også at man har en træningsmakker. Jeg skal i hvert fald ikke ud og køre reps med mit max uden en spotter. Det er da at bede om ulykker  :blink:

Der har Sheiko jo den fordel at du ikke kommer højere end ca 85% af max, og dermed vægte man selv kan styre.

<{POST_SNAPBACK}>

For at aktivere alle sine tilgængelige motoriske enheder i et løft, er man nødt til at holde intensiteten over noget der ligner 85%. Hvis man samtidig ønsker progression (i intensiteten), så er det uundgåeligt, at man når nogle vægte, hvor en makker er at foretrække.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share