Ny verdensrekord på 100 meter!!!


Waits
 Share

Recommended Posts

hvordan kan de egentlig måle det så præcist?? er det en laserstråle der sidder ved målstregen?? som registrere når der løber noget forbi???

<{POST_SNAPBACK}>

Et hurtigtkørende kamera ved målstregen som startes samtidigt med løbet skydes i gang.

Derefter kan man ved blot tælle frame for frame der hvor en løber kommer over stregen - meget simpelt og meget præcist. Jo højere hastighed kameraet har desto mere præcis tidsangivelse.

Link to comment
Share on other sites

hvordan kan de egentlig måle det så præcist?? er det en laserstråle der sidder ved målstregen?? som registrere når der løber noget forbi???

<{POST_SNAPBACK}>

Et hurtigtkørende kamera ved målstregen som startes samtidigt med løbet skydes i gang.

Derefter kan man ved blot tælle frame for frame der hvor en løber kommer over stregen - meget simpelt og meget præcist. Jo højere hastighed kameraet har desto mere præcis tidsangivelse.

<{POST_SNAPBACK}>

nå okay kunne være de havde en transponder i lommen ligesom Formel 1 bilerne :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så kom de under de 9.78 Johnson løb i Seuol tilbage i 88, da han blev knaldet for Stanazolol. :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

hehe det er satme også mange år de har været om det :smile:

gad vide hvad de er på idag??

<{POST_SNAPBACK}>

Det var skam ikke ment som en indikation af at de er dopede i dag, men jeg kan da ikke afvise at de er det. Johnson var bestemt ikke kun et produkt af AS. Rent træningsmæssigt var han og træneren Charlie Francis langt foran konkurrenterne tilbage i 80erne. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Meget sjov at se udviklingen:

10.6 seconds, Donald Lippincott, United States, July 6, 1912.

10.4, Charles Paddock, United States, April 23, 1921.

10.3, Percy Williams, Canada, Aug. 9, 1930.

10.2, Jesse Owens, United States, June 20, 1936.

10.1, Willie Williams, United States, Aug. 3, 1956.

10.0, Armin Hary, West Germany, June 21, 1960.

9.99, Jim Hines, United States, June 20, 1968.

9.95 (electronic), Hines, Oct. 14, 1968.

9.93, Calvin Smith, United States, July 3, 1983.

9.92, Carl Lewis, United States, Sept. 24, 1988.

9.90, Leroy Burrell, United States, June 14, 1991.

9.86, Carl Lewis, United States, August 25, 1991.

9.85, Leroy Burrell, United States, July 6, 1994.

9.84, Donovan Bailey, Canada, July 27, 1996.

9.79, Maurice Greene, United States, June 16, 1999.

9.78, Tim Montgomery, United States, Sept. 14, 2002.

9.77, Asafa Powell, Jamaica, June 14, 2005.

Edited by JesperT
Link to comment
Share on other sites

Meget sjov at se udviklingen:
10.6 seconds, Donald Lippincott, United States, July 6, 1912.

10.4, Charles Paddock, United States, April 23, 1921.

10.3, Percy Williams, Canada, Aug. 9, 1930.

10.2, Jesse Owens, United States, June 20, 1936.

10.1, Willie Williams, United States, Aug. 3, 1956.

10.0, Armin Hary, West Germany, June 21, 1960.

9.99, Jim Hines, United States, June 20, 1968.

9.95 (electronic), Hines, Oct. 14, 1968.

9.93, Calvin Smith, United States, July 3, 1983.

9.92, Carl Lewis, United States, Sept. 24, 1988.

9.90, Leroy Burrell, United States, June 14, 1991.

9.86, Carl Lewis, United States, August 25, 1991.

9.85, Leroy Burrell, United States, July 6, 1994.

9.84, Donovan Bailey, Canada, July 27, 1996.

9.79, Maurice Greene, United States, June 16, 1999.

9.78, Tim Montgomery, United States, Sept. 14, 2002.

9.77, Asafa Powell, Jamaica, June 14, 2005.

9.72, Louis Preuthun, Denmark June 15 2005

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det er sgu utroligt :smile:

Edited by L^P
Link to comment
Share on other sites

Ben Johnson løb 9,79 i den olympiske finale i 88, så den tid slog de for 3 år siden. Men personligt har jeg nu aldrig anerkendt Tim Montgomerys verdensrekord, da han dels har dopinganklager hængende over hovedet lige nu. Og han havde ALT hvad man skal bruge for at sætte verdensrekord.

God vind, perfekt start.

Maurice Greene har 56 løb under 10 sekunder på 100 meter. De fem hurtigste:

9,79

9,80

9,82

9,85

9,86

For mig er Maurice Greene kongen og indtil i går var han i mine øjne stadig verdens hurtigste mand!

Link to comment
Share on other sites

Også interessant at Asafa Powell ikke er så muskuløs som normale 100 m løber,

Gad vide om den fremtidige 100 m løber bliver tyndere, måske er det en fordel ikke at havde så meget vægt at skulle flytte

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg syntes nu at man har set flere forskelige kropstyper gører sig gældende de sidste 20 år på 100 meter. Der er de meget muskuløse som Johnson, Crawford, Burrell og Bailey. Den mere spinkle atletiske type som Lewis, Smith, Gatlin og Fredricks. Og så er der hovedparten af sprinterne som ligger imellem de to typer. Her vil jeg placerer en mand som Powell sammen med Greene, Montgomery og Christie. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Også interessant at Asafa Powell ikke er så muskuløs som normale 100 m løber,

Gad vide om den fremtidige 100 m løber bliver tyndere, måske er det en fordel ikke at havde så meget vægt at skulle flytte

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg syntes nu at man har set flere forskelige kropstyper gører sig gældende de sidste 20 år på 100 meter. Der er de meget muskuløse som Johnson, Crawford, Burrell og Bailey. Den mere spinkle atletiske type som Lewis, Smith, Gatlin og Fredricks. Og så er der hovedparten af sprinterne som ligger imellem de to typer. Her vil jeg placerer en mand som Powell sammen med Greene, Montgomery og Christie. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Ahh, jeg synes sgu Christie i han velmagtsdage var noget større end de andre, du placerer ham med der...

Link to comment
Share on other sites

Også interessant at Asafa Powell ikke er så muskuløs som normale 100 m løber,

Gad vide om den fremtidige 100 m løber bliver tyndere, måske er det en fordel ikke at havde så meget vægt at skulle flytte

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg syntes nu at man har set flere forskelige kropstyper gører sig gældende de sidste 20 år på 100 meter. Der er de meget muskuløse som Johnson, Crawford, Burrell og Bailey. Den mere spinkle atletiske type som Lewis, Smith, Gatlin og Fredricks. Og så er der hovedparten af sprinterne som ligger imellem de to typer. Her vil jeg placerer en mand som Powell sammen med Greene, Montgomery og Christie. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Ahh, jeg synes sgu Christie i han velmagtsdage var noget større end de andre, du placerer ham med der...

<{POST_SNAPBACK}>

Christie blev ganske rigtigt temlig voldsom mod slutningen af hans karriere, men ser man tilbage var han faktisk temlig spinkel til at starte med. Ved OL i 88 var han vel nærmest ikke større end Lewis og han nåede trods alt aldrig en størrelse som Crawford og Bailey. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ben Johnson løb 9,79 i den olympiske finale i 88, så den tid slog de for 3 år siden.

<{POST_SNAPBACK}>

Stadionsuret viste ganske rigtigt 9,79 i 88, men tiden blev korrigeret til 9,78. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

DO NOT CHALLENGE ME ON THIS!!! Der er i al beskedenhed få i Danmark der ved mere om 100 meter rekorder og tider end mig!

BEVISET!

Stadionuret viste 9,79 og det gjorde den endelige resulatliste også!

Link to comment
Share on other sites

Ben Johnson løb 9,79 i den olympiske finale i 88, så den tid slog de for 3 år siden.

<{POST_SNAPBACK}>

Stadionsuret viste ganske rigtigt 9,79 i 88, men tiden blev korrigeret til 9,78. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

DO NOT CHALLENGE ME ON THIS!!! Der er i al beskedenhed få i Danmark der ved mere om 100 meter rekorder og tider end mig!

BEVISET!

Stadionuret viste 9,79 og det gjorde den endelige resulatliste også!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er nu temlig sikker på at den tid blev korrigeret. :wink:

Bemærk i øvrigt venligst at den olympiske mester, Justin Gatlin, også figurer på listen!

I 2002 fik han et halvt års karantæne! Men kun i IAAF-regi.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor er det værd at bemærke? Manden har udstået sin straf. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Et hurtigtkørende kamera ved målstregen som startes samtidigt med løbet skydes i gang.

Er du sikker paa det? Jeg har selv vaeret med til at tage tid med elektronisk tidstagning.

Der havde det intet med det rullende kamera at goere.

<{POST_SNAPBACK}>

Med den precision bliver det jo pludseligt vigtigt at definere precist hvornår manden er i mål.

Er det når hans udstrakte hånd krydser linien? Når maven kommer forbi? Eller når hele manden er forbi, dvs. når den sidste hæl har krydset linien?

Hvis du bruger en laser, så er det ikke sikkert at du fanger den fremstragte hånd (så skal han ihvertfald sørge for at holde hånden i den rigtige højde).

Hvis man bruger 10 sekunder på at løbe 100 meter, så svarer 0,01 sekundt kun til en forskel på 10 cm. Det er jo ligefør det gør en forskel om manden har lange eller korte arme :blink:

Er der nogen der kender til definitionen på hvornår man er i mål?

Link to comment
Share on other sites

Et hurtigtkørende kamera ved målstregen som startes samtidigt med løbet skydes i gang.

Er du sikker paa det? Jeg har selv vaeret med til at tage tid med elektronisk tidstagning.

Der havde det intet med det rullende kamera at goere.

<{POST_SNAPBACK}>

Med den precision bliver det jo pludseligt vigtigt at definere precist hvornår manden er i mål.

Er det når hans udstrakte hånd krydser linien? Når maven kommer forbi? Eller når hele manden er forbi, dvs. når den sidste hæl har krydset linien?

Hvis du bruger en laser, så er det ikke sikkert at du fanger den fremstragte hånd (så skal han ihvertfald sørge for at holde hånden i den rigtige højde).

Hvis man bruger 10 sekunder på at løbe 100 meter, så svarer 0,01 sekundt kun til en forskel på 10 cm. Det er jo ligefør det gør en forskel om manden har lange eller korte arme :blink:

Er der nogen der kender til definitionen på hvornår man er i mål?

<{POST_SNAPBACK}>

Kameraet står ved mållinien...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share