Bedst effekt: squat eller lunges??


Lise-Lotte
 Share

Recommended Posts

Uden at være expert mht. lunges, og set ud fra samtlige indlæg om bentræning her på MOL, så er squat "numero uno" ben øvelse, da squat som bekendt er et enormt naturligt hormonalt boost, ikke kun til benene, men også til resten af kroppen.

Hvis man har set "The Unbelievable" med Ronnie Coleman, ser man at han ligeledes kører lunges efter frontsquat og hacksquat.... han har så store ben, at han bruger lunges til "markering" af quads/teardrop...... efter hans eget udsagn!

Link to comment
Share on other sites

Det var heller ikke meningen der skulle være to her i rummet for styrketræning, men ellers at chancen for svar vel større, jo flere forskellige steder du spørger.

Lunges træner altså også både ben, balder, ryg og underben, præsis som squat, men jeg har bare fået det indtryk at squat er bedre (herinde), men i følge min træner er efftekten den samme.

Man skal jo ikke være alt for autoritetstro, derfor vil jeg gerne have svar fra forskellige personer, evt. med en faglig begrundelse.

Link to comment
Share on other sites

Lise-Lotte>

men ellers at chancen for svar vel større, jo flere forskellige steder du spørger.

Blot en lille bemærkning: det er de samme folk der læser de forskellige fora, så der er vist ingen grund til at poste flere steder. :)

Mvh.

Claus

Link to comment
Share on other sites

De påvirker jo begge de samme muskelgrupper

Det kan godt være de påvirker de samme musklegrupper, men i forskellig grad. Jeg vil klart mene squats er mere en forlårsøvelse og lunges en baglårsøvelse. Så vil mene, at det afhænger af, om du vil træne forlår eller baglår. Vil du træne forlår tror jeg squats egner sig bedst, og vil du træne baglår er lunges den mest hensigtsmæssige øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Mht. hvilke øvelser der rammer hvad - i forb. m. squat afhænger det vel også af, hvordan din benstilling er. Kører du rimeligt bredt, må det vel gå mere i haserne. Mindre bredt, mere i quadriceps. - Er dette ikke en korrekt antagelse?

Kører rimelig bredt selv og er !%!%!% øm i haserne efter onsdagens squat-træning. :)

- Claus

Link to comment
Share on other sites

I og med man kun anvender et ben ad gangen, så kan man af gode årsager ikke anvende nær den samme vægtmængde som i squat. Og kroppen har det med at reagere kraftigst på de øvelser hvor man kan træne tungest. Pulldowns kan ikke sammenlignes med dødløft, og lunges kan ikke sammenlignes med squat. Squat hører til i en kategori af primærøvelser, som ikke bør negliceres. Lunges er nærmere en sekundær øvelse, da den slet ikke har samme styrke- og vækstpotentiale som store øvelser i stil med squat og dødløft.

Nogen vil måske filosofere lidt frem og tilbage, og konkludere at det kan være lige meget om man laver 50 kg i lunges eller om man laver 100 kg i squat, da den totale belastning på hvert ben er 50 kg. Men det er bare ikke tilfældet. For kroppen som helhed belastes med 100 kg i squat, hvilket den ikke gør i lunges. F.eks skal ryggen i squat tilfældet bære den dobbelte belastning. Det er jo ikke kun benene som tilpasser sig, det er kroppen som helhed. Så lunges kan IKKE sammenlignes med squat. Squat og dødløft er og bliver kongeøvelserne. Alle de andre er bare fyld øvelser.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Bla bla.. jeg kan se resultaterne på min krop, og jeg er øm over det hele efter jeg har trænet. Måkse bliver ryggen ikke påvirket i samme grad som ved Squart, men det gør mine ben og balder altså, og det er ligesom vigtigst...

Ellers tak for alle svarene!! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg må også tilføje - jeg har testet begge øvelser, i den forstand, at have pauset en uges tid, og så kørt en af øvelserne suverænt tungt. Så pauset en uge, og kørt den anden øvelse suverænt tungt.

Afhængig af hvor jeg så er øm, har jeg ment at kunne bedømme hvilken øvelse der rammer mest hvor. jeg fandt at de begge ramte nærmest over alt - men lunges havde naturligvis også ramt i lårene, men med  større effekt (læs=ømhed efter træning) midt på ballerne end squatten,men squatten gjorde bare generelt ondt over alt....lår, inderlår og bagdel. Ergo sørger jeg for altid at have begge øvelser i programmet...hvis jeg vil træne dem tungt, så helst ikke samme dag, men får ihvertfald begge øvelser samme uge. Det er åbenbart små margener der er forskellen på de to øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Foelgende er taget ud fra en stoerre sammenhaeng, men alligevel:

jeg kan se resultaterne på min krop, og jeg er øm over det hele efter jeg har trænet.
større effekt (læs=ømhed efter træning)

Effektiviteten af traeningen skal ikke aflaeses paa graden af oemhed, men i hoejere grad paa enten

1. udviklingen i 1RM (eller hvilket index man nu benytter).

2. udviklingen i fedtfri masse sammenholdt med legemsvaegt.

3. udviklingen i den sportsgren, man dyrker, hvis man benytter styrketraeningen som middel til at naa et andet maal.

Oemhed er paa ingen maade garant for effektiv traening, men derimod kroppens respons paa en ydre, paafoert belastning (og nej, man er stadig ikke helt klar over, hvordan DOMS virker). Man kan sagtens traene meget effektivt uden at blive forfaerdelig oem - der er en del fortalere for den slags herinde, saa den med no pain no gain holder ikke i styrketraeningssammenhaeng.

Mbyms, ud fra en subjektiv vurdering af oemhed er det vel nok muligt at definere, hvilke oevelser der rammer hvad, men baade lunges og squat er komplekse oevelser, hvor musklerne arbejder i synergi, og hvor benstillingen spiller en betydelig rolle for aktiveringen af de enkelte muskler. Derudover medgiver jeg gerne, at begge oevelser er fortrinlige oevelser, som begge hoerer til i et godt traeningsprogram!

Venlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

1RM = 1 repetition maximum. Det er altså et mål for hvor meget man kan tage en gang. Intensitetsbegrebet i videskabelig vægttræning, er baseret på 1RM værdien, og det er derfor en yderst nyttig værdi at kende, da mange effektive programmer er 1RM baseret.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Mbyms>

Ja, det forstaar jeg godt, men det, jeg forsoeger at sige er, at squats og lunges er bevaegelser, der udfoeres af flere forskellige muskelgrupper og at man derfor naeppe kan noejes med at sige, at lunges fx gaar i ballerne. Der er langt flere muskler involveret i fx lunges end bare gluteus max., bl.a. adduktorgruppen, hasemusklerne, quadriceps.

Og saa lige min pointe een gang til: Hovedbelastningen paa enkelte muskler i komplekse bevaegelser kommer i saerdeleshed ogsaa an paa din benstilling. I lunges aktiveres hasemusklerne mere, hvis udfaldsskridtet er langt og omvendt hvis det er kort. Hvis du koerer partielt squat (dvs. ikke til vandret), andrager hoftestraekkerne mindre, end hvis du koerer til vandret eller under. Men det betyder jo ikke, at de andre muskler, som ogsaa aktiveres i de paagaeldende oevelser, er passive, selv om du ikke kan maerke belastningen paa dem saa meget.

Verden er jo mere end blot sort/hvid :)

Venlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share