Hvad gir bedst?


Lasse T
 Share

Recommended Posts

Om du skal køre UH eller OH?

Hvorfor enten eller? Vælg den du bedst kan lide, jeg tvivler kraftigt på at nogen kan påvise signifikant forskel på resultaterne af de to øvelser.

lidt mere biceps i chin-ups og lidt mere rear delts i pull ups.

Link to comment
Share on other sites

Det var da utroligt som i ikke har hørt efter i skolen. Efter at JesperT er kommet med ikke mindre end 4 referencer, er det fuldstændig spild af båndbredde at komme med nogen anden påstand. Medmindre man selv kommer med tilsvarende referencer.

Så frem med google og find nogle referencer frem, hvis du vil argumentere modsat JesperT.

Link to comment
Share on other sites

Det var da utroligt som i ikke har hørt efter i skolen. Efter at JesperT er kommet med ikke mindre end 4 referencer, er det fuldstændig spild af båndbredde at komme med nogen anden påstand. Medmindre man selv kommer med tilsvarende referencer.

Så frem med google og find nogle referencer frem, hvis du vil argumentere modsat JesperT.

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh: Der er vist én der har fået det forkerte ben ud af sengen imorges...

Men værsgod da - 4 links der siger det modsatte af JesperT (frisk fra Google):

Link 1

Link 2

Link 3

Link 4

Så i din retorik står vi nu "lige" eller hvad? :wink:

Pullup/Chinup diskussionen er nærmere et religionsspørgsmål, som man aldrig finder løsningen på (uanset antallet af referencer), men derfor er det nu alligevel meget sjovt at se hvad folk mener.

Edited by J_J
Link to comment
Share on other sites

OKay... fuck det så! hehe... hvilken ska bruges, hvis man ønsker mest muligt udbytte i ryggen...??? UNnder- eller overhånd?

<{POST_SNAPBACK}>

Gør som jeg, da jeg også altid har været i tvivl 2 x 10 UH + 2 x 10 OH, så får du det hele med :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Chin-ups er naturligvis overhåndsgreb med bred fatning, mens pull-ups er underhåndsgreb med smal fatning  :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Enig!! det andet kommer jeg aldrig til at forholde mig til! men tilgengæld kører jeg dem begge 2

Link to comment
Share on other sites

Chin-ups er naturligvis overhåndsgreb med bred fatning, mens pull-ups er underhåndsgreb med smal fatning  :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

No way, det er omvendt. Bruger selv chin-ups, dvs. underhåndsgreb med smalt greb. Den går rigeligt i lats og bruger den som opvarmning til efterflg. bicepstræning. Jeg er ikke særlig stærk med overhåndsgreb, men det er nok godt at kombinere, bl.a. da man må formodes at ramme m. Brachialis rimelig hårdt med den.

Et link

http://www.ironmagazine.com/article36.html

Link to comment
Share on other sites

Sjovt som dette emne popper op igen og igen :4thumbup:

Men synd at udførslen med neutralt greb, altså håndflader mod hinanden, er så overset.

Efter min smag er den de to andre øvelser langt overlegen, især når der kommer til fuld ROM; det føles helt naturligt at komme helt ned i bunden til fuld udstrækning (hvilket mange misser med underhåndsgreb da det føles ret akavet) og i modsatte ende får man nemt hagen godt over hændernes højde hvilket mange misser med overhåndsgreb hvor man tit ser folk er ved at brække nakken bagover for at få hagen op over stangen, i hvert fald i de sidste reps.

Eneste (måske) minus er, at øvelsen også går i brystet. Hvis man efter en god træningspause fyrer nogle sæt af har man næsten lige så meget DOMS i patværket som i lats og bicep.

Link to comment
Share on other sites

Sjovt som dette emne popper op igen og igen :4thumbup:

Men synd at udførslen med neutralt greb, altså håndflader mod hinanden, er så overset.

Efter min smag er den de to andre øvelser langt overlegen, især når der kommer til fuld ROM; det føles helt naturligt at komme helt ned i bunden til fuld udstrækning (hvilket mange misser med underhåndsgreb da det føles ret akavet) og i modsatte ende får man nemt hagen godt over hændernes højde hvilket mange misser med overhåndsgreb hvor man tit ser folk er ved at brække nakken bagover for at få hagen op over stangen, i hvert fald i de sidste reps.

Eneste (måske) minus er, at øvelsen også går i brystet. Hvis man efter en god træningspause fyrer nogle sæt af har man næsten lige så meget DOMS i patværket som i lats og bicep.

<{POST_SNAPBACK}>

Denne variation gad jeg virkelig godt at have mulighederne for i mit center, desværre findes den ikke.

Chinups / pullups / whatever kan godt genere i både en skulderskade og albue, hvorimod det at have neutralt - ihvertfald i tårnøvelser - slet ikke generer på samme måde som eksempelvis overhåndsgreb.

Er der nogen der kan sige om der er en kæmpestor forskel på de grupper der involverees, om man kører neutralt eller AH/OH greb ?

Link to comment
Share on other sites

Denne variation gad jeg virkelig godt at have mulighederne for i mit center, desværre findes den ikke.

Du kan bare bruge et "trekant greb" til det, hvis du smider den hen over stangen.

<{POST_SNAPBACK}>

Præcis! Og den går fint i lats og lidt a la hammer curls i biceps :smile:

Link to comment
Share on other sites

Sjovt som dette emne popper op igen og igen :4thumbup:

Men synd at udførslen med neutralt greb, altså håndflader mod hinanden, er så overset.

Efter min smag er den de to andre øvelser langt overlegen, især når der kommer til fuld ROM; det føles helt naturligt at komme helt ned i bunden til fuld udstrækning (hvilket mange misser med underhåndsgreb da det føles ret akavet) og i modsatte ende får man nemt hagen godt over hændernes højde hvilket mange misser med overhåndsgreb hvor man tit ser folk er ved at brække nakken bagover for at få hagen op over stangen, i hvert fald i de sidste reps.

Eneste (måske) minus er, at øvelsen også går i brystet. Hvis man efter en god træningspause fyrer nogle sæt af har man næsten lige så meget DOMS i patværket som i lats og bicep.

<{POST_SNAPBACK}>

Forklar mig lige hvorledes øvelsen går i brystet? :blink:

Det kan da vist kun være statisk...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share